EU snickrar på regelverk för förinstallerade applikationer och datadelning

Permalänk
Melding Plague

EU snickrar på regelverk för förinstallerade applikationer och datadelning

Inom EU kan det blir svårare för storföretag att få fördelar genom egna ekosystem, samtidigt som användarna får större valfrihet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att de handlade om bloatware på OEM datorer, icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hade hoppats på att de handlade om bloatware på OEM datorer, icke.

Kan inkluderas i framtiden. Dessa förslag är långt ifrån klara (om jag tolkar artikeln korrekt).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Köper telefon, avinstallerar appstore och webläsaren. Och essentiella systemfiler. Bricked for life. Tack EU.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Köper telefon, avinstallerar appstore och webläsaren. Och essentiella systemfiler. Bricked for life. Tack EU.

Vad är det för trams du skriver?

Permalänk
Medlem

"Om detta förslag röstas igenom menar EU att data som används i sådant syfte måste släppas fritt tillgänglig även för konkurrerande företag."

Det känns ju inte särskilt tryggt om alla får tillgång till ens personliga data.

Permalänk

Trams? Om nu EU lagstiftar om att alla ska kunna avinstallera komponenter som tillhör os eller är essentiella för att os skall fungera som det är tänkt. Har du någonsin varit med förr, när det roligaste man kunde göra på polarens Nokia 6110 var att ändra språket till hindi? Det här blir bara ett ännu jobbigare festprank. Känns sisådär att EU ska besluta vad som skall ingå i ett os eller inte.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Köper telefon, avinstallerar appstore och webläsaren. Och essentiella systemfiler. Bricked for life. Tack EU.

Blir ju inte brickad för att du tar bort appstore eller chrome.. å
essentiella systemfiler brukar du inte kunna ta bort.

Permalänk
Skrivet av Moneyquack:

Blir ju inte brickad för att du tar bort appstore eller chrome.. å
essentiella systemfiler brukar du inte kunna ta bort.

Nej, men helt obrukbar för de flesta. Vissa saker kanske bara ska överlåtas till de som gör operativsystemen. Om Samsung sedan slänger på extra lull som ingen behöver och inte går att avinstallera, då kan vi snacka vidrigt. Men vad en tillverkare av ett os anser vara nödvändig funktionalitet bör nog inte lagstiftas om.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det är ju en intressant princip att företag inte äger sina egna produkter.

Permalänk
Medlem

Låter positivt. Men jättarna lär väl hitta sätt att kringgå eventuella lagar.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Eu hittar på mycket skit men ibland hittar dem på något som kan vara bra. Många lagar och regler är ju inte i närheten till anpassade för hur stora de privata teknikjättarna blivit. Oh well, bekymrar mig dock betydligt mer över potentiell direktbeskattning mot EU-medborgare, gigantiska lån & skuldsättningar av framtida generationer och omöjligheten att avsätta politiker i Bryssel för enskilda nationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju en intressant princip att företag inte äger sina egna produkter.

Ännu intressantare om inte ägaren till produkten äger produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ännu intressantare om inte ägaren till produkten äger produkten.

Nja, det är inget konstigt att sälja varor med villkor och förbehåll. Det är ju liksom fritt mellan parterna att komma överens om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nja, det är inget konstigt att sälja varor med villkor och förbehåll. Det är ju liksom fritt mellan parterna att komma överens om det.

Ja det är ju tur att det inte är du som slåss för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna avinstallerat allt från google, dvs all tracking och datainsamling.
Blir detta standard så kan ju open source projekt börja bygga upp ett alternativt system att installera på riktigt, lite som android lovade de första åren...

Permalänk
Medlem

Idioti på hög nivå. 4e riket på G där. Vill man inte ha någon funktion eller något annat så köp inte den då.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Moneyquack:

Blir ju inte brickad för att du tar bort appstore eller chrome.. å
essentiella systemfiler brukar du inte kunna ta bort.

Men hur ska EU avgöra vilka program man ska kunna avinstallera? Det låter som att det kan bli krångliga gränsdragningar. Kan du komma på någon definition som inkluderar "essentiella systemfiler" men inte Google Play? Utgör Google Play Services essentiella systemfiler? Många program funkar inte om man inte har Google Play Services. Samtidigt finns det andra program som funkar utmärkt utan Google Play Services.

Om man vill ta bort Google Play eller Google Chrome, är det kanske smart om Android varnar om man inte har något alternativ installerat. D.v.s. om man vill ta bort Google Play, får man upp extra varningar om inte F-Droid eller någon annan konkurrent finns installerad. I fallet Google Chrome kan det vara smart med extra varningar om inte t.ex. Firefox finns installerad, just för att undvika att telefonen blir obrukbar.

