Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Men helt plötsligt när vi diskuterar elbilar, då är det bara den totala räckvidden som är viktig. Att någon tillverkare har bättre batterier, bättre elmotorer och framförallt bättre mjukvara som styr drivlinan, är helt plötsligt ointressant. Argument som att det inte alls är någon skillnad och skulle det vara en liten skillnad så gör det inte så mycket, för det finns andra aspekter som är mycket viktigare. Helt plötsligt så basuneras det ut hur otroligt dålig passform det är på ett märke, men går man på en parkering vid en stormarknad och tittar på bilar så ser man att det finns ojämna glipor lite överallt. Sen blev det inredning, hur fantastiskt viktigt det är med rätt känsla i material och att knappar är det bästa som finns. Så i dagens digitala medvetande, där allt är så oerhört svart eller vitt ( 1 eller 0) så måste någonting vara världens bästa för att i huvud taget duga, allt annat är världens sämsta. Det finns en hel del nivåer där emellan, det pratas om 50 nyanser av grått ; )

Det är väl inte helt orimligt att för så dyra bilar kräva det absolut bästa. Köper du en E-niro så har du förmodligen lägre krav än om du köper en Porsche Taycan.

Sen tror jag mycket är jante också, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Tog klivet

Jag/vi tog klivet över till elbil i somras. Har renoverat bilar förr men tycker idag att en ICE motor är rätt kass och komplicerad, samt att alla återförsäljare står med en mer eller mindre påtvingad service som dem tar utlöst betalt för. Thats the why.

Hur är det att leva med en då?
Vi gick från en stor bil till en Nissa Leaf 40 kWh så största omställningen var storleken. Men att köra på el är fantastiskt. Tyst och man hinner in i alla luckor, i rondeller eller omkörningar, inget problem, gasen i botten och bilen bokstavligtalat svischar in / förbi. Behöver inte vänta på nedväxling eller uppvarvning av brum brum motor, den bara sticker…

Köpte denna lagom till semestern hemma, körde runt i Skåne och Blekinge, ladda är verkligen inte ett problem, det finns överallt. Bilen går ca 250 km i motorvägsfart. Stadstrafik lätt 350 km.
Stannar på något snabbmatsställe och laddar medan man äter, när man kommer fram laddas bilen när man sover på hotellet eller en laddstolpe nära.
Nu är denna bil ingen raket på laddfronten, men 50kW laddning behöver den 27 min för att nå 80+. Den sista biten ta en jäkla tid så det är inte lönt att stanna längre. Bättre köra vidare tills man når ca 20% och starta en ny ladd sekvens.

Är med i två laddnätverk, InCharge och Bee, vi har gratis abonnemanget hos dem båda och vår sommarresa på 720km kosta oss 187kr i drivmedel ((+50) se nedan). Hitta ganska många gratis stolpar…
Bee finns på alla Circle-K, och Incharge på alla Max, grov förenkling. Sedan har dem en massa ladd möjligheter i varje stad. Det finns fler ladd ställen i städerna vi var i än det finns mackar.

Måste nämna Karlskrona som ett exempel för alla städer att följa, laddstolpar med en Swich start på, 50 kr ger din 4 timmar laddning inkl parkering ”tror jag, fick ingen bot”. Rulla in med ganska bra SOC men dem timmarna gav oss nästan fullt. Gjorde nästa dag lättare.

Till och från jobb, perfa. Har ca 40km fram och tillbaka på motorväg, vi laddar två gånger per vecka för att hantera det. Nu sportas det mycket i familjen så två dagar i veckan så kör vi 120km på en dag.
Men det är inga problem, bilen laddas på natten, vi håller den ca 80% SOC så det finns ca 180-200km räckvidd i bilen som oftast.
När man kör och handlar har många köpcentrum gratis laddning, en veckohandling för oss tar en timme och ger ca 15% upp från var du var. Man förbrukar 5% att köra dit så nettovinsten är inte så stor. Men man kör till dem ställena som har laddstolpar.

Sen skall nämnas att hos dem du köper din bil eller dem som tillverkar brukar ha snabbladdare hos sina återförsäljare, så bor man i lgh så kan man köra dit engång i veckan och ladda fullt snabbt. Och sedan underhålla det under veckan på köpcentrum. Vi gör inte så, men det är möjligt.

