Permalänk
Medlem

Familjeparkeringar borde skyltas bättre. De flesta respekterar handikapparkeringar, men jag funderar på om folk inte fattar vad familjeparkering betyder. Jag tolkar det som att man har barn som är små nog att behöva hjälp med bältet, inte nödvändigtvis att man har babyskydd i bilen. Men en del tycks tro att de får stanna på familjeparkeringen med sin BMW bara för att de råkar ha 2 tonåringar, som är hemma.

Att det ofta är en barnvagn som symbol hjälper inte.

Lite extra text skulle hjälpa, även om läsförmågan hos många bilförare kan ifrågasättas.

"Inga barn i bilen? Parkera inte här!"

"Ska du köpa sprit till barnen?". (Oproportionerligt många BMW/Audi/dyrbil-förare utan barn i bilen använder "min" Coops familjeparkering när de bara lite snabbt ska smita in på Systembolaget, ingen fara, de ska snart flytta på sig, strax tillbaka)

"Rädd om lacken? Parkera inte bredvid Pirums Volvo" (Jag är givetvis försiktig men skulle med rent samvete sova som en bebis om mina barn råkar dunka in vår bildörr i en felparkerad bil)

Ett problem är just "rädd om bilen", jag har arbetskamrater, i BMW, som glatt parkerar över två rutor, rakt på strecket alltså, för att ingen ska kunna ställa sig nära nog för att råka repa bilarna. Böter ibland är billigare lackskador, för att inte tala om plåtskador.

Tillägg: om det inte framgått så är det mina erfarenheter att det oftast är BMW, Audi, kanske Mercedes-ägare, eller liknande, som använder familjeparkering felaktigt. Väldigt sällan slitna Volvo 740 liksom.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Familjeparkeringar borde skyltas bättre. De flesta respekterar handikapparkeringar, men jag funderar på om folk inte fattar vad familjeparkering betyder. Jag tolkar det som att man har barn som är små nog att behöva hjälp med bältet, inte nödvändigtvis att man har babyskydd i bilen. Men en del tycks tro att de får stanna på familjeparkeringen med sin BMW bara för att de råkar ha 2 tonåringar, som är hemma.

Tror nog att folk respekterar handikappsparkeringen bättre för att de annars får böter, det gäller inte familjeparkeringar.
Själv så förstår jag inte varför de finns och förstår inte heller vilka som ska stå där. Gäller det Minibussar/större bilar? Personer som har småbarn? Familj med tonåringar utan småbarn? Barnvagn i bilen?
Så länge det inte kommer några böter så kommer egoister stå där

När min bil var ny så spelade det ingen roll var jag stod, blev buklor och märken från dörrar iallafall. Folk har svårt att se nya bilar, vet inte om det är avundsjuka eller klant

BMW/Audi/Mercedes och senare tiden fler Teslor som är rövhålen i trafiken

Man får helt enkelt försöka ta sig igenom livet bland idioter och rövhål i samhället, finns inte så mycket annat att göra åt saken

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 och folk kör 10km under hastighetsbegränsningen med bra väglag och sikt, som mitt i allt gasar på när man svänger ut till vänster och ska köra om. Vad är det om lixom?

Ja, och de som håller 90 på nämnda 2-1 väg när det är enfiligt och 110 när det är två filer. Men värst av alla idioter på dessa vägar är de trötta dårarna som tappat konceptet med sin körning som SKA om precis när filerna går ihop. Utan husvagn på kroken kommer mitt framhjul toucha deras bakvagn vilket kommer få dem att snurra. MED husvagn på kroken knör de på 3,5 ton ekipage som med tröghet och massa på sin sida inte har något emot att klättra över alla små SUVar och andra sportbilar som tror de är snabba och smidiga.

/Gubbgnäll

Skrivet av snajk:

Jo det där var väldigt vanligt när jag hade en lite mindre och klenare bil. Det känns som de med dyra SUV:ar och så inte klarar av att någon liten småbil kör om dem utan måste köra om själv. Hör nog ihop med mindervärdeskomplexet som borde vara den största anledningen att man köper en sådan bil.

Nu har jag en BMW och det ger en del andra, lika irrationella, beteenden. Folk liksom förutsätter att man är en douchebag så antingen aktar de på sig när man kommer eller så ska dom visa sig starka eller nåt och försöka tävla, ligga precis i röven på en eller liknande. Det känns också vanligare att exempelvis cyklister ligger mitt i vägen framför en istället för att hålla till sidan eller så, men det kanske är ett mer allmänt beteende som har kommit på senare tid.

