Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skulle du betala för det? Eller ska det rymmas inom ramarna för nuvarande kommunalskatt? Vad ska isf dras ner på?

Lätt. Ta bort maxtaxan. Kan betala 2x pengarna för helger också. Kommunen sparar dessutom mer på att ha förskolepersonal igång än att våra (plus andras) föräldrar går ner i tid för att ta hand om barn; 60-åringar är som grupp betydligt mer högavlönade än 30-åringar.

Skrivet av The_St1g:

Vad menar du med det?
Helgdagis och nattdagis finns väl i stort sätt alla kommuner?

Ja, men det administreras separat, har 3 månaders väntetid och man kastas ut om man inte behöver det minst varannan vecka. Såklart på annat ställe, men det gör inte så mycket. Förstår inte varför det inte kan administreras som vanligt och bara anvisas att man lämnar på annan plats (eller jo, jag förstår, det är enklare för kommunen att sätta upp hinder och anpassa medborgarna efter sin verksamhet än tvärtom).

Skrivet av izcho:

Vi måste dessutom först lämna in en underskriven papperslapp med vistelsetider, och sedan lägga in samma tider i en app. Och tiderna måste överensstämma, kanske dags att skrota ett av ställena då?

Nej då, då försvinner ju en hel administratörstjänst. Aja baja!

Permalänk
Medlem

Något som alltid har irriterat mig är fotbollskommentatorer som kallar filmningar för smarta. Senast igår var det en svettig Albin Ekdal som i Viasat-studion försvarade en filmning med orden "Sportsligt och sportsligt, det är smart.".

För mig är det fullständigt obegripligt. Om man älskar sporten, vill man inte bli av med allt fusk och mygel då? Jag kan tycka att alla filmare borde straffas stenhårt i efterhand. (Och ja, det gäller även spelarna i de lag jag hejar på - i synnerhet dem t.o.m.).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Något som alltid har irriterat mig är fotbollskommentatorer som kallar filmningar för smarta. Senast igår var det en svettig Albin Ekdal som i Viasat-studion försvarade en filmning med orden "Sportsligt och sportsligt, det är smart.".

För mig är det fullständigt obegripligt. Om man älskar sporten, vill man inte bli av med allt fusk och mygel då? Jag kan tycka att alla filmare borde straffas stenhårt i efterhand. (Och ja, det gäller även spelarna i de lag jag hejar på - i synnerhet dem t.o.m.).

Ja du... Fotboll... Vore intressant att se vad söm händer om de skulle börja döma på riktigt och sätta effektiv tid som i hockey etc.

Permalänk
Medlem

Ibland känner jag att alla mina kommentarer borde vara i den här tråden istället för svar på andra...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av HappySatan:

För mig är det fullständigt obegripligt.

Detta sammanfattar min uppfattning om sport överlag.

Att titta på den alltså. Utföra får man göra precis hur mycket man vill.
Och ja, jag inkluderar definitivt e-sport här.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Folk som sänker hastigheten direkt när dom kört om typ en lastbil , är det riktigt illa så så sjunker hastigheten under det fordonet som vart omkört hade , drabbades av två nu på morgonen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Folk som sänker hastigheten direkt när dom kört om typ en lastbil , är det riktigt illa så så sjunker hastigheten under det fordonet som vart omkört hade , drabbades av två nu på morgonen.

+1 och folk kör 10km under hastighetsbegränsningen med bra väglag och sikt, som mitt i allt gasar på när man svänger ut till vänster och ska köra om. Vad är det om lixom?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Något som alltid har irriterat mig är fotbollskommentatorer som kallar filmningar för smarta. Senast igår var det en svettig Albin Ekdal som i Viasat-studion försvarade en filmning med orden "Sportsligt och sportsligt, det är smart.".

För mig är det fullständigt obegripligt. Om man älskar sporten, vill man inte bli av med allt fusk och mygel då? Jag kan tycka att alla filmare borde straffas stenhårt i efterhand. (Och ja, det gäller även spelarna i de lag jag hejar på - i synnerhet dem t.o.m.).

