3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimmuxx:

Nu har mitt TUF beställt från komplett 15:15 17/9 ändrats till förväntat 22:a oktober från förväntat 17:e oktober. Den här gången kommer det säkert stämma

Håller tummarna!
Av ren erfarenhet får jag alltid upp hoppet när dem får ett bekräftat datum så det förväntade jäkla datumet flyttades 45 gånger haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

Jag tycker minsann det var lätt att köpa 3080. (Efter att ha F5at minst 200 gånger på olika sidor)

Lade beställningen 2020-10-03 och det skickades idag 2020-10-09.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tycker minsann det var lätt att köpa 3080.

Beror väl på vilket kort du beställt ; D

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Beror väl på vilket kort du beställt ; D

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC för 8999:-

Dock verkar det vara i princip samma kort som ett Eagle OC fö 7825:-, så vettetusan om det är ett bra köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC för 8999:-

Dock verkar det vara i princip samma kort som ett Eagle OC fö 7825:-, så vettetusan om det är ett bra köp.

Det är ju därför det är lättare att få tag på...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är ju därför det är lättare att få tag på...

Verkar dock vara ett bra kort, men önskar ett jag fått tag i ett TUF OC.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boko234:

Självklart valde jag därför att även köpa mitt RTX3080 av Asus nämligen Asus TUF Icke OC. Jag valde detta eftersom jag antog att ni skulle skeppa mest av er billigaste och därmed mest populära produkt. Tycker det är jävligt tråkigt att ni helt bortprioriterar icke OC, versioner. Vi är 2000st i kö på Proshop och ni har inte skickat ett ända icke OC kort sen launch.. På Komplett beställde jag 15:01 och har en beräknad leverans i november som antagligen kommer bli puttade ännu längre framåt, med tanke på att Komplett meddelat mig att de har fått 0 ja NOLL leveranser dom med..

25% av alla Ampere som skeppats till Norden är TUF-RTX3080-O10G-GAMING dvs TUF 3080 icke-OC.
Så nej, det är inte bortprioriterat. Efterfrågan på OC är också väldigt hög. Vi försöker skicka så mycket vi kan av alla modeller.
Leveranstiderna som butikerna informerar är mer baserat på att man inte vet än att det faktiskt behöver dröja så länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mastrovious:

En vild chansning här att fråga dig, tänker att partners kanske har någon inblick, vet du om det fortsättningsvis kommer att säljas några Founders Edition kort?

Det kan inte vi svara på, nVidia kan välja att producera fler FE om dem själva vill såklart.
Den infon vi hört och så som det tidigare har varit är att det bara skulle vara begränsat antal men med det sagt: det är nästan som att jag skulle kommentera på hur mycket MSI eller GB kan leverera. Så iom att FE är en konkurrerande produkt så är det egentligen bara nVidia själva som kan svara på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

25% av alla Ampere som skeppats till Norden är TUF-RTX3080-O10G-GAMING dvs TUF 3080 icke-OC.
Så nej, det är inte bortprioriterat. Efterfrågan på OC är också väldigt hög. Vi försöker skicka så mycket vi kan av alla modeller.
Leveranstiderna som butikerna informerar är mer baserat på att man inte vet än att det faktiskt behöver dröja så länge.

Tack för att du visar dig på forumet och svarar på frågor David!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Ledsen om det nämnts tidigare i tråden, men är Elgiganten en samarbetspartner (rekommenderad) till er?

Ja det är dem, dock har vi ifrågasatt deras Lagersaldo som visas online (Webblager 100+), för det kan inte stämma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Borked:

Tack för att du visar dig på forumet och svarar på frågor David!
https://i.ibb.co/KzCrVg7/youre-awesome.jpg

Tack för dem orden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Det kan inte vi svara på, nVidia kan välja att producera fler FE om dem själva vill såklart.
Den infon vi hört och så som det tidigare har varit är att det bara skulle vara begränsat antal men med det sagt: det är nästan som att jag skulle kommentera på hur mycket MSI eller GB kan leverera. Så iom att FE är en konkurrerande produkt så är dem enda som egentligen kan svara på detta är nVidia själva.

Tack!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

None OC inte bortprioriterat??!! Förklara gärna detta på Proshop:

Kundbeställningar ÅF Beställningar På väg Mottagna
2876763 ASUS RTX 3080 TUF 1034 2000 0 30
2876861 ASUS RTX 3080 TUF OC 984 2000 53 25

Proshop har alltså fått 260%(!) mer OC kort än icke OC.

