SweClockers nya hemsida lanseras skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det där är ju bara tramsigt, typ måste ha nåt att klaga på?

Så en god användarupplevelse är trams enligt dig?
Tja som tur är så finns det folk med bättre uppfattningar än så

Skrivet av anon42512:

Usch, fullbredd vill man ju verkligen inte ha.

Och därför finns det även ett smalbandsläge för de som likt dig vill ha en dålig upplevelse.
Som du själv konstaterade så finns det ett starkt intresse för något bättre

Skrivet av anon42512:

Har bara skrivits 145 ggr i tråden eller så ;P

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Dubbelpilen har väl betydelsen att gå till sista sidan, inte att hoppa flera sidor? Så jag tycker att dubbelpilen ska vara blå och klickbar även på näst sista sidan och då ska man komma till sista sidan när man klickar på den. Den enda gången den ska vara utgråad borde vara när man redan står på sista sidan IMHO.

Enkel fix
.pages>span.is-disabled{
display:none;
}

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför syns inte signaturer i forumet på mobilen?

Syns i Win 10.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Masen666:

Varför syns inte signaturer i forumet på mobilen?

Syns i Win 10.

Troligen av utrymmesskäl; så var det ju även på mobilsajten förr.

Däremot verkar det märkligt nog inte gå att se en användares signatur alls nu, vilket man kunde på användarens profilsida på den gamla mobilsajten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Så en god användarupplevelse är trams enligt dig?
Tja som tur är så finns det folk med bättre uppfattningar än så

Har inget med god användarupplevelse att göra.

Citat:

Och därför finns det även ett smalbandsläge för de som likt dig vill ha en dålig upplevelse.
Som du själv konstaterade så finns det ett starkt intresse för något bättre

Att ha fullbredd är en dålig upplevelse, speciellt med tanke på hur många som kör webbläsarfönstret i fullscreen.
Aldrig sagt att lite bredare forum skulle skada dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Dubbelpilen har väl betydelsen att gå till sista sidan, inte att hoppa flera sidor? Så jag tycker att dubbelpilen ska vara blå och klickbar även på näst sista sidan och då ska man komma till sista sidan när man klickar på den. Den enda gången den ska vara utgråad borde vara när man redan står på sista sidan IMHO.

Ja kanske, men skulle vara kul att se skillnad... kanske har mer att göra med att man inte kan se hur många sidor det är kvar alls. Du har nog rätt där, men blir lite konstigt i alla fall om båda knapparna har exakt samma funktion ibland? Varför visa båda då?

Permalänk
Medlem

Tycker för övrigt det fungerar bra på telefonen, och ser bra ut. Är ljusare färger än förut, men upplevs inte lika ljust som på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker för övrigt det fungerar bra på telefonen, och ser bra ut. Är ljusare färger än förut, men upplevs inte lika ljust som på datorn.

Man slipper ju de vita sidofälten

Nej men ärligt skulle nog många sluta klaga på desktop om fälten på sidorna byttes till mellan-grå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man slipper ju de vita sidofälten

Nej men ärligt skulle nog många sluta klaga på desktop om fälten på sidorna byttes till mellan-grå

Bättre att lägga en länk till denna guide längst upp på sidan istället Tycker man att de vita fälten är för ljusa så har man helt enkelt för hög ljusstyrka på sin skärm.

Själv gillar jag de vita fälten på sidorna, de passar in bra med de övriga färgerna. Skulle man ändra bakgrunden till mellangrå så behöver man nog ändra hela färgtemat för att det ska bli eftersom många element redan är olika nyanser av grått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Bättre att lägga en länk till denna guide längst upp på sidan istället Tycker man att de vita fälten är för ljusa så har man helt enkelt för hög ljusstyrka på sin skärm.

Själv gillar jag de vita fälten på sidorna, de passar in bra med de övriga färgerna. Skulle man ändra bakgrunden till mellangrå så behöver man nog ändra hela färgtemat för att det ska bli eftersom många element redan är olika nyanser av grått.

Där har du nog rätt, men samma som bakgrunden på mobilen hade nog funkat helt okej för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Där har du nog rätt, men samma som bakgrunden på mobilen hade nog funkat helt okej för mig

Fast det är väl precis samma färger på mobilen? Det är det för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört nya hemsidan och ett tag och jag tycker det är rätt enkelt att hantera i mobilen, riktigt bra jobbat! På datorn så känns det inte riktigt samma flyt och enkelhet men det är nog en vanesak.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat ihop ett litet userCSS som ändrar bredden på Sweclockers. Du väljer själv hur bred du vill ha Sweclockers. Är nybörjade på UserCSS och är bara i version 0.1.1 än så länge.

Det heter Wider Sweclockers och har en egen tråd.

Kan tilläggas att bredda en hemsida i efterhand inte alltid är så lätt om man vill att layouten ska hänga ihop.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast det är väl precis samma färger på mobilen? Det är det för mig i alla fall.

Ganska få vita områden för mig, allting är trevliga nyanser av grått förutom en liten linje mellan inläggen...

Permalänk
Medlem

@UndaC har funktionen för att skicka in Nyhetstips försvunnit?
Hittar den inte någonstans.

Visa signatur

CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Zilanto:

@UndaC har funktionen för att skicka in Nyhetstips försvunnit?
Hittar den inte någonstans.

Funktionen finns kvar, men istället för att säga "Tipsa oss", så heter den bara "Kontakta oss", då den gjorde samma sak. (finns i footern)

Permalänk
Hedersmedlem

@jreklund I samband med bytet blev varenda tråd på hela forumet markerad som orange och "oläst". Finns det någon "markera allt som läst"-funktion så man kan nollställa läget lite?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@Andreaz1 Nej, alla trådar typ sju dagar gamla (om jag minns rätt) lyser orange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@jreklund I samband med bytet blev varenda tråd på hela forumet markerad som orange och "oläst". Finns det någon "markera allt som läst"-funktion så man kan nollställa läget lite?

Jag skulle också vilja ha en "markera allt som läst"-knapp, det saknade jag på gamla sidan också.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är trött och blind, men jag har lagt upp ett nytt album nu med nya hemsidan, och ingenstans hittar jag alternativet att rotera bilder? En bild som i Windows är stående blir liggande i mitt galleri, utan möjlighet att korrigera. Det har jag för mig fanns på den gamla sidan. Nu är det VÄLDIGT avskalat på den sidan där man hanterar sina bilder

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har inget med god användarupplevelse att göra.

Grundanmärkningen var på dålig användarupplevelse vilket var helt korrekta anmärkningar #18652253
Du anser det vara tramsigt i inlägget under vilket är helt felaktigt. Det är synnerligen relevanta anmärkningar

Sweclockers har ett antal brister i det där navigationsfältet.
En av de största är att man återigen missbrukar varnings/varselfärgen orange. Markören för vilken sida man är på är inte av sådan betydelse att man vill dra uppmärksamhet till den. Borde ha varit i en diskretare kulör (rätt på gamla Sweclockers).

Nästa är att man inte heller här klarar att hålla sig till ett formspråk. Antingen så visar man navigationsknapparna alltid (vilket man gör på flersidor) eller så döljer man inaktiva knappar (singelsidor + gamla Sweclockers). Genom att dölja icke funktionella element slipper man också vålla osäkerhet hos användarna på om det ska hända något när man klickar där. Här kunde man också bibehålla beteendet från gamla Sweclockers med rätt val.

Sammanfattat fel val och försämrad användarupplevelse

Skrivet av anon42512:

Att ha fullbredd är en dålig upplevelse, speciellt med tanke på hur många som kör webbläsarfönstret i fullscreen.
Aldrig sagt att lite bredare forum skulle skada dock.

Hur många som startar Sweclockers i fullskärm säger enbart att de personerna inte vill ha forumet smalare än vad skärmen kan visa, inget om hur brett man vill ha det eftersom Sweclockers har hårdkodat en maxbredd.

Tittar man i beta tråden så var breddning den mest efterfrågade enskilda funktionen, det har som konstaterat varit en hett efterfrågad funktion här med, det säger något om hur less man är på smalband.

