3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Mitt Vision OC har inga problem heller, kanske bara var några få kort som hann skeppas innan de åtgärdade problemet.

Skrivet av Svertel:

Som de andra säger, inga problem med mitt 3080 Gaming OC heller. Har testat att ta ur PCI-E-kablarna 4-5 gånger och det går hur bra som helst att koppla i igen.

Okej låter skönt

En sak jag lärt mig iafall är att inte utgå från datumen som Inet skrev. Blev väldigt förvånad att de gick så pass fort?
Antingen fick Nordiska butiker en fet leverans med Gigabyte kort i fredags , någon avbokat och jag hoppade upp i kön eller att Inet gjort fel.
Jag bokade nämligen den 5e, oktober, med andra ord i Måndags.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av alohabacon:

EVGA 3080 FTW Ultra beställde från inet ~15:40 2020-09-17, kommer imorgonkväll via budbee.

Beställde 3080 ftw ej ultra 15 34, inte hört något om dom fått in det kortet överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Tror inte heller den är mer värd. Luktar bullshit.

Jag har inte sett någon seriös källa hävda att de skulle gå back på den. Det enda det pratats om är att marginalerna på de korten var betydligt lägre än de brukar vara, något i stil med att de kanske bara har 10-20% marginal istället för 50-60%. Att de skulle gå back på dem låter inte speciellt troligt, särskilt med tanke på att priset de betalar per wafer till Samsung sägs vara väligt mycket lägre än det är hos TSMC.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du kan pausa f5:andet för stunden! Vi vet inte när, var, eller hur de kommer säljas framöver.

Senaste gången de såldes på nvidia sv-se var 1:a oktober

Bästa metoden innan de senaste nyheterna har varit att låta någon tjänst tracka köp-API't för när de väl kom till salu så gällde det att vara på bollen. Vi får se om det öht kommer säljas några fler via nvidias hemsida dock!

Haha suttit med API tracker den senaste veckan.
Tror det får bli att jag lägger en order på ett FTW 3 ultra kort eller något som en backup. Även om jag faktiskt vill ha ett FE-kort för att jag gillar estetiken.

Sen får man väl bara vara extremt snabb på bollen när de går ut med en återförsäljare i sverige.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att asus kör en batch på strix non OC versionen nu den här veckan så det fördelas jämt så alla kort får varsin batch iaf. Fått datumet framskjutet nu 4 gånger, vi har inte äns fått en ETA på non OC strix versionen vilket är helt sjukt att den inte prioriteras alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micho89:

Jag hoppas att asus kör en batch på strix non OC versionen nu den här veckan så det fördelas jämt så alla kort får varsin batch iaf. Fått datumet framskjutet nu 4 gånger, vi har inte äns fått en ETA på non OC strix versionen vilket är helt sjukt att den inte prioriteras alls.

Vet ej inte vilket företag du köpt av men varken webhallen eller proshop har fått in ett enda ASUS non OC kort ALLS sen launch så ser ser bitter ut

Permalänk
Avstängd

Om man som mig är sen på bollen och vill ha ett 3080 TUF / TUF OC / EVGA XC3 / MSI VENTUS 3X pga begränsat utrymme i chassit. Vart bör man beställa för så kort (läs mindre lång) väntetid som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinte1:

Om man som mig är sen på bollen och vill ha ett 3080 TUF / TUF OC / EVGA XC3 / MSI VENTUS 3X pga begränsat utrymme i chassit. Vart bör man beställa för så kort (läs mindre lång) väntetid som möjligt?

TUF-kortern har ju enorma köer, så säkrast är nog MSI och EVGA. De har ju faktiskt kunnat leverera till kunder som beställde häromveckan iaf, var nog en del flyt i kombination med att de inte alls har sådana köer på sina kort.
Proshop.se/no/dk statistik över 3080 i början, samtliga ÅF's verkar ha liknande fördelning..
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/vS77LR9JusySs2khdRcCia-970-...

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Viking
Skrivet av skinte1:

De snabbaste sätten att få ett kort nu tror jag är att antingen köpa ett gigabyte gaming oc på Proshop eller Webhallen. Eller köpa ett MSI Ventus OC på Proshop.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinte1:

Skrivet av Donnerstal:

De snabbaste sätten att få ett kort nu tror jag är att antingen köpa ett gigabyte gaming oc på Proshop eller Webhallen. Eller köpa ett MSI Ventus OC på Proshop.

Njae skulle rekommendera Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO från Webhallen, har inte släppts än men bara 2 ordrar och bör komma vilken dag som helst. Gigabyte Gaming OC har köer nu som är rätt långa , 100+ på Proshop och 60+ på Webhallen

Dock så verkar det finnas kort på Tradera av de mindre populära märkena för bara någon tusenlapp mer än butikspris

Permalänk
Viking
Skrivet av Boko234:

Njae skulle rekommendera Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO från Webhallen, har inte släppts än men bara 2 ordrar och bör komma vilken dag som helst

”Begränsat utrymme i chassit”. Nu vet jag inte hur begränsat men det är ju ett rätt stort kort.

Edit: Men det är kanske inte så stort nu när jag ser det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

”Begränsat utrymme i chassit”. Nu vet jag inte hur begränsat men det är ju ett rätt stort kort.

Japp, det passar tyvärr inte då måtten lär vara samma som Trinity-kortet . Chassit är ett NZXT H1 och denna lista visar vilka av 3080/3090 som passar...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jhSktv9PHy1BKiMhvzWXN...

Permalänk
Viking
Skrivet av skinte1:

Japp, det passar tyvärr inte då måtten lär vara samma som Trinity-kortet . Chassit är ett NZXT H1 och denna lista visar vilka av 3080/3090 som passar...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jhSktv9PHy1BKiMhvzWXN...

Okej, då rekommenderar jag nog ett MSI Ventus från Proshop. I förrgår var kön 105 beställningar lång, men de har totalt fått in 100 kort och snart 10 till. Så det verkar gå ganska snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ah sorry såg inte den delen Ditt tips låter alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/UQ9sCnL My watch has ended. Såg även att Nvidia temporärt stänger ner :/. Men fy fan vilket vackert kort. Tycker det ser plastigt ut på bild men riktigt robust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanzer:

https://imgur.com/a/UQ9sCnL My watch has ended. Såg även att Nvidia temporärt stänger ner :/. Men fy fan vilket vackert kort. Tycker det ser plastigt ut på bild men riktigt robust

Hör av dig om du skulle tröttna

Grattis förresten

Permalänk
Medlem

Webhallen

Var på webhallen igår i bredden och för er som väntar på msi gaming 3080 ser det mörkt ut, han sa att det är inga kort på väg in och inga ens beställda i deras system då det inte finns några att få tag i nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av arabfis:

Hör av dig om du skulle tröttna

Grattis förresten

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av drdraken:

Var på webhallen igår i bredden och för er som väntar på msi gaming 3080 ser det mörkt ut, han sa att det är inga kort på väg in och inga ens beställda i deras system då det inte finns några att få tag i nu..

Vet inte vart den personen kollade men https://www.webhallen.com/se/product/324068-MSI-GeForce-RTX-3...

Kolla tabellen, fylldes i i fredags, sen hur många och när är inte lika intressant som köplats tabellen där du får ett hum om hur taggad du bör vara

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Vet inte vart den personen kollade men https://www.webhallen.com/se/product/324068-MSI-GeForce-RTX-3...

Kolla tabellen, fylldes i i fredags, sen hur många och när är inte lika intressant som köplats tabellen där du får ett hum om hur taggad du bör vara

Ni borde ju ha information om hur många som är i en bekräftad leverans (obekräftad är förstås en annan femma), så det kanske kan vara något att lägga till när man ändå är inne och uppdaterar?

Nu har jag visserligen valt ett kort med "få" i kö enligt er sida dock (bara 297, och beställde sent), så jag får nog inte veta ungefärlig plats ändå, men för övriga kan det ju vara bra ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Lite sen kanske, men nu har jag även skapat ett kalkylark som checkar Webhallens bokningssiffror varje halvtimme och uppdaterar med nya siffror när dessa läggs upp på sidan (tar inte bort gammal data, se det som historik i detta fall).