Dessvärre måste jag erkänna mig träffad av det där med att reagera på att bli omkörd. Jag har nyligen köpt elbil, vilket är en bil som gärna flyttar på sig när man är lite oförsiktig med gasen. Detta har jag upptäckt har gett mig dumma infall varje gång något sedvanligt tyskt vrålåk alt. annan ögonbryns höjande sportbil kör om i vad som känns som 150 (gärna precis innan 2-vägen går ihop).
Dessvärre har jag dock sett resultatet av sådan körning också, så det stannar vid infall och en tyst bön att de inte kör ihjäl någon...

Edit: jag insåg att jag ju hade en tredje kommentar också och insåg att det var ditt inlägg igen:) Jag råkar också med större glädje än snabbhet njuta av att framföra tvåhjuliga fordon på landsväg utan motorassistans sommartid och kan konstatera att jag ger fullständigt blanka sjutton i vad det är för märke på bilen som kör om, jag är mest livrädd för att bilisten inte ska hålla längre avstånd än att denne slår i mig med backspegeln eller ngt. Så där funderar jag på om det kan vara resultatet av en confirmation bias som uppstår när du sätter dig i bilen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

...
Edit: jag insåg att jag ju hade en tredje kommentar också och insåg att det var ditt inlägg igen:) Jag råkar också med större glädje än snabbhet njuta av att framföra tvåhjuliga fordon på landsväg utan motorassistans sommartid och kan konstatera att jag ger fullständigt blanka sjutton i vad det är för märke på bilen som kör om, jag är mest livrädd för att bilisten inte ska hålla längre avstånd än att denne slår i mig med backspegeln eller ngt. Så där funderar jag på om det kan vara resultatet av en confirmation bias som uppstår när du sätter dig i bilen?

Jag vet inte men jag tror inte det. Men som sagt så lutar jag åt att det nog är en generell grej bland en del cyklister, som kan höra ihop med att många har börjat cykla nu också förstås. Det är ju inte ovanligt att någon som har förändrat sitt beteende blir väldigt emot det beteende de hade innan och ser sig själv som lite av en hjälte för att de inte gör så längre. Exempelvis före detta rökare som plötsligt blir väldigt hatiska mot de som röker, eller soffpotatisar som börjar träna och börjar hetsa alla andra att de är ohälsosamma, borde ta tag i deras liv och så.

Jag tänker alltid på att inte stressa andra i trafiken och speciellt cyklister och gående. Jag skulle inte försöka klämma mig förbi om det inte finns väldigt gott om plats och cyklisten också valde att faktiskt använda den platsen. Men det är ofta (oftare nu i mina ögon) som cyklisterna inte gör det. I fredags exempelvis var jag ute på lunchen och var lite stressad, för jag skulle äta lunch, handla mat på Hemköp och dessutom gå till tandläkaren och laga en trasig tand, så under en aning tidspress. Under tre av de fyra bilresor som det innefattade så hamnade jag bakom cyklister som cyklade väldigt långsamt i mitten av vägen trots att det antingen fanns gott om plats vid sidan av körbanan eller helt tomma cykelbanor längs med vägen. En kvinna som jag låg bakom riktigt länge hade träningskläder på sig inklusive en SATS-väska och jacka och dessutom hade hon en elcykel, men ändå låg hon i ungefär 7 km/h i mitten av vägbanan i ett par kilometer med massvis av möjligheter för henne att cykla lite vid sidan utan att behöva sakta ner eller så, förbi några rödljus där hon också stannade i mitten vid rött ljus. I slutet låg det nog ett tiotal bilar bakom mig som alla helt enkelt fick hålla sig till 7 km/h.

När jag cykelpendlade så blev jag direkt stressad om det låg en bil bakom mig och jag brukade helt enkelt stanna vid första lediga parkeringsplats eller liknande för att släppa förbi de hetsiga bilisterna. Det ser man sällan nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag vet inte men jag tror inte det. Men som sagt så lutar jag åt att det nog är en generell grej bland en del cyklister, som kan höra ihop med att många har börjat cykla nu också förstås. Det är ju inte ovanligt att någon som har förändrat sitt beteende blir väldigt emot det beteende de hade innan och ser sig själv som lite av en hjälte för att de inte gör så längre. Exempelvis före detta rökare som plötsligt blir väldigt hatiska mot de som röker, eller soffpotatisar som börjar träna och börjar hetsa alla andra att de är ohälsosamma, borde ta tag i deras liv och så.

