Har byggt en dator och undrar om jag har gjort rätt

Permalänk
Medlem

Har byggt en dator och undrar om jag har gjort rätt

Tjena
Har byggt denna, undrar om jag har med alla delar som krävs och om de funkar ihop
Ska köpa ikväll tänkte jag men ville ha en sista åsikt för är inte superduktig.
Tack

]

Permalänk
Medlem

Hade personligen ändrat till ett modernare chassi, billigare moderkort, en tystare RGB processorkylare och snabbare minnen:

Permalänk
Medlem

Går med din rekommendation och tar det billigare modekortet mot mer minne och kylare med det moderna chassit, tack för förslaget!

Permalänk

Hallå! Jag lurkar runt på forumet och går i tankarna att bygga något liknande. Vad klarar en dator i den här klassen av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clayfighter:

Hallå! Jag lurkar runt på forumet och går i tankarna att bygga något liknande. Vad klarar en dator i den här klassen av?

Asså du kommer kunna spela alla spel, det är väl mer krävande videoredigering och sånt som man kanske hade köpt en biffigare dator till, även livslängden på denna är kortare än en dubbelt så dyr dator. Därför är den billigare. Men du kan bekvämt spela på denna i 5-10 år. Sen nog dags att skaffa en ny Eller om du vill pressa fps och sånt. jag har byggt fyra datorer i denna prisklassen under min livstid och alla har funkat väldigt bra, köpte den jag spelar på nu för 3 år sedan och spelar warzone med bra fps fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clayfighter:

Hallå! Jag lurkar runt på forumet och går i tankarna att bygga något liknande. Vad klarar en dator i den här klassen av?

Beror helt på vad du menar med "klarar av", ska du spela i 4K i minst 60 FPS med allt på Ultra eller nöjer du dig med low inställningar i 1080P?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har du några hundralappar till hade jag bytt ut några av komponenterna. Bättre kylare, SSD, PC3600 minne och ett erkänt bra chassi plus ett modulärt aggregat i gold.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Beror helt på vad du menar med "klarar av", ska du spela i 4K i minst 60 FPS med allt på Ultra eller nöjer du dig med low inställningar i 1080P?

Tack för svar! Sorry för otydlighet, menade allmänt men inser att det förstås är svårt att besvara. Tänker i termer av vad en dator i den här klassen klarar av i fråga om arbete och spel:

Arbete: bearbeta data i program såsom Arc GIS Pro och samtidigt ha Illustrator/Indesign igång.

Spel: Inte 4K direkt, men gärna kunna spela Cod Warzone och nya titlar såsom Cyberpunk etc. på rekommenderade inställningar (nånstans emellan där du frågar).

När man jämför med programmens och spelens systemkrav verkar det inte var något problem. Men är inte så duktig på det här och blir osäker när jag ser spännvidden i vad andra här betalar för sin dator. Kommer allt flyta fint i datorn? Kommer den låta mycket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clayfighter:

Tack för svar! Sorry för otydlighet, menade allmänt men inser att det förstås är svårt att besvara. Tänker i termer av vad en dator i den här klassen klarar av i fråga om arbete och spel:

Arbete: bearbeta data i program såsom Arc GIS Pro och samtidigt ha Illustrator/Indesign igång.

Spel: Inte 4K direkt, men gärna kunna spela Cod Warzone och nya titlar såsom Cyberpunk etc. på rekommenderade inställningar (nånstans emellan där du frågar).

När man jämför med programmens och spelens systemkrav verkar det inte var något problem. Men är inte så duktig på det här och blir osäker när jag ser spännvidden i vad andra här betalar för sin dator. Kommer allt flyta fint i datorn? Kommer den låta mycket?

Tror det är lättast om du söker lite på till exempel grafikkortet + Warzone, så får du en uppfattning om vilka inställningar de kör på och vilka frames de får. Sen jämför du med den CPU de har mot den CPU, bara skriva X vs X i google så kommer du automatiskt till rätt benchmarks, till exempel i7 4790k vs 10850K, så ser man att 10850K är ca +22% prestanda.

Här kan du skriva in komponenter och jämföra mot recommended specs för spel. Warzone och CB2077 verkar OK.
https://www.pcgamebenchmark.com/compatible-games

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Hade personligen ändrat till ett modernare chassi, billigare moderkort, en tystare RGB processorkylare och snabbare minnen:
https://komponentkoll.se/bild/NJwzA.png

Behövs kylaren eller är det mest av estetiska skäl?
Jag är på jakt att köpa en dator och tar jag bort fläkten och ändrar till mindre ssd så är jag inom budget.

En annan fråga: Förlorar man mycket uppgraderingspotential (i den här prisklassen) i framtiden om man kör på en mAtx-build istället för Atx?

omformulerade mig
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcjanne:

Behövs kylaren eller är det mest av estetiska skäl?
Jag är på jakt att köpa en dator och tar jag bort fläkten och ändrar till mindre ssd så är jag inom budget.

En annan fråga: Förlorar man mycket uppgraderingspotential (i den här prisklassen) i framtiden om man kör på en mAtx-build istället för Atx?

Du får med en kylare som är helt okej. Den var på bra rea när jag skrev det inlägget men den behövs inte, gör bara så att datorn går svalare/tystare. Nej du förlorar ingen uppgraderingpotential med mATX gentemot ATX, om du inte tänkt installera massa extra pci-e kort.