Ska vi fortsätta? OK Strix versionerna hos Proshop:
2876857 ASUS RTX 3080 STRIX 92 200 0 0
2876859 ASUS RTX 3080 STRIX OC 343 500 30 40

Proshop har fått 0 kort av icke OC. Noll. Jag förstår att OC är mer populär och mer ordrar, men NOLL, hur motiverar du det? Ska de som beställt icke OC helt enkelt vänta tills alla som fått OC har sina eller?

Hos Webhallen kan vi inte se antal mottagna kort men det vi kan se är att de har NOLL kort påväg till sig av icke-OC medans OC är bekräftade och beräknade för leverans 15-16 Okt.

särskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja absolut! Tror det är ungefär samma nivå på korten som finns tillgängliga just nu men med olika bra kylare, det är därför jag tycker det är underligt att priserna skiljer sig så mycket.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att enskilda supportärenden ej hör hemma här, dvs. "pretty please" o.l. inlägg kommer att raderas.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Såg ett test av OC3D där man jämförde ASUS, MSI och GB 3080 varianter där GB faktiskt presterade bäst. Något otippat, men dom verkar ha gjort bra kort förutom utseendet...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boko234:

None OC inte bort prioriterat??!! Förklara gärna detta på Proshop:

2876763 ASUS RTX 3080 TUF 1034 2000 0 30
2876861 ASUS RTX 3080 TUF OC 984 2000 53 25

Proshop har alltså fått 260%(!) mer OC kort än icke OC.

Ska vi fortsätta? OK Strix versionerna hos Proshop:
2876857 ASUS RTX 3080 STRIX 92 200 0 0
2876859 ASUS RTX 3080 STRIX OC 343 500 30 40

Proshop har fått 0 kort av icke OC. Noll. Jag förstår att OC är mer populär och mer ordrar, men NOLL, hur motiverar du det? Ska de som beställt icke OC helt enkelt vänta tills alla som fått OC har sina eller?

Hos Webhallen kan vi inte se antal mottagna kort men det vi kan se är att de har NOLL kort påväg till sig av icke-OC medans OC är bekräftade och beräknade för leverans 15-16 Okt.

Normalt sätt när tillgången är bra så kan vi använda ett centrallager i EU och fördela varje modell i mindre partier.
Men med tanke på den brist/efterfrågan som råder nu så behöver vi skeppa allt med flyg direkt från fabrik till kund och då är det svårt att fördela så alla butiker får exakt lika mycket av alla modeller. Vi försöker göra så rättvisa leveranser som möjligt till samtliga våra partners men eftersom det är som det är kan det kännas som att några butiker har mer av en viss modell och färre av en annan.
Beklagar att du är beviken och uppskattar såklart att du väljer Asus, tyvärr är situationen som den är när vi inte får så många GPU'er som vi skulle behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Normalt sätt när tillgången är bra så kan vi använda ett centrallager i EU och fördela varje modell i mindre partier.
Men med tanke på den brist/efterfrågan som råder nu så behöver vi skeppa allt med flyg direkt från fabrik till kund och då är det svårt att fördela så alla butiker får exakt lika mycket av alla modeller. Vi försöker göra så rättvisa leveranser som möjligt till samtliga våra partners men eftersom det är som det är kan det kännas som att några butiker har mer av en viss modell och färre av en annan.
Beklagar att du är beviken och uppskattar såklart att du väljer Asus, tyvärr är situationen som den är när vi inte får så många GPU'er som vi skulle behöva.

Du ska ha jätte eloge som tar dig tid till att svara på alla fundering och frågor.
Skulle kunna påstå att jag talar för samtliga här när jag säger att vi verkligen uppskattar allt du gör för Sweclockers forum och i allmänhet här i kring.

Har själv beställt en Asus 3080 Strix non-OC och väntar förväntansfullt.
Det är dina meddelanden här på Sweclocker som gör mig lugn, så ett personligt stort tack skall du ha ifrån mig!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Såg ett test av OC3D där man jämförde ASUS, MSI och GB 3080 varianter där GB faktiskt presterade bäst. Något otippat, men dom verkar ha gjort bra kort förutom utseendet...

Sen verkar de ha lite problem med adaptern de har mellan PCI-E-kabel och kretskortet. Där pinsen i kontakten sitter så löst att de antingen är böjda åt olika håll så man inte får i PCI-E-kabel, eller att de faktiskt släpper från kontakten och fortsätter bakåt in i kortet.

Går i vissa fall att peta tillbaka men då måste man montera av hela kylaren då backplaten är det sista som monteras bort.

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-gigab...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillmar:

Sen verkar de ha lite problem med adaptern de har mellan PCI-E-kabel och kretskortet. Där pinsen i kontakten sitter så löst att de antingen är böjda åt olika håll så man inte får i PCI-E-kabel, eller att de faktiskt släpper från kontakten och fortsätter bakåt in i kortet.

Går i vissa fall att peta tillbaka men då måste man montera av hela kylaren då backplaten är det sista som monteras bort.

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-gigab...

Absolut, jag hade ett litet bekymmer med mitt när jag fick svart skärm första gången jag slog på datorn, visade sig efter en stund att ena PCI-E kabeln lossnat när jag monterat in kortet (eller när jag ställde ner datorn från bordet). Nu har det inte märkts av några problem sedan dess.

Prestandamässigt är jag mer än nöjd dock.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Satan!
Komplett flyttade precis fram "mitt" TUF OC från 22oct till 27oct. Ingen big deal men men...
Beställt: 18/09/2020 22:12

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeddius:

Du ska ha jätte eloge som tar dig tid till att svara på alla fundering och frågor.
Skulle kunna påstå att jag talar för samtliga här när jag säger att vi verkligen uppskattar allt du gör för Sweclockers forum och i allmänhet här i kring.

Har själv beställt en Asus 3080 Strix non-OC och väntar förväntansfullt.
Det är dina meddelanden här på Sweclocker som gör mig lugn, så ett personligt stort tack skall du ha ifrån mig!

Stort tack och tack själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av micho89:

Nu ändrades ordern igen för 4:e gången, som förväntat så gissar dem bara datum verkar det som.

från 12:e nu till 17:e

https://i.gyazo.com/234a7d214af412b1ca5bbc8e92533045.png

bra där igen asus och komplett.

Det stämmer inte, kan säga att från min egen erfarenhet så ändrar komplett beroende på hur läget ser ut (fick först beställning flyttad bakåt - antagligen pga osäkerhet och sedan flyttad framåt varvid kortet dök upp innan estimerat datum).

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Så vart beställer jag ett kort nu om jag vill försöka få det innan Cyberpunk 2077 kommer ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lallo:

Så vart beställer jag ett kort nu om jag vill försöka få det innan Cyberpunk 2077 kommer ut?

Alla du kan från alla ÅF, ta det som kommer först, avboka resten

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Jag tycker minsann det var lätt att köpa 3080. (Efter att ha F5at minst 200 gånger på olika sidor)

Bryr man inte sig om pris eller modell är det lättare att få tag i ett kort. Vill man inte betala tusenlappar extra eller ha mindre populära modeller så får man dessvärre vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Förmodligen är det att stenhårt bevaka eventuella nya modeller just när de kommer till butikerna (och ännu inte har någon kö) samt försäljningen av Founders Edition på nvidia.com (som inte har någon kö, de tar bara emot beställningar när det finns kort).

Skrivet av Lagerlöf:

Alla du kan från alla ÅF, ta det som kommer först, avboka resten

Ja, det kan man absolut ha som ett passivt försök (men om man bokstavligen gör det du säger så blir det kanske knepigt rent praktiskt, blir väldigt mycket kreditförfrågningar). Sett till chanserna att det faktiskt fungerar med tidsplanen så är det ju mest om man har flyt och det visar sig att någon kombination av butik+modell har en oväntat kort kö som det går vägen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lallo:

Gissa vad alla scalpers sitter och hoppas på? =P

Det behövs nåt regelverk för det där. De är en mellanhand som ingen vill ha eller har nytta av, de existerar enbart som en parasit på en i övrigt hyfsat välfungerande och etablerad marknad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Förmodligen är det att stenhårt bevaka eventuella nya modeller just när de kommer till butikerna (och ännu inte har någon kö) samt försäljningen av Founders Edition på nvidia.com (som inte har någon kö, de tar bara emot beställningar när det finns kort).

Ja, det kan man absolut ha som ett passivt försök (men om man bokstavligen gör det du säger så blir det kanske knepigt rent praktiskt, blir väldigt mycket kreditförfrågningar). Sett till chanserna att det faktiskt fungerar med tidsplanen så är det ju mest om man har flyt och det visar sig att någon kombination av butik+modell har en oväntat kort kö som det går vägen.

Nej var inte jätteseriöst, att få ett kort före CB2077 om man beställer idag är väldigt osannolikt.

Men som du säger är nog FE ens största chans. Eller om de släpper någon ny modell som ingen beställt av än.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Gissa vad alla scalpers sitter och hoppas på? =P

Det behövs nåt regelverk för det där. De är en mellanhand som ingen vill ha eller har nytta av, de existerar enbart som en parasit på en i övrigt hyfsat välfungerande och etablerad marknad.

Ja jag håller med.

I USA är det olagligt nu p.g.a. corona och att delstaterna är satta i "state of emergency", vi borde ha något liknande här kan jag tycka. Speciellt i såna här tider i alla fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman