RYZEN 9 3900Xt (2st böjda pins)

Permalänk

RYZEN 9 3900Xt (2st böjda pins)

Hade otur med min CPU och vill försöka sälja den! Den har 2st böjda pins.

Den kommer i original förpackning.

Jag är öppen för förslag och priset går att diskutera.

(Original pris: 5 390 kr)

Läs hela annonsen här

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om du inte planerar byta CPU så finns det säkert någon som kan hjälpa dig åtgärda de böjda pinnarna för en kanelbulle eller en flaska läsk!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Men funkade den tidigare och du har bara böjd pins vid demontering eller hur hände detta?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk

Hade chansen att kanske få det fixat men får betala liksom 1 000 kr för det :/ Haha kanelbulle eller läsk låter ju billigt och bra xD Men funderade på att jag får köpa ny istället, kanske köper den nya som kommer ut snart

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pearlareign:

Hade chansen att kanske få det fixat men får betala liksom 1 000 kr för det :/ Haha kanelbulle eller läsk låter ju billigt och bra xD Men funderade på att jag får köpa ny istället, kanske köper den nya som kommer ut snart

https://www.youtube.com/watch?v=y8U2NkbiMAI - kolla o försök böj tillbaka dom i värsta fall kan du dra den på hemförsäkringen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

När jag monterat allt så "försökte" datorn starta. Och nu i efterhand såg jag att ena RAM minnet behövde klickas i lite till. Så där var det problemet. Men det var när jag skulle skruva loss kylaren för att komma åt att felsöka datorn (Noctua D-15), det var då som CPUn drogs med

Ingen hade varnat om hur svaga AMD fästet är, aldrig hänt med min Intel... Och det var efter det som datorn inte gick igång alls.

Permalänk
Skrivet av andra94:

https://www.youtube.com/watch?v=y8U2NkbiMAI - kolla o försök böj tillbaka dom i värsta fall kan du dra den på hemförsäkringen

Aa, har sett denna! Älskar Jaystwocents Men jag vågar inte riktigt! Åh? Kan man få det på hemförsäkring?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pearlareign:

Aa, har sett denna! Älskar Jaystwocents Men jag vågar inte riktigt! Åh? Kan man få det på hemförsäkring?

Om du har drulle så funkar det i de flesta fall

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fick exakt samma problem, CPUn åkte med kylaren och 4-5 pinnar blev böjda OCH fick kylpasta på pinnarna. Det var bara att kladda av, böja tillbaka och stoppa in igen. Inget komplicerat.

Permalänk
Medlem

Böjde ett par pins på min 3900X en aning när jag installerade den första gången, av ren och skär slarvighet i mitt fall- liknande problem, trodde att något strulade vilket i slutänden visade sig förmodligen vara en ramsticka som inte satt bra nog. Jag bytte runt och testade mellan gammal och ny CPU och råkade jag väl dra den i sidled lite medan jag satte i den eller något.

Böjde tillbaka pins försiktigt och startade; har sedan dess rullat på i över ett år utan några issues, även bytt moderkort sedan dess och kunde inte ens se längre vilka pins som varit böjda.

TL;DR: värt att testa att böja tillbaka dem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Superenkelt åtgärdat, det är ju bara 2 pins som är lite böjda. Använd en stiftpenna (blyerts) och ta ur stiften och trä öppningen på pennan över stiftet och böj tillbaka så det blir raka.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Skönt att man inte är ensam! Ska försöka laga den själv, ni har gett mig hopp om att det är möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearlareign:

Skönt att man inte är ensam! Ska försöka laga den själv, ni har gett mig hopp om att det är möjligt

jag använde en stiftpenna och böjde rätt typ 15 st så , böj försiktigt tillbaka bara

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk

Testar med en nål, det är helt omöjligt... Så frustrerande

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pearlareign:

Testar med en nål, det är helt omöjligt... Så frustrerande

Det är raka rader, jag brukar köra något rakt och platt, typ en linjal eller en vanlig smal kniv. En nål har jag aldrig med framgång använt på AMD, de har för tjocka pinnar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En kanyl är ännars ett bra verktyg för att fixa böjda pinns

Permalänk
Medlem

Kör ett kreditkort mellan pinnarna och böj försiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Superenkelt åtgärdat, det är ju bara 2 pins som är lite böjda. Använd en stiftpenna (blyerts) och ta ur stiften och trä öppningen på pennan över stiftet och böj tillbaka så det blir raka.

Jövlar, 500 iq. När jag gjorde det en gång på någon äldre CPU så gjorde jag det extremt långsamt med något platt minns inte vad. Den metoden du nämnde lät ju riktigt bra.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Nah. Hammer and chisel!

Permalänk

Budar 1499 riksdaler

X
Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem

Dom går att böja tillbaka, EN, kanske TVÅ gånger innan dom går av helt.
Väldigt mjuka, som nämnts tidigare, en stiftpenna utan stift är perfekt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Den klassiska AMD upplevelsen. Jag böjde tillbaka mina med ett rakblad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pearlareign:

Testar med en nål, det är helt omöjligt... Så frustrerande

Hi , really do not want to see people jumping on this for easy money when you could fix it super easy.

try to find something similar to this PEN:
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.uline.c...

Remove the paste of the PEN, and try to use the pen to calibrate the pin back to its normal shape - carefully right. You have only 2 pins, and they do not seems to look super damaged.

I think some people from the forum can offer their help to support on this.

good luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeriko:

Hi , really do not want to see people jumping on this for easy money when you could fix it super easy.

try to find something similar to this PEN:
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.uline.c...

Remove the paste of the PEN, and try to use the pen to calibrate the pin back to its normal shape - carefully right. You have only 2 pins, and they do not seems to look super damaged.

I think some people from the forum can offer their help to support on this.

good luck.

I would follow this advice, could be a really easy fix.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Skrivet av Jeriko:

Hi , really do not want to see people jumping on this for easy money when you could fix it super easy.

try to find something similar to this PEN:
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.uline.c...

Remove the paste of the PEN, and try to use the pen to calibrate the pin back to its normal shape - carefully right. You have only 2 pins, and they do not seems to look super damaged.

I think some people from the forum can offer their help to support on this.

good luck.

Thank u! Will try this

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pearlareign:

Thank u! Will try this

Make sure the pen TUBE is as thin as possible so you can succeed without damaging the nearby pins.

And as I have mentioned, you could open a topic in the forum and ask for some guidance and you will definitely receive the support needed. Your CPU can be used for many years so , I would suggest you fix it and enjoy it as much as you can.

Permalänk
Medlem

undrar när butikerna listar alla ryzen 5000 series ?

ops fel tråd sorry for hijacking

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Råkade böja 3 st pins på min 2900x, kollade på några videos på Youtube hur folk böjde tillbaka sina pins, prövade detta väldigt försiktigt och cpun fungera felfritt idag 😊

Lycka till!

Permalänk

Jag lyckades! Den startade!!!! 😁 Nu behöver jag bara kolla upp hur man konfigurerar bios för det ville den att jag skulle göra vid uppstart 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearlareign:

Jag lyckades! Den startade!!!! 😁 Nu behöver jag bara kolla upp hur man konfigurerar bios för det ville den att jag skulle göra vid uppstart 🤔

Om du inte ska överklocka behöver du inte göra något. Gissar på att du fick "New cpu installed"?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite