Permalänk

Dual monitor problem

Hejhej, jag har för ett litet tag sedan äntligen köpt till mig en extra skärm, så det är första gången jag använder mer än en skärm samtidigt så jag vet inte vad som är normalt eller ej, men jag har några funderingar som är lite smått irriterande.

När jag stänger av skärmarna (jag stänger inte av datorn), och startar upp skärmarna igen, så flyttas alla fönster som jag haft uppe, t.ex spotify och discord på min sekundära skärm, till min primära skärm.

Det samma gäller med min bakgrundsbild, jag har listat ut hur man har olika bakgrundsbilder på olika skärmar, men när jag startar upp skärmarna igen så har bakgrundsbilden jag bara hade på min sekundära skärm nu också flyttats till min primära.

Jag skulle även vilja veta om det går att när man trycker nere i höger för att visa skrivbordet, att man BARA visar skrivbordet på den skärmen man trycker det på? Det är irriterande när man vill snabbt minimera alla fönster på primära skärmen för att komma åt något på skrivbordet, men man minimerar även alla fönster på den sekundära skärmen också.

Primär skärm: LG 27GL83A-B
Sekundär skärm: Asus VG248QE

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Windows flyttar allt till den ena skärmen när det uppfattar att skärmen fönstren tidigare fanns på försvinner. Mina skärmar är antingen på, eller i viloläge, aldrig av, så jag upplever detta väldigt sällan. Kolla drivrutiner för skärmarna.

Windows support för flera skärmar har alltid varit horribelt. Det du vill göra måste du antagligen använda något program för. Kika på Ultramon och DisplayFusion.

Permalänk
Medlem

Händer samma sak om du bara låter skärmarna gå i viloläge?
Gissar att Windows kanske känner av att skärmarna kopplas bort och därför flyttar över programmen så du fortfarande kan använda dem?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Windows flyttar allt till den ena skärmen när det uppfattar att skärmen fönstren tidigare fanns på försvinner. Mina skärmar är antingen på, eller i viloläge, aldrig av, så jag upplever detta väldigt sällan. Kolla drivrutiner för skärmarna.

Windows support för flera skärmar har alltid varit horribelt. Det du vill göra måste du antagligen använda något program för. Kika på Ultramon och DisplayFusion.

Skrivet av Senseye:

Händer samma sak om du bara låter skärmarna gå i viloläge?
Gissar att Windows kanske känner av att skärmarna kopplas bort och därför flyttar över programmen så du fortfarande kan använda dem?

Här kommer en dum fråga, kan man sätta skärmarna i viloläge manuellt? Jag har gjort så de aldrig kommer gå i viloläge efter en viss tid eftersom jag inte vill att de stängs av när jag kollar film eller liknande.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Här kommer en dum fråga, kan man sätta skärmarna i viloläge manuellt? Jag har gjort så de aldrig kommer gå i viloläge efter en viss tid eftersom jag inte vill att de stängs av när jag kollar film eller liknande.

De bör inte gå i viloläge när de används. Har du detta problem med dessa skärmar och dator, eller har du fortsatt använda dessa inställningar efter problem med annan hårdvara?

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

De bör inte gå i viloläge när de används. Har du detta problem med dessa skärmar och dator, eller har du fortsatt använda dessa inställningar efter problem med annan hårdvara?

Jag har inga problem med skärmarna med viloläge, jag undrar bara om man kan sätta dem i viloläge manuellt eftersom jag har tagit bort timern som gör att de sätts i viloläge av sig själv efter ett tag.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510