Alternativ till HP MicroServer

Permalänk

Alternativ till HP MicroServer

Hej!

Jag har för tillfället en gammal HP MicroServer som stått och kört i snart 7 års tid. Den gör lite allt möjligt här hemma, främst som router (nftables) men också dhcp/dns resolver, filserver, halvpopulär TeamSpeak-server (mest belastning), torrentklient osv. Den jobbar fortfarande på okej men det låter som fläkten håller på att ge upp och har även börjat uppleva lite märkliga packetloss-bekymmer på senare tid. Oavsett så börjar det bli dags att hitta en ersättare.

HP släppte för ett tag sedan MicroServer Gen10+ och jag har sneglat lite på den vassare varianten. Den är definitivt alldeles för bra för mina behov men ni vet säkert hur det är när man väl ska passa på och köpa något... "tänk om jag behöver göra X i framtiden". Kanske värt att kasta lite extra pengar på något som troligtvis kommer hålla ett bra tag.

Så det jag är nyfiken på är lite alternativ, antingen något som man själv bygger ihop eller om det finns andra företag som erbjuder liknande lösningar som microservern. MicroServern erbjuder ju out-of-band management som givetvis kan vara trevligt men är ingenting jag har behov av här hemma. Känner desamma kring ECC-minnen, jag lagrar exempelvis ingenting viktigt på filservern. Jag har heller inget behov av att lätt komma åt diskarna. Så många av de fördelar som man kanske kan tänka betala lite extra för känns inte jätteatraktiva för min del. Samtidigt är MicroServrarna kompakta, strömsnåla och tysta och kommer färdigt i ett paket som bara fungerar.

Den största begränsningen i mitt fall är ytan där servern står. För att vara mer exakt, ej högre än 31 cm, bredare än 30 cm eller djupare än 40 cm. Igen, det är inget monster som eftersöks men något som håller några år framöver, kan ta två mekaniska diskar samt en SSD och inta rollerna som tidigare nämndes.

Jag har ingen större upphetsning för hårdvara i sig och känner mig överlag rätt vilsen i den världen, men försökte få ihop ett bygge med en AMD Ryzen 5 3600 (som i alla fall sett till pris matchar det HP levereras med) här. Node 304 verkar vara ett av de få chassin som faktiskt passar in rent storleksmässigt. Problemet är att 3600 inte har integrerad grafik och att det därför krävas ett externt grafikkort. Men eftersom moderkortet är litet och nätverkskortet från Intel (jag behöver två nätverksportar) tar upp PCI-platsen så finns det inte mer plats. Det verkar finnas några G-versioner som inkluderar detta men då går man också ner ett steg och förlorar lite prestanda. Alternativet vore ju att välja något Intel men vet inte vad som ligger inom samma kategori.

Har ni några idéer? Någon som byggt något liknande?

Tack på förhand!

Förtydliga
Permalänk
Vila i frid

Gillar du att mickla kan du göra om en Synology NAS till en router - och mycket mer.
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/123676

Prestanda som en gammal i5-2500 @ https://www.dustin.se/product/5011191585/disk-station-ds920
Kommer med 4GB, kan utökas till 8GB.

Själv har jag en i7-3770t 16 GB med vmware som kör pfsense och en hel hopers annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Den största begränsningen i mitt fall är ytan där servern står. För att vara mer exakt, ej högre än 31 cm, bredare än 30 cm eller djupare än 40 cm. Igen, det är inget monster som eftersöks men något som håller några år framöver, kan ta två mekaniska diskar samt en SSD och inta rollerna som tidigare nämndes.

Det finns väl typ tre alternativ här. Microserver, NUC eller bygga själv.
Vad jag har hört är de nya microservrarna (plus-varianten) riktigt trevliga (till skillnad från förra generation som inte är det) och är du nöjd med din gamla så tror jag det är ett hett tips.
NUC är ju små och har officiellt stöd för t.ex. ESXi vilket är skönt, men det blir ganska mycket pengar per prestanda.