Tyckte också att dylik osportslighet var obegripligt förr. Men funderade lite mer på det efter att ha sett en match där en spelare i Uruguay (tror jag?) för några år sedan räddade ett mål genom att fånga bollen med händerna (inte målvakten då). Han fick rött kort och en straff mot sig men stoppade ett mål som precis i slutet av matchen med all sannolikhet hade avgjort matchen. Tror det gick vidare till straffar istället.

Ur spelarperspektiv finns det ju egentligen inte något som talar emot att göra detta. Givetvis är det värt de konsekvenser han fick för att få en chans att gå vidare och vinna turneringen vilket antagligen ger rätt mycket pengar bredvid att kunna titulera sig världsmästare. Problemet är att det inte är tillräckligt hårt straff för det han gjorde, borde åtminstone diskvalificera laget från att vinna matchen direkt och sedan även hindra honom från spel några matcher nästa turnering eller något liknande.

Filmningar är lite av samma sak, finns det läge att få fördelar så vill man rimligtvis ta dem. Speciellt då när man kan göra det utan större risk, och med filmningar finns ju ofta en rätt stor gråzon i hur svårt man har att hålla sig uppe efter att ett ben hamnade framför en när man sprang/hur hårt man blev tacklad/hur ont man har/etc.

För oss som betraktar och föredrar sportsligt spelande är det ju givetvis väldigt frustrerande, men det är knappast obegripligt

I övrigt önskar jag Ronaldo all olycka med sitt spelande.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Något som alltid har irriterat mig är fotbollskommentatorer som kallar filmningar för smarta. Senast igår var det en svettig Albin Ekdal som i Viasat-studion försvarade en filmning med orden "Sportsligt och sportsligt, det är smart.".

För mig är det fullständigt obegripligt. Om man älskar sporten, vill man inte bli av med allt fusk och mygel då? Jag kan tycka att alla filmare borde straffas stenhårt i efterhand. (Och ja, det gäller även spelarna i de lag jag hejar på - i synnerhet dem t.o.m.).

Jag håller med helt.
Problemet är ju dock att nu så går verkligen spelare in och söker motståndares ben för att snubbla på.
Eller springer mot en motståndare istället för att gå på avslut därför att en straff är ett säkrare kort.
Jag hatar verkligen filminingsfotbollen som är mer eller mindre standard nu för tiden, men detta "sökande" efter situationer att rammla på andras ben är minst lika stort problem, om inte större.

Är lite samma som många F1 förare gjorde för några år sen när man var tvungen att lämna en bilbredd vid omkörningar.
Då öppnade dom innern för en omkörning med flit, för att sen blir "avprejjad" av motståndaren så han skulle få straff.
Där har dom dock ändrat regelverket runt detta, dock svårare i fotboll där man kan filma "snyggt" genom att slå i andras fötter med flit, istället för att försöka undvika dom, eller helt sonika inte försöka hålla balansen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag håller med helt.
Problemet är ju dock att nu så går verkligen spelare in och söker motståndares ben för att snubbla på.
Eller springer mot en motståndare istället för att gå på avslut därför att en straff är ett säkrare kort.
Jag hatar verkligen filminingsfotbollen som är mer eller mindre standard nu för tiden, men detta "sökande" efter situationer att rammla på andras ben är minst lika stort problem, om inte större.

Är lite samma som många F1 förare gjorde för några år sen när man var tvungen att lämna en bilbredd vid omkörningar.
Då öppnade dom innern för en omkörning med flit, för att sen blir "avprejjad" av motståndaren så han skulle få straff.
Där har dom dock ändrat regelverket runt detta, dock svårare i fotboll där man kan filma "snyggt" genom att slå i andras fötter med flit, istället för att försöka undvika dom, eller helt sonika inte försöka hålla balansen.

Jag anser ju dock att det finns ett argument på andra sidan, varför skulle en spelare försöka undvika en situation där det potentiellt finns en straff att hämta?

Ibland så ser man spelare som faktiskt undviker en tackling som garanterat hade renderat i straff men försöket att undvika gör att de tappar bollen. Jag tror att det är här man måste börja leta lösningar.

Det är ju uppenbart att alla försök att hindra filmningar/att söka kontakt inte fungerar. Jag tycker därför att man måste premiera att undvika tacklingarna. Det måste vara lönsammare att undvika en tackling för att eventuellt hitta ett skottläge än som det är idag då du kan välja att ta tacklingen/söka den för en straff (som nästan garanterat renderar i ett mål) istället för att undvika och KANSKE få ett skottläge.