Jag tänker alltid på att inte stressa andra i trafiken och speciellt cyklister och gående. Jag skulle inte försöka klämma mig förbi om det inte finns väldigt gott om plats och cyklisten också valde att faktiskt använda den platsen. Men det är ofta (oftare nu i mina ögon) som cyklisterna inte gör det. I fredags exempelvis var jag ute på lunchen och var lite stressad, för jag skulle äta lunch, handla mat på Hemköp och dessutom gå till tandläkaren och laga en trasig tand, så under en aning tidspress. Under tre av de fyra bilresor som det innefattade så hamnade jag bakom cyklister som cyklade väldigt långsamt i mitten av vägen trots att det antingen fanns gott om plats vid sidan av körbanan eller helt tomma cykelbanor längs med vägen. En kvinna som jag låg bakom riktigt länge hade träningskläder på sig inklusive en SATS-väska och jacka och dessutom hade hon en elcykel, men ändå låg hon i ungefär 7 km/h i mitten av vägbanan i ett par kilometer med massvis av möjligheter för henne att cykla lite vid sidan utan att behöva sakta ner eller så, förbi några rödljus där hon också stannade i mitten vid rött ljus. I slutet låg det nog ett tiotal bilar bakom mig som alla helt enkelt fick hålla sig till 7 km/h.

När jag cykelpendlade så blev jag direkt stressad om det låg en bil bakom mig och jag brukade helt enkelt stanna vid första lediga parkeringsplats eller liknande för att släppa förbi de hetsiga bilisterna. Det ser man sällan nu.

Det är ju nästan svårt att hålla balansen på cykel i 7km/h så där får man ändå ge en eloge till kvinnan men jag skulle nog som dig också bli smått irriterad på detta.
Jag åkte iväg till ett naturområde igår och skulle ta en promenad med hunden i det fina höstvädret och kom då ikapp en mamma med barn på cykel. Mamman cyklade ytterst för att skydda barnet men problemet var att när de cyklade i bredd så gick det heller inte att komma om då vägen är rätt smal och det kom dessutom lite bilar i motsatt riktning. Rätt så vältrafikerad väg och ännu värre då det var väldigt fint väder och många ville göra som jag. Det finns även en cykelbana längs med hela denna väg men tydligen så dög inte den för mamman.

Jag kom om efter bara ett par hundra meter så hann inte bli för irriterad men kanske bättre att lära barnet redan från början att man ska cykla på cykelvägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi kan med denna tråd konstatera att det enda som stör oss är trafikrelaterade incidenter! Tur att jag väldigt sällan kör bil!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AllMessedUp:

Vi kan med denna tråd konstatera att det enda som stör oss är trafikrelaterade incidenter! Tur att jag väldigt sällan kör bil!

Jo visst är det så. Trafiken är, för mig i alla fall, nog den största källan till irritation och ilska i vardagen. Bortsett från puckon på diverse forum och så förstås, men det är ju svårare att gubbgnälla på (inte här förstås).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AllMessedUp:

Vi kan med denna tråd konstatera att det enda som stör oss är trafikrelaterade incidenter! Tur att jag väldigt sällan kör bil!

Reflekterar lite, jag var nog en gladare person innan jag hade körkort trots allt.

Ont: Gubbgnäll över två incidenter igår: Folk som inte vet att det är VÄJNINGSPLIKT om man ska in i ett RONDELLHELVETE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AllMessedUp:

Vi kan med denna tråd konstatera att det enda som stör oss är trafikrelaterade incidenter! Tur att jag väldigt sällan kör bil!

Jag kan väl kasta in något annat än trafikrelaterat också då.
Var ute och krattade bort löv från min trädgård i helgen, har gjort det en sväng tidigare också men då var det bara en mindre del av gården. Jag fick ihop nästan tio svarta sopsäckar.
Jag har ett litet äppelträd och ett nysatt aroniaträd som borde givit ungefär en ikeakasse med löv men istället har jag fyra grannar som tydligen älskar träd. Den ena har en hel häck med olika halvdöda lövbuskar såsom syren, fläder och en massa annat. Den andra har en stor lönn och den tredje en enorm ek som även kastar ner en drös med ekollon. Den sista familjen har faktiskt bara några äppelträd och den mesta delen av deras löv kommer aldrig till oss.

Lite sugen på att gå runt med ecoplugg men risken är att man skulle bli upptäckt när väl träden ska tas ner och att skylla på mig ligger nog nära till hands. Familjen med lönnen och familjen med eken har båda pratat om att ta ner dem men tror inte det kommer ske närmaste tio åren.
Hatar löv.

Kan kasta in att jag har ledsnat på att läsa om allt som Zlatan säger eller gör också. Det är ju nästan en förstasida så fort människan fiser.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Reflekterar lite, jag var nog en gladare person innan jag hade körkort trots allt.

Ont: Gubbgnäll över två incidenter igår: Folk som inte vet att det är VÄJNINGSPLIKT om man ska in i ett RONDELLHELVETE

Jo det där har verkligen ökat på senare tid. Inte så ofta att folk kör in i rondellen utan att lämna företräde utan mer att folk inne i rondellen stannar för att släppa in folk utifrån. Sjukt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kan väl kasta in något annat än trafikrelaterat också då.
Var ute och krattade bort löv från min trädgård i helgen, har gjort det en sväng tidigare också men då var det bara en mindre del av gården. Jag fick ihop nästan tio svarta sopsäckar.
Jag har ett litet äppelträd och ett nysatt aroniaträd som borde givit ungefär en ikeakasse med löv men istället har jag fyra grannar som tydligen älskar träd. Den ena har en hel häck med olika halvdöda lövbuskar såsom syren, fläder och en massa annat. Den andra har en stor lönn och den tredje en enorm ek som även kastar ner en drös med ekollon. Den sista familjen har faktiskt bara några äppelträd och den mesta delen av deras löv kommer aldrig till oss.

Lite sugen på att gå runt med ecoplugg men risken är att man skulle bli upptäckt när väl träden ska tas ner och att skylla på mig ligger nog nära till hands. Familjen med lönnen och familjen med eken har båda pratat om att ta ner dem men tror inte det kommer ske närmaste tio åren.
Hatar löv.

Kan kasta in att jag har ledsnat på att läsa om allt som Zlatan säger eller gör också. Det är ju nästan en förstasida så fort människan fiser.

Köp en lövblås & och blås över allt till grannen! Alternativt till ett vettigare ställe

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AllMessedUp:

Köp en lövblås & och blås över allt till grannen! Alternativt till ett vettigare ställe

Hade jag ju kunnat gjort om jag nu inte byggt ett staket runt mer eller mindre hela tomten för ett par år sen så det skulle bara resultera i att löven skulle blåsas mot staketet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Reflekterar lite, jag var nog en gladare person innan jag hade körkort trots allt.

Ont: Gubbgnäll över två incidenter igår: Folk som inte vet att det är VÄJNINGSPLIKT om man ska in i ett RONDELLHELVETE

Folk som inte kan skilja på RONDELLHELVETE och CIRKULATIONSPLATSHELVETE.

Också trött på småbarnsföräldrar som tror att det går att ordna coronasäkra playdates. Hörru, ungarna äter grus och slickar varandra i ansiktet oavsett hur mycket du tjatar. Acceptera ödet eller isolera dig på riktigt, glädjedödare!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghoti:

Folk som inte kan skilja på RONDELLHELVETE och CIRKULATIONSPLATSHELVETE.

Också trött på småbarnsföräldrar som tror att det går att ordna coronasäkra playdates. Hörru, ungarna äter grus och slickar varandra i ansiktet oavsett hur mycket du tjatar. Acceptera ödet eller isolera dig på riktigt, glädjedödare!

Ja klagomålet på huruvida det kallas rondell eller cirkulationsplats är definitivt kvalificerat som gubbgnäll. Jag föreslår att man helt enkelt byter namn officiellt till rondell, eftersom det är lättare att säga och alla säger fel ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Ja klagomålet på huruvida det kallas rondell eller cirkulationsplats är definitivt kvalificerat som gubbgnäll. Jag föreslår att man helt enkelt byter namn officiellt till rondell, eftersom det är lättare att säga och alla säger fel ändå.

Fast det är två olika saker. En rondell är den cirkulära vägen med nån skit i mitten som man behöver runda, cirkulationsplats är trafikregeln som gör att vanlig högerregel inte gäller. En rondell behöver inte nödvändigtvis vara en cirkulationsplats. Karlaplan är ett exempel på rondell där de som kör in i den har företräde pga högerregeln, eftersom det inte är en cirkulationsplats.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt partier som ser ut som en rondell som faktiskt inte är det.