Skrivet av Johan.ka:

"Om detta förslag röstas igenom menar EU att data som används i sådant syfte måste släppas fritt tillgänglig även för konkurrerande företag."

Det känns ju inte särskilt tryggt om alla får tillgång till ens personliga data.

Det man vill är ju att ingen ska ha tillgång till ens personliga data, inte att ännu fler ska ha tillgång till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det är ju tur att det inte är du som slåss för konsumenterna.

Vadå, för att jag har vissa principer vad gäller äganderätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Idioti på hög nivå. 4e riket på G där. Vill man inte ha någon funktion eller något annat så köp inte den då.

Har gärna en Samsung lur, men utan Bixby/Google
Ljudinsamling/facebook.
Idag behöver man roota och böka för att uppnå det, sjukt omständligt.

På min dator finns det en inbygd funktion dom rensar bort allt bloat. Önskar en sån på telefonen med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Trams? Om nu EU lagstiftar om att alla ska kunna avinstallera komponenter som tillhör os eller är essentiella för att os skall fungera som det är tänkt. Har du någonsin varit med förr, när det roligaste man kunde göra på polarens Nokia 6110 var att ändra språket till hindi? Det här blir bara ett ännu jobbigare festprank. Känns sisådär att EU ska besluta vad som skall ingå i ett os eller inte.

Men det finns en enkel åtgärd: att minska beroendet mellan Google-tjänsterna och operativsystemet. Det har förstås aldrig varit aktuellt att användaren med kraft av EU-lag ska kunna avinstallera och förstöra sin enhet. Därav min syrliga kommentar tidigare. Hur skulle ett sådant lagförslag se ut, tror du?

Skrivet av DasIch:

Det är ju en intressant princip att företag inte äger sina egna produkter.

På ett sätt har man ju gett upp kontrollen när man gör sina enheter och sitt operativsystem till marknadsplatser eller konsumtionsplattformar. Det kan inte komma som en överraskning för vare sig Apple eller Google att man tids nog skulle finna sig i en miljö där lagstiftningen sakta kommer ikapp och regleringar långsamt börjar falla på plats.

Skrivet av Dax:

Idioti på hög nivå. 4e riket på G där. Vill man inte ha någon funktion eller något annat så köp inte den då.

Vad är problemet med regleringar som ämnar till att förbättra maktbalansen på marknaden?

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Men det finns en enkel åtgärd: att minska beroendet mellan Google-tjänsterna och operativsystemet. Det har förstås aldrig varit aktuellt att användaren med kraft av EU-lag ska kunna avinstallera och förstöra sin enhet. Därav min syrliga kommentar tidigare. Hur skulle ett sådant lagförslag se ut, tror du?

På ett sätt har man ju gett upp kontrollen när man gör sina enheter och sitt operativsystem till marknadsplatser eller konsumtionsplattformar. Det kan inte komma som en överraskning för vare sig Apple eller Google att man tids nog skulle finna sig i en miljö där lagstiftningen sakta kommer ikapp och regleringar långsamt börjar falla på plats.

Vad är problemet med regleringar som ämnar till att förbättra maktbalansen på marknaden?

Tjänsterna är operativsystemet. Det är varför de är så involverade i att förbättra det varje dag,vecka år.
Utan de grundläggande tjänsterna, inget komplett os. Ibland vill jag bara se Google dra sig ur EU ett år, kul för Apple som absolut inte är sämre på något vis. Vad vill de? Att Google ska släppa och hålla ett os uppdaterat gratis, för att det är kul?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Random tillverkare av produkt. Hej, här är min produkt, hoppas du gillar den.

Myndighet: neeej, fel, ändra nu så att köparna blir mer fria att förstöra din produkt lättare.

-men
-inga men, då blir det böter

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Trams? Om nu EU lagstiftar om att alla ska kunna avinstallera komponenter som tillhör os eller är essentiella för att os skall fungera som det är tänkt. Har du någonsin varit med förr, när det roligaste man kunde göra på polarens Nokia 6110 var att ändra språket till hindi? Det här blir bara ett ännu jobbigare festprank. Känns sisådär att EU ska besluta vad som skall ingå i ett os eller inte.

Hört talas om återställning?

Att ändra språk är knappast det samma som att avinstallera appar = Noll argument!

