Försvarsutskottet vill utöka FRA:s övervakning av datatrafik och samtal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Ungefär hälften av det som beskrivs i bilden låter som gammalt lejonpulver. Några av dem implicerar saker som inte ens är tekniskt möjliga, men är skrivna så att de fortfarande är tekniskt korrekta.

Ta till exempel att all kommunikation är krypterad. Använder du telefonsamtal över GSM har du inte så mycket till val än att använda den kryptering som ingår i protokollet. Så visserligen krypterat men med krypto som har varit offentligt knäckt ganska länge.

Lägg pengarna på något du kan säkra upp ganska bra med egen mjukvara istället och inte bara är rebrandad hårdvara. Som en Librem5 när den är klar.

Jag utgår ifrån att man väljer deras krypterade simkort som är worldwide och att man väljer det sim kortet som bara använder ”data” inga samtal,

GrapheneOs är ju gratis och går att installera på Google pixel 4 själv om man så önskar,

Som man går igenom här https://youtu.be/xIXAzA555xk

Sen är det skillnad på att knäcka kryptering och att kringgå den, hittils har folk bara kringgåt kryptering genom att få tag i datan innan den krypterats (FRA) eller fått tag i nycklarna från servern (Encrochat), nyckeln ska inte ligga på servern om det är end2end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Kommer du ihåg när det var en ''debatt'' om vad vi skulle göra med ''svenskar'' som åkte ner till syrien för att kriga?
Kommer du ihåg att vi släppte in dom hem igen och frågan dog?

Just det hotet.

Jag vet inte, men utvisa/återkalla medborgarskap kanske är en effektivare lösning än att massövervaka befolkningen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du har delvis rätt men definitionen av desinformation (enligt Oxfords ordbok) är kort och gott..

"false information which is intended to mislead, especially propaganda issued by a government organization to a rival power or the media."

Om vi fokuserar på de första två orden "False information" så innebär det oftast information som saknar grund eller belägg.
Sedan kan vi även fokusera på "Which is intended to mislead".. alltså medvetet missleda folk med falsk information så är det ännu klarare att själva definitionen av ordet är mer objektivt än du vill få det till.
En agenda är i sig inte grund nog för att det ska räknas som desinformation. Och genom att säga sanningen så är det inte desinformation så definitionen av ordet ger svar på din fråga.

problemet är att folk inte tillämpar definitioner utan tolkar det lite hur dom vill :(..

" Syftet med förslaget är därför att att ge svenska myndigheter möjlighet att inrikta signalspaning mot misstänkt systematisk spridning av desinformation mot landets intressen. "

tyvärr står det klart och tydligt i artikeln att dom inte följer definitionen av desinformation :(.. detta öppnar upp mot så mycket tolkning så att hälften vore nog :(.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Stasi och Östtyskland. Rapportera dina grannar. Händer just nu i världen. Tipsa polisen om någon tar hem vänner på fest. "De sprider dödlig smitta". Angiverisamhället är här. Stasi hade varit avundsjuka på dagens teknik.

Japp, och jag vågar påstå att #metoo hysterin gjorde det 'ok' att anklaga folk till höger och vänster utan eftertanke eller efterspel för falska angivare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår vad du menar.
Min oro ligger i bekvämlighets-området;
Mycket bekvämare att övervaka allt och alla och sätta dit de som bryter mot något än att uppnå detsamma med traditionellt polisarbete. Detta är jag emot.

En annan sak jag är emot är risken att alla kanske inte behandlas lika; Tex att man inte övervakar statsministern och topparna i näringslivet men alla andra. Det är ren skär förföljelse.

Folk hakar upp sig på att detta primärt skulle användas för att jaga småbus, lyft blicken. Det handlar lika mycket(mer förmodligen) om att skydda svenska medborgare, verksamheter och intressen.

Tvärtom så övervakas politiker och företagsledare absolut mest då dom är en betydligt större måltavla för främmande makt/ Industrispionage.
Säpo/Must/FRA har till uppgift att skydda rikets säkerhet, att dom inte skulle titta på inhemsk datatrafik är befängt, det gör dom redan.

Samhället behöver skydd, nu råkar samhället vara verksamt i den digitala sfären, då måste också skyddet verka där. Internet har inga nationsgränser, och externa hot bryr sig definitivt inte om dom.

Vi har privata SOC aktörer i sverige som är "Tier 1" operatörer och har tillgång till ~40% av all datatrafik i världen, vad tror ni dom gör med all data? övervakar och kartlägger, om man är orolig för ändamålsglidning så börja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Tja, vi har haft 2 terroristattacker i Sverige under 2000-talet. Vem vet hur många som har förhindrats utan att allmänheten vet?

