3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamstar:

Varning för lång text men den får fungera som ventilation för mig i nuläget.

Har också beställt från Elgiganten. Tänkte beskriva förloppet här för det är ärligt talat något av det sämsta jag varit med om från ett företag. När jag beställde stod det precis som nu lagersaldo 100+ på korten. Skillnaden är att nu står det en varning som säger Leverans Januari den texten fanns inte då. Orderbekräftelse kom direkt och lovade leverans inom 3-5 dagar.

Vid första förseningen kontaktade jag kundtjänst och undrade ifall det nya datumet stämmer och ifrågasatte varför de haft ett högt lagersaldo ifall de inte hade några kort hemma. Svaret var att annars kunde inte deras shop hantera kö. På den direkta frågan "Så det fanns inga kort tillgängliga när jag beställde trotts att ni skrev det på er hemsida?" fick jag svaret att nej det fanns det tyvärr inte. Vi båda enades om att det inte var riktigt lämpligt och jag lovades en kompensation för att informationen vid köp varit missvisande. Fine väntar väll till nytt datum tänkte jag.

När datumet flyttades igen och igen så kontaktade jag supporten en gång till och frågade ifall det nya datumet 19/10 stämmer. Fick följande svar av deras kundtjänst "Precis! dessvärre levereras de inte innan årsskiftet" Jag frågar varför jag då fått ett datum som säger 19/10. Varpå jag för följande "Vill du chansa så gör det annars är det Januari som gäller." Trevlig bemötande från ett företag som såld varor de inte har. Jag nämnde att jag blivit lovad kompensation och att det skulle vara bra att veta vad den innebär. Fick följande svar.

"Det kan vi enbart diskutera när produkterna är levererade, men med tanke på att det är en stor försening och att du har blivit lovad kommer det nog inte vara en liten kompensation. Dock kan vi bara kompensera ut om du väljer att inte avbryta ordern!" - Customer support har lämnat chatten.

Kundtjänst i Sopranos anda. Blev rätt förbannad på ett sådant svar och ringde deras kundtjänst istället, handläggaren fick gå och prata med sin chef i 10 minuter resulterade i att jag erbjuds ett presentkort på 200:- ifall jag inte avbokar. Jämför 200:- med svaret från deras chat ovan. Passade på att ta screens på all chat samt bilder på deras hemsida utan varningen och 100+lagersaldo som den var när jag och många andra beställde.

Jag är helt införstådd i att det råder brist på kort och de tär inte Elgiganten eller deras kundtjänsts fel. Däremot har de sålt varor de inte haft under falska förutsättningar och fortsätter hantera leveransen riktigt vidrigt.

Fulspel.. lägg en anmälan på ARN.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Japp, ska ringa supporten direkt imorgon. Ser ut som kortet är reserverat till mig fortfarande men vem vet..

Jag hörde mig för med supporten nu så jag inte sliter ut F5-tangenten på jobbet också. Min beställning är i kö för att plockas men de var inte säkra på att det skulle hinnas med idag.

Så... nu kan jag jobba vidare.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Nu har Komplett skickat min Zotac, men jag inväntar den leveransen innan avbokning på Felginganten

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fulspel.. lägg en anmälan på ARN.

Funderar på det. Har aldrig gjort innan men kanske kan det hjälpa så att de hanterar nästa release bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamstar:

Varning för lång text men den får fungera som ventilation för mig i nuläget.

Har också beställt från Elgiganten. Tänkte beskriva förloppet här för det är ärligt talat något av det sämsta jag varit med om från ett företag. När jag beställde stod det precis som nu lagersaldo 100+ på korten. Skillnaden är att nu står det en varning som säger Leverans Januari den texten fanns inte då. Orderbekräftelse kom direkt och lovade leverans inom 3-5 dagar.

Vid första förseningen kontaktade jag kundtjänst och undrade ifall det nya datumet stämmer och ifrågasatte varför de haft ett högt lagersaldo ifall de inte hade några kort hemma. Svaret var att annars kunde inte deras shop hantera kö. På den direkta frågan "Så det fanns inga kort tillgängliga när jag beställde trotts att ni skrev det på er hemsida?" fick jag svaret att nej det fanns det tyvärr inte. Vi båda enades om att det inte var riktigt lämpligt och jag lovades en kompensation för att informationen vid köp varit missvisande. Fine väntar väll till nytt datum tänkte jag.

När datumet flyttades igen och igen så kontaktade jag supporten en gång till och frågade ifall det nya datumet 19/10 stämmer. Fick följande svar av deras kundtjänst "Precis! dessvärre levereras de inte innan årsskiftet" Jag frågar varför jag då fått ett datum som säger 19/10. Varpå jag för följande "Vill du chansa så gör det annars är det Januari som gäller." Trevlig bemötande från ett företag som såld varor de inte har. Jag nämnde att jag blivit lovad kompensation och att det skulle vara bra att veta vad den innebär. Fick följande svar.

