Veckans fråga: Har du fått ditt Geforce RTX 3080/3090?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Alla tillverkade v38 och tidigare har de dåliga kontakterna. Men det är inte säkert att de orsakar problem bara för att man fått en sådan. De har väl 4 år garanti, så har man inga problem kan man ju vänta.

@wargreymon

Tänkte mest på risken med korten om det blir glapp eller dylikt och det börjar brinna.

Inte kul om man lämnar burken på obevakad så brinner boendet ner pga det funkade vid monteringstillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Intressant nog har ju majoriteten i pollen som beställt 3090 fått dem så bättre tillgänglighet på dessa, men tro fan det med tanke på priset.

pfft jag beställde på release-dagen dock 19:20 på kvällen efter jobb. 3090 Strix OC från inet. Vet absolut ingenting om kortet. Jag får väl hoppas jag får det innan julsemestern.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonas-2400:

Påverkar DRM verkligen prestanda i spel? Isåfall borde det väl ligga på CPU?

Är osäkert, men känns i alla fall bättre och Cyberpunk verkar ju vara lättdrivet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@wargreymon

Tänkte mest på risken med korten om det blir glapp eller dylikt och det börjar brinna.

Inte kul om man lämnar burken på obevakad så brinner boendet ner pga det funkade vid monteringstillfället.

Att en liten glapp kontakt skulle helt plötsligt alstra så mycket värme att det börjar brinna låter konstigt i mina öron. Jag är ingen elexpert, men PSU borde ju slå ifrån eller så tycker jag. Om man nu inte sitter på Ace of Sweden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Att en liten glapp kontakt skulle helt plötsligt alstra så mycket värme att det börjar brinna låter konstigt i mina öron. Jag är ingen elexpert, men PSU borde ju slå ifrån eller så tycker jag. Om man nu inte sitter på Ace of Sweden.

@wargreymon

Det är inget konstigt med det, är rätt hög effekt där.

Tänk även på att kontakter till hårddiskar mm även kan börja brinna som man ofta läser om när det glappar och där är det ju inte hög effekt alls.

Och ett nätaggregat slår inte ifrån vid glapp/dålig kontakt utan det blir hög värmeutveckling istället.

Det är vid kortslutning de slår ifrån.

Permalänk
Medlem

Kanske borde lagt till alternativet "Jag vill beställa men det är slut överallt så jag väntar" också. Efterfrågan på 3000-serien är mycket större än antalet förbokningar.

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Scalpers som du i mitt tycke som dessutom skryter om det, hoppas ni halkar på en isfläck under vintern

Är väl att ta i när du inte vet vad han sålt dem för.

Permalänk
Medlem

Fick mitt RTX 3090 RØG STRIX OC idag ligger och väntar på webhallen 😓 trodde att det skulle ta längre tid ju

Permalänk
Medlem

Beställde: 2020-09-24 15:30 ett ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC. Ligger tydligen rätt långt bak i kön enligt supporten på webhallen idag.

Nåväl, man kanske har det tills semestern i jul 🤣. Är ju trotts allt ett bra tag tills nästa BF släpps.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

Lade en beställning och kan bara konstatera att den långa väntetiden är ett utmärkt sätt att få folk börja tappa intresset för en produkt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Beställde ett ASUS 3080 TUF Gaming OC 14.58 på releasedagen hos Komplett.. har hoppat framåt i leverans varje dag sen slutet på september.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet som utlandsboende (Schweiz). Beställde tidig morgon 18 sep från en mellanstor återförsäljare. Har köplats runt 5. Förväntat leveransdatum mitten av november. För ett par veckor sedan accelererades datumet til 15 oktober, men igår sköts det tillbaka till mitten av november igen. Segt.

stavning
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Påverkar DRM verkligen prestanda i spel? Isåfall borde det väl ligga på CPU?

Borde det inte vara FBI istället? Så dom upptäcker dom potentiellt skjutglada galningarna i tid?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Förbaskade papperslansering!

Beställde varsitt till mig och frugan.
På Webhallen (7 minuter över 3 på dagen D) heter det nu i ordern: "Lång leveranstid!"
På Inet (samma tid) stod det först: "Förväntad leveransdag 21 oktober", för att nu vara ändrat till:
"I lager 2021-01-04"

Helt värdelös "release".

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

På Webhallen (7 minuter över 3 på dagen D) heter det nu i ordern: "Lång leveranstid!"
På Inet (samma tid) stod det först: "Förväntad leveransdag 21 oktober", för att nu vara ändrat till:
"I lager 2021-01-04"

Helt värdelös "release".

Surt, håller med tror dock hela situationen är konstruerad konspiratorisk som man är :). Den som väntar på nått gott...

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doorfen:

Surt, håller med tror dock hela situationen är konstruerad konspiratorisk som man är :). Den som väntar på nått gott...

https://www.youtube.com/watch?v=zmbvUK93npo&feature=emb_logo

Klart NVIDIA valt att hålla inne på korten, alla vet att man tjänar som mest pengar på sin produkt när den inte finns tillgänglig för försäljning. Det är Marketing 101.

Jag är förvånad över att det ens finns saker att köpa alls, tänk vad Arla går mista om pengar som har kyldiskarna fyllda med mjölk.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

"I lager 2021-01-04"

Helt värdelös "release".