I allafall, testade att söka på rondell på transportstyrelsen, och det enda som fanns var:

"En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Folk som kör med halvljus och dimmljus och vägrar blönda av när dom möter en. Lagen är ju rätt tydlig med att dimmljus ej får kombineras med halvljus och endå gör folk det hela tiden.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hablam:

Folk som kör med halvljus och dimmljus och vägrar blönda av när dom möter en. Lagen är ju rätt tydlig med att dimmljus ej får kombineras med halvljus och endå gör folk det hela tiden.

"Men det ser ju koolt ut att ha alla lampor tända, juuuuh."
Dimljusen fram skiter jag egentligen i, men att ligga bakom nån med bakre dimljuset tänt helt i onödan är som att ha ett litet rött helljus lysande rakt i snoken. Problemet är att ofta fattar dom inte ens vad som är fel ifall man blinkar med helljuset själv eller liknande. Och att försöka signalera "du har ditt bakre dimljus tänt helt i onödan, var snäll och släck det" är inte helt lätt med enhandsteckenspråk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Folk som kör med halvljus och dimmljus och vägrar blönda av när dom möter en. Lagen är ju rätt tydlig med att dimmljus ej får kombineras med halvljus och endå gör folk det hela tiden.

Håller med helt.

På samma spår tycker jag alla faller som inte förstår att de kör runt med släckta lampor i mörkret. Det känns som ungefär var fjärde bil har helt släckta baklampor och mer eller mindre släckta framlampor oavsett hur mörkt det är. Ser man inte själv att ens "halvljus" bara räcker typ en meter? Har man inte hittat reglaget eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med helt.

På samma spår tycker jag alla faller som inte förstår att de kör runt med släckta lampor i mörkret. Det känns som ungefär var fjärde bil har helt släckta baklampor och mer eller mindre släckta framlampor oavsett hur mörkt det är. Ser man inte själv att ens "halvljus" bara räcker typ en meter? Har man inte hittat reglaget eller vad är det frågan om?

Folk är vana med att "Auto" betyder att både halv- och bakljus är på tror jag.
Man har helt sonika inte koll på vad reglagen betyder på sin bil.

Det i kombination med ljussensorer för DRL som inte slår igång förrän det blir i princip kolsvart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Folk som kör med halvljus och dimmljus och vägrar blönda av när dom möter en. Lagen är ju rätt tydlig med att dimmljus ej får kombineras med halvljus och endå gör folk det hela tiden.

Är väl inte superöverrskande, folk håller väl rådande hastighet hela tiden också?

Har förövrigt aldrig förstått mig på dimljusgrejen.
I regel strålar de brett och kort och tycker faktiskt inte att jag blir ett dugg bländad av de jag möter.

Något som däremot faktiskt stör mig är alla som får för sig att 70km/h är superlämpligt på motorvägar så fort det kommit 2 droppar regn eller solen gått ner. Är man så osäker och nervös får man lämna bilen i garaget och ta bussen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhaCe:

Folk är vana med att "Auto" betyder att både halv- och bakljus är på tror jag.
Man har helt sonika inte koll på vad reglagen betyder på sin bil.

Det i kombination med ljussensorer för DRL som inte slår igång förrän det blir i princip kolsvart.

Jo det är absolut en del av problemet. Men jag tycker mig också se en massa bilar som inte kan ha DRL med automatik, för de har släckta lampor trots att det är jättemörkt. Inte alltid särskilt nya bilar heller utan typ femton är gamla Renault Kangoo eller liknande.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cerb:

Är man så osäker och nervös får man lämna bilen i garaget och ta bussen.

Älg gör ont i närkontakt även i mesliga 70, även vilsna fjolårskalvar. Prova, du kanske gillar det. Jag gjorde det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är absolut en del av problemet. Men jag tycker mig också se en massa bilar som inte kan ha DRL med automatik, för de har släckta lampor trots att det är jättemörkt. Inte alltid särskilt nya bilar heller utan typ femton är gamla Renault Kangoo eller liknande.

Ja, där är det ju mer spännande... Folk som inte förstår att de inte har halvljusautomatik tänker jag. Men som du säger, hur fasiken kan man inte se att man inte ser något...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är väl inte superöverrskande, folk håller väl rådande hastighet hela tiden också?

Har förövrigt aldrig förstått mig på dimljusgrejen.
I regel strålar de brett och kort och tycker faktiskt inte att jag blir ett dugg bländad av de jag möter.

Något som däremot faktiskt stör mig är alla som får för sig att 70km/h är superlämpligt på motorvägar så fort det kommit 2 droppar regn eller solen gått ner. Är man så osäker och nervös får man lämna bilen i garaget och ta bussen.

