Videomöten. Erfarenheter, tips och trix.

Permalänk
Medlem

Videomöten. Erfarenheter, tips och trix.

Detta dök upp i en annan tråd. Jag har jobbat med videomöten i 20 år, både som praktisk användare och med installation, drift och support.

Skrivet av Regert:

Det vore intressant att få höra de bästa tipsen du har för videomöten med den erfarenheten faktiskt!

Nog kan jag ge några tips.

Förutsättningar:
* Utgår från situationen att det gäller ett arbetsmöte som ersätter ett möte med alla deltagare i samma rum.
* Utgår från att alla deltagare sitter geografiskt spridda och har varsin personliga utrustning (dator, surfplatta eller smarttelefon). Renodlade konferenssystem har lite andra förutsättningar.
* Antar 2-10 deltagare i mötet.
* Hoppar över val av mötesplattform baserat på tillgänglighet, sekretess och andra tekniska förutsättningar/egenskaper.

1. Ansvarig.
* Mötet bör ha en person som är sammankallande och leder mötet. Helst ska det vara samma person, men man kan tänka sig en chef som vill leda ett möte och uppdrar åt sekreteraren att ordna det praktiska före mötet.
* Det ska vara klart vem som leder mötet och hur man (under mötet) kan nå denne på annat sätt (exempelvis via telefon) om det strular med tekniken.
* Eventuellt kan det vara vettigt att i inbjudan även bifoga kontaktuppgifter för teknisk support.

2. Förberedelser.
* Ansvarig skriver och skickar ut agenda före mötet.
* Deltagare (inklusive ansvarig) ser till att ha lämplig utrustning (se nedan) tillgänglig.
* Testa om möjligt och vid behov utrustning och uppkoppling före mötet.

3. Lämplig utrustning.
a) Bild.
* Ha en kamera! Inbyggd kamera i laptop, surfplatta, etc. fungerar, men ofta ger en separat USB-kamera bättre bild.
* Se till att ha bra allmänbelysning. Kameran mår bra av mycket ljus, men det ska varken vara motljus eller en strålkastare rakt i nyllet.
* Kameran bör sitta direkt ovanför bildskärmen, helst i ögonhöjd eller något högre. Om kameran sitter under eller på sidan om bildskärmen ser det konstigt ut för övriga deltagare och den som filmas blir inte vacker.
* Undvik störande bakgrund.
b) Ljud.
* Grundtipset är att använda headset! Det förebygger risk för rundgång och mikrofonen nära munnen ger oftast bättre ljud än mikrofoner längre bort.
* Undvik platser med störande bakgrundsljud.

4. Mötet.
* Koppla upp några minuter i förväg.
* Ha lite tålamod. Det tar som regel några sekunder innan kameran kommer igång och innan en delad bild syns på skärmen.
* Deltagare som inte pratar (mest lyssnar) bör ha mikrofonen avstängd. (Ljudet är (som regel) halv duplex, bara den som pratar högst hörs och syns...)
* Är det ett möte med många deltagare kan det även vara en fördel om åhörare stänger av kameran för att minska belastningen på servern.
* Många samtidiga program igång i bakgrunden kan stjäla värdefulla resurser från mötet. (Särskilt kan det bli strul om flera program vill nyttja kamera/högtalare/mikrofon.)
* Ta en kort rast för bensträckare minst en gång per timme.
* Glöm inte att "lägga på luren" när mötet är slut. (Duger inte alltid att bara stänga programmet för att bryta kopplingen mot servern.)

Är det intressant att veta mer om sekretess, olika plattformar och konferenssystem kan jag ta det nedan i tråden.

Permalänk
Avstängd

Några andra saker jag anser viktigt/användbart:

Tycker det är viktigt att man kommer ihåg att ljudet är något fördröjt. Så att man verkligen väntar någon sekund extra för att ta ordet, eller ställa frågor. För att inte dom man pratar med ska känna sig avbruten. Är man inte van med videomöten är detta något man ofta missar till en början, men ganska snabbt lär sig.

Det kan oftast spara ofantligt mycket tid av att spela in mötet. Oftast är det alltid någon i efterhand som borde höra exakt det ni disskuterar på mötet. Då är det väldigt smidigt att bara skicka en inspelning istället för att kalla in för ännu ett möte.

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

3. Lämplig utrustning.

Nätverk:
Försök vara ansluten med sladd.
Om du måste köra wifi, en 99:- router från realådan är förmodligen inte ett bra val, särskilt inte om du bor med tusen andra trådlösa nätverk runt dig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan ju lägga till rent generellt att trådat kan vara smartaste valet om man har möjlighet till det. Inte kul om nätverket svajar eller batteriet på någon av enheterna man använder tar slut. Köper man nytt trådlöst så välj gärna nåt som kan funka även trådat.