Hoppas jag iaf, är inte så het när det gäller att knacka kod då det inte är något som jag håller på med till vardags

aleves - Webhallen - RTX 3080 bokningar

Den är smidig, men eftersom "waiting" ändras då och då så går det inte att ha den bevakad för ändringar utan att bli spammad. Så ändrar man/tar bort att just den biten ändras (antar att den ändras just när den kollar efter ändringar) så borde det gå bra att bevaka

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Den är smidig, men eftersom "waiting" ändras då och då så går det inte att ha den bevakad för ändringar utan att bli spammad. Så ändrar man/tar bort att just den biten ändras (antar att den ändras just när den kollar efter ändringar) så borde det gå bra att bevaka

Hmm, mjo, har tänkt på det lite. Den är mest där som en "status" att den kollar emellanåt, men den är inte nödvändig för att den ska fungera.

Går det att välja specifika celler? För då kan jag rekommendera "E1" då den räknar antal rader som har data och uppdateras så fort det dyker upp nya. Om inte så kan jag ta bort "Waiting..."

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Hmm, mjo, har tänkt på det lite. Den är mest där som en "status" att den kollar emellanåt, men den är inte nödvändig för att den ska fungera.

Går det att välja specifika celler? För då kan jag rekommendera "E1" då den räknar antal rader som har data och uppdateras så fort det dyker upp nya. Om inte så kan jag ta bort "Waiting..."

Tyvärr verkar man bara kunna bevaka hela, eller "när en användare har skickat in ett formulär".

Jag skulle ju iofs kunna köra med dagliga mail istället för vid varje ändring, men då kan man nästan kolla manuellt då och då istället

Men som sagt, en kul idé med bevakningen av bokningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Tyvärr verkar man bara kunna bevaka hela, eller "när en användare har skickat in ett formulär".

Jag skulle ju iofs kunna köra med dagliga mail istället för vid varje ändring, men då kan man nästan kolla manuellt då och då istället

Men som sagt, en kul idé med bevakningen av bokningar

Japp, inga problem! Borttaget nu

Tackar Har för övrigt kikat lite på att göra en likadan för Proshop, men den är inte lika enkel att filtrera data ifrån så det är inget som jag prioriterar just nu. We'll see

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Japp, inga problem! Borttaget nu

Tackar Har för övrigt kikat lite på att göra en likadan för Proshop, men den är inte lika enkel att filtrera data ifrån så det är inget som jag prioriterar just nu. We'll see

Kanon, då har man kanske lite bättre uppsikt över hur det går med leveranser, utan att behöva gå in själv och kolla ;p

Visa signatur

Permalänk

Skulle vart nice om det fanns nåt sätt att kolla hur det går med TUF-korten på Inets håll. Görtrisst att vänta.

Permalänk
Medlem

Har börjat förlika mig med att man snällt får vänta till januari innan man får sitt strix kort vilket leder till att man får vänta lika länge med Cyberpunk... beställde så fort det gick på Elgiganten OC kortet. Och ett vanligt på komplett. Men blir bara framflyttat hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryna:

Har börjat förlika mig med att man snällt får vänta till januari innan man får sitt strix kort vilket leder till att man får vänta lika länge med Cyberpunk... beställde så fort det gick på Elgiganten OC kortet. Och ett vanligt på komplett. Men blir bara framflyttat hela tiden.

Köp ett annat kort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Köp ett annat kort då?

Är ju ett alternativ men då måste man sitta o f5 konstant, och det har ja inte tid med. Så därför ja skrev så man får snällt vänta i båten, även om det är sjukt trist! Förhoppningsvis lättar det lite när amd släpper sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryna:

Asus har ju sagt att från och med nästa vecka ska det trappas upp en del med leveranserna. Är ju över 1 månad kvar tills CP2077 kommer. Tror nog att många kommer ha sina kort tills CP2077 kommer ut om man inte var riktigt seg på bollen.