Jag ogillar också filmningar och sökandet men jag anser inte att spelarna kan belastas för detta. De gör bara det statistiskt mest lönsamma utefter hur reglerna är.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Nyinflyttade grannar som röjer runt i sin lägenhet hela natten och sedan tar en paus och sätter sig och snackar och röker utanför mitt sovrumsfönster varje timme. Inte en blund den natten.

Permalänk
Vila i frid

Flexar och kör lite natt. Oväsen 05:05. Går ut. Slödder i skåpbil drar fort som f*n. Hur vore det att jobba med något som genererar skatteintäkter istället för skapa utgifter för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Jag anser ju dock att det finns ett argument på andra sidan, varför skulle en spelare försöka undvika en situation där det potentiellt finns en straff att hämta?

Ibland så ser man spelare som faktiskt undviker en tackling som garanterat hade renderat i straff men försöket att undvika gör att de tappar bollen. Jag tror att det är här man måste börja leta lösningar.

Det är ju uppenbart att alla försök att hindra filmningar/att söka kontakt inte fungerar. Jag tycker därför att man måste premiera att undvika tacklingarna. Det måste vara lönsammare att undvika en tackling för att eventuellt hitta ett skottläge än som det är idag då du kan välja att ta tacklingen/söka den för en straff (som nästan garanterat renderar i ett mål) istället för att undvika och KANSKE få ett skottläge.

Jag ogillar också filmningar och sökandet men jag anser inte att spelarna kan belastas för detta. De gör bara det statistiskt mest lönsamma utefter hur reglerna är.

Hela ditt inlägg är som ett kvitto på varför fotboll är så ointressant för mig att titta på.
Vad är det som är så ingrott i fotbollens kultur att det inte går att hindra filmningar, och varför är det exponentiellt mycket vanligare än hockey/basket t.ex.

Gubbgnäll: lägg ner sporten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nyinflyttade grannar som röjer runt i sin lägenhet hela natten och sedan tar en paus och sätter sig och snackar och röker utanför mitt sovrumsfönster varje timme. Inte en blund den natten.

Dags att plinga på med en kaktus som inflyttningspresent och informera om trivselreglerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Jag anser ju dock att det finns ett argument på andra sidan, varför skulle en spelare försöka undvika en situation där det potentiellt finns en straff att hämta?

Ibland så ser man spelare som faktiskt undviker en tackling som garanterat hade renderat i straff men försöket att undvika gör att de tappar bollen. Jag tror att det är här man måste börja leta lösningar.

Det är ju uppenbart att alla försök att hindra filmningar/att söka kontakt inte fungerar. Jag tycker därför att man måste premiera att undvika tacklingarna. Det måste vara lönsammare att undvika en tackling för att eventuellt hitta ett skottläge än som det är idag då du kan välja att ta tacklingen/söka den för en straff (som nästan garanterat renderar i ett mål) istället för att undvika och KANSKE få ett skottläge.

Jag ogillar också filmningar och sökandet men jag anser inte att spelarna kan belastas för detta. De gör bara det statistiskt mest lönsamma utefter hur reglerna är.

Givetvis tar man en träff i straffområdet, det är ju försvararens beslut att ta en kass tackling och då får han räkna med en straff. Sen att man borde ha hårdare bestraffning för filmningar är en annan sak, det är ju ofta svårt att se om någon filmar eller inte. Grejen är ju att man inte ska behöva undvika tacklingen, om man blir träffad av en tackling är det ju en kass tackling, dock vill ju ingen få benet avsparkat.

Permalänk
Inaktiv

Hatar mina glasögon. först var det sadlarna vid näsan som strulade som sjutton så efter mycket om och men och pillande har jag fått till dom någorlunda så dom inte gör ont där. MEN nu trycker dom vid örat istället dvs bakom med skalpen. Suck!
Gått och stört mig på detta i säkert två dagar nu och försöker och försöker att få till det bra.

Grabben på 1år fick tag på dom = massakerade!