Är ju underbart att kunna avinstallera allt som man inte har nytta av om det nu blir av, förstår inte varför man ska ha Play Film, Play Music med flera bihangs-appar som bara tar plats och skriker om uppdatering titt som tätt. Efter första uppdateringen tar dom även upp dubbelt utrymme då uppdateringen av dom inte kan ske i den undantagna systemarean.
Enda sättet att bli av med dom idag är att rota mobilen.

Förresten, var står det om att kunna avinstallera komponenter som tillhör OS?

Festprank att ändra i någons mobil är ju bara löjligt, något som förväntas av småungar. Å har man så omogna kompisar och samtidigt är så dum att man inte låser sin mobil, ja då har man nog bett om det....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hade hoppats på att de handlade om bloatware på OEM datorer, icke.

Och mobiltelefoner.

Jag är inte ett smack intresserad av appar för Facebook t.ex. Och skulle jag vara det så finns det att ladda ner.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Hört talas om återställning?

Att ändra språk är knappast det samma som att avinstallera appar = Noll argument!

Är ju underbart att kunna avinstallera allt som man inte har nytta av om det nu blir av, förstår inte varför man ska ha Play Film, Play Music med flera bihangs-appar som bara tar plats och skriker om uppdatering titt som tätt. Efter första uppdateringen tar dom även upp dubbelt utrymme då uppdateringen av dom inte kan ske i den undantagna systemarean.
Enda sättet att bli av med dom idag är att rota mobilen.

Förresten, var står det om att kunna avinstallera komponenter som tillhör OS?

Festprank att ändra i någons mobil är ju bara löjligt, något som förväntas av småungar. Å har man så omogna kompisar och samtidigt är så dum att man inte låser sin mobil, ja då har man nog bett om det....

Tänker mer på hur jag kommer behöva pilla på mina barns telefoner i försök till att återställa den, eller en min far som jag måste hjälpa på distans om han fumlar till något skit.

Alla här fattar att det inte bara gäller just play film, eller musik va? Lagstiftningen är alltid mer generell. Det kommer öppna upp för dumheter som det här. Gillar du inte android, köp Apples variant då.

"Dels handlar det om ett krav på att användare ska ha möjlighet att avinstallera applikationer som tillverkarna skickar med sina enheter. Med Android i Google-skrud medföljer exempelvis bolagets webbläsare, röstassistent och andra tjänster, något företaget tidigare dömts för att dra konkurrensmässig nytta av."

Dumheter. Det är ju funktioner i ett växande os. Vad Google petar in i det os de säljer, angår väl Google. Om folk i te tycker om det så köper de något annat. Därför jag aldrig köper Samsungs telefoner tex. Där de envist just slänger med dubbletter på Googles systemappar, som jag varken vill ha eller behöver. De piggybackar ju bara på någon annan. Jag vill inte ha Bixby, men kan inte avinstallera det. Här vill jag kunna avinstallera appen men kan inte. Så vad gör jag? Köper en pixel, och är nöjd. Att köpa en telefon som man vet är skit, och sedan klaga, är lite som att skita på tallriken och sedan köra en gaffel i pannan. Det är ingen mänsklig rättighet med smartphones, att myndigheter i allt större utsträckning gör sig beroende av dessa plattformar gör mig däremot orolig. Om EU ville, kunde de ju lätt börja utveckla ett nytt telefon-os med tillhörande telefoner.

Som någon ovan skrev: "Men hur ska EU avgöra vilka program man ska kunna avinstallera? Det låter som att det kan bli krångliga gränsdragningar. Kan du komma på någon definition som inkluderar "essentiella systemfiler" men inte Google Play? Utgör Google Play Services essentiella systemfiler? Många program funkar inte om man inte har Google Play Services. Samtidigt finns det andra program som funkar utmärkt utan Google Play Services."

Men kan inte EU då beskriva i detalj hur man får göra ett os, och hur man inte får. Så får vi se hur många bolag som vill släppa ett os här sedan. Android går dessutom att forka alldeles utmärkt, helt utan google-appar, eller gick förr i alla fall. Det är ju open source. Om EU ville, kunde de säkert göra en egen androidversion. Så får vi se hur många som tankar ned den.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Köper telefon, avinstallerar appstore och webläsaren. Och essentiella systemfiler. Bricked for life. Tack EU.

Kan man inte finna något negativt med något så är det väl bara att fabricera ihop något? Am i right?

Skrivet av Johan.ka:

"Om detta förslag röstas igenom menar EU att data som används i sådant syfte måste släppas fritt tillgänglig även för konkurrerande företag."

Det känns ju inte särskilt tryggt om alla får tillgång till ens personliga data.

Förutom det faktum att ens personliga data inte alls kommer att släppas fri eftersom det skulle bryta mot redan existerade lagar.