Köpa, jag säger bara gör det, vi köpte en demobil som var 9mån gammal och gått ca 15000 km. driftkostnaderna är löjligt låga. Skall säga att Nissan har ett återförsäljarnätverk som dem måste gynna så det finns servicekrav på Leaf. Vi pruta till oss ett treårs avtal och efter det gått ut kommer bilen inte in där igen. Det finns liksom inget dem gör eller kan göra, byta torkarblad eller bromsvätska var tredje år. Det kan jag själv göra. Annars kostar en service 2400kr om man inte orkar det.
SOC = state of charge
Försäkring: I Malmö, 1500mil/år, 6800kr/år

Permalänk
Avstängd

Jag har inte riktigt släppt räckviddsångesten. När min bil kryper under 20 mil kvar i räckvidd så börjar jag känna att det är dags att ladda (vilket betyder cirka 45-50% kvar av batteriet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har inte riktigt släppt räckviddsångesten. När min bil kryper under 20 mil kvar i räckvidd så börjar jag känna att det är dags att ladda (vilket betyder cirka 45-50% kvar av batteriet)

Det kommer, jag har alltid kört navigatorn på längre resor då jag vet att man kan lita på den hyfsat. Försöker dock inte komma fram till snabbladdarna med mindre än 10% som vissa gör utan satsar på 10-15%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vilken som har bäst design? Båda har bra design med lågt luftmotstånd, men Mercan är något bättre. Finns andra ICE-bilar också med lågt luftmotstånd... framför allt sportbilar.
Jag ställde också en fråga.. som du inte svarade på. Kan du hitta någon annan biltillverkare av elbilar, som gör bilar designade för lågt luftmotstånd? Eller jag kanske inte ställde frågan, men tänkte göra det... Mer som en uppmaning att kolla upp.

Rimac! Ja eller Porsche med deras Taycan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Tja, vad är premium då? Antar att du tänker på hur interiören "känns" och ifall det knarrar när man våldför sig på konsoler, dörrar o.s.v?

Jag kan bara jämföra med min fullutrustade Audi. Då tycker jag en ny Model S har snyggare interiör med mindre hårdplast. Vid högre hastighet och dålig väg kan jag ibland höra lite knarr som jag inte hör i Audin, men det är allt. Tror mycket av detta kommer ifrån att folk provat äldre Model S och tror det är samma sak idag. Eller inte har provat överhuvudtaget men ändå har en åsikt, det verkar också förhållandevis vanligt.

Vad premium är varierar förstås beroende på vem du frågar, men för mig så innefattar det flera saker. Byggkvalitet och kvalitetskänsla är viktigt förstås, men också design och till exempel verkstäder och bilhandlare. Jag tycker inte Tesla når upp till det i byggkvalitet, de har en hel del problem helt enkelt, och kvalitetskänslan tycker jag är för dålig med. Jag vet inte vad du har för Audi men det låter konstigt att den skulle vara sämre, om du inte har en A1 eller A3 möjligtvis, men det är ju bilar i en bra mycket lägre prisklass. Men det handlar ju också om samspelet mellan olika material, hur de passar ihop och hur de ger kontraster mellan varandra. Teslas design är ju rätt beige i mina ögon, både invändigt och utvändigt. Ratten som exempel ser ut och känns som en generisk ratt köpt på biltema eller något, eller nu var jag väl hård men det är rätt uppenbart att den är långt efter exempelvis Volvo.

Verkstäder vet jag inte för jag har inte servat någon Tesla, men jag har ju hört att det inte är särskilt bra. Jämför med exempelvis en Lexus som behandlas med bomullshandskar från inlämning till upphämtning och bilen lämnas alltid nystädad och tvättad. Nu är visserligen Lexus ett ganska extremt exempel i den bemärkelsen men jag har också haft mycket goda erfarenheter av bland annat BMWs och Volvos originalverkstäder.

Skrivet av Bart:

Här håller jag med dig helt och hållet. Tyvärr är ju den offentliga debatten så att det är enbart den totala räckvidden som är viktigt. Det vore otroligt bra om konsumenter kunde resonera hur deras behov ser ut 90% av tiden, istället för den där fjällresan på sportlovet. Men det jag känner att många missar, är ju att jämföra rätt saker. Om en bil klarar 50 mil normal körning eller 35 mil körning kanske inte har så stor betydelse för vardagen. Jämför man däremot två bilar med lika stora batterier och skillnaden är så stor, då måste man ju få argumentera att den bilen med kortare räckvidd, med lika stort batteri, gör något fel.
(Tillåt mig göra en urusel jämförelse: Tänk att argumentera för att ett grafikkort ifrån AMD fungerar precis lika bra som ett Nvidia, för det finns ingen praktisk nytta av att få 180fps i spelet X med Nvidia och 120fps med AMD. - under förutsättning att man i stort bara spelar spelet X)

Att bilar är en väldigt komplicerad produkt, där det finns många aspekter att ta hänsyn till är ju självklart. Att man föredrar en inredning från Mercedes eller Audi behöver man ju inte försvara tänker jag. Men att argumentera att grundfunktionen inte spelar roll blir för mig lite skevt.

