Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Star Citizen – den stora tråden

EDIT 17 augusti 2013: Länkar och info utöver det ni hittar på robertsspaceindustries.com:

----------
EDIT 20 november 2012: Igår, den 19 november, avslutades insamlingen via RSI-sidan och Kickstarter. Den totala summan hamnade enligt RSI på $6,238,563, men det är fortfarande möjligt att köpa pledge-paket och addons på http://robertsspaceindustries.com

Citat:

The battle is over and we—PC gamers, space sim fans, WingNuts, Lancers and the rest—have won. You’ve not only met every goal we set, you’ve exceeded them. Star Citizen will be released because of your dedication and your willingness to put your money where our mouths are. Our gratitude is immeasurable; we owe you our livelihoods and will not soon forget it.

We can’t thank you enough for everything you’ve done for this project. Please see the next update on ‘The Pledge’ for our promise to you. The next two years are going to be incredible for all involved and we’re thoroughly happy that all of you are along for this exciting ride.

För fulla meddelandet från RSI, innehållande en kort plan för den närmaste framtiden, läs vidare här: http://www.robertsspaceindustries.com/thank-you-transition-pl...
----------
EDIT 19 oktober 2012: En informationssida om Star Citizen med FAQ och sammanfattning av spelets koncept finns nu här: http://www.robertsspaceindustries.com/star-citizen-project/ Sidan kommer att växa med info efterhand som uppdateringar kommer och spelets utveckling går framåt.
----------
EDIT 18 oktober 2012: Crowdfundingen på robertsspaceindustries.com har nu dragit in mer än $1 000 000. Efter önskemål från många fans har de även startat en Kickstarter-kampanj, för de som föredrar det.http://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen

----------
EDIT 10 oktober 2012: Idag höll Chris Roberts/RSI sitt framträdande på GDC2012 (en inspelning av livestreamen finns här) och jag tror att både fans av Wing Commander och Freelancer fick sitt lystmäte. Hemsidan robertsspaceindustries.com är uppdaterad med en kort video innehållande trailern och en genomgång med Chris av vad han vill uppnå med spelet, som heter "Star Citizen". En crowdfunding-funktion finns, lite a la Kickstarter, där högre bidrag leder till större goodie bag.
--------------------------------------------------------------
ORIGINALINLÄGG 12 september

En hel del spelsajter har redan snappat upp detta, så kanske känner ni redan till det. Hittade ingen tråd, dock, så för er som är nyfikna:

http://robertsspaceindustries.com/ - Du möts av en ruta med ett binärt tal, "101010" (42). Mata in "42" som access code så kommer du in på sidan.

Meddelandet från Chris Roberts:

Citat:

Welcome!

If you’ve made it here, you probably know who I am. Maybe you have heard of Wing Commander and its sequels, or perhaps Strike Commander, Privateer or Freelancer.

If not, you’re still welcome!

I grew up making video games. I sold my first game at the age of 13 and created Wing Commander when I was 21. But 10 years ago, at the height of my career I took a break. Not because I stopped loving or playing games but because I had become frustrated with the limits of the technology at the time to realize my vision.

I decided to pursue my desire to create detailed worlds and tell sophisticated stories in film.

I always said the moment I became interested in making games again was when I was going to come back.

With the power of today’s computers and the reach of the internet I finally feel I have the tools to build the connected experience that I always dreamed of. A world that would be more satisfying and richer than any film I could work on.

With films you tell stories but with games you create worlds.

If you’ve played my games, you’ll know that’s what I love to do.

I’m here to tell you that I have been working on something for just under a year, something that embraces everything that my past games stood for but takes it to the next level.

I hope you’ll be as excited by it as I am.

My new endeavor is still in its early stages but I invite you to take the journey with me.

If you register below you’ll become an insider that will not only give you early access to the game’s website and forums, but you will also get the opportunity for rewards and privileges that no one else will get. It’s my way of showing how important your early involvement and support is.

The full announcement will be at 10am Eastern Standard Time (UTC -5) on the 10th day of the 10th month of this year.

My name is Chris Roberts.

And if you would indulge me I would like to create a world for you.

Ett diskussionsforum finns och några artiklar har börjat dyka upp med en del information om vart det här projektet kan vara på väg. Mer info väntas komma den 10 oktober, som han skriver i meddelandet.