Skrivet av The Kristoffer:

Nej, men helt obrukbar för de flesta. Vissa saker kanske bara ska överlåtas till de som gör operativsystemen. Om Samsung sedan slänger på extra lull som ingen behöver och inte går att avinstallera, då kan vi snacka vidrigt. Men vad en tillverkare av ett os anser vara nödvändig funktionalitet bör nog inte lagstiftas om.

Vi kan ju börja med att påpeka att du använder ordet "Brick" fullständigt felaktigt här. För det andra så stämmer detta inte alls. De flesta använder bara telefonen som just det.. en telefon. Och då spelar appstoren absolut noll roll. För det andra så kan den fortfarande nås via din internetbrowser. Så ditt argument är felaktigt rakt igenom.

Skrivet av zauii89:

Eu hittar på mycket skit men ibland hittar dem på något som kan vara bra. Många lagar och regler är ju inte i närheten till anpassade för hur stora de privata teknikjättarna blivit. Oh well, bekymrar mig dock betydligt mer över potentiell direktbeskattning mot EU-medborgare, gigantiska lån & skuldsättningar av framtida generationer och omöjligheten att avsätta politiker i Bryssel för enskilda nationer.

Skuldsättning av framtida generationer har förekommit så länge som nationer existerat. Tyvärr en nackdel med utveckling. Problemen uppstår dock inte förrän nationen inte har råd att betala av dessa lån. Att man inte kan avsätta politiker i Bryssel som enda nation är ju bara något positivt. Hur tror du det skulle se ut om t.ex. Ungern fick för sig att attackera och avsätta svenska EU politiker för att de kritiserar deras antidemokratiska beteende?

Angående EU-beskattning så existerar denne inte eftersom EU inte är en nation utan en union och därför kan inte beskatta folk. Däremot kan varje enskild nation beskatta sin befolkning för att sedan föra över pengarna in i EU budgeten.

https://europa.eu/european-union/topics/taxation_en#:~:text=T...

Skrivet av DasIch:

Nja, det är inget konstigt att sälja varor med villkor och förbehåll. Det är ju liksom fritt mellan parterna att komma överens om det.

Diverse marknadslagar håller inte med dig.

Skrivet av Dax:

Idioti på hög nivå. 4e riket på G där. Vill man inte ha någon funktion eller något annat så köp inte den då.

Är detta en mutation av Godwins lag som jag ser med mitt öga?

Skrivet av The Kristoffer:

Tjänsterna är operativsystemet. Det är varför de är så involverade i att förbättra det varje dag,vecka år.
Utan de grundläggande tjänsterna, inget komplett os. Ibland vill jag bara se Google dra sig ur EU ett år, kul för Apple som absolut inte är sämre på något vis. Vad vill de? Att Google ska släppa och hålla ett os uppdaterat gratis, för att det är kul?

Nej. Tjänsterna är lika lite operativsystemet (Android) som Internet explorer är operativsystemet. Dessa två kommer med operativsystemen och har enkom gjorts svåra att tas bort men dessa är inte vitala delar av systemet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tänker mer på hur jag kommer behöva pilla på mina barns telefoner i försök till att återställa den, eller en min far som jag måste hjälpa på distans om han fumlar till något skit.

Alla här fattar att det inte bara gäller just play film, eller musik va? Lagstiftningen är alltid mer generell. Det kommer öppna upp för dumheter som det här. Gillar du inte android, köp Apples variant då.

"Dels handlar det om ett krav på att användare ska ha möjlighet att avinstallera applikationer som tillverkarna skickar med sina enheter. Med Android i Google-skrud medföljer exempelvis bolagets webbläsare, röstassistent och andra tjänster, något företaget tidigare dömts för att dra konkurrensmässig nytta av."

Dumheter. Det är ju funktioner i ett växande os. Vad Google petar in i det os de säljer, angår väl Google. Om folk i te tycker om det så köper de något annat. Därför jag aldrig köper Samsungs telefoner tex. Där de envist just slänger med dubbletter på Googles systemappar, som jag varken vill ha eller behöver. De piggybackar ju bara på någon annan. Jag vill inte ha Bixby, men kan inte avinstallera det. Här vill jag kunna avinstallera appen men kan inte. Så vad gör jag? Köper en pixel, och är nöjd. Att köpa en telefon som man vet är skit, och sedan klaga, är lite som att skita på tallriken och sedan köra en gaffel i pannan. Det är ingen mänsklig rättighet med smartphones, att myndigheter i allt större utsträckning gör sig beroende av dessa plattformar gör mig däremot orolig. Om EU ville, kunde de ju lätt börja utveckla ett nytt telefon-os med tillhörande telefoner.