Grundfunktion spelar roll, men räckvidd på 40, 50 eller 60 mil gör väldigt liten skillnad i praktiken för de allra flesta. Jag vet inte varför det är så mycket fokus på det, ingen kollar väl bensintankens storlek när de köper en ny bensinbil liksom? Som någon nämnde så vill man inte behöva stanna på grund av batteriet med barn utan när det är dags för mat eller liknande, men barn ska äta varannan timme så då borde ju 30 mil räcka gott. Som förare bör man också stanna och pausa emellanåt även utan barn.

Skrivet av Aktsu:

Ni är jag inget större fan av Teslas kvalitetskänsla i interiören men den är bra mycket bättre än nya Skodor (och VWs) som jag testat, även i Model 3. Visst är designen mer avskalad men det är ju bara annorlunda och inget som gör den mindre premium.

VW har gått bakåt lite det senaste, speciellt med nya Golf och Id3, tillsammans med Mercedes, då de har gått för mycket in på trenden med pianosvart och touchskärmar överallt. Det känns billigt och det ser billigt eller smutsigt ut om man inte precis har putsat av alla paneler och skärmar liksom. Skoda tycker jag har lyckats bättre på senare tid, men ligger dock efter när det gäller vissa plastkvaliteter och så, speciellt jämfört med Mercedes. Men även Tesla har en tendens att trycka in pianosvart på en hel del ställen, inte minst Model 3s mittkonsol.

Skrivet av Aktsu:

En 3-4 år gammal är markant annorlunda från en som är 2 år gammal som i sin tur är markant annorlunda från en som köps idag. Tesla har verkligen förbättrat sig mycket varje år som gått, har testat en del olika årsmodeller och även 2016-2017 är markant sämre än de som rullar ut idag på många punkter (ljudnivå är en av dem).

Det är ju bra att de bättrar sig, men samtidigt är det ju något som säger att de inte är mogna som tillverkare riktigt. Om du köper en produkt, och sen köper en till exakt likadan ett eller två år senare så förväntas den ju vara likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

VW har gått bakåt lite det senaste, speciellt med nya Golf och Id3, tillsammans med Mercedes, då de har gått för mycket in på trenden med pianosvart och touchskärmar överallt. Det känns billigt och det ser billigt eller smutsigt ut om man inte precis har putsat av alla paneler och skärmar liksom. Skoda tycker jag har lyckats bättre på senare tid, men ligger dock efter när det gäller vissa plastkvaliteter och så, speciellt jämfört med Mercedes. Men även Tesla har en tendens att trycka in pianosvart på en hel del ställen, inte minst Model 3s mittkonsol.

Ja pianosvart är hemskt i alla bilar, satte själv wrap i Model 3an för att slippa det. Tycker som sagt Model 3s interiör är rätt okej som helhet, den är mer minimalistisk och öppen än jag föredrar men rätt bra. Kvalitétsmässigt är den rätt okej om man nu inte behöver veta att det är riktigt läder överallt.

En moderniserad Model S kommer nog vara mumma vad gäller interiör om den får ha kvar alcantarataket.

Skrivet av snajk:

Det är ju bra att de bättrar sig, men samtidigt är det ju något som säger att de inte är mogna som tillverkare riktigt. Om du köper en produkt, och sen köper en till exakt likadan ett eller två år senare så förväntas den ju vara likadan.

Fast att de förbättrar sig är ju bra, alla biltillverkare har saker de skulle kunna förbättra massvis år till år men de vill inte lägga pengarna på det. Det är ju inte som att de uppnått perfektion utan det finns brister hos de alla, skillnaderna är ju bara att de paketerar uppdateringar som "ny modell" var 6-7e år med en liten facelift i mitten.

Som konsument borde man helt enkelt inte vilja att de sitter på förbättringar för att suga ut mer pengar utan det bästa är ju att man får all den senaste tekniken som kommit precis när man köpte.

Permalänk
Medlem

När det gäller byggkvalitet generellt, så vet jag inget märke som idag har minst en stor återkallelse per modell, ofta flera.

Tittar man på Munroe Live Youtubekanal när Sandy går igenom Model Y, så visar han på riktigt stora förbättringar i tillverkningsprocessen. Många som han klagade på då han gick igenom Model 3, Tesla hade tagit notis och på flera punkter utvecklat ännu längre än vad Sandy trodde var möjligt. Han var mycket imponerad av hur bra den är. Jag är fullt medveten om att det finns ruskigt många klipp med missnöjda Model Y kunder. Samtidigt, så finns det väldigt många klipp som hävdar att det är en väldigt bra bil.

