3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alla du kan från alla ÅF, ta det som kommer först, avboka resten

Men från tex Komplett kan man inte köpa utan endast "meddela mig", så hur har ni andra beställt därifrån ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lallo:

Men från tex Komplett kan man inte köpa utan endast "meddela mig", så hur har ni andra beställt därifrån ?

Det gick att beställa ett tag vid release.

Vissa ställen går att beställa från, Elgiganten (rekommenderas ej) och Proshop till exempel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Ja jag håller med.

I USA är det olagligt nu p.g.a. corona och att delstaterna är satta i "state of emergency", vi borde ha något liknande här kan jag tycka. Speciellt i såna här tider i alla fall.

Tycker att ska man fungera som en mellanhand mellan tillverkare/ÅF och slutkund så måste man registrera sig, speciellt om syftet enbart är att sälja korten vidare för vinst. Dvs, ha ett bolag, f-skattesedel och hela skiten. Det borde göra det tillräckligt stökigt för att undvika. Plus att det blir enklare att anmäla de man hittar som försöker sig på det ändå, som privatperson.

Men jag föreslog också i en annan tråd att de stora marknadsplatserna online bör ha en fredad tid för annonser av en nylanserad produkt, för att minska incitamentet för scalpers, och öka möjligheterna för tillverkarna och ÅF att möta efterfrågan på egen hand inom tidsramen (lämpligtvis öppet köp-perioden eller liknande, så att de som faktiskt ångrar sig kan lämna tillbaka kortet utan att stå med det utan att kunna göra varken det ena eller andra).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Men jag föreslog också i en annan tråd att de stora marknadsplatserna online bör ha en fredad tid för annonser av en nylanserad produkt, för att minska incitamentet för scalpers, och öka möjligheterna för tillverkarna och ÅF att möta efterfrågan på egen hand inom tidsramen (lämpligtvis öppet köp-perioden eller liknande, så att de som faktiskt ångrar sig kan lämna tillbaka kortet utan att stå med det utan att kunna göra varken det ena eller andra).

Det låter ju väldigt bra på pappret men jag vet inte hur nån skulle lösa det i praktiken

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Det låter ju väldigt bra på pappret men jag vet inte hur nån skulle lösa det i praktiken

Nej, ingen aning. Men man måste ju börja nånstans.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Vissa modeller kan köpas när dom får in dom i lager. Är man då snabb som s*tan kan man ha tur och få ett. Jag fick ett GB vision oc just på det sättet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

här kommer en sammanfattning av min 3080 historik/panik som resulterat i att nman just nu är utan dator på obestämd tid då jag sitter med en 3900X cpu

17e sep .. kl 14.00 börjar ladda upp me en öl o loggar in mig på samtliga ÅF sidor
kl 15.00 bokar jag ett gigabyte gaming OC på komplett väljer betala med kort , får kl 15.34 mail om att beställningen gått igenom men att jag är försatt i kö, skit me de har mina cash tänkte jag så jag avbokar o tror de kommer dyka upp kort lite här o där de närmsta dagarna, typ Dustin o så som i skrivande stund verkar fått 0.00 kort

18e sep kl 08 på morgonen läser jag i denna tråd om att Elgiganten verka ha 100+ strix kort på lager, o gör en beställning , bet via faktura denna gången då man börjar bli misstänksam..

21e sep ryktet går att Elgiganten bluffar (vilket va sant) gör då en panikbeställning på Ett Asus TUF OC på komplett, står lev 1a Nov och har inte uppdaterats alls sen dess..

24e sep en vecka gått o desperationen växer, tänker att Dustin verka fått i noll kort o inte många beställt därifrån, så slänger in en beställning på Evga FTW Ultra

24sep-7okt desperationen är total, installerar appar på mobilen som uppdaterar saldo hos återförsäljare men lyckas alltid missa o beställa snabbt nog då man typ har 1 min på sig

8okt , gjorde jag ytterligare en beställning på webhallens typ mest impopulära kort

Ska det behöva va så jääävla svårt o få tag i ett kort??? Ja tydligen

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tillmar:

Sen verkar de ha lite problem med adaptern de har mellan PCI-E-kabel och kretskortet. Där pinsen i kontakten sitter så löst att de antingen är böjda åt olika håll så man inte får i PCI-E-kabel, eller att de faktiskt släpper från kontakten och fortsätter bakåt in i kortet.

Går i vissa fall att peta tillbaka men då måste man montera av hela kylaren då backplaten är det sista som monteras bort.

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-gigab...

Yes, jag fick detta problem på min 3080 Eagle OC. En pin var lite snett så när jag tryckte in så började den åka bakåt (insåg för sent att det tog emot). Jag lyckades dra ut den något och har inte haft några problem men den sitter lingre längre bak än de andra. Såg att det skulle bli ett stort jobb att försöka montera av allt men kanske får göra det senare för att garantera att den itne åker längre bak.

Enligt den tråden så borde man prata med gigabyte för att få det utbytt. Antar att deras team i England inte vill hantera andra länder .... undrar vilka som har hand om Norden för Gigabyte.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Rico01:

Vissa modeller kan köpas när dom får in dom i lager. Är man då snabb som s*tan kan man ha tur och få ett. Jag fick ett GB vision oc just på det sättet.

har varit dött på strökort fronten nu i några dagar , nästa chans e väl när palit gamerock korten kommer

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av westrandy:

har varit dött på strökort fronten nu i några dagar , nästa chans e väl när palit gamerock korten kommer

Eller Zotac AMP

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Proshop - Asus Strix korten är på kampanj där du får gamingmus på köpet. Senaste siffran jag såg var 92 beställningar på Asus Strix non OC, vilket ändå får anses vara en relativt kort kö i förhållande till många andra kort

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Normalt sätt när tillgången är bra så kan vi använda ett centrallager i EU och fördela varje modell i mindre partier.
Men med tanke på den brist/efterfrågan som råder nu så behöver vi skeppa allt med flyg direkt från fabrik till kund och då är det svårt att fördela så alla butiker får exakt lika mycket av alla modeller. Vi försöker göra så rättvisa leveranser som möjligt till samtliga våra partners men eftersom det är som det är kan det kännas som att några butiker har mer av en viss modell och färre av en annan.
Beklagar att du är beviken och uppskattar såklart att du väljer Asus, tyvärr är situationen som den är när vi inte får så många GPU'er som vi skulle behöva.

Grattis till den butiken (typ Elkjop Stavanger gissningsvis?) som fått alla dessa 25% NON-OC kort då, för tyvärr är det svårt för mig att inte ta argumentet "25% av korten till Norden är NON-OC" som ren BS. Tänker ur min och flera andras perspektiv som väntat på våra beställningar som lades första kvarten efter release och vi ser tydligt att flera ÅF har fått in noll NON-OC kort. Men visst, fair, i grund och botten är det Nvidias fel antar jag. Ursäkta om jag är bitter men inte trodde jag att jag som fick en beställning den 17e 15.01 på Komplett skulle behöva vänta tills november, då hade jag bokat Gigabyte och MSI vars kort flyger in nu successivt.

Permalänk

EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA på Inet - Står "I lager på måndag"
https://www.inet.se/produkt/5411726/evga-geforce-rtx-3080-10gb-xc3-ultra

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • PNY GeForce RTX 5080 16GB OC • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: Meta Quest 3 128Gb
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe9301:

La en order och hoppas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe9301:

Spännande. Jag drog till med en beställning direkt, nu måste jag läsa på lite om kortet också ifall man vill ha ett sånt eller ska vänta på MSI/Strix

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag tror Inet baserade priserna på EVGAs gamla prissättning på sidan.
https://eu.evga.com/products/ProductList.aspx?type=0&family=G...

De hade lagt på moms fast de skrev att det var EXCL VAT. De fixade till priserna förra veckan.
Vad jag läst på Reddit så ska de börja säljas på EVGAs egna sida i Europa nästa vecka. Det är ~1200:- billigare än Inet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Eller Zotac AMP

Om de någonsin släpps...

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Skrivet av Pyrox:

La en order och hoppas.

de verkar funnits på inets sida ett tag o verkar redan ha kö,, la med en beställning och under historiken står de beräknas i lager 2021-01-04 medans på sidan i lager på måndag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blev min 3080 FTW3 ultra grönmarkerad(plockas). Beställd runt 16-17 på releasedagen.

Permalänk
Medlem

@Asus.David Hur är det med leveranserna av ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC?
Är det några på väg in till Sverige

Permalänk
Medlem

JAG FICK EVGA-KORTET SOM KOMMER PÅ MÅNDAG IFRÅN INET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DEN PLOCKAS!

Edit: ursäkta capslock, men blev så glad!

Permalänk
Medlem

La en beställning på EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 Ultra från Inet.

Vad betyder grönmarkerad och bokad i statusfältet?

EDIT: man ska inte sär skriva

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av Pyrox:

JAG FICK EVGA-KORTET SOM KOMMER PÅ MÅNDAG IFRÅN INET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DEN PLOCKAS!

Edit: ursäkta capslock, men blev så glad!

Då är vi 2

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • PNY GeForce RTX 5080 16GB OC • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: Meta Quest 3 128Gb
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Plockade era två i utgående posten. Blir bra i SLI. tackar!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

de verkar funnits på inets sida ett tag o verkar redan ha kö,, la med en beställning och under historiken står de beräknas i lager 2021-01-04 medans på sidan i lager på måndag

Jag tror att jag lyckades knipa 1 ex. Det står förväntad leveransdag 13 oktober på min ordersida.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk

jag verkar varir nån minut sen på bollen igen.. står i lager i januari på mig , faan jag som till o med betalade cash denna gången då deras faktura bolag inte gillar nolltaxerare som jobbar utomlands

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe9301:

Då är vi 2

Vad fick ni för ordernummer?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Högg också EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA på inet. Står förväntad leverans 14oktober men lagersaldo står 2021-01-04 ? Lite weird, men håller tummarna.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Vad fick ni för ordernummer?

9782774 fick jag leverans i januari.. alltså för sen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lakabaka:

Högg också EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA på inet. Står förväntad leverans 14oktober men lagersaldo står 2021-01-04 ? Lite weird, men håller tummarna.

Samma här fast det står 13 oktober för mig

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon | Deltaco TB-53 | Logitech Pro X Superlight | Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III