Göteborg/Malmö är nästan huvudstäder i Europa där det frodas just Islamsk terrorism.

Det är ju lätt att ha en inställning att man inte vill bli övervakad. Men öppnar man ögonen kommer man inse att rätt riktad övervakning är en absolut nödvändighet.

Två attacker på 20 år, utan den utökade bevakningen, är den ena av dom attackerna den där snubben som sprängde sig själv i sin bil nära ingenting?. Finns det data som visar att islamistiska terrorister kommer från Malmö och Göteborg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Inte händelsevis. Detta kan ske via t.ex. ett tips.. eller att man håller koll på en viss trafik till en viss hemsida etc.

Låter mera som du förvara dom. Om dom skulle ha koll på en viss hemsida då blir det ändå massövervakning för alla dom som går in på sidan, ta tex svt.

Internet skapas för att vara en fri plast åt folket, nu håller alla på att ta bort friheten.

Internet var inte samma för många år sen, den blir det bara sämre hela tiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter mera som du förvara dom. Om dom skulle ha koll på en viss hemsida då blir det ändå massövervakning för alla dom som går in på sidan, ta tex svt.

Internet skapas för att vara en fri plast åt folket, nu håller alla på att ta bort friheten.

Jag har hört att internet skapades för att styra amerikanska kärnvapen?
Eller för att ha en backup om telefonnätet slogs ut av sovjet.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Internet_during_the_Cold_Wa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Inte för att vara den som är den på något sätt - men samhället förändras. Har så gjort sedan den dagen människan klev ut ur sina grottor och kommer sannolikt så göra ett bra tag till.

Det är klart Internet inte är detsamma som det var för en rad år sedan, och det kommer sannolikt inte vara detsamma i framtiden heller. Precis som resten av samhället. Är det bättre eller sämre? Det är något som är tämligen subjektivt.

"Det var bättre förr" känns som en ganska naiv inställning, men det är helt okej att ha den också om man känner för det.
Vår relevans som enskild eller som grupp kan tyna bort utan att vi kan göra särskilt mycket åt det - framtida generationer kommer ta över efter oss vare sig vi vill det eller inte. Kan vara skrämmande att inse eller erkänna, men ibland kan det vara intressant att ta ett steg tillbaka från barrikaderna och reflektera över att samhället inte alltid blir som man vill oavsett hur högt man gapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Tja i Sverige är man ju expert på ändamålsglidning så det är väl bara en tidsfråga innan FRA börjar jaga folk som uttrycker ej PK åsikter på nätet som hot mot rikets säkerhet.

Någon som på fyllan skriver om politiker som borde dingla från lyktstolpar åker dit för förberedelse till terrorbrott..

Någon som går emot staten eller som är framgångsrik i ett oppositionsparti så vips har media läkta sms eller meddelanden där vederbörande skickat något "offentligt olämpligt" till sin polare helt taget ur sin kontext.. Man kanske såg film om andra världskriget och dagen efter skickar en kul bild på Hitler till sin kompis med något grovt skämt. I tidningarna hängs vederbörande ut för att spridit nazistiskt material...

Även om man råkar gilla nuvarande styret bör man ju tänka att det kan vara några helt andra som har makten om 2 år.. Vill man verkligen att de skall ha tillgång till sådana verktyg?

Ja, kan hålla med om att Sverige har blivit för mycket PK. När man plockar bort Tintin-album från biblioteket och censurerar julprogrammen är vi illa ute...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Två attacker på 20 år, utan den utökade bevakningen, är den ena av dom attackerna den där snubben som sprängde sig själv i sin bil nära ingenting?. Finns det data som visar att islamistiska terrorister kommer från Malmö och Göteborg?

Om du läser tidningar och ser på nyheterna så kan du nog bilda dig en uppfattning vilka av våra största terrornästen är. Just google it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ja, kan hålla med om att Sverige har blivit för mycket PK. När man plockar bort Tintin-album från biblioteket och censurerar julprogrammen är vi illa ute...

Dock har vi ju här ett bra exempel på hur det brukar bli om de som klagar mest högljutt på PK då du nu kritiserar Sverige för att Disney klippte om programmet de licensierar ut. Inte direkt ovanligt med sådana faktafel i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Dock har vi ju här ett bra exempel på hur det brukar bli om de som klagar mest högljutt på PK då du nu kritiserar Sverige för att Disney klippte om programmet de licensierar ut. Inte direkt ovanligt med sådana faktafel i sammanhanget.

Ok, visste inte att det var Disney själva, my bad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För att ens veta om jag utgör ett hot så måste dom först övervaka alla.

Falskt och överdrivet, läs artikeln igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Falskt och överdrivet, läs artikeln igen

Med tanke på att det står och jag citerar; "Förslaget innebär att övervakning expanderas till att även täcka in kommunikation där båda parter befinner sig i Sverige." så är det bara en tidsfråga innan det räcker med att ditt brottsregister består av en P-bot som du har bestridit och du har krypterade konversationer med din partner, för att någon på FRA kommer bokstavligen bajsa på sig. För vi talar trots allt om Sverige, landet som inte har lärt sig något sedan IB-affären.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då borde du kanske läsa om mina kommentarer. Jag kritiserar eller påpekar fel i folks argument.. Jag försvarar inte FRA. Och nej. Internet skapades inte som en fri plats utan har vuxit fram till det

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Med tanke på att det står och jag citerar; "Förslaget innebär att övervakning expanderas till att även täcka in kommunikation där båda parter befinner sig i Sverige." så är det bara en tidsfråga innan det räcker med att ditt brottsregister består av en P-bot som du har bestridit och du har krypterade konversationer med din partner, för att någon på FRA kommer bokstavligen bajsa på sig. För vi talar trots allt om Sverige, landet som inte har lärt sig något sedan IB-affären.

Men för helskotta, det behövs en domstol som skall godkänna spaningen, lycka till att få godkänt att övervaka alla i hela Sverige med en P-bot och krypterad konversation med sin partner.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Viochee:

Men för helskotta, det behövs en domstol som skall godkänna spaningen, lycka till att få godkänt att övervaka alla i hela Sverige med en P-bot och krypterad konversation med sin partner.

"bokstavligen bajsa på dig" happ då var vi på kiss och bajsnivå, nej ingen på Försvarsdepartementet vill bajsa på dig och skulle FRA göra det skulle nog Försvarsdepartementet ha något att säga om det, förutom domstolen som också är tvungen att godkänna att de kan bajsa på dig.

Du missförstår hela bajs-referensen. Poängen var att FRA-personalen blir alldeles till sig i brallan av att nån har en p-bot och snackar krypterat. Inte att de ska "bajsa på dig".

Alltså var fan är den här diskussionen på väg när jag måste medla bajsreferenser?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du missförstår hela bajs-referensen. Poängen var att FRA-personalen blir alldeles till sig i brallan av att nån har en p-bot och snackar krypterat. Inte att de ska "bajsa på dig".

Alltså var fan är den här diskussionen på väg när jag måste medla bajsreferenser?

ah läste fel, reviderat mitt inlägg, men i vilket fall som helst är det helt absurt att tro att de kan sitta och lalla och spana hur som helst utan någon översikt och godkännanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

FRA kommer isf dels få rätt att övervaka civila svenskar inom landet, samt arbeta mot "desinformation".

Det enda som krävs snart för total makt är en förändring av innebörden i ordet "desinformation".

Med andra ord kommer de jaga fildelare...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag vet inte, men utvisa/återkalla medborgarskap kanske är en effektivare lösning än att massövervaka befolkningen?

Definitivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ah läste fel, reviderat mitt inlägg, men i vilket fall som helst är det helt absurt att tro att de kan sitta och lalla och spana hur som helst utan någon översikt och godkännanden

Inte särskilt absurt. Visst, det kommer garanterat att finnas översikt och någon som skall godkänna saker, men det finns en mycket reell risk att denna översikt blir en papperstiger som mer eller mindre automatiskt godkänner allting som inte är uppenbart vansinnigt.

Permalänk
Medlem

Sitter knappast på alla fakta, men det finns ju en viss nytta med verktyg för att upptäcka folk som planerar grövre brott, landsgränser har till viss del suddats ut i dagens värld oavsett.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Jag utgår ifrån att man väljer deras krypterade simkort som är worldwide och att man väljer det sim kortet som bara använder ”data” inga samtal,

Så hoppa över att ringa telefonsamtal till andra utan specialappar? Tror inte det kommer att flyga för så många...

Skrivet av rocket:

GrapheneOs är ju gratis och går att installera på Google pixel 4 själv om man så önskar,

Som man går igenom här https://youtu.be/xIXAzA555xk

Känns inte helt rätt att göra det på hårdvara tillverkad på uppdrag av Google. Om Google är en av parterna man vill skydda sig från är det väl kontraproduktivt att köpa en telefon med deras eget krypterings- och nyckelhanteringschip?

GloDroid (Android du bygger själv från öppen källkod till PinePhone) å andra sidan har en öppen buggrapport för att implementera GrapheneOS. Nu har ju GloDroid inte support för klassiska telefonsamtal på PinePhone än men om man ändå är beredd på att hoppa över det med en Omerta...

Skrivet av rocket:

Sen är det skillnad på att knäcka kryptering och att kringgå den, hittils har folk bara kringgåt kryptering genom att få tag i datan innan den krypterats (FRA) eller fått tag i nycklarna från servern (Encrochat), nyckeln ska inte ligga på servern om det är end2end

Visst är det nyckelhanteringen som brukar vara den svaga punkten och GSM har problem där också (går såklart att extrahera från SIM-kort under transport), men med GSM behöver du inte ens det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hur lång tid tror du att det kommer gå innan de tänker att domstolsbeslut är något som förhindrar, något som är bara i vägen? Hur många "skjut först och fråga sen" incidenter krävs innan försvarsutskottet lägger fram ett nytt förslag där domstolsbeslut inte längre krävs för att FRA ska få bedriva spaning på personer av intresse och hur lång tid innan vi går från misstanke om brott till att vi övervakas, bara för att vara på den säkra sidan...

Ett annat problem som jag ser framför mig är de flertalet incidenter där obehöriga har tittat i polisens register av anledningar som inte kan beskrivas på något annat sätt än farliga.

https://www.vk.se/2020-04-09/polis-riskerar-avsked-atalad-for...

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polis-soekte-info-...

https://nsd.se/nyheter/lulea/domd-polis-ar-fortfarande-arbets...

Tyvärr så är underrättelseverksamhet en väldigt slipperly slope.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du exempel där någon med "Icke PK åsikter" blivit åtalad med hjälp av FRA?

Nej det var därför jag skrev att det bara är en tidsfråga innan de gör det... Dvs jag syftar på något som inte hänt än men som jag tror kommer hända i en snar framtid...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Hur lång tid tror du att det kommer gå innan de tänker att domstolsbeslut är något som förhindrar, något som är bara i vägen? Hur många "skjut först och fråga sen" incidenter krävs innan försvarsutskottet lägger fram ett nytt förslag där domstolsbeslut inte längre krävs för att FRA ska få bedriva spaning på personer av intresse och hur lång tid innan vi går från misstanke om brott till att vi övervakas, bara för att vara på den säkra sidan...

Ett annat problem som jag ser framför mig är de flertalet incidenter där obehöriga har tittat i polisens register av anledningar som inte kan beskrivas på något annat sätt än farliga.

https://www.vk.se/2020-04-09/polis-riskerar-avsked-atalad-for...

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polis-soekte-info-...

https://nsd.se/nyheter/lulea/domd-polis-ar-fortfarande-arbets...

Tyvärr så är underrättelseverksamhet en väldigt slipperly slope.

Det du hänvisar är något helt annat än det artikeln handlar om, i de fallen är det poliser som söker i sina egna register om än olovligt, finns det inget inget "spaningsuppdrag" finns det heller inget att hitta för nån att söka.

Men alla får tycka va de vill, kom bara ihåg att ingen av oss är så himla intressanta att nån vill övervaka oss såvidare vi inte har tänkt göra något rejält olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Nej det var därför jag skrev att det bara är en tidsfråga innan de gör det... Dvs jag syftar på något som inte hänt än men som jag tror kommer hända i en snar framtid...

Mhmm..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det du hänvisar är något helt annat än det artikeln handlar om, i de fallen är det poliser som söker i sina egna register om än olovligt, finns det inget inget "spaningsuppdrag" finns det heller inget att hitta för nån att söka.

Men alla får tycka va de vill, kom bara ihåg att ingen av oss är så himla intressanta att nån vill övervaka oss såvidare vi inte har tänkt göra något rejält olagligt.

Ser du inte problematiken i det du skrev? Att missbruk av känsliga data sker och att det begås av människor vars plikt är att skydda det svenska samhället och svenska medborgare. Bara att för att de är poliser eller FRA anställda så finns det ingen som helst garanti att det här inte kommer misskötas eller missbrukas, vilket i polisens fall redan har skett upprepande gånger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har denna nämnts? 12 år sedan och belyser hur läskigt det är när positionerna hela tiden flyttas fram.

"MISSFÖRSTÅDD LAGSTIFTNING
FRA ska signalspana för att kartlägga yttre hot mot landet. Ändå odlas uppfattningen att FRA skall lyssna på alla svenskars telefonsamtal, läsa deras e-post och sms. En vidrig tanke. Hur kan så många tro att en demokratiskt vald riksdag skulle vilja sitt folk så illa? skriver generaldirektör Ingvar Åkesson ."

https://www.svd.se/fra-kan-inte-spana-pa-folket

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1