Själv är jag väldigt exhalterad! Sedan Freelancer släpptes har jag till och från googlat "freelancer 2" och "freelancer game" i hopp om att hitta något nytt från antingen Microsoft (som köpte upp Digital Anvil, utvecklarna av Freelancer) eller Chris Roberts. Stötte på detta igår, verkar äntligen vara dags att återigen få uppleva ett robust space-sim.

Permalänk
Medlem

Ohh! Äntligen! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Kom in på sidan direkt och reggade ett konto men när jag ska aktivera det med länken jag fick med email så vill sidan ha en activation code som jag inte fått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Kom in på sidan direkt och reggade ett konto men när jag ska aktivera det med länken jag fick med email så vill sidan ha en activation code som jag inte fått...

Låter skumt, fick inte upp den när jag reggade mig.

Det är inte så att länken du klickar på är lite knas bara? Länken i mailet borde se ut typ så här: http://robertsspaceindustries.com/activate/?key=7gca7ga76da7f... Testa att kopiera koden som står efter "key=" och klistra in den.

Permalänk
Medlem

blir som nått Eve light antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonnergard:

Låter skumt, fick inte upp den när jag reggade mig.

Det är inte så att länken du klickar på är lite knas bara? Länken i mailet borde se ut typ så här: http://robertsspaceindustries.com/activate/?key=7gca7ga76da7f... Testa att kopiera koden som står efter "key=" och klistra in den.

Testade det men fick bara upp samma sida igen... Inte ens ett felmeddelande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Testade det men fick bara upp samma sida igen... Inte ens ett felmeddelande...

Udda. Var en annan som hade samma problem, gav honom samma förslag och det fungerade. Inte så att du missade något tecken? Testa att regga kontot igen och se om du får ett nytt bekräftelsemail?

Slängde ut frågan på forumet, fick bland annat det här: "They may need to check their browser settings. I had to make some allowances in my NoScript (running Firefox) before I got it to work."

Permalänk
Medlem

Freelancer var en utmärkt kopia på Elite 2. Hoppas på mer sånt.

Permalänk
Medlem

Idag kom ett announcement från Chris Roberts och RSI. Uppdaterat första post med info och relevanta länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

blir som nått Eve light antar jag?

Inte direkt jämförbart. Du får flyga ditt eget skepp, dvs sitta bakom spakarna, inte klicka på en destination och titta på när skeppet åker dit.

Permalänk
Medlem

Skall stödjas! Senast jag körde Wing Commander var 1:an, på Amiga, men det positiva minnet av spelatmosfären finns kvar, så jag hoppas det blir något av detta!

Permalänk
Sötast

Denna nyheten!!!

Jag känner mig som ett barn igen!
A game, made by gamers, for gamers on the true platform of gaming!

Det är som förr!!
Ett spel som skapas för spelglädjen, inte för att VDn ska köpa en ny paradisö

Skrivet av AndreaX:

blir som nått Eve light antar jag?

Nej nej nej

Det är en rymdskeppssimulator, inget peka och klicka alls, utan dra fram Joysticken och flyg flyg flyg

Permalänk

Låter hur tungt som helst! Hoppas dom lyckas leverera allt dom utlovat bara. Gillar verkligen att dom stödjer headtracking (Förhoppningsvis TrackIR) och använder Cryengine3 till något vettigt för en gångs skull Även möjligheten att kunna designa sina egna farkoster kan bli intressant om det inte blir allt för begränsat. Ska bli intressant att följa.

Jävla problem med att skapa konto på deras sida bara. Funkade inte alls i Opera, och nu efter att ha provat i IE istället så har jag suttit i en halvtimme och väntat på mailet. Får väl kontakta deras mail-support senare ikväll. Tänkte donera en slant via alternativet "Come fly with me" så fort det går. 2 mille ska vi nog fixa på en månad för ett sånt här spel

Edit: Ah stelt, mailet hamnade i min skräppost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jävla problem med att skapa konto på deras sida bara. Funkade inte alls i Opera, och nu efter att ha provat i IE istället så har jag suttit i en halvtimme och väntat på mailet. Får väl kontakta deras mail-support senare ikväll.

Efter tillkännagivandet i onsdags har de haft rejäla problem med sidan, den blev mer eller mindre DDOS:ad så fort de öppnade bidragsbössan. Tror inte riktigt att de förväntade sig den mängden folk. Sedan igår verkar det mesta vara tillbaka dock, skönt att det löste sig för dig.

Permalänk
Medlem

Först planetary annihilation, sen det här

Just shut up and take my money please

Permalänk
Medlem

Pledgade 60 dollar. Ska bli intressant detta.

Permalänk

Det finns en tråd på deras forum där man försöker samla ihop inlägg från utvecklare som svarat på frågor i olika trådar. Första posten uppdateras efterhand att folk tipsar och länkar. Intressant att kika in på lite då och då!

http://www.robertsspaceindustries.com/forums/topic/faqs-a-com...

Edit: Wohoo, $800k

Permalänk
Medlem

Detta spelet + oculus rift
Blir att spara ihop extra semester tills detta släpps

Permalänk
Medlem

900000 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

900000 nu

Jag köper in mig när de nått 2,000,000!

Permalänk
Medlem

Funderar på att pledga mer när de kommer nära 2 mille. Få ett fetare skepp vid start är ju inte fel. Det skeppet kan man aldrig bli av med heller.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zeleni:

Först planetary annihilation, sen det här

Just shut up and take my money please

Exakt samma sak jag känner xD
Nästa års mest lovande spel?

Permalänk

Vänta inte för länge med att pledga bara. Dom har varnat om att några av de populära paketen börjat ta slut. Osäkert om dom kommer lägga upp fler likadana, men några fler alternativ kan däremot dyka upp vid senare tillfälle.

Dom har även nyligen sagt på Facebook att mer info och bilder på grejerna man får kommer dyka upp inom kort, mot helgen antagligen

Permalänk
Medlem

Jahapp då va man $60 fattigare och får äta nudlar halva månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Exakt samma sak jag känner xD
Nästa års mest lovande spel?

Nja de siktar på release julen 2014

Permalänk
Medlem

Det här verkar bannemig som nått att kolla upp!

Permalänk

Hi Chris Roberts Here!

We’re at $941,488.

I would like to get to $1M by 10am PST.

So if we can raise $58,112 in the next 11 hours Roberts Space Industries will add 500 in game credits to everyone’s ship packages that have contributed to get us to $1M as a little present to the early backers!

It could be the difference between the basic targeting system and the upgraded one that can track multiple targets simultaneously!

So let’s get out there and show the world the Space Sim is coming back.

PLEDGA PLEDGA!

Jag såg också att det är sagt att ca 6 månader in i utvecklingen så kommer dom att släppa en sample-modell av ett rymdskepp för moddare att ta del av för att enklare kunna börja jobba på sina projekt inför releasen. Sjukt nice att dom är villiga att dela med sig av sådant långt innan spelet ens är släppt!

Permalänk
Medlem

Suck, sitter på jobbet och kan inte komma åt sidan, så jag skriver här för att kunna komma tillbaka ikväll. Mycket spel att pledga till...

Permalänk
Medlem

Så länge det inte kommer mer info om sp delen av spelet så tänker iaf inte jag boka ett ex. Så det inte bara är ett unreal tournament med rymdskepp ...
Har inte sett någon specifik info om den delen, det mesta som sägs rör sig om MMO delen av spelet, vilket jag personligen inte är intresserad av

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Så länge det inte kommer mer info om sp delen av spelet så tänker iaf inte jag boka ett ex. Så det inte bara är ett unreal tournament med rymdskepp ...
Har inte sett någon specifik info om den delen, det mesta som sägs rör sig om MMO delen av spelet, vilket jag personligen inte är intresserad av

Tanken, som jag förstått det, är att Star Citizen på liknande sätt som Freelancer (beroende på om du spelat det) skall ha ett single player/storyläge, kallat Squadron 42 (tänk Wing Commander). SP-läget har mycket kött i sig, men blir som en introduktion ut i det dynamiska universumet. Har hört många som är rädda för att det är ett MMO det lutar åt, vilket jag själv inte heller gillar, men efter att ha läst FAQ, sett presentationen av Chris från förra onsdagen och förstått vart han siktade med Freelancer för tio år sedan, men aldrig riktigt nådde fram till 100% med, så är jag riktigt sugen på detta. En av Roberts starkaste sidor i de spel han har gjort är ju storytelling. Han har ofta sagt att han siktar på att kombinera spel och film, få fram känslan av att du spelar huvudrollen i ditt eget rymdäventyr.

Edit: Tanken verkar, liksom Freelancer, heller inte vara att efter storyläget så är det enbart multiplayer som gäller. Du kan glatt fortsätta åka runt i galaxen på egen hand och utforska med NPC:s som dina enda kompanjoner. Privata servrar och moddvänlighet betonas också, förmodligen de största skälen till att Freelancer-communityn fortfarande lever och frodas. Hoppas det gav dig lite mer insyn.