Jag märker stor skillnad på bilar jag möter som inte har dimmljusen tänds och dom som har. Strömstyrkan för dimmljus+halvljus är ungefär samma som ett helljus. Fattar faktiskt fortfarande inte varför man ska ha dom tända när det uppenbarligen bländar folk?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Älg gör ont i närkontakt även i mesliga 70, även vilsna fjolårskalvar. Prova, du kanske gillar det. Jag gjorde det inte.

Har nog aldrig sett älg på våra motorvägar så skulle oroa mig mer för övriga faror faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag märker stor skillnad på bilar jag möter som inte har dimmljusen tänds och dom som har. Strömstyrkan för dimmljus+halvljus är ungefär samma som ett helljus. Fattar faktiskt fortfarande inte varför man ska ha dom tända när det uppenbarligen bländar folk?

Tror främst folk gillar dem för att de strålar väldigt brett och därmed lyser på dikena så att man tidigare ser djur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med helt.

På samma spår tycker jag alla faller som inte förstår att de kör runt med släckta lampor i mörkret. Det känns som ungefär var fjärde bil har helt släckta baklampor och mer eller mindre släckta framlampor oavsett hur mörkt det är. Ser man inte själv att ens "halvljus" bara räcker typ en meter? Har man inte hittat reglaget eller vad är det frågan om?

Ja att en stor grupp människor har 0 kunskap om hur deras reglage i deras fordon fungerar skrämmer mig faktiskt. Jobbar inom bilbesiktnings brasnchen och en väldigt stor grupp människor vet inte vad dom olika symbolerna på ljusomställaren gör. Wller vad vredet där man kan sänka halvljuset gör (den man sänker med när man lastat tungt bak tillexempel). Ska man kolla oljan måste man även vara mekaniker med 20 års erfarenhet enligt vissa. Sen är det väldigt många som ignorerar sina däck. Man köper en jättebdyr barnstol för typ 8000kr men man kör omkring med däck som korden är framme på och säger sedan att man snart ska byta till vinterdäck? Mycket gnäll från mig nu men tycker många gånger att bristen på kompetens om fordon hos många fordonsägare är för låg.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tror främst folk gillar dem för att de strålar väldigt brett och därmed lyser på dikena så att man tidigare ser djur.

Dom kommer dock inte hjälpa ett dugg där och det vet dom som använder dom. Slår man på dom så lyser man ju typ 1 meter extra i sidled samtidigt som du gör der mycket svårare för andra förare att se saker då du förstört deras mörkerseende ett tag feamöver. Sänk farten istället så har du störra chans att stanna!

Sen är ju ditt halvljus konstruerat att lysa höger diket redan som det är!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Ja att en stor grupp människor har 0 kunskap om hur deras reglage i deras fordon fungerar skrämmer mig faktiskt. Jobbar inom bilbesiktnings brasnchen och en väldigt stor grupp människor vet inte vad dom olika symbolerna på ljusomställaren gör. Wller vad vredet där man kan sänka halvljuset gör (den man sänker med när man lastat tungt bak tillexempel). Ska man kolla oljan måste man även vara mekaniker med 20 års erfarenhet enligt vissa. Sen är det väldigt många som ignorerar sina däck. Man köper en jättebdyr barnstol för typ 8000kr men man kör omkring med däck som korden är framme på och säger sedan att man snart ska byta till vinterdäck? Mycket gnäll från mig nu men tycker många gånger att bristen på kompetens om fordon hos många fordonsägare är för låg.

Det här! Det här!
Jag har en dålig ovana att titta på vad folk har för däck, började med att brorsan köpte däck som hette typ Plingplong och har sedan dess insett att det finns så mycket konstiga däckmärken...
Nu kan det vara fördomar - De däcken är kanske JÄTTEBRA - men jag tycker det känns för jäkla konstigt att köpa en bil för flera hundra tusen, barnskydd modell asdyrt - Och sedan köper man de billigaste kina-däcken man hittar på Bythjul som man kör på tills de är blankslitna...?
Är det verkligen inte värt några hundralappar extra per däck och få ett som är funktionstestat för den svenska marknaden, och sedan kanske byta däcken i tid...?
Jag förstår liksom när det är bilar för 5000:-, du vill inte köpa däck för mer än vad bilen är värd, men när man betalar en årslön för bilen lär man väl kunna lägga några kronor extra för att få vettiga däck.