"Det kan vi enbart diskutera när produkterna är levererade, men med tanke på att det är en stor försening och att du har blivit lovad kommer det nog inte vara en liten kompensation. Dock kan vi bara kompensera ut om du väljer att inte avbryta ordern!" - Customer support har lämnat chatten.

Kundtjänst i Sopranos anda. Blev rätt förbannad på ett sådant svar och ringde deras kundtjänst istället, handläggaren fick gå och prata med sin chef i 10 minuter resulterade i att jag erbjuds ett presentkort på 200:- ifall jag inte avbokar. Jämför 200:- med svaret från deras chat ovan. Passade på att ta screens på all chat samt bilder på deras hemsida utan varningen och 100+lagersaldo som den var när jag och många andra beställde.

Jag är helt införstådd i att det råder brist på kort och de tär inte Elgiganten eller deras kundtjänsts fel. Däremot har de sålt varor de inte haft under falska förutsättningar och fortsätter hantera leveransen riktigt vidrigt.

Oduglig arbetsledning. Det är ingen skillnad på Elgiganten och andra företag. Det sitter chefer där som har betalt för att ta ett visst ansvar för att leda och fördela arbetet bland de anställda. I detta ansvar ingår även att de anställda är informerade om vad som händer inom företaget just nu. Att de inte har klara instruktioner om hur de ska hantera denna "kris" visar ju bara att vissa chefer har betalt för ett jobb de uppenbarligen inte klarar av.
Om man sen verkligen tror på att Elgiganten plötsligt skulle ha 100+ av RTX 3080 får man kanske skylla sig själv lite...?

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nu har Komplett skickat min Zotac, men jag inväntar den leveransen innan avbokning på Felginganten

OC eller vanliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Oduglig arbetsledning. Det är ingen skillnad på Elgiganten och andra företag. Det sitter chefer där som har betalt för att ta ett visst ansvar för att leda och fördela arbetet bland de anställda. I detta ansvar ingår även att de anställda är informerade om vad som händer inom företaget just nu. Att de inte har klara instruktioner om hur de ska hantera denna "kris" visar ju bara att vissa chefer har betalt för ett jobb de uppenbarligen inte klarar av.
Om man sen verkligen tror på att Elgiganten plötsligt skulle ha 100+ av RTX 3080 får man kanske skylla sig själv lite...?

Håller med, har nog påtalat för de stackarna jag pratat med att det inte är deras fel fler gånger än jag frågat om korrekt datum

Att tro på det nu absolut, att tro på det vid release från en så stor kedja som dessutom låter köpet gå igenom och skickar ut bekräftelse direkt, kanske.

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

man kan undra varför de typ inte har några kort alls.. e ju typ bara 3-4 olika kedjor i sverige som får leveranser... vad beror detta på? säkert korruption o grejjer som i allt annat

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamstar:

Funderar på det. Har aldrig gjort innan men kanske kan det hjälpa så att de hanterar nästa release bättre.

Jag har ännu värre erfarenheter av Elgiganten tyvärr. Va ännu värre under 1080 lanseringen för min del. Nu sitter man här igen med en bokning hos Elgiganten då tydligen minnet är kort och man lovade sig själv att aldrig mer beställa något. Jag anmälde aldrig och förmodligen ingen annan heller och det gör ju att dessa oseriösa företag kan fortsätta på det här viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vilken modell va det? Och vilken tid hade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

OC eller vanliga?

Skrivet av Hondaxl:

Vilken modell va det? Och vilken tid hade du?

Zotac 3080 Trinity* OC, kl. 17.11 igår.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostforce:

Nu har min order på Webhallen blivit grön.
Beställde ett MSI Ventus 3080 den 17:e kl 15.08.

Beställde också ett MSI Ventus...på Webhallen...den 17:e...klockan 15:08 Håller en tumme att det håller på att bli utkört till butik....

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Zotac 3080 Trinity* OC, kl. 17.11 igår.

Och har vanliga ,kl16,30...jajs dom borde väl få in den samtidigt tycker man.

Permalänk
Skrivet av Hamstar:

"Vill du chansa så gör det annars är det Januari som gäller."

Någon som vet var Elgiganten fått detta datum från? Har de bekräftade leveranser då eller?

Sitter också och väntar på ett 3080 strix OC som jag beställde på releasedagen, och olyckligtvis så gav mitt gamla 1080 upp för en dryg vecka sedan. Rätt trist att köra på integrerade grafiken i min 8700k fram till januari.

Permalänk
Skrivet av Trull the bull:

Någon som vet var Elgiganten fått detta datum från? Har de bekräftade leveranser då eller?

Sitter också och väntar på ett 3080 strix OC som jag beställde på releasedagen, och olyckligtvis så gav mitt gamla 1080 upp för en dryg vecka sedan. Rätt trist att köra på integrerade grafiken i min 8700k fram till januari.

jag tror du får göra som jag... sitta o va alert tills de dyker upp kort i lager (det gör det men man har väl typ 30s på sig är också utan kort då jag sålde ett ganska dugligt 2080 super , bara för jag ville ha nytt o nu sitter man med skägget i brevlådan

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Verkar heldött med Gigabytes Eagle OC. Händer ingenting någonstans.

