Snälla hjälp mig förklara hur jag gör denna typ av formatering,

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp mig förklara hur jag gör denna typ av formatering,

Tjena! Jag sitter här med en SSD hårddisk med windows på, och även en 550gb seagate **** think nånting :p, jag kör windows på min ssd på 256gb såklart. Problemet är att hårddisken jag vill använda som secondary också har windows installerat, hur går jag tillväga för att formatera min 500gb HELT? Alltså jag min mig ha klabbat till detta förr, så uppskattar verkligen en beskrivning.

Fråga 2, jag ladda nedaför upp 2 bilder på min seagate 500gb HDD kan ni berätta för mig vilken RPM det är och vad den isf är värd. Funderar möjligtvis på att sälja den om man kan få 500kr för den ungefär, (Stationär dator använder jag)

TACK!

Permalänk

Enligt https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196470 är det en 5400 RPM-disk. Nypris verkar de senaste månaderna ha legat på 390:- så något högre andrahandsvärde skulle jag nog inte hoppas på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sudaxo:

Tjena! Jag sitter här med en SSD hårddisk med windows på, och även en 550gb seagate **** think nånting :p, jag kör windows på min ssd på 256gb såklart. Problemet är att hårddisken jag vill använda som secondary också har windows installerat, hur går jag tillväga för att formatera min 500gb HELT?

Om du installerat win på en annan enhet och gjort det rätt dvs inte hade nån annan enhet inkopplad under installationen så är det bara att öppna utforskaren och högerklicka på enheten du vill formatera och välja formatera...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du installerat win på en annan enhet och gjort det rätt dvs inte hade nån annan enhet inkopplad under installationen så är det bara att öppna utforskaren och högerklicka på enheten du vill formatera och välja formatera...

För att formatera om din 500gb helt kan du inte göra så. Då formateras bara befintliga partitionen om, det ligger antagligen MBR mm. på som också ska bort. Då behöver du använda "Datorhantering" och gå in under "Diskhantering" och leta upp rätt hårddisk och formatera den vägen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Subzero299:

För att formatera om din 500gb helt kan du inte göra så. Då formateras bara befintliga partitionen om, det ligger antagligen MBR mm. på som också ska bort. Då behöver du använda "Datorhantering" och gå in under "Diskhantering" och leta upp rätt hårddisk och formatera den vägen.

MBR ligger inte på nån partition utan som en fristående sektor.
TS frågade dessutom om formatering men man kan ju partitionera om disken också om man vill innan formatering.
I så fall använder man diskpart i win eller helst Gparted https://gparted.org/ så att man fysiskt kan koppla ur alla andra diskar än den man vill jobba med för då kan man inte göra fel vilket är möjligt med diskpart.
Man vill verkligen inte göra fel med denna typ av verktyg om man har data som inte får försvinna på nån inkopplad enhet så man bör fysiskt koppla bort de man inte ska tömma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta har kommit upp tidigare och jag föreslog detta program och det fungerade till full belåtenhet för den som provade det https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...
Här är en gammal guide med bilder för hur man kan göra det i Windows diskhantering.

I Windows 10 kan man klicka på Windows flaggan / diskhantering.

Man kan lika gärna passa på att ta bort alla partitioner på disken. Tar bara några sekunder extra och har fixat fel som kunde bli kvar eller komma tillbaka när folk först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

stavning