Med tanke på att Elon har sagt att tillverkningsprocessen av Model Y kommer ha förbättrats ännu mer när väl fabriken är igång om 9 månader så ser det väldigt positivet ut. Tittar vi på säljstatistik så ser vi att så fort det har kommit båtar från Freemont så går försäljningen av elbilar upp dramatiskt. Denna bild fanns med i dagens nyhet på Tesla Club Sweden i morse.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad premium är varierar förstås beroende på vem du frågar, men för mig så innefattar det flera saker. Byggkvalitet och kvalitetskänsla är viktigt förstås, men också design och till exempel verkstäder och bilhandlare.
Jag tycker inte Tesla når upp till det i byggkvalitet, de har en hel del problem helt enkelt, och kvalitetskänslan tycker jag är för dålig med. Jag vet inte vad du har för Audi men det låter konstigt att den skulle vara sämre, om du inte har en A1 eller A3 möjligtvis, men det är ju bilar i en bra mycket lägre prisklass. Men det handlar ju också om samspelet mellan olika material, hur de passar ihop och hur de ger kontraster mellan varandra. Teslas design är ju rätt beige i mina ögon, både invändigt och utvändigt. Ratten som exempel ser ut och känns som en generisk ratt köpt på biltema eller något, eller nu var jag väl hård men det är rätt uppenbart att den är långt efter exempelvis Volvo.

För mig är "premium" och smak två saker som inte har något med varandra att göra, även fast jag också tycker ratten är rätt trist.

Jag tänker att det där med service beror ju mycket på handlaren. När jag hade min Audi inne på service sist så repade servicekillarna upp baksidan av stolarna och det var grus överallt. Lånebil kom inte på tal. Var omöjligt att få tag i någon per telefon. Om man inte skulle köpa en bil då, då var det ju såklart lätt.

Med Tesla är det också svårt att komma fram. Men skadat bilen har dom aldrig gjort och dom har aldrig varit otrevliga mot mig när jag påtalat något jag tycker är fel. Lånebil körde dom ned till mig (tack Emil på Segeltorp!), 20 mil ifrån service centret.

Skrivet av snajk:

Verkstäder vet jag inte för jag har inte servat någon Tesla, men jag har ju hört att det inte är särskilt bra. Jämför med exempelvis en Lexus som behandlas med bomullshandskar från inlämning till upphämtning och bilen lämnas alltid nystädad och tvättad. Nu är visserligen Lexus ett ganska extremt exempel i den bemärkelsen men jag har också haft mycket goda erfarenheter av bland annat BMWs och Volvos originalverkstäder.

Det är väl lite det som är problemet. Folk "hör" saker och bildar sedan en stark uppfattning. Jag försöker hitta statistik som jag bedömer som trovärdig, annars utgår jag ifrån egna erfarenheter. Statistik visar ju att Teslorna får många servicebesök. Och där slutar människor tänka, ungefär. Det kan bero på en massa saker, t.ex. att köparna är petigare. Dyrare bilar har fler dyrare prylar och det betyder större potential till haveri. Det är ju inte raketforskning.

Tycker inte alls Lexus är något extremt exempel. Alla märken har sin starkaste sida, kanske är service det Lexus är bra på. Men det är inte objektivt att jämföra ett märkes alla sidor med vardera övriga märkens starkaste sidor, då kommer man aldrig hitta något gott nog.

Jag har provkört några Lexusar. Påminner mycket om mina Mazdor eller Toyota jag haft, fast snäppet bättre. Sist var det en riktigt snygg (och dyr!) sedanmodell. Det syntetiska motorljudet i högtalarna som inte gick att stänga av tyckte jag var riktigt billigt. Och relativt plastig. Smak, säkert någon som tycker det är svinhäftigt med brumm i högtalarna - men inte jag.

Skrivet av snajk:

Det kan väl inte komma som en överraskning att ett företag som är 15 år gammalt inte är lika "mogna" som andra tillverkare. Det kommer dom inte vara på många år till.

Skrivet av stgr:

Jo, samma här. Kom ned till 6 mil räckvidd sist jag åkte långt och blev lite nervös, slog på range mode och stängde av stereon och annat larv. Men det räckte gott väl ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Verkstäder vet jag inte för jag har inte servat någon Tesla, men jag har ju hört att det inte är särskilt bra.

Det finns alltid historier om folk som har haft dåliga erfarenheter av service, oavsett bilmärke.

