Gigabyte 3080 Vision - Gjort för creators/Studio driver?

Permalänk

Gigabyte 3080 Vision - Gjort för creators/Studio driver?

Har ställt mig i kö till ett Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC efter att ha tittat på lite recensioner på deras 3080 Eagle. Samt att jag gillar utseendet på kortet.

Men sen tog jag mig en titt på deras sida och såg att de marknadsför kortet mot "creators" folk som jobbar med rendering, videoskapande, bildregiderande osv. De hänvisar till någon studio driver från Nvidia. Är detta kortet på något sätt byggt just för den typen av arbete och lämpar sig inte för spelande? Eller handlar det bara om vilka drivers jag stoppar in i datorn?

Vill ju inte lägga nära 10k på något som inte lämpar sig för det jag tänker ha det till.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lusekofte:

Har ställt mig i kö till ett Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC efter att ha tittat på lite recensioner på deras 3080 Eagle. Samt att jag gillar utseendet på kortet.

Men sen tog jag mig en titt på deras sida och såg att de marknadsför kortet mot "creators" folk som jobbar med rendering, videoskapande, bildregiderande osv. De hänvisar till någon studio driver från Nvidia. Är detta kortet på något sätt byggt just för den typen av arbete och lämpar sig inte för spelande? Eller handlar det bara om vilka drivers jag stoppar in i datorn?

Vill ju inte lägga nära 10k på något som inte lämpar sig för det jag tänker ha det till.

Bara olika drivrutiner

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Det är identiskt med gigabyte eagle. Jag har vision-kortet och det fungerar utmärkt med qstock boost till 1965mhz. Jag har inte testat ett klocka kortet ännu. 🙂

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Viking
Skrivet av AddixD:

Det är identiskt med gigabyte eagle. Jag har vision-kortet och det fungerar utmärkt med qstock boost till 1965mhz. Jag har inte testat ett klocka kortet ännu. 🙂

Vad ligger temperaturer och fläkt-RPM på?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad ligger temperaturer och fläkt-RPM på?

Kört 10 exodus runs på ultra och temperaturen ligger på 65 grader, hastighet på fläktarna 1700-1800 rpm (73% fan speed)

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Studio-drivrutinen och Game Ready-drivrutinen är egentligen mest bara när nya versioner släpps. Studio-drivrutinen uppdateras ofta i samband med nya versioner av "arbets"-program medan Game Ready-drivrutinen ofta uppdateras i samband med nya spel. Studio-drivrutinen uppdateras inte lika ofta, tanken är att den ska vara lite stabilare snarare än att den ska ha allt det nyaste.

Men det är alltså inga stora skillnader mellan Studio och Game Ready, ibland är de rentav samma drivrutin. Du kan även använda båda drivrutinerna till vilket 3080 du vill, så det är inget speciellt med just Gigabyte 3080 Vision annat än att Gigabyte valt att rikta marknadsföringen mot "creators" av någon anledning.

Permalänk

Tack för samtliga svar, då behåller jag helt enkelt min bokning

Permalänk
Avstängd

Hittade detta kort på tradera idag, ska hämta de imorrn. Någon extra slant för att slippa väntetiderna känns okej för mig.
Sen att det är vitt gör inte ont. Blev dock lite nojjig när det stod att det var till för ”creators” men denna tråd svarade på mina frågetecken. Tack för de

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Jag har det och det presterar faktiskt över förväntan. Mitt ex boostar som en galning på speed. Har varit uppe i 2100mhz konstant i State of Decay 2 i 4K maxade inställningar. Kan maxa allt i Control med max RT + DLSS och ligger över 60 fps. Mycket kortvariga spikar runt 2200mhz. Funderar om det möjligtvis är Afterburner som buggar ur för det låter lite väl högt. Temperaturen ligger för det mesta runt 67-68 som högst. Överklockar med Afterburner, hittills fått upp core till +120 och minnet på +500. Minnet lär kunna gå högre men just nu behöver jag inte pressa det mer känns det som.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)