Sen är det ju intressant att du tycker att det är ok med lite bredare men fortfarande så ska andra tvingas till en upplevelse som passar dig oavsett om det passar dem eller inte. Om vi nu istället hade hårdkodat sidan till 500px, hade du varit nöjd med det med eller hade du då delat uppfattningen att det är fel att tvinga folk till en upplevelse de inte vill ha? Poängen är att tvingande hårdkodningar är fel och urusel användarupplevelse.

Med den lilla patch jag snodde ihop på ca en timme så förbättrade jag det hela till en valbar upplevelse. För dig som vill leva i smalband så finns det kvar utan några förändringar alls, jag var tom så snäll så jag satte den som standard. För oss som slutade med smalband när vi bytte från 4:3 till 16:10 eller bredare och vill nyttja skärmen fullt ut så finns det en knapp som gör sidan verkligt responsiv. Det läget ger också sidan samma beteende över och under 1270 px (orginal är responsiv till 1270 sen hårdkodad). Därmed så kan man välja exakt format själv genom att anpassa fönsterstorleken.

Sen kom Lagers och gjorde det hela ännu bättre #18654045 , jag tror det är den tredje eller fjärde varianten i den här tråden för hur man breddar så slutsatsen är klar - ned med tvingande smalband

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Grundanmärkningen var på dålig användarupplevelse vilket var helt korrekta anmärkningar #18652253
Du anser det vara tramsigt i inlägget under vilket är helt felaktigt. Det är synnerligen relevanta anmärkningar

En av de största är att man återigen missbrukar varnings/varselfärgen orange. Markören för vilken sida man är på är inte av sådan betydelse att man vill dra uppmärksamhet till den. Borde ha varit i en diskretare kulör (rätt på gamla Sweclockers).

Nästa är att man inte heller här klarar att hålla sig till ett formspråk. Antingen så visar man navigationsknapparna alltid (vilket man gör på flersidor) eller så döljer man inaktiva knappar (singelsidor + gamla Sweclockers). Genom att dölja icke funktionella element slipper man också vålla osäkerhet hos användarna på om det ska hända något när man klickar där. Här kunde man också bibehålla beteendet från gamla Sweclockers med rätt val.

Hur många som startar Sweclockers i fullskärm säger enbart att de personerna inte vill ha forumet smalare än vad skärmen kan visa, inget om hur brett man vill ha det eftersom Sweclockers har hårdkodat en maxbredd.

Tittar man i beta tråden så var breddning den mest efterfrågade enskilda funktionen, det har som konstaterat varit en hett efterfrågad funktion här med, det säger något om hur less man är på smalband.

Sen är det ju intressant att du tycker att det är ok med lite bredare men fortfarande så ska andra tvingas till en upplevelse som passar dig oavsett om det passar dem eller inte. Om vi nu istället hade hårdkodat sidan till 500px, hade du varit nöjd med det med eller hade du då delat uppfattningen att det är fel att tvinga folk till en upplevelse de inte vill ha? Poängen är att tvingande hårdkodningar är fel och urusel användarupplevelse.

Med den lilla patch jag snodde ihop på ca en timme så förbättrade jag det hela till en valbar upplevelse. För dig som vill leva i smalband så finns det kvar utan några förändringar alls, jag var tom så snäll så jag satte den som standard. För oss som slutade med smalband när vi bytte från 4:3 till 16:10 eller bredare och vill nyttja skärmen fullt ut så finns det en knapp som gör sidan verkligt responsiv. Det läget ger också sidan samma beteende över och under 1270 px (orginal är responsiv till 1270 sen hårdkodad). Därmed så kan man välja exakt format själv genom att anpassa fönsterstorleken.

Sen kom Lagers och gjorde det hela ännu bättre #18654045 , jag tror det är den tredje eller fjärde varianten i den här tråden för hur man breddar så slutsatsen är klar - ned med tvingande smalband

Helt rätt!

Min tanke efter att ha funderat mer efter mitt fula försök i paint ovan är att standardisera elemnetens storlek till ett antal boxar på 400x400 (1:1 små annonser, nytt i forumet (svarta), privatannonser, (plus många mobilanpassade element)) eller heltalsmultiplar av dessa (3:1 huvud-bannern med reklam), (2:1 artiklar och reklam i flödet), (1:2 flytande annonsen till höger), (2:2 vissa annonser i flödet och komponenterna längst ner med nytt i forumet (orange) och nyhetslistan)

Då skulle man bara kunna ha 1 kolumn (mobile) 2 kolumner (tablet) och 3 (default på desktop). Men inget hindrar från att enkelt skala till 7 kolumner om man vill

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Du vill alltså ändra beteendet på 70% av sweclockers medlemmar bara för att DU vill ha bredden ända ut till kanterna av fönstret?
Ganska säker på att många inte vill ha forumet från kant till kant och det har sagts flera gånger i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du vill alltså ändra beteendet på 70% av sweclockers medlemmar bara för att DU vill ha bredden ända ut till kanterna av fönstret?
Ganska säker på att många inte vill ha forumet från kant till kant och det har sagts flera gånger i tråden.

Det kan väl vara ett val eller lösas på andra sätt? Det är väl bara bra att det diskuteras så man kan komma på en bättre idé än att köra fix-bredd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det kan väl vara ett val eller lösas på andra sätt? Det är väl bara bra att det diskuteras så man kan komma på en bättre idé än att köra fix-bredd?

Jag förstår anledningen till att dom fixerat bredden, även om jag tycker det är lite smalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag förstår anledningen till att dom fixerat bredden, även om jag tycker det är lite smalt.

Det förstår nog de flesta, det är ju enklast både sett till design men också underhåll och igenkänningsfaktor. Men du själv vill ju inte ens ha den smala designen, men gnäller på andra som försöker komma på någon förändring? Förslagen och hacken i tråden är absolut inte perfekta, men dom är ju försök och test till förändring från något många klagar på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det förstår nog de flesta, det är ju enklast både sett till design men också underhåll och igenkänningsfaktor. Men du själv vill ju inte ens ha den smala designen, men gnäller på andra som försöker komma på någon förändring? Förslagen och hacken i tråden är absolut inte perfekta, men dom är ju försök och test till förändring från något många klagar på

Mest två andra användare än mig i den här tråden som gnäller.
Själv reagerar jag bara på förslag som är dåliga (då specifikt att ha fullbredd utefter fönstret och dessutom visat varför).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Själv reagerar jag bara på förslag som är dåliga (då specifikt att ha fullbredd utefter fönstret och dessutom visat varför).

Fullbredd fungerar upp till max 1500/1600 någonstans (sen börjar det se riktigt illa ut), så knappt någon förbättring. Jag skulle vilja ha sidan responsiv på riktigt där design och layout klarar av mycket mer i bredd. Att kalla något responsivt är ju menlöst när det bara skalar åt ena hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte alls, Vad var det i "Med den lilla patch jag snodde ihop på ca en timme så förbättrade jag det hela till en valbar upplevelse" som du inte förstod?

Med valbar menas att du kan välja att leva kvar i dagens layout (helt perfekt anpassad till en 17 crt från 90 talet). Dvs du kan fortsätta precis som vanligt utan att ditt beteende påverkas alls.

Det innebär också att de som vill ha en bättre upplevelse än dagens hårdkodning kan få det. Det är dock ett aktivt val och inget som tvingas på någon - till skillnad från Sweclockers orginaldesign.

Skrivet av anon42512:

runt tre fick jag det till, ungefär lika många har publicerat kod för att göra det till fullbredd. Dock så är det ett utmärkt argument för att det ska vara valbart - största möjliga trivsel till så många som möjligt helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Gnällandet är det du som står för. Brister och fel ska påpekas även om det inte passar dig.
Den enda som har kallat konstruktiv kritik tramsig är du
Det du har visat är dina egna personliga uppfattningar som du försöker påtvinga andra.
Sen hoppas jag att du vet att Sweclockers är kodat just för att fylla hela fönstret (upp till 1270 px)

Visa signatur