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att hålla koll på vilka som är med och kommer in i mötet. Vi har exempelvis planering i (väldigt) stor grupp som sen delar på sig i team för mer detaljerad planering och en del rör sig mellan olika teams möten för att reda ut dependencies och liknande. Det är inte så roligt om folk gnäller på någon flaskhals någonstans och alla håller med, så visar det sig att den flaskhalsen lurkar i mötet exempelvis.

Permalänk
Medlem

Lite vett och etikett från mina erfarenheter:

-Använd inte trådlöst headset och gå sedan inte iväg och tro att räckvidden är 20m genom betongväggar...
-kom inte 5 min innan ett möte och be om hjälp för att sätta upp ett möte
-använd mute när du snyter/snorar/hostar/pratar till barnen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Tycker det är viktigt att man kommer ihåg att ljudet är något fördröjt. Så att man verkligen väntar någon sekund extra för att ta ordet, eller ställa frågor. ... Är man inte van med videomöten är detta något man ofta missar till en början, men ganska snabbt lär sig.

Ja, och det är också anledningen till att grundtipset är att hålla käften (och micken avstängd) när man inte har någonting viktigt att säga.

Skrivet av toobiasf:

Det kan oftast spara ofantligt mycket tid av att spela in mötet. ...

Inspelning kan vara på gott och ont.
* Det är inte alla plattformar/system som har (enkel) möjlighet till inspelning.
* Inspelning kan vara känsligt med tanke på sekretess (beroende på hur det görs/lagras och vad som diskuteras).
* Det kan även vara känsligt ur integritetssynpunkt. Inte minst med tanke på GDPR.
* En del personer är inte bekväma med att synas i bild till att börja med, och blir dubbelt obekväma om mötet spelas in.
* Beroende på vad det är för möte så kan en inspelning behöva redigeras för att någon ska ha vits med att se inspelningen i stället för att få en skriftlig/muntlig sammanfattning.

Skrivet av Json_81:

Nätverk:
Försök vara ansluten med sladd.

Bra tips! Särskilt för den som sitter hemma eller på annan plats där man normalt av slentrian kanske bara kör på trådlöst.
Samtidigt kan jag av erfarenhet påpeka att den egna anslutningen inte nödvändigtvis är orsaken till en dålig förbindelse. Kan finnas flaskhalsar på flera andra ställen i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips är att hålla koll på vilka som är med och kommer in i mötet. ...

Det där sorterar under sekretess.
Möjligheten är delvis plattformsberoende. Alla plattformar stödjer inte koll på deltagare, och där det är tekniskt möjligt kan den praktiska möjligheten begränsas av admin.

Skrivet av griid:

(1) -Använd inte trådlöst headset och gå sedan inte iväg och tro att räckvidden är 20m genom betongväggar...
(2) -kom inte 5 min innan ett möte och be om hjälp för att sätta upp ett möte

(1) Har man trådlöst headset bör man ha kollat räckvidden i förväg. Jag vet nästan exakt var i våra lokaler jag kan röra mig och fortfarande höra(s) (även om jag sällan nyttjar det).
(2) Hellre fem minuter före än fem minuter efter, men om du med "sätta upp" menar skapa ett möte så ska man antingen redan veta hur man gör det själv på ett enkelt sätt eller ha mer framförhållning.
Annars är det inget ovanligt att användare ber om hjälp att ansluta eller få fart på ljud/bild/annat tio minuter efter att mötet börjat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Det där sorterar under sekretess.
Möjligheten är delvis plattformsberoende. Alla plattformar stödjer inte koll på deltagare, och där det är tekniskt möjligt kan den praktiska möjligheten begränsas av admin.

Säkert. Vi kör bara Teams nu, vilket är ett väldigt lyft mot Skype for business som vi hade tidigare, och där är deltagarlistan synlig default i alla fall, vet inte om man kan stänga av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Säkert. Vi kör bara Teams nu, vilket är ett väldigt lyft mot Skype for business...

Jag håller med.

* Skype (där konsumentvarianten och "business"-varianten inte kan kommunicera med varandra) är "mindre bra" ur ett tekniskt perspektiv.

* Teams fungerar mycket bättre, så länge man är okej med att NSA avlyssnar allt och kan förväntas vidarebefordra intressant information till andra som kan vilja ta del av den.

* Zoom har jag marginell erfarenhet av. Deltog (via Zooms webbgränssnitt) i ett webbinar med >100 åhörare förra veckan och kvaliteten på ljud och bild var inte så bra. När jag sedan i stället kopplade upp mot ett mer normalt möte med knappt 40 deltagare fungerade det okej så länge jag inte aktiverade min kamera. Med kameran aktiv blev ljudet hackigt, bilden pixelerad av dålig bandbredd och datorns respons blev till sirap.

* Det jag använder mest är en miljö med huvudsakligen Cisco-produkter och en Acano-brygga. Vi har själva koll på all hårdvara och den lokala trafiken. Finns också möjlighet för externa deltagare att komma med via webbläsare eller telefonsamtal.

Permalänk