Kom också ihåg att din gamla microserver drar under 50w, står den trångt och du drar på något begagnat hembygge med gamla spelkomponenter så rasslar det fort upp till 100w. Min walkin-in-closet-serverhall blev riktigt toasty i somras när jag hade saker som drog ~50-100w där inne.

Skrivet av hasenfrasen:

Prestanda som en gammal i5-2500 @ https://www.dustin.se/product/5011191585/disk-station-ds920
Kommer med 4GB, kan utökas till 8GB.

En i5-2500 verkar springa cirklar runt j4105 i tester så det där tror jag inte på. Dessutom är man begränsad av MAX 8gb ram i den där, och det blir väldigt fort klent.

Permalänk
Medlem

Hade antingen kört på en Microserver (vettefan gällande senaste beroende på kylningen) eller http://mullet.se/product.html?product_id=348659

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tack så mycket för svaren, uppskattat! Ska gräva vidare men lutar lite åt en ny MicroServer trots allt.

Skrivet av _niko_:

Hade antingen kört på en Microserver (vettefan gällande senaste beroende på kylningen) eller http://mullet.se/product.html?product_id=348659

Det där är ett intressant alternativ, tack för tipset. Ser ut att bli ~1500-2000 kr dyrare med val av samma/liknande processor. Samtidigt behöver du inte köpa ett extra kort (och eventuell licens för vissa funktioner) för out-of-band mangement som med HP:n och du kan ha M.2/2.5" SSD utan att behöva ta upp en av de fyra diskplatserna. Har lite erfarenhet av Supermicro tidigare och det har fungerat bra. Antar att det byggs ihop åt dig?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kamouflage:

En i5-2500 verkar springa cirklar runt j4105 i tester

Det skiljer 26% enligt passmark. Den ena drar 10 watt och den andra 95 watt. Det skiljer 8 år i design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det skiljer 26% enligt passmark. Den ena drar 10 watt och den andra 95 watt. Det skiljer 8 år i design.

Väldigt små cirklar..
i5-2500 får 4000 i passmark
j4105 får 3000 i passmark
Så beroende på hur man räknar kan man också säga att den är 33% snabbare vilket jag tycker är väldigt substantiellt.

Går du samma procentuella hack nedåt landar du på en Core 2 Q6800 (2250 passmark), d.v.s en 13 år gammal processor och då lär ju den också vara lika snabb som en J4105..
Att köra på någon alls av dem är ju dock en non-starter eftersom den ena klarar max 8GB ram och den andra drar 130W..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Tack så mycket för svaren, uppskattat! Ska gräva vidare men lutar lite åt en ny MicroServer trots allt.

Det där är ett intressant alternativ, tack för tipset. Ser ut att bli ~1500-2000 kr dyrare med val av samma/liknande processor. Samtidigt behöver du inte köpa ett extra kort (och eventuell licens för vissa funktioner) för out-of-band mangement som med HP:n och du kan ha M.2/2.5" SSD utan att behöva ta upp en av de fyra diskplatserna. Har lite erfarenhet av Supermicro tidigare och det har fungerat bra. Antar att det byggs ihop åt dig?

Precis, Mullet säljer det färdigbyggt och Martin där är riktigt vass på hårdvara och deras sortiment om man har frågor/vill bolla något.
Har själv mkt bra erfarenhet av Supermicro och Mullet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kamouflage:

Väldigt små cirklar..

Var god cirkulera! Min 8 år gamla i7-3770T får 5511 med 45 watt (kör bl.a. 3 pfsense, pxe och tor). Gillar den skarpt, tyst är den också.

Permalänk
Snusfri

Jag skulle bygga med en i3-10100 och köra på 32-64GB RAM.
Den är billig, har 4 cores/8 threads så prestandan är mer än tillräcklig.

Den + lämpligt moderkort i ett Node 304 tillsammans med något dual/quad-port Intel Server-nic så är du hemma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag skulