Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jo, antagligen testar man fler i länder som har högre spridning som ni säger. Nej, jag trodde inte heller att testningen sprider eländet. Men, tyvärr tolkar jag det också som att det inte har haft någon större positiv effekt med testningen. Hur mycket har testningen hjälpt, egentligen?!

Fast, å andra sidan hindrar det inte många att fortsätta: https://www.google.com/search?q=china+tests+nine+million&sour...

Nackdelen med tester är att ett negativt svar endast är endast en bekräftelse på om du har viruset just nu, tio minuter efter att du gjort testet kan du bli smittad. I så fall är det viktigare att se om personer som haft sjukdomen har T-celler och iallafall kan räknas som immuna under ett par månader.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Stefflo:

T-celler och iallafall kan räknas som immuna under ett par månader.

Man kan bara antas vara immun, något man inte vet mer specifikt om idag. De som nyligen i dagarna torskat på covid-19 för andra gången hade fått en annan variant än den första. Hur många genvarianter av covid-19 det finns är det inte heller någon som vet med exakthet - och det är väl virusets natur - att anpassa och förnya sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Jo, antagligen testar man fler i länder som har högre spridning som ni säger. Nej, jag trodde inte heller att testningen sprider eländet. Men, tyvärr tolkar jag det också som att det inte har haft någon större positiv effekt med testningen. Hur mycket har testningen hjälpt, egentligen?!

Fast, å andra sidan hindrar det inte många att fortsätta: https://www.google.com/search?q=china+tests+nine+million&sour...

Tja, jag tror att testningen behöver vara mycket omfattande för att ge några positiva resultat när det gäller spridningen. Som i Sydkorea där man snabbt satte igång med drive-in testning och fick en snabb effekt. Men det räcker ju inte med att testa ens alla liksom, man måste testa alla ofta om man vill få stopp på spridningen. Alternativt total nerlåsning av hela samhället då.

Men testningen har ju ändå positiva effekter för individen. Antingen vet man att man har det och kan ta alla försiktighetsåtgärder, isolera sig och så, och man vet att när man är frisk igen så har man i alla fall någon form av immunitet. Eller så vet man att man inte har det (eller hade det när testet togs i alla fall) och då kan man slappna av lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Man kan bara antas vara immun, något man inte vet mer specifikt om idag. De som nyligen i dagarna torskat på covid-19 för andra gången hade fått en annan variant än den första. Hur många genvarianter av covid-19 det finns är det inte heller någon som vet med exakthet - och det är väl virusets natur - att anpassa och förnya sig.

Det är väl så att också att man bara tycks vara immun under en viss tid och inte resten av livet även om du träffar på samma virus. Sen är frågan vad som händer med ett vaccin, kommer det skydda oss mot alla typer av covid-19 eller bara den som är just nu?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Man kan bara antas vara immun, något man inte vet mer specifikt om idag. De som nyligen i dagarna torskat på covid-19 för andra gången hade fått en annan variant än den första. Hur många genvarianter av covid-19 det finns är det inte heller någon som vet med exakthet - och det är väl virusets natur - att anpassa och förnya sig.

Precis som du skriver! Virusets natur är helt enkelt att överleva. Som så mycket annat.
En aggressiv form som tar död på massor är absolut inte lika effektivt som att "förvandla/utveckla/mutera" sig till något som kan leva vidare med att folk överlever och kan ta emot det igen.
Egna tankar:
Viruset dök upp i världen, testade sig fram. Inser att det är för aggressivt. Muterar och hittar en väg där det överlever tillsammans med människan. Det är kanske där vi är om något år. För många dör ännu.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Precis som du skriver! Virusets natur är helt enkelt att överleva. Som så mycket annat.
En aggressiv form som tar död på massor är absolut inte lika effektivt som att "förvandla/utveckla/mutera" sig till något som kan leva vidare med att folk överlever och kan ta emot det igen.
Egna tankar:
Viruset dök upp i världen, testade sig fram. Inser att det är för aggressivt. Muterar och hittar en väg där det överlever tillsammans med människan. Det är kanske där vi är om något år. För många dör ännu.

Virus tänker inte, det "inser" ingenting, och har ingen strategi eller mål. Det blir vad det blir.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Precis som du skriver! Virusets natur är helt enkelt att överleva. Som så mycket annat.
En aggressiv form som tar död på massor är absolut inte lika effektivt som att "förvandla/utveckla/mutera" sig till något som kan leva vidare med att folk överlever och kan ta emot det igen.
Egna tankar:
Viruset dök upp i världen, testade sig fram. Inser att det är för aggressivt. Muterar och hittar en väg där det överlever tillsammans med människan. Det är kanske där vi är om något år. För många dör ännu.

Enda felet är att du får det att låta som viruset har ett mål. Det finns inget mål eftersom man inte styr mutationer men resultatet blir det samma. Dör värden för fort hinner det inte spridas. Blir symtomen för svaga lyckas det inte spridas. Så mutationer som håller värden på rätt nivå kommer automatiskt sprida sig bättre.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Enda felet är att du får det att låta som viruset har ett mål. Det finns inget mål eftersom man inte styr mutationer men resultatet blir det samma. Dör värden för fort hinner det inte spridas. Blir symtomen för svaga lyckas det inte spridas. Så mutationer som håller värden på rätt nivå kommer automatiskt sprida sig bättre.

Är väl åt något sådant min tankar går. Högst personliga och ingen vetenskap bakom

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är väl så att också att man bara tycks vara immun under en viss tid och inte resten av livet även om du träffar på samma virus. Sen är frågan vad som händer med ett vaccin, kommer det skydda oss mot alla typer av covid-19 eller bara den som är just nu?

Immunitet behöver inte vara antingen eller. Man kan ha viss immunitet och kanske bli smittad en andra gång, men kroppen är kanske då bättre på att bekämpa viruset så sjukdomen blir mildare. Andra sjukdomar ger livslång immunitet efter första gången man smittats. Vissa sjukdomar blir man aldrig immun mot och de kan även göra immunförsvaret sämre. Samma sak gäller vacciner. Det finns vacciner som man behöver förnya för att få ett bra långvarigt skydd. Medan säsongsinfluensor behöver nytt vaccin varje år för att ge skydd. En del vacciner räcker att ta en gång. Andra sjukdomar är svåra att skapa vaccin mot överhuvudtaget.

Man pratar också om T-celler förutom antikroppar.
https://sverigesradio.se/artikel/7527650
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnGW1/ny-studie-81-proc...
"– Det stämmer inte att 80 procent är fullt immuna och inte kan bli sjuka, det är inte så t-celler fungerar. Deras roll är att dämpa sjukdomsförloppet, säger Marcus Buggert, biträdande lektor vid Centrum för infektionsmedicin vid Karolinska institutet."

Kan det vara så att viruset är detsamma som innan men befolkningen har fått större andel skyddande T-celler och det är därför det ser ut som att viruset har blivit mildare med tiden? Folk blir fortfarande smittade men färre blir allvarligt sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Immunitet behöver inte vara antingen eller. Man kan ha viss immunitet och kanske bli smittad en andra gång, men kroppen är kanske då bättre på att bekämpa viruset så sjukdomen blir mildare. Andra sjukdomar ger livslång immunitet efter första gången man smittats. Vissa sjukdomar blir man aldrig immun mot och de kan även göra immunförsvaret sämre. Samma sak gäller vacciner. Det finns vacciner som man behöver förnya för att få ett bra långvarigt skydd. Medan säsongsinfluensor behöver nytt vaccin varje år för att ge skydd. En del vacciner räcker att ta en gång. Andra sjukdomar är svåra att skapa vaccin mot överhuvudtaget.

Man pratar också om T-celler förutom antikroppar.
https://sverigesradio.se/artikel/7527650
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnGW1/ny-studie-81-proc...
"– Det stämmer inte att 80 procent är fullt immuna och inte kan bli sjuka, det är inte så t-celler fungerar. Deras roll är att dämpa sjukdomsförloppet, säger Marcus Buggert, biträdande lektor vid Centrum för infektionsmedicin vid Karolinska institutet."

Jag har i stort uppfattat det precis som du skriver. Immunförsvaret är rätt fantastiskt och som lekmän tror jag det bästa är att se immunitet som något flytande mellan allt och ingen och som dessutom förändras med tiden.

Som kuriosa kan nämnas att ett universellt influensavaccin är på gång. Dagens influensavaccin lär immunförsvaret känna igen den delen av viruset som muterar ofta (eftersom det tydligen är enklare). Tydligen ska det vara på gång vaccin som lär immunförsvaret känna igen den delen av viruset som muterar sällan och på så vis skulle man kunna ha ett vaccin som både fungerar bättre och som man inte behöver ta varje år.

Skrivet av ronnylov:

Kan det vara så att viruset är detsamma som innan men befolkningen har fått större andel skyddande T-celler och det är därför det ser ut som att viruset har blivit mildare med tiden? Folk blir fortfarande smittade men färre blir allvarligt sjuka.

Vad jag förstått så finns det väl inget som tyder på att viruset blivit "snällare". Jag tror att dels har vår sjukvård blivit betydligt bättre på att behandla patienter och dels så sprids viruset nu bland tåligare folkgrupper.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Hurtigbullen:

inget som tyder på att viruset blivit "snällare". Jag tror att dels har vår sjukvård blivit betydligt bättre

Den stora grejen där var ju dexametason och framledes kanske även plasma med antikroppar för den stora insjuknade massan. Remdesivir kräver tyvärr att man "är på" dvs "nip in the bud" innan det förökat sig allt för mycket och kan lindras mha ACE2 hämmare, den stora massan lär nog inte få tillgång till det.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Som kuriosa kan nämnas att ett universellt influensavaccin är på gång. Dagens influensavaccin lär immunförsvaret känna igen den delen av viruset som muterar ofta (eftersom det tydligen är enklare). Tydligen ska det vara på gång vaccin som lär immunförsvaret känna igen den delen av viruset som muterar sällan och på så vis skulle man kunna ha ett vaccin som både fungerar bättre och som man inte behöver ta varje år.

Källa på detta?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Källa på detta?

Hörde om det på Sceptics guide först, månne kanske i nedanstående episod, men kan ha varit i någon annan där Stephen pratade lite om det.

https://www.theskepticsguide.org/podcasts/episode-757

https://news.gsu.edu/2020/01/06/researchers-develop-universal...

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_flu_vaccine

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den stora grejen där var ju dexametason och framledes kanske även plasma med antikroppar för den stora insjuknade massan. Remdesivir kräver tyvärr att man "är på" dvs "nip in the bud" innan det förökat sig allt för mycket och kan lindras mha ACE2 hämmare, den stora massan lär nog inte få tillgång till det.

Det du beskriver är kanske möjliga behandlingar, men jag tror att sjukvården generellt har blivit bättre på att vårda med det vi har. Att känna igen vad ska sättas in och när.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag sitter precis och läser en artikel på DN: Varför fick de äldre dö utan läkarvård?

Det är skrämmande läsning och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den. Om det som står är sant så vill jag verkligen att några ansvariga får stå till svars.

Tyvärr är den bakom en paywall, men om man är intresserad så går det att prenumerera för 36 kr per månad i 6 månader.

Har någon annan läst artikeln? Hur förhåller ni er till den och det som står där?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Hurtigbullen:

Om det som står är sant så vill jag verkligen att några ansvariga får stå till svars.

Glöm det. Tjänstemannaansvaret för offentligt/ofantligt anställda avskaffedes 1976. Du får klaga till statschefen eller höra med Mollgan dvs Morgan Johansson.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag sitter precis och läser en artikel på DN: Varför fick de äldre dö utan läkarvård?

Det är skrämmande läsning och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den. Om det som står är sant så vill jag verkligen att några ansvariga får stå till svars.

Tyvärr är den bakom en paywall, men om man är intresserad så går det att prenumerera för 36 kr per månad i 6 månader.

Har någon annan läst artikeln? Hur förhåller ni er till den och det som står där?

Jo det är ganska skrämmande. Problemen är ju inte nya utan verkade börja med "äldrereformen" 1992 då man bestämde att äldreboenden skulle skötas av kommunerna, men kommunerna är förbjudna att anställa läkare och således har inte äldreboenden läkare.

Sen är det ju ett stort problem att politiker fattar beslut om saker som de inte förstår sig på, vilket ju inte på något sätt är unikt för denna fråga, men lika illa i alla fall. Å andra sidan kan man ju inte begära att en politiker ska vara expert på alla områden liksom, men de borde ju ha personal, tjänstemän, som är kunniga och som går igenom förslag och liknande för att sen beskriva dem för politikerna på ett sätt som gör att de förstår dem och kan fatta ett beslut. Här verkar tjänstemännen istället ha tillsatts utan kompetens baserat på enbart politiska meriter, före sökanden som faktiskt hade kompetens på området. Om den ansvarige för Stockholms läns sjukvård inte vet vad klinisk betyder utan tror att man kan göra en klinisk bedömning på distans så är det inte rätt person för jobbet helt enkelt. Det vet till och med jag som aldrig har haft några som helst vård-ambitioner.

Sen har vi hela grejen med privata vårdgivare som gärna tar genvägar av vinstintresse. Om reglerna är otydliga eller inte helt vattentäta så är ett vinstdrivande företag benäget att utnyttja dessa hål för att öka sin vinst. Och nu pratar jag inte om privata äldreboenden egentligen, de kommunala har inte gjort särskilt mycket bättre ifrån sig, utan mer läkarföretagen som regionen (eller kommunen, inte helt tydligt) anlitat för att ha tillgång till läkare åt bland annat äldreboenden.

Sen tillkommer förstås alla andra faktorer. Läkare och annan inblandad personal är människor och är rädda för att bli smittade precis som vi andra. Det gör dem inte mer benägna att spendera mer tid med smittade patienter. Bristande rutiner är förstås ett ständigt problem, men man har också alldeles för mycket administration, extrema mängder styrdokument som man måste följa osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Glöm det. Tjänstemannaansvaret för offentligt/ofantligt anställda avskaffedes 1976. Du får klaga till statschefen eller höra med Mollgan dvs Morgan Johansson.

Det finns nog en hel del ansvar som kan utkrävas även utan det gamla tjänstemannaansvaret.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hej!

Känslan i media är att det håller på att gå åt pipan i europa igen. Hur mycket tror ni är uppblåst av media och hur mycket sanning ligger det i det? Tror ni vi kommer hamna i samma situation som tidigt på året?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Vore ju lite komiskt om Sverige gick in i lockdown nu

Faran nu är väl accelererande smittfall men det tar ett par veckor innan folk börjar dö/överbelasta vården. Kan inte vara skitkul att jobba på IVA nu och oroa sig över vad som eventuellt komma skall.

Själv är jag oroad eftersom jag fortfarande sakta återhämtar mig från covid19 och verkligen inte vill ha det igen. Håller tummarna för att kroppen är redo om det dyker upp i närheten igen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vore ju lite komiskt om Sverige gick in i lockdown nu

Bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Glöm det. Tjänstemannaansvaret för offentligt/ofantligt anställda avskaffedes 1976. Du får klaga till statschefen eller höra med Mollgan dvs Morgan Johansson.

Liknande har jag läst och hört många gånger, det är dock inte hela sanningen.

1962, alltså 14 år tidigare, blev det brottsligt att missköta sig vid myndighetsutövning, hur det var innan 1962 vet jag inte..

Brottsbalk (1962:700)
"20 kap. Om tjänstefel m. m.
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. ... Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt, skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex månader och högst sex år."

Man kan alltså bli straffad för fel man begår i tjänsten som anställd vid en myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Bättre sent än aldrig.

Bättre aldrig än sent

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag sitter precis och läser en artikel på DN: Varför fick de äldre dö utan läkarvård?

Det är skrämmande läsning och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den. Om det som står är sant så vill jag verkligen att några ansvariga får stå till svars.

Tyvärr är den bakom en paywall, men om man är intresserad så går det att prenumerera för 36 kr per månad i 6 månader.

Har någon annan läst artikeln? Hur förhåller ni er till den och det som står där?

Läs gärna detta som ett komplement till DN:s artikel. Det är inte så enkel som att bara skicka in alla sjuka äldre till akutmottagningen och tro att det löser alla problem. Det kan snarare förvärra situationen.
https://akutdoktorn.wordpress.com/2020/10/13/hur-ser-vi-till-...
https://twitter.com/akutdoktorn/status/1316047116997984256

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Att du drar in Trump i diskussionen säger mer än du tror för omgivningen. Det är du som har foliehatt i min mening. Jag håller med ronnylov och är själv 57 år gammal. Inte det minsta rädd att vistas ute och ser detta som en lite tuffare influensa helt enkelt som desvärre används till att hjärntvätta folk och kontrollera dem.

Förvisso gammalt inlägg men jag har typ inte läst något sen dess. Du i din ålder borde ta sånt på allvar och gör allt du kan att inte bli smittad! En person som är något äldre än dig blev väldigt sjuk och inlagd på vården medan hans fru kunde hantera det bättre. Covid-19 kan vara väldigt elak tyvärr! Speciellt i din ålder är det bland dom högre risker!

Permalänk
Moderator
Forumledare

Håll politik utanför tråden, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är 60 år astmatiker och löper 5-10 km var dag. Får lite sjukkänningar nu på hösten titt som tätt men löpa lite lugnare i puls 110 tempo, efterföljande natts vila och man känner sig kärnfrisk. 98-99% syresättning, ingen feber och 48 vilopuls så ingen Corona här men var gång man får känningar så tror man att, jäklar nu är det på gång. Irriterande men man får väll vara glad så länge man är frisk och kan hålla igång. Likväl är det irriterande även om det är ungefär samma visa varje höst.

Hur mår ni yngre aktiva astmatiker?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Förvisso gammalt inlägg men jag har typ inte läst något sen dess. Du i din ålder borde ta sånt på allvar och gör allt du kan att inte bli smittad! En person som är något äldre än dig blev väldigt sjuk och inlagd på vården medan hans fru kunde hantera det bättre. Covid-19 kan vara väldigt elak tyvärr! Speciellt i din ålder är det bland dom högre risker!

Eller så värderar man sin frihet mer än den statistiskt lilla risken att bli sjuk. Sjukdomar har alltid funnits och är naturligt. Låser man in sig för att man är rädd att leva så har man ändå inget liv. De flesta som smittas även i vår ålder får bara en lättare förkylning. De flesta som blir svårt sjuka överlever.

Var och en får göra sin egen riskbedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Eller så värderar man sin frihet mer än den statistiskt lilla risken att bli sjuk.

Här i Sverige med våra hårda restriktioner lösa rekommendationer, vad är det för frihet du känner blir så pass inskränkt att du hellre tar chansen att sprida en potentiellt dödlig sjukdom inte bara till dig själv, men även dina medmänniskor?

Skrivet av ronnylov:

Var och en får göra sin egen riskbedömning.

Tyvärr, då de flesta är väldigt dåliga på att göra riskbedömningar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Här i Sverige med våra hårda restriktioner lösa rekommendationer, vad är det för frihet du känner blir så pass inskränkt att du hellre tar chansen att sprida en potentiellt dödlig sjukdom inte bara till dig själv, men även dina medmänniskor?

Tyvärr, då de flesta är väldigt dåliga på att göra riskbedömningar.

Jag är ganska bra på matematik. Med 6000 döda på 10 miljoner så har vi 0.06 % av befolkningen där de flesta som dött är 70+. Ingen kan lura mig att 0.1 % risk är mycket att bry sig om. Var och en tar ansvar för sig själv. Risken är alltså mindre än 1 på 10000.

Även om den var 1 på 100 skulle jag inte låta andra bestämma hur jag ska leva.