Permalänk

Är denna router tillräckligt bra?

Hej, Router denna router kollar jag på, bor i ett radhus på 116 kv räcker denna i räckvidd för hela huset om jag har routern där nere vid vardagsrummet där fibern sitter och vi behöver internet på tv med Wi-Fi i vårt sovrum som ligger på övervåningen och även tv rummet på övervåningen? Har det vanliga Telenor routern idag, kass räckvidd och så har jag en extender som är kass, billig skit och connectar ur ibland med just 5ghz, så vill ha ett stabilt nätverk där uppe med som klarar Wi-Fi och inte connectar ur. Eller ska man ha en mesh? I så fall vilket för samma pris ungefär?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Beror också lite på väggar och annan utrustning i hemmet som aver strålning.
Det är troligen bättre med en renodlad router och två accesspunkter.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Beror också lite på väggar och annan utrustning i hemmet som aver strålning.
Det är troligen bättre med en renodlad router och två accesspunkter.

Okej, tack!

Har du tips på en renodlad router och två accesspunkter jag kan köpa?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Jag har personligen en Edgerouter X tillsammans med en EAP245 för mitt hus på 120kvm plus 120kvm garage. Optimalt vore 2st EAP245 för mig, då 5GHz inte har så hög hastighet i andra sidan av huset. Jag har dock inga enheter som behöver 5GHz (kabel används för enheter som kräver hög hastighet), så det fungerar utmärkt i mitt fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har unifi usg, us8 60 w switch och två accesspunkter AC-LR och AC-LITE. 190 m2 enplansvilla, har utmärkt wifi överallt. Har dragit nätverkskabel lite överallt i kåken för accesspunkterna och fasta enheter.
Dock så är unifi och edgerouter etc lite meckiga att hålla på med. Man ska nog vara lite kunnig för att få det att lira bra. Tex så ska man ha en controller installerad for att styra unifi och det kan vara tjorvigt för nybörjare...
Vill man ha det enkelt utan att dra kablar så bör man kanske köra nåt mesh-system.
Har inga bra erfarenheter av att köra tex tv via wifi. Kan du dra tråd så gör det. Är ju lite jobb men när det är gjort så blir allt mycket bättre...
Kolla Amplifi Alien... Två såna med kabel emellan så har du kanon-wifi, plus 4 nätverksuttag i varje. Lite dyrt dock...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Howardtheory:

Okej, tack!

Har du tips på en renodlad router och två accesspunkter jag kan köpa?

Införskaffade mig en Edgerouter X och en UAP-Lite i helgen, har bara fått igång dem men Ubiquiti pratas det varmt om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Hej, Router denna router kollar jag på, bor i ett radhus på 116 kv räcker denna i räckvidd för hela huset om jag har routern där nere vid vardagsrummet där fibern sitter och vi behöver internet på tv med Wi-Fi i vårt sovrum som ligger på övervåningen och även tv rummet på övervåningen? Har det vanliga Telenor routern idag, kass räckvidd och så har jag en extender som är kass, billig skit och connectar ur ibland med just 5ghz, så vill ha ett stabilt nätverk där uppe med som klarar Wi-Fi och inte connectar ur. Eller ska man ha en mesh? I så fall vilket för samma pris ungefär?

Som tidigare tipsat om. En ER X med st upa lites är oslagbart. Speciellt nu när liten har stöd för poe. Om du inte har en tight budget och har stort hus med många enheter så skulle jag nog överväga uap pro istället. Ev en usg 4p istället för ER X om du inte ska konfigurera mer avancerade saker än pw och gästvlan.

Edit: Undvika allt som har med extenders att göra, även mesh. Dra kabel till alla apor och enheter som kan ha det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga mer än Ubiquiti. Riktigt bra och kvalitet, kostar lite mer men funkar utan problem. Kört en Edgerouter POE och UniFi AC Pro AP i ett bra tag och funkar bättre än något annat jag har använt innan. Bra räckvidd och hastighet.

Beroende på vad du har för skit som sitter i väggarna kan 1 AP räcka annars blir det bäst på 1 på övervåningen och 1 på undervåning.

Sen så kan setup för unifi grejor vara lite krånlig om man är ovan vid att pilla i setups för router/aps men det finns mängder med guider och även standard setups har blivit mycket bättre på sistonde.

Men som sagt 1 renodlad router och 2 APs så har du det bästa wifi du kan för din setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Som tidigare tipsat om. En ER X med st upa lites är oslagbart. Speciellt nu när liten har stöd för poe. Om du inte har en tight budget och har stort hus med många enheter så skulle jag nog överväga uap pro istället. Ev en usg 4p istället för ER X om du inte ska konfigurera mer avancerade saker än pw och gästvlan.

Edit: Undvika allt som har med extenders att göra, även mesh. Dra kabel till alla apor och enheter som kan ha det.

Vad är problemet med Mesh? Själv har jag Deco M4 i vårt 250kvm stora hus och är väldigt nöjd. Bra pris också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500