Playstation 5 får lovord för tystgående drift och snabb lagring

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 får lovord för tystgående drift och snabb lagring

Japanska videokreatörer som testkört Playstation 5 uppger att Sony lyckats väl med både kylarlösningen och snabb SSD-lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen roterande disk och väl tilltagen kylning. Precis som på XBSX. Föga förvånande

Permalänk
Medlem

Sen som många andra redan har påpekat så är inte Astro's Playroom det mest krävande spelet heller. Vad händer med ljudnivån när du kör kommande CoD i 4K med Ray-tracing? Eller Battlefield V i 4K? Snackar vi samma tysta burk eller startar jetmotorerna då?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fatmajk:

Sen som många andra redan har påpekat så är inte Astro's Playroom det mest krävande spelet heller. Vad händer med ljudnivån när du kör kommande CoD i 4K med Ray-tracing? Eller Battlefield V i 4K? Snackar vi samma tysta burk eller startar jetmotorerna då?

Godfall är väl däremot en tekniskt krävande titel. Inga spel kommer maxbelasta hårdvaran vid lansering, vare sig på PS5 eller Xbox Series X/S, men Godfall är i alla fall en titel som använder hårdvaran så mycket som de kan hantera nu så här i början. De som förhandstestat Xbox Series X har ju inte heller fått testa faktiska spel för plattformen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

Ingen roterande disk och väl tilltagen kylning. Precis som på XBSX. Föga förvånande

Nja kanske det också men de har ju framförallt gjort PS5an för att inte ha varierande energiförbrukning för att kunna optimera kylningens ljukarraktär genom att den alltid drar lika mycket när den är i "spelläge" de låser energiförbrukningen på ett helt nytt sätt i den, det, lagringen och ljuddelen är ju det tekniskt roliga i den

PS5 - Silent Running Thanks to Constant Power Consumption
https://www.gamepressure.com/newsroom/ps5-silent-running-than...

Här ungefär kommer han in på effektförbrukningen och tankarna kring den >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den ser betydligt värre ut än jag trodde den skulle göra. Dock riktigt positivt överaskad till kylningen. Låter intressant.
Får se om det blir denna eller XSX som får sitta vid tv´n.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Godfall är väl däremot en tekniskt krävande titel. Inga spel kommer maxbelasta hårdvaran vid lansering, vare sig på PS5 eller Xbox Series X/S, men Godfall är i alla fall en titel som använder hårdvaran så mycket som de kan hantera nu så här i början. De som förhandstestat Xbox Series X har ju inte heller fått testa faktiska spel för plattformen.

Man får helt enkelt vänta till man har den hemma i sin egna miljö, hur tyst den är i Sonys demo rum med gapande människor säger mig inget alls.

Permalänk
Medlem

Fan, PS5 ser ut att bli så mycket bättre än Xbox. Är nog främst nyfiken på ljudmotorn med 3D ljud, tror det kan bli riktigt coolt!

Permalänk
Medlem

Tror man inte ska jämföra bakåtkompatibla titlar på xboxsx direkt mot nya ps5 only titlar.
Men utan att jämföra så verkar ju det man hör från ps5 nu fantastiskt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tanax:

Fan, PS5 ser ut att bli så mycket bättre än Xbox. Är nog främst nyfiken på ljudmotorn med 3D ljud, tror det kan bli riktigt coolt!

Ja ljudpositioneringen ska bli mycket spännande att få höra i verkligheten i ett bra surroundsystem och funkar det där så får man hoppas tekniken att köra det via grafkkortet smittar över till datorerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på den gigantiska storleken hade det varit skandal om den inte var tyst

Permalänk
Medlem

Jag har läst en del intressanta och underhållande diskussioner om huruvida konsolen i testet ens är på (med tanke på att det tydligen inte syns någon blå LED på någon av bilderna). För min del blir jag nöjd om konsolen är tystare än den begagnade PS3a jag köpte för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Otroligt otaggad på designen, både för konsolen och kontrollen... Synd att PlayStation brukar ha exklusiva titlar som jag verkligen vill spela. Känns liksom påtvingat att fula ner sitt vardagsrum för att få njuta av de spelen.

Permalänk
Medlem

PS5 går helt bort på grund av designen, tyvärr.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nja kanske det också men de har ju framförallt gjort PS5an för att inte ha varierande energiförbrukning för att kunna optimera kylningens ljukarraktär genom att den alltid drar lika mycket när den är i "spelläge" de låser energiförbrukningen på ett helt nytt sätt i den, det, lagringen och ljuddelen är ju det tekniskt roliga i den

PS5 - Silent Running Thanks to Constant Power Consumption
https://www.gamepressure.com/newsroom/ps5-silent-running-than...

Här ungefär kommer han in på effektförbrukningen och tankarna kring den >
https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=1976

Tycker att både ditt inlägg, artikeln och videon är lite otydliga med vad man menar med "constant-power". Jag har väldigt svårt att tro att konsollen drar konstant max så fort man startar ett spel. Rimligtvis så är det så att dom nu har ett maxtak för strömbudgeten, och det är efter denna som kylaren är designad. Krävande spel kommer dvs resultera i nerklockning istället för överhettning/högre ljudnivå.

Låter ju totalt orimligt att ha ett system som inte kan anpassa sin energikonsumption efter last år 2020...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke_JKUR:

PS5 går helt bort på grund av designen, tyvärr.

Säg som det är, du vill inte skaffa Halcroförstärkare. (Men nog skulle en PS5 kunna passa mellan slutstegen.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar när Sony skickar ut sin maskin till riktiga hårdvaru- och spelskribenter för ordentliga tester som Microsoft gjort. Detta kanske ger en fingervisning men man ska alltid vara lite skeptisk när tester endast får utföras i starkt kontrollerad miljö.

Skrivet av Tanax:

Skrivet av mrqaffe:

Ja ljudpositioneringen ska bli mycket spännande att få höra i verkligheten i ett bra surroundsystem och funkar det där så får man hoppas tekniken att köra det via grafkkortet smittar över till datorerna.

Xbox och PS5 har likartad hårdvara för 3d-ljud. Deras in-house lösningar Tempest engine VS Project Acoustics. En stor och viktig skillnad är dock att Xbox inte snålat in på Dolby Atmos vilket gör den mer lämplig som blueray-spelare för UHD-filmer och streamingtjänster. Nu har Sony valt att pusha nästan enbart ljud och SSD i sin PR vilket gjort att Microsoft inte fått lika mycket uppmärksamhet för sitt 3d-ljud.

Så jag tycker att vågskålen lutar lite åt Xbox favör även om det är svårt att dra några slutsatser innan någon oberoende fått göra ordentliga tester.

Edit: Microsoft variant för 3d-ljud heter Windows Sonic. Project Acoustics gör ljudet mer "verkligt" kort sagt.

Permalänk
Medlem

Är det en UFO-fotograf som har tagit den här bilden?

Det känns i alla fall lovande att den är tystgående. PS4:ans oljud när den belastades fullt ut var oerhört störigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Låter ju bra men för tidigt att säga något egentligen. Men helt klart bättre än att rapporterna skulle säga att den låter som bara den.

Får mig att komma ihåg för en massa år sedan, på nån E3 mässa när antingen Nintendo eller Microsoft(kommer inte ihåg) hade stängt in sina konsoller i små plastlådor utan tillräcklig bra ventilation. Överhettade och hängde sig

Permalänk
Medlem

Men vidrigt ful... Vad tänkte dom på?? Kan man ta bort det halvskalade vita plastbananskalet?

Har man ingen spel-PC så är nog xbox med gamepass det givna valet denna generation. Köpte en PS4 för dom konsollåsta (usch, borde man inte stödja) spelen men nu verkar ju Sony lättat lite på det och släppt fler till PC. Vilket är bra men talar ännu mindre för en PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Men vidrigt ful... Vad tänkte dom på?? Kan man ta bort det halvskalade vita plastbananskalet?

Har man ingen spel-PC så är nog xbox med gamepass det givna valet denna generation. Köpte en PS4 för dom konsollåsta (usch, borde man inte stödja) spelen men nu verkar ju Sony lättat lite på det och släppt fler till PC. Vilket är bra men talar ännu mindre för en PS5.

Skulle varit snyggare med helsvart chassi faktiskt. Brukar gilla vita konsoler men inte på denna.

Permalänk
Medlem

Marknadsföringen kring PS5 är urusel. Xbox Series X (det jävla namnet? Vad tänkte de?) marknadsförs betydligt bättre.

Jag lutar dock åt PS5 p.g.a. Bloodborne, Demon Souls etc.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Tror den hade varit snyggare om den hade mer solid design, som handkontrollen ungefär, som jag gillar utseendet på.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Man får helt enkelt vänta till man har den hemma i sin egna miljö, hur tyst den är i Sonys demo rum med gapande människor säger mig inget alls.

Ska man vara riktigt ärlig så lät PS4:an något enormt trots rummet var fullt så man kan ju ändå dra slutsatser att PS5:an antagligen är betydligt tystare än PS4:an.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michael1:

Undrar när Sony skickar ut sin maskin till riktiga hårdvaru- och spelskribenter för ordentliga tester som Microsoft gjort. Detta kanske ger en fingervisning men man ska alltid vara lite skeptisk när tester endast får utföras i starkt kontrollerad miljö.

Xbox och PS5 har likartad hårdvara för 3d-ljud. Deras in-house lösningar Tempest engine VS Project Acoustics. En stor och viktig skillnad är dock att Xbox inte snålat in på Dolby Atmos vilket gör den mer lämplig som blueray-spelare för UHD-filmer och streamingtjänster. Nu har Sony valt att pusha nästan enbart ljud och SSD i sin PR vilket gjort att Microsoft inte fått lika mycket uppmärksamhet för sitt 3d-ljud.

Så jag tycker att vågskålen lutar lite åt Xbox favör även om det är svårt att dra några slutsatser innan någon oberoende fått göra ordentliga tester.

Edit: Microsoft variant för 3d-ljud heter Windows Sonic. Project Acoustics gör ljudet mer "verkligt" kort sagt.

Känns som att folk helt missat Microsofts satsning på ljud, folk verkar tro att det kommer vara mono ljud i Series S/X.

Permalänk
Medlem

Blir en Ps5 om det blir någon utav dessa.
Främst för spelen då.

Design är meh på både Xbox och Ps5. En soptunna vs fläkt.
Dock vill jag kunna lägga ner den om jag köper en då jag inte har plats o ställa något skit bredvid tvn.

Permalänk
Medlem

Fan, Xbox Series X "SER UT" att bli så mycket bättre än PS5.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Så texten säger:
Ett genomgående intryck är att Playstation 5 är mycket tystgående, i en utsträckning som gör det svårt att urskilja fläktljud i ett rum där ljud från spelet som körs dränker eventuellt fläktljud från spelkonsolen.

Fast det viktiga är hur låter den när spelljudet är avstängt?

Jag kan nog dränka ganska feta fläktljud med mitt hemmabiosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Marknadsföringen kring PS5 är urusel. Xbox Series X (det jävla namnet? Vad tänkte de?) marknadsförs betydligt bättre.

Jag lutar dock åt PS5 p.g.a. Bloodborne, Demon Souls etc.

kan inte hålla med. tycker det är bedrövligt att MS våga släppa en konsol utan spel där det största argumentet är att du kan ju spela förra generationens spel på den. Sony kommer ju i alla fall har några PS5 spel redå. Sony har bara valt att gå sitt eget tempo istället för att man ska försöka jakta efter MS.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Det talar ju iofs för att välja digital edition istället på PS5. Fördel med det är att den är lite billigare.
Och sen välja den dyrare varianten av XBOX för att få en bra bluray-spelare (utöver såklart en bra konsol).

Men som sagt, känns som att Sony pushar ljud mer vilket får mig att tro att dom satsar mer på att den upplevelsen ska bli riktigt bra. Men time will tell!

Skrivet av korvOlle:

Känns som att folk helt missat Microsofts satsning på ljud, folk verkar tro att det kommer vara mono ljud i Series S/X.

Snacka om överdrift. Bara för att man tycker Sonys push på ljud är mer helhjärtat och intressant så betyder inte det att man tror XBOX kommer ha undermåligt ljud.