Permalänk
Medlem

Som många här så väntar jag också på mitt kort och spammar lite f5 då och då.

Men som någon påpekade detta är inte återförsäljarnas fel, hade dem fått välja så hade dem gärna sålt tusentals kort till alla men eftersom tillgången är bristfällig så kan man inte göra så mycket. Sitt lugnt i båten och vänta även om det är jobbigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Kan också varna lite för hur Inet gör om man betalar med kort.

Jag liksom andra försökte beställa i fredags när det fanns kort i lager. Tyvärr var jag för seg och fick inget, no problem, jag avbokar direkt. Under helgen såg jag att de hade tagit pengarna på ena kortet och idag har de tagit pengarna på andra kortet. Så de släpper inte ens på preliminära bokningen! Utan de tar dina pengar och sedan återbetalar de. Just nu ligger jag ute med 20 lakan till Inet för att de har kassa kassasystem...

På Komplett har detta inte varit något problem, de har till och med släppt preliminära ruskigt snabbt. Likadant NetOnNet har gett tillbaka mina pengar tills de skickar varan. Webhallen använder Klarna så de tar dina pengar också, vet inte hur de är att avboka direkt, men jag avbokade ett 3090 Eagle en vecka efter bokninng och fick tillbaka på 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kan också varna lite för hur Inet gör om man betalar med kort.

Jag liksom andra försökte beställa i fredags när det fanns kort i lager. Tyvärr var jag för seg och fick inget, no problem, jag avbokar direkt. Under helgen såg jag att de hade tagit pengarna på ena kortet och idag har de tagit pengarna på andra kortet. Så de släpper inte ens på preliminära bokningen! Utan de tar dina pengar och sedan återbetalar de. Just nu ligger jag ute med 20 lakan till Inet för att de har kassa kassasystem...

På Komplett har detta inte varit något problem, de har till och med släppt preliminära ruskigt snabbt. Likadant NetOnNet har gett tillbaka mina pengar tills de skickar varan. Webhallen använder Klarna så de tar dina pengar också, vet inte hur de är att avboka direkt, men jag avbokade ett 3090 Eagle en vecka efter bokninng och fick tillbaka på 24 timmar.

Webhallen tar inte pengar direkt via klarna, alternativet betala när du fått leverans finns och pengarna dras först när varan skickas.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Webhallen tar inte pengar direkt via klarna, alternativet betala när du fått leverans finns och pengarna dras först när varan skickas.

Klarna tog då mina pengar direkt och höll på dem när jag tog "Betala med kort". Är det om du tar "Klarna" som alternativ med faktura i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Klarna tog då mina pengar direkt och höll på dem när jag tog "Betala med kort". Är det om du tar "Klarna" som alternativ med faktura i så fall?

Väljer man Direktbetalning med Klarna på t ex Webhallen så dras pengarna först när varan skickas. Beloppet reserveras ej.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om du väljer "Klarna" så dras pengarna någon gång efter att varan har skickats.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Väljer man Direktbetalning med Klarna på t ex Webhallen så dras pengarna först när varan skickas. Beloppet reserveras ej.

Skrivet av Trombley:

Om du väljer "Klarna" så dras pengarna någon gång efter att varan har skickats.

Får välja det alternativet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tja, här kan du läsa om det. Fanns ingen mening betala direkt vid release iom att detta var väntat att det skulle balla ur

https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-betala-sen-och-h...

Visa signatur

Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Får välja det alternativet i framtiden.

Hade inte koll själv tidigare, så kollade upp det häromdagen.
Skulle beloppet inte finnas på angivet konto så kommer det skickas en faktura istället.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

då var mitt Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC skickat som beställdes igår på komplett, Enligt elgiganten är ett kort på väg till mig men det tror jag på när jag ser det.

Anser nog att vision kanske inte är värt dom extra kronorna men va fan

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

då var mitt Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC skickat som beställdes igår på komplett, Enligt elgiganten är ett kort på väg till mig men det tror jag på när jag ser det.

Anser nog att vision kanske inte är värt dom extra kronorna men va fan

Exakt samma för mig .😊

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

22days

Inet uppdaterade deras lagerstatus på Asus-kort under några minuter innan dem snabbt ändrade tillbaks till januari. En kan bara hoppas att dem sitter på någon hemlig info om leverans och råkade uppdatera status (:

22days

Permalänk
Medlem

Inte fått sms av elgiganten angående försenat leveransdatum än, känner att jag får lite för höga förhoppningar just nu haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bombs:

Inte fått sms av elgiganten angående försenat leveransdatum än, känner att jag får lite för höga förhoppningar just nu haha.

Inte jag heller, men har inte skickats heller som det skulle så är lönlöst tyvärr.

Visa signatur

Mr. Scriptman