Permalänk

Alltså jag kör en liten sunkig bil och pendlar med, brukar inte hindra mig från att köra lite fortare än tillåtet på vägar jag är bekant med och vet var man kan dra på lite extra.

väl från stan kommer där en större suv med bra mycket pulver än min bil, ligger och stressar mig som fan bakom fast jag håller 120.

efter tag så kör bil fan om, lägger sig i 90, där lägger jag mig på bromsen bakom och man märker att föraren fram till börjar bli irriterad då det börjar vinglas en massa.

varför? nog för att jag vet att min bil inte accelererar så fort men om jag håller ett rätt raskt tempo och personen kör om, EFTER jag gasat klart och håller stabil fart! för att sedan när personen väl kommit om sänka farten.

så där körde jag om igen men då var det helt plötsligt OK att låta mig gå.

detta har hänt en annan gång, man kör ut på vägen, drar den lilla bilen allt vad det går och personen SKA OM, till varje pris. denna gången så saktade personen ner efter denne kört ut och avbröt omkörningen.

sen efter ett tag så tappade jag personen bakom så det var nog inte så bråttom.

Men detta händer bara med min bil, lånar jag farsans så är folk inte lika ivriga att köra om längre.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SwedenVirre:

Men detta händer bara med min bil, lånar jag farsans så är folk inte lika ivriga att köra om längre.

Med åldern kommer "who gives a fsck" och den undervetetet 6 månaders uppdämda frustrationen släpper WOOOSCH när första kvittret från fåglarna kan höras och man kan rasta någon av motorcyklarna med ÖPPNA "ljuddämpare" och skrämma skiten ur alla SUV'ar. Man hoppas på att curling-morsorna tappar mobilen under gaspedalen och ungarna börja stortjuta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Alltså jag kör en liten sunkig bil och pendlar med, brukar inte hindra mig från att köra lite fortare än tillåtet på vägar jag är bekant med och vet var man kan dra på lite extra.

väl från stan kommer där en större suv med bra mycket pulver än min bil, ligger och stressar mig som fan bakom fast jag håller 120.

efter tag så kör bil fan om, lägger sig i 90, där lägger jag mig på bromsen bakom och man märker att föraren fram till börjar bli irriterad då det börjar vinglas en massa.

varför? nog för att jag vet att min bil inte accelererar så fort men om jag håller ett rätt raskt tempo och personen kör om, EFTER jag gasat klart och håller stabil fart! för att sedan när personen väl kommit om sänka farten.

så där körde jag om igen men då var det helt plötsligt OK att låta mig gå.

detta har hänt en annan gång, man kör ut på vägen, drar den lilla bilen allt vad det går och personen SKA OM, till varje pris. denna gången så saktade personen ner efter denne kört ut och avbröt omkörningen.

sen efter ett tag så tappade jag personen bakom så det var nog inte så bråttom.

Men detta händer bara med min bil, lånar jag farsans så är folk inte lika ivriga att köra om längre.

Jo det där var väldigt vanligt när jag hade en lite mindre och klenare bil. Det känns som de med dyra SUV:ar och så inte klarar av att någon liten småbil kör om dem utan måste köra om själv. Hör nog ihop med mindervärdeskomplexet som borde vara den största anledningen att man köper en sådan bil.

Nu har jag en BMW och det ger en del andra, lika irrationella, beteenden. Folk liksom förutsätter att man är en douchebag så antingen aktar de på sig när man kommer eller så ska dom visa sig starka eller nåt och försöka tävla, ligga precis i röven på en eller liknande. Det känns också vanligare att exempelvis cyklister ligger mitt i vägen framför en istället för att hålla till sidan eller så, men det kanske är ett mer allmänt beteende som har kommit på senare tid.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det där var väldigt vanligt när jag hade en lite mindre och klenare bil. Det känns som de med dyra SUV:ar och så inte klarar av att någon liten småbil kör om dem utan måste köra om själv. Hör nog ihop med mindervärdeskomplexet som borde vara den största anledningen att man köper en sådan bil.

Nu har jag en BMW och det ger en del andra, lika irrationella, beteenden. Folk liksom förutsätter att man är en douchebag så antingen aktar de på sig när man kommer eller så ska dom visa sig starka eller nåt och försöka tävla, ligga precis i röven på en eller liknande. Det känns också vanligare att exempelvis cyklister ligger mitt i vägen framför en istället för att hålla till sidan eller så, men det kanske är ett mer allmänt beteende som har kommit på senare tid.

Det med BMWn kände jag faktiskt igen mig lite i när jag fick låna min morbrors när jag gjorde lite ärenden åt hans företag.

Lite magiskt det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det där var väldigt vanligt när jag hade en lite mindre och klenare bil. Det känns som de med dyra SUV:ar och så inte klarar av att någon liten småbil kör om dem utan måste köra om själv. Hör nog ihop med mindervärdeskomplexet som borde vara den största anledningen att man köper en sådan bil.

Haha, känner igen det helt och hållet! Jag kör Prius i North Carolina, mitt bland alla SUV:ar och pickup-trucks. Jag är alltid först från rödljust upp till tillåten hastighet, men sen jä*lar kommer de dånande och kastar sig in framför. Oerhört underhållande!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det där var väldigt vanligt när jag hade en lite mindre och klenare bil. Det känns som de med dyra SUV:ar och så inte klarar av att någon liten småbil kör om dem utan måste köra om själv. Hör nog ihop med mindervärdeskomplexet som borde vara den största anledningen att man köper en sådan bil.

Nu har jag en BMW och det ger en del andra, lika irrationella, beteenden. Folk liksom förutsätter att man är en douchebag så antingen aktar de på sig när man kommer eller så ska dom visa sig starka eller nåt och försöka tävla, ligga precis i röven på en eller liknande. Det känns också vanligare att exempelvis cyklister ligger mitt i vägen framför en istället för att hålla till sidan eller så, men det kanske är ett mer allmänt beteende som har kommit på senare tid.

Det impräntas redan på körskolan kan jag säga. Har aldrig tyckt att jag behöver köra bil men har nu som småbarnsfar börjat ta körkort. Min lärare är extra uppmärksam på när någon i mercedes eller bmw försöker kolla av om jag är osäker för att "ta för sig" när jag egentligen har företräde. "DE SKA INTE HA NÅGON BMW/MERCA-RABATT, GASA!"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Choffe:

Jag kör Prius i North Carolina, mitt bland alla SUV:ar och pickup-trucks. Jag är alltid först från rödljust upp till tillåten hastighet

Det är väl nästan lite rysk roulette, att vara först över i en korsning i USA - där "officer, it was barely yellow" brukar vara en lagom ursäkt. Åk till Piedmont Dragway för "snabba och riviga starter" <tm hobbex> och ha lite roligt istället. Tävlade själv där ett par gånger om året när det begav sig. http://www.piedmontdragway.com/events-schedule/ Nu på lördag, insläpp från 12:00

Permalänk
Medlem

Apropå Audi + BMW och lite "fördomar" + folk som lägger sig och tailgatar. Många av våra sk motorvägar har ju dom här 1+2 filerna där det pendlas mellan att man har tvåfiligt i några kilometer och sen enfiligt, repeat.
Själv bor jag mitt i en liten stad mellan två städer som jag behöver åka till (OK, jag bor på landet söder om men jag använder motorvägen regelbundet), det är E18 vi snackar om. Själv kör jag till vardags lite av en sleeper, en gammal Volvo S80 T6 men jag har pillat bort T6-märket. Jag vet inte vad det är men dom här trefils-avsnitten verkar locka ut ologiskt tänkande hos en massa människor. Oftast brukar jag bara gasa på och försvinna men numera så snålar jag med soppan (upp till hastighetsbegränsningen, på med cruise) för det känns som att jag nästan bara åker och tankar med bilen.
Så nu ser jag till att alltid ha fullt påfyllt med extra bubblig spolarvätska när jag tar en sväng, det slår nästan aldrig fel när man får en ny och shiny SUV eller liknande i rôva och så bara SPRUTT SPRUTT, gärna länge. Reaktionen i backspegeln är oftast priceless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Det impräntas redan på körskolan kan jag säga. Har aldrig tyckt att jag behöver köra bil men har nu som småbarnsfar börjat ta körkort. Min lärare är extra uppmärksam på när någon i mercedes eller bmw försöker kolla av om jag är osäker för att "ta för sig" när jag egentligen har företräde. "DE SKA INTE HA NÅGON BMW/MERCA-RABATT, GASA!"