Om du inte beställt nån av de kraftigt rabatterade varianterna så kommer du få dit kort on nån vecka. I god tid innan navi release
Om du bestält något av de korten som var 1500kr billigare än alla andra, så kan du nog inte räkna med att få ditt kort alls tyvärr.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Nefrums:

Om du inte beställt nån av de kraftigt rabatterade varianterna så kommer du få dit kort on nån vecka. I god tid innan navi release
Om du bestält något av de korten som var 1500kr billigare än alla andra, så kan du nog inte räkna med att få ditt kort alls tyvärr.

Haha, va? Inte få sitt kort alls?

Permalänk
Medlem

Väntar än på mitt TUF 3080 ifrån Webhallen, tänker inte ändra nu då jag köpte den för introduktionpriset.

Bara lite nojjig att man inte får det innan släppet av Cyberpunk...

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Inväntar ett 3080 TUF OC men beroende på hur det går för AMD med Navi 21B så lutar det åt att det blir ett komplett AMD system denna gången istället.

Visa signatur

Cooler Master NR200 • ID-COOLING FX280 PRO SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk

Mitt uppskattade shipping date har flyttats tillbaka minst 3 gånger nu, men det senaste som står är att det ska skickas den 27:e oktober.
Det ska bli spännande att se vad det flyttas fram till för datum nästa vecka

Permalänk
Master of Overkill

3090 FE sitter maxar BF5 och nya CoD beta så jävla snyggt!

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är ju precis som rapporterats inifrån industrin.
Ngreedia släpper en gnutta 10%~ av alla kort dem har så priserna kan gå upp så det ändå får smaka på den goda Turing kakan dem haft i 2år redan.
Förvänta er inte några ordentliga mängder kort förens AMD släpper på sina.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Det är ju precis som rapporterats inifrån industrin.
Ngreedia släpper en gnutta 10%~ av alla kort dem har så priserna kan gå upp så det ändå får smaka på den goda Turing kakan dem haft i 2år redan.
Förvänta er inte några ordentliga mängder kort förens AMD släpper på sina.

Fast har du redan beställt så får du ju för utsatta priset. Nvidia sa ju redan efter 1-2 veckor att efterfrågan var extremt hög och takten kommer ökas nu i andra halvan av Oktober efter Golden Week och i November. Verkar ju även som att butikerna börjar bekräfta högre leveranser också nu.

Har ju varit ganska öppna kort med hur allt sett ut. Innan lanseringarna visade butiker hur det låg till med introduktionspriser och Webbhallen till exempel öppnade upp för bokningar så att man kunde ställa sig i kö innan de gick ut. Enda som är i mörker nu är ju vart man står i kön och hur många kort som kommer in etc vilket inte alla butiker visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Meckat med min bil och där glappade fläkt reglaget (läge 3) så hela kontakten smälte ihop. eftersom kontakten var dyr satte jag knappar vid sidan av den, blev nästan snyggt.

En kompis en lyse slocknade så han köpte en lampa och bad mig byta. när jag kikade hade hela hans kontakt smält PGA glapp kontakt.

Så glapp kontakt kan alstra stora mängder värme medan prylen fungerar någorlunda normalt. säkringen löser ej ut eftersom lasten blir densamma.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Mycket konspirationsteorier här nu. Jag tror nog inte Nvidia fördröjer leveranserna medvetet med tanke på hur otåliga de flesta är. Speciellt inte när AMD har en kommande release. Nvidia är nog väl medvetna om att 70% av alla som beställt ett 3080 vill ha det innan cyberpunk släpps.
Marketing 101 är väl ändå att skapa en hype innan release, som dom gjorde men att sedan lyckas leverera de enorma kvantiteter som efterfrågas. Annars faller ju marknadsföringen platt pga bristen på den fysiska produkten. Det krävs ju inget snille för att förstå att Nvidia förmodligen jobbar arslet av sig för att maximera antalet sålda kort.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 1 st 3090 evga ftw3 ultra, 1 st 3080 gigabyte gaming oc och 1 st 3080 aorus master, samtliga mellan den 1a - 12e Okt från Inet, samtliga levererade dagen efter köp. Förstår knappt vad folk pratar om, är det verkligen brist på kort ?

Skämt åtsido, svar ja, jag körde mycket f5 på inet och var beredd på release av de nya korten då jag missade 17e och 24e. Så omöjligt har det inte varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Meckat med min bil och där glappade fläkt reglaget (läge 3) så hela kontakten smälte ihop. eftersom kontakten var dyr satte jag knappar vid sidan av den, blev nästan snyggt.

En kompis en lyse slocknade så han köpte en lampa och bad mig byta. när jag kikade hade hela hans kontakt smält PGA glapp kontakt.

Så glapp kontakt kan alstra stora mängder värme medan prylen fungerar någorlunda normalt. säkringen löser ej ut eftersom lasten blir densamma.

Fast det smälte, inte började brinna. Nu tänkte ju jag på att faktiskt fatta eld, vilket borde vara väldigt sällsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Mitt 3090 asus strix oc kommer om ca 30 min att hämta ut på Ica så blir game on hela helgen här tack inet för snabb leverans 👌🙏

När beställde du det?

Permalänk
Medlem

tycker hypen dött vid det här laget, väntar på mellanklassarna istället

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl