Fast i boot loop efter att ha flyttat RAM minnen

Permalänk
Medlem

Fast i boot loop efter att ha flyttat RAM minnen

Jag insåg i går att datorn jag byggde för kanske tre-fyra år sen hade felaktigt installerade ram-stickor, jag hade satt de två stickorna bredvid varandra och alltså inte fick dual channel support. Så jag stängde av datorn, slog av strömknappen på nätaggregatet (men glömde dra ut sladden) och flyttade ram-stickorna till där de borde sitta. Nu när jag startar datorn gå går den igång, men efter ett par sekunder (innan bios) så startar den om sig själv, och den håller på så tills jag bryter strömmen.

Efter vad jag har googlat fram är detta något som händer när folk installerar trasiga RAM-minnen, eller minnen av en typ som inte stödjs av moderkortet. I mitt fall har ju båda minnena funkat i flera år, fram tills nu.

RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
Moderkort: Gigabyte Z170-HD3
PSU: EVGA Supernova G2 550W
Processor: Intek i5 6600k (Något överklockad)
GPU: Palit GTX 1060 3gb

Det jag har testat:
- Testat båda RAM-stickorna för sig
- Testat olika RAM slots på moderkortet, även de som funkade förr
- Resetat CMOS genom att kortsluta pins på moderkoretet
- Plockat ut CMOS-batteriet och satt tillbaka det efter en stund

Mina två frågor är dels om det finns något mer jag kan testa, och om jag ska ersätta nån komponent, vad är smartast att börja med att byta ut? RAM eller moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KSC:

Jag insåg i går att datorn jag byggde för kanske tre-fyra år sen hade felaktigt installerade ram-stickor, jag hade satt de två stickorna bredvid varandra och alltså inte fick dual channel support. Så jag stängde av datorn, slog av strömknappen på nätaggregatet (men glömde dra ut sladden) och flyttade ram-stickorna till där de borde sitta. Nu när jag startar datorn gå går den igång, men efter ett par sekunder (innan bios) så startar den om sig själv, och den håller på så tills jag bryter strömmen.

Gjorde du komponenterna i datorn strömlösa (höll in startknappen i minst 30 sekunder) innan du flyttade på stickorna?
Främst nätagget har nämnligen kvarlagrad ström så det måste tömmas på denna, om du inte gjorde det så finns risken att du har sabbat stickorna (eller moderkortet).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Gjorde du komponenterna i datorn strömlösa (höll in startknappen i minst 30 sekunder) innan du flyttade på stickorna?
Främst nätagget har nämnligen kvarlagrad ström så det måste tömmas på denna, om du inte gjorde det så finns risken att du har sabbat stickorna (eller moderkortet).

Nä jag klantade mig där.. Frågan är om jag ska köpa nytt ram eller nytt moderkort att testa först, om jag köper ram och det är moderkortet som har skitit sig så är det bortkastade pengar och tvärt om.