Jag behövde uppgradera autopilot-hårdvaran till senaste versionen på min Model S förra månaden. Supersmidigt att skapa ett serviceärende via Tesla-appen. För vissa typer av serviceärenden kan en servicetekniker köra ut till dig och fixa bilen på plats, men för just denna uppgradering måste man in med bilen.

Man kör in bilen hos Tesla och parkerar den precis framför receptionen, går ur bilen och lämnar över nyckeln och ber om en lånebil. Några minuter senare åker man därifrån i en låne-Tesla och några timmar senare plingar det till i telefonen och man kan hämta upp sin bil igen.

Just denna gång tvättade de inte bilen, möjligen för att detta var ett för kort ärende alternativt att de slutat med det. Oavsett så var serviceupplevelsen hur oproblematisk som helst.

Det är alltså fullt möjligt att få en bra serviceupplevelse med Tesla också.

Permalänk
Medlem

Medlemmarna hos Consumer Reports, som genomfört lite över 500.000 kundundersökningar, har röstat fram Tesla med de nöjdaste kunderna 2020. Nu skulle man ju kunna tro att Tesla är något som amerikanerna är stolta över, men det är väldigt tydligt att hela bilbranschen i USA tycker illa om märket.

Tesla har även vunnit utmärkelsen nöjdaste kunder 2019, 2017, 2016, 2015, 2014 och 2013 hos Consumer Reports. Så för att bli lite tjatig, det är väldigt många som inte äger Tesla som anser att dom är dåligt byggda och inte har någon bra inredning. De flesta som äger en Tesla däremot, är så nöjda att de med största sannolikhet kommer välja en ny Tesla när det är dags för ny bil.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Medlemmarna hos Consumer Reports, som genomfört lite över 500.000 kundundersökningar, har röstat fram Tesla med de nöjdaste kunderna 2020. Nu skulle man ju kunna tro att Tesla är något som amerikanerna är stolta över, men det är väldigt tydligt att hela bilbranschen i USA tycker illa om märket.

Tesla har även vunnit utmärkelsen nöjdaste kunder 2019, 2017, 2016, 2015, 2014 och 2013 hos Consumer Reports. Så för att bli lite tjatig, det är väldigt många som inte äger Tesla som anser att dom är dåligt byggda och inte har någon bra inredning. De flesta som äger en Tesla däremot, är så nöjda att de med största sannolikhet kommer välja en ny Tesla när det är dags för ny bil.

Självskattningar tenderar att bli biased när man har investerat närmre en miljon för en pryl. Kan vara en faktor som påverkar. Imponerande trots allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Självskattningar tenderar att bli biased när man har investerat närmre en miljon för en pryl. Kan vara en faktor som påverkar. Imponerande trots allt!

Sant - men detta resonemang gäller rimligen även alla andra bilar som kostar sådär en miljon, och det är ju inte Tesla ensamma om att göra.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Sant - men detta resonemang gäller rimligen även alla andra bilar som kostar sådär en miljon, och det är ju inte Tesla ensamma om att göra.

/M

Snittpriset för en Tesla lär vara avsevärt högre än andra märken, undantaget Ferrari osv. så jag bedömer ändå att mitt resonemang fortfarande håller. Jämför med Apple-sekten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Snittpriset för en Tesla lär vara avsevärt högre än andra märken, undantaget Ferrari osv. så jag bedömer ändå att mitt resonemang fortfarande håller. Jämför med Apple-sekten...

Porsche? Eller Lexus? Eller Mercedes? etc - Tycker att det finns ganska många premiummärken i en liknande prisklass som Tesla.

Du får f.ö. ta med i beräkningen att amerikanska bilar som Tesla är klart billigare i USA än här, medan importerade bilar från ex Europa är dyrare. Mao kan du inte utgå från svenska priser när du värderar Teslas prisvärdhet i en amerikansk studie.

Tillägg, sista stycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jo du snälla människa du råkade bara klippa bort LED-Matrix i ditt citat.

Här har du ditt inlägg in din helhet:

Eftersom det är rätt långt så valde jag det citat som jag vände mig mot. Det var följande mening och påstående som jag finner helt absurt:

"Spelar inte så stor roll hur fort eller hur sakta man laddar bilen om man aldrig kommer fram för att man krockat med en älg."

Fråga, som du fortfarande undvikit att besvara; vad har liksom att krocka älg med saken att göra hur fort eller sakta man laddar bilen?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@martinot Kom igen, Tesla är långt från premium och Polestar är inte där än. Skoda däremot har rört sig kraftigt i den riktningen det senaste decenniet, även om de inte heller är där än riktigt.

Skrivet av Jonas79:

Tesla har betydligt mer vägljud och bara kolla Kolla Tesla Björn noice test så ser man att Etron & EQC är bäst & Tesla är långt ner som du säger.

VW ID3 är betydligt bättre som ett exempel litar med på DB test en objektiva egna åsikter

Svårt det här med lite subjektiva värderingar (och många har helt egenpåhittade sådana) gällande vad som är "premium". Det som är premium för en kanske inte är det för en annan.

Så kanske fel ord att ens använda premium (i detta sammanhanget), men om vi snarare använder ordet status så skiljer det ju helt klart i status mellan olika bilvarumärken.

Finns ju en orsak till att VAG-gruppen har flera olika varumärken med tex. Porsche överst (nu när de nästan sålt Lambo och Bugatti, och vi räknar bort de), sedan Audi, därefter VW, sedan med Skoda och Seat sist (lågstatusbilar för de budgetmedvetna).

Samma sak säger sig Volvo/Geely vilja skapa med Polestar som det märket med högst status, sedan Volvo, och sedan andra lite mer budgetmärken som Lync & Co.

Förutom skillnad i hur folk uppfattar olika bilvarumärken statusmässigt, så varierar oftast (men inte alltid, därav min tidigare kommentar om den mycket märkliga prissättningen mellan PS2 och el-XC40) även priset.

Därav så kan man inte jämföra bara en enda parameter som man själv valt ut (tex. låg ljudnivå, hur långt man kan köra på en tank, etc.) med priset på en bil, och därav dra slutsatsen om priset är riktigt för bilen eller inte.

Det kan ju vara så att en sak är väldigt viktigt för just en själv. Inget fel med det. Tvärt om; då har man ju hittat den funktion som är viktigast för en själv, och det är ju bra att ta hänsyn för just sitt egna personliga inköp.

Vad jag däremot vänder mig emot är att man tar denna personligt viktiga parameter, och sedan undrar varför en Porsche är dyrare än en Skoda - fast Skodan har större lastutrymme - och beklagar sig för att Porschen inte är billigare än Skodan. Speciellt sedan när man går ut på publika forum och basunerar ut att det är en galen felaktig prissättning på Porsche!

Blir liksom väldigt snett när man tar personliga preferenser, och försöker göra de till allmängiltiga lagar för marknaden i stort.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Direkt från Skodas hemsida.

SKODA ENYAQ iV 60 Pris från 452.500 kr inkl moms
SKODA ENYAQ iV 80 Pris från 551.100 kr inkl moms

Preliminär försäljningsstart i början av oktober och leveranser under första halvåret 2021. Planerad marknadsintroduktion i mars/april 2021.
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMIiMae...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Direkt från Skodas hemsida.

SKODA ENYAQ iV 60 Pris från 452.500 kr inkl moms
SKODA ENYAQ iV 80 Pris från 551.100 kr inkl moms

Preliminär försäljningsstart i början av oktober och leveranser under första halvåret 2021. Planerad marknadsintroduktion i mars/april 2021.
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMIiMae...

Det ser ut som aningen mer utrustning än VW ID4 1st, men med prislappen 551tkr istället för 515tkr. Skodan lanseras något senare.

Fördelen med Skodan är att man verkar kunna konfigurera den mer i detalj medan ID4 till en början bara har två utrustningsnivåer (1st, 1st Max).

Finns det någon annan fördel med Skodan - annars verkar ID4 1st fortfarande mer prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

...Finns det någon annan fördel med Skodan - annars verkar ID4 1st fortfarande mer prisvärd?

Enligt mig ser skodan bättre ut, väntar otåligt på att få se priset med 4wd och alla "nödvändiga" tillval!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Enligt mig ser skodan bättre ut, väntar otåligt på att få se priset med 4wd och alla "nödvändiga" tillval!

Enbart bakhjulsdriven från början enligt info & priserna är ej klara ännu för Sverige.

Inledningsvis kommer versionerna ŠKODA ENYAQ iV 60 och 80 med bakhjulsdrift att erbjudas på den svenska marknaden. Preliminär säljstart är i början av oktober men redan nu kan du bygga din egen ENYAQ iV. Priserna i vår online-konfigurator avser ŠKODA ENYAQ iV med en utrustningsnivå som är gemensam för alla länder inom EU. För att anpassa ŠKODA ENYAQ iV till Sverige har ytterligare utrustning och paket att lagts in i bilens grundutförande, vilket innebär att priset i Sverige skiljer sig mot priserna i konfiguratorn.

ŠKODA ENYAQ iV 60 och 80
Tillkommande standardutrustning i Sverige

Värmepump
för högre energieffektivitet vintertid (ENYAQ iV 80)

Drive Basic (ENYAQ iV 60)

2-ekrad lädermultifunktionsratt med värme och paddlar för rekuperation
Drive Mode Select
Hands Off Detection
Assisted Drive Plus (ENYAQ iV 80)

ACC - Side Assist
Crew Protect Assist
Travel Assist
Emergency Assist
Convinience Basic (ENYAQ iV 80)

KESSY Advanced
Phonebox med trådlös laddning
Akustikrutor, bullerdämpande, sidor inkl SUNSET
Climate Basic

Sätesvärme fram
Eluppvärmda vindrutespolarmunstycken
3-zons Climatronic
Transport

Nätprogram, lastutrymme
Variabelt lastgolv
Fjärrutlösare (spakar) ryggstöd bak
Light & View Basic

LED Matrix
LED Plus bak
Strålkastarspolare
3 års garanti
3 års fri service

Svenska cirkapriser inkl svensk standardutrustning
(preliminära uppgifter)

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det kommer, jag har alltid kört navigatorn på längre resor då jag vet att man kan lita på den hyfsat. Försöker dock inte komma fram till snabbladdarna med mindre än 10% som vissa gör utan satsar på 10-15%.

Det låter konstigt, du tanka väl inte in ICE bil när tanken vara halv, varför göra det nu?
Litar du inte på batterimätaren?
Man kan stanna och ladda om det skulle ta slut, ström finns överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusth:

Det låter konstigt, du tanka väl inte in ICE bil när tanken vara halv, varför göra det nu?
Litar du inte på batterimätaren?
Man kan stanna och ladda om det skulle ta slut, ström finns överallt.

Tror du citerade fel person, jag har inga problem med räckviddsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det finns alltid historier om folk som har haft dåliga erfarenheter av service, oavsett bilmärke.

Jag behövde uppgradera autopilot-hårdvaran till senaste versionen på min Model S förra månaden. Supersmidigt att skapa ett serviceärende via Tesla-appen. För vissa typer av serviceärenden kan en servicetekniker köra ut till dig och fixa bilen på plats, men för just denna uppgradering måste man in med bilen.

Man kör in bilen hos Tesla och parkerar den precis framför receptionen, går ur bilen och lämnar över nyckeln och ber om en lånebil. Några minuter senare åker man därifrån i en låne-Tesla och några timmar senare plingar det till i telefonen och man kan hämta upp sin bil igen.

Just denna gång tvättade de inte bilen, möjligen för att detta var ett för kort ärende alternativt att de slutat med det. Oavsett så var serviceupplevelsen hur oproblematisk som helst.

Det är alltså fullt möjligt att få en bra serviceupplevelse med Tesla också.

Vad kostar servicar hos Tesla? För det verkar inte folk vilja prata om, inte vad bilarna kostar att försäkra heller. Men man rekommenderar Tesla hej vilt som om det vore en folkbil för hela Sveriges befolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad kostar servicar hos Tesla? För det verkar inte folk vilja prata om, inte vad bilarna kostar att försäkra heller. Men man rekommenderar Tesla hej vilt som om det vore en folkbil för hela Sveriges befolkning.

Beror på vad för service du menar, det finns ingen service man måste göra för att behålla garantier osv. Sen är det klart man kommer behöva göra saker som att kolla bromsvätska, smörja bromsok, byta skivor, byta kupéfilter osv. Det behöver man ju inte göra hos Tesla om man inte vill dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag har tyvärr (?) inte någon erfarenhet av vad service kostar när det gäller att reparera saker. Men jag pratar gärna om mina erfarenheter - varför skulle man inte vilja det?

Tesla har 8 års garanti på drivlinan och 4 års garanti i övrigt. Man behöver inte ens lämna in bilen på årlig service för att garantin ska gälla.

Jag har dock ändå valt att lämna in min Model S på årlig service när den var 1 år gammal och när den var 2 år gammal. När man ringer Tesla och ska boka in denna typ av service börjar de med att upplysa om att det inte alls är något krav. Jag har då efterfrågat att de ska göra en allmän genomgång av bilen, kontrollera och smörja bromsar, kontrollera bromsvätska osv. Senast landade prislappen på drygt 1700kr. Mycket billigare än när jag hade en Volvo.

Priset för försäkring varierar kraftigt beroende på vilken typ av Tesla du har. Den Model S P100D som jag har är dock dyr att försäkra, men det är ett extremfall och säger inte så mycket om försäkringspremierna i allmänhet. Jag kommer inte ihåg exakt belopp jag betalar för försäkringen, men det är i storleksordningen 17tkr/år. Jag tror dock inte att det är dyrare än en fossilbil i motsvarande prisklass.

Jag tror för övrigt att Volkswagen ID3/ID4 (och liknande bilar på samma platform) kommer bli de riktiga folkbilarna. Tesla Model 3/Y är definitivt ett par steg upp, men prislappen gör att en del kommer välja bort dem. Möjligen får Model Y en attraktivare prislapp när de börjar produceras i Tyskland nästa år. Annars dröjer det ett par år innan Tesla släpper en billigare bil.

Permalänk
Avstängd

Nu har elbilstillverkarna hittat på nya inkomstkällor.
Hyra funktioner på din bil (i detta fall, e-tron och lampor)
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=463086#p4630...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag har tyvärr (?) inte någon erfarenhet av vad service kostar när det gäller att reparera saker. Men jag pratar gärna om mina erfarenheter - varför skulle man inte vilja det?

Tesla har 8 års garanti på drivlinan och 4 års garanti i övrigt. Man behöver inte ens lämna in bilen på årlig service för att garantin ska gälla.

Jag har dock ändå valt att lämna in min Model S på årlig service när den var 1 år gammal och när den var 2 år gammal. När man ringer Tesla och ska boka in denna typ av service börjar de med att upplysa om att det inte alls är något krav. Jag har då efterfrågat att de ska göra en allmän genomgång av bilen, kontrollera och smörja bromsar, kontrollera bromsvätska osv. Senast landade prislappen på drygt 1700kr. Mycket billigare än när jag hade en Volvo.

Priset för försäkring varierar kraftigt beroende på vilken typ av Tesla du har. Den Model S P100D som jag har är dock dyr att försäkra, men det är ett extremfall och säger inte så mycket om försäkringspremierna i allmänhet. Jag kommer inte ihåg exakt belopp jag betalar för försäkringen, men det är i storleksordningen 17tkr/år. Jag tror dock inte att det är dyrare än en fossilbil i motsvarande prisklass.

Jag tror för övrigt att Volkswagen ID3/ID4 (och liknande bilar på samma platform) kommer bli de riktiga folkbilarna. Tesla Model 3/Y är definitivt ett par steg upp, men prislappen gör att en del kommer välja bort dem. Möjligen får Model Y en attraktivare prislapp när de börjar produceras i Tyskland nästa år. Annars dröjer det ett par år innan Tesla släpper en billigare bil.

Det låter ju vettigt, gäller garantin på samtliga modeller, även de billigare?

Jag försökte få fram vad försäkring på en Model 3 skulle gå loss på men får inga svar från compricer så troligtvis är den inte i det lägre prissegmentet och då ställer man sig frågan, är inte Tesla enkom för de som har det bättre ekonomiskt ställt? Nu har ju du t ex ingen snikmodell så den motsvarar väl vad en M5'a kostar för gemene man i försäkring.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Jag försökte få fram vad försäkring på en Model 3 skulle gå loss på men får inga svar från compricer så troligtvis är den inte i det lägre prissegmentet och då ställer man sig frågan, är inte Tesla enkom för de som har det bättre ekonomiskt ställt? Nu har ju du t ex ingen snikmodell så den motsvarar väl vad en M5'a kostar för gemene man i försäkring.

Svarar då jag vet. Garantin gäller på samtliga modeller även de billigare. (Villkoren/antal mil har varierat lite mellan årsmodeller dock, t.ex har äldre Model S obegränsade mil dessa 4 / 8 år nyare har milbegränsning.)

Försäkring för Teslor är oftast inte så farligt heller, vår Model S kostar en aning mindre än vad vår tidigare Volvo V60 kostade per år för helförsäkring. Varierar ju också utifrån var man bor och hur gammal man är, men skulle uppskatta att de flesta hamnar strax under eller runt tusenlappen per månad dvs runt 10.000kr/år för helförsäkring, för de flesta Teslamodeller. Vissa lyckas komma under 5000kr/år men det vet jag inte hur de lyckas med 😄

Här kan du få en uppskattning från vad personer har fått för försäkringskostnader: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=9331&st...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Alla modeller har samma garanti i år men Model 3 har milbegränsning på 16-19k mil för drivlina och batteri jämfört med 24k mil för Model S.

Försäkring beror kraftigt på var man bor och ålder så det går inte att dra någon slutsats, jag betalar runt 1200 kr/mån för halvförsäkring på min Model 3, betalade 1300 kr/mån för min Model S. Kollade en M5 på mig förut och den kostade runt 3k/mån så klart billigare med Tesla då. Vet de som betalar 400-500 kr/mån också, de bor dock inte mitt inne i en stad som drar upp skadestatistiken.