Det där är väldigt vanligt här, balla grabbar i balla bilar som gasar i full fart in mot rondell/korsning där de inte har företräde. Jag brukar anpassa hastigheten så att om de faktiskt tar för sig, så hamnar de mitt i höger framflygel. Ingen tvekan om vem som felade och det är inte så nyttigt för deras bil. Har blivit många tvärnitande grabbar genom åren, jag har aldrig behövt stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har jag en BMW och det ger en del andra, lika irrationella, beteenden. Folk liksom förutsätter att man är en douchebag så antingen aktar de på sig när man kommer eller så ska dom visa sig starka eller nåt och försöka tävla, ligga precis i röven på en eller liknande. Det känns också vanligare att exempelvis cyklister ligger mitt i vägen framför en istället för att hålla till sidan eller så, men det kanske är ett mer allmänt beteende som har kommit på senare tid.

Tycker inte det är irrationellt beteende att anpassa sitt körande när man ser en BMW och av erfarenhet vet att det är en stor risk att föraren är puckad. Tråkigt för er som kör BMW och har sunt förnuft, på samma sett som det är tråkigt för de som tycker Hitlermustaschen är det sexigaste som finns, men inte har mycket över för nazism

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är väl nästan lite rysk roulette, att vara först över i en korsning i USA - där "officer, it was barely yellow" brukar vara en lagom ursäkt. Åk till Piedmont Dragway för "snabba och riviga starter" <tm hobbex> och ha lite roligt istället. Tävlade själv där ett par gånger om året när det begav sig. http://www.piedmontdragway.com/events-schedule/ Nu på lördag, insläpp från 12:00

Haha, ja, jag ser mig om noga innan jag är ute i korsningen, men även med det är det inga problem att hinna först. Amerikanerna är fantastiskt sävliga på gasen vid starter, men sen kör de utan att blinka 15 MPH för fort oavsett hastighetsbegränsning. Är inte med på vad tanken är hos dem.

Dragwayen finns det en tanke på att besöka, inte för att jag är jätteroad av folk som åker asfort rätt fram, men det finns inte så mycket annat att göra för tillfället... I helgen ska jag dock till Asheville och trakterna däromkring! När bodde du här?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Choffe:

inte för att jag är jätteroad av folk som åker asfort rätt fram, men det finns inte så mycket annat att göra för tillfället... I helgen ska jag dock till Asheville och trakterna däromkring! När bodde du här?

Lynchburg VA, 98-02 på Ericsson-kontrakt, var snudd på att bli kvar där men sade upp mig dagen efter 911. 1/2 år uppsägningtid. Det är inte bara rakt-fram-körning där utan finns att kika på annat runt-i-kring tillställningen. Coola bilar och inte lika PK-nödigt som här hemma. Köra MC på Blue Ridge (och besöka hillbilly-byarna längs vägen) var rackarns najs. Finns ju hur mycket väg som helst att köra på. Deal's Gap är ett måste, även med bil, två timmar från Ashville. https://www.dealsgap.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lynchburg VA, 98-02 på Ericsson-kontrakt, var snudd på att bli kvar där men sade upp mig dagen efter 911. 1/2 år uppsägningtid. Det är inte bara rakt-fram-körning där utan finns att kika på annat runt-i-kring tillställningen. Coola bilar och inte lika PK-nödigt som här hemma. Köra MC på Blue Ridge (och besöka hillbilly-byarna längs vägen) var rackarns najs. Finns ju hur mycket väg som helst att köra på. Deal's Gap är ett måste, även med bil, två timmar från Ashville. https://www.dealsgap.com/

Snyggt! Tack för tipset, får kolla dragwayen lite mer. Ska ta en polares Corvette bort till Asheville, så blir en fin Blue Ridge-tur. Ska försöka trycka in Deal´s Gap i planen!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det håller på att byggas en lekplats utanför mig och de asen började dra igång kl 03:55 (hjullastare som lyfter lådor med ett par hundra kg plåt och piper/tjuter som fan när de backar)
Man blir hyfsat less. Finns det några lagar eller förordningar som de måste förhålla sig till?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3