Ja då är ju frågan om barnen är mogna nog att ha en smartphone, finns ju bra enkla mobiler för både barn och väldigt funktionella för tekniklösa äldre.
Med tanke på: Att köpa en telefon som man vet är skit, och sedan klaga, är lite som att skita på tallriken och sedan köra en gaffel i pannan.

Ska man ha status produkter man inte kan hantera, ja, då får man nog även ta smällen även idag. Även det är en mänsklig rättighet

Förresten, varför bara försöka återställa?
En hård återställning görs enkelt med "start knapp" + "Volym upp eller ner"

Både Android och iOS har linux som grund, så om man tar ett grundläggande linux som grund för vad ett OS är så skall man kunna skala ner det till endast ett textbaserat interface.

Vill man ha ett grafiskt gränssnitt så kör man apt-get o.s.v.

Men nu är det inte den gränsen som EU söker, det som vill är att användare själva ska kunna bestämma vad för appar som är i mobilen.
Google Play är en sådan app då den rimligen inte har med egenskaper såsom uppringning eller telefonbok.
Samma med Google Mapp och flera andra, dessa är tilläggstjänster i ett ekosystem som är utanför OS delen, så det du försvarar är ett ekosystem som Google har full kontroll över.
Många med villkor som inte ens nämns eller ens står i handlingar medföljande mobilen vid köp.
Tjänster med olika form och typer av avtal som du måste godkänna för att använda.

Är jag inte intresserad av dessa tjänster så borde jag även ha möjligheten att ta bort dom appar som tillhör dessa tjänster! Är dom kvar så är det bloatware, skit som bara tar upp utrymme.

Men kan bara gratulera till att du verkar gilla alla appar som följer med Google pixel

Googles egna sökmotor hittar förresten 47,5 miljoner sökträffar gällande rotning av Google pixel, så det verkar vara rätt stort intresse att bli av med bloatware i Android

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan man inte finna något negativt med något så är det väl bara att fabricera ihop något? Am i right?

Antagligen

Lite parallell med att inte tycka om maten så blir det som någon skrev;
"skita på tallriken och sedan köra en gaffel i pannan."

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja då är ju frågan om barnen är mogna nog att ha en smartphone, finns ju bra enkla mobiler för både barn och väldigt funktionella för tekniklösa äldre.
Med tanke på: Att köpa en telefon som man vet är skit, och sedan klaga, är lite som att skita på tallriken och sedan köra en gaffel i pannan.

Ska man ha status produkter man inte kan hantera, ja, då får man nog även ta smällen även idag. Även det är en mänsklig rättighet

Förresten, varför bara försöka återställa?
En hård återställning görs enkelt med "start knapp" + "Volym upp eller ner"

Både Android och iOS har linux som grund, så om man tar ett grundläggande linux som grund för vad ett OS är så skall man kunna skala ner det till endast ett textbaserat interface.

Vill man ha ett grafiskt gränssnitt så kör man apt-get o.s.v.

Men nu är det inte den gränsen som EU söker, det som vill är att användare själva ska kunna bestämma vad för appar som är i mobilen.
Google Play är en sådan app då den rimligen inte har med egenskaper såsom uppringning eller telefonbok.
Samma med Google Mapp och flera andra, dessa är tilläggstjänster i ett ekosystem som är utanför OS delen, så det du försvarar är ett ekosystem som Google har full kontroll över.
Många med villkor som inte ens nämns eller ens står i handlingar medföljande mobilen vid köp.
Tjänster med olika form och typer av avtal som du måste godkänna för att använda.

Är jag inte intresserad av dessa tjänster så borde jag även ha möjligheten att ta bort dom appar som tillhör dessa tjänster! Är dom kvar så är det bloatware, skit som bara tar upp utrymme.

Men kan bara gratulera till att du verkar gilla alla appar som följer med Google pixel

Googles egna sökmotor hittar förresten 47,5 miljoner sökträffar gällande rotning av Google pixel, så det verkar vara rätt stort intresse att bli av med bloatware i Android

Men du är ju fri att roota och installera vad du vill på din pixel idag! Jag förstår inte varför du, eller EU klagar. Köp en telefon, gråt en skvätt över att allt inte gick att göra på den utan att behöva installera en obskyr version av Debian på den. Ska vi stämma Microsoft för att de skickar med utforskaren eller kontrollpanelen med?

Och du förespråkar 20 års åldersgräns på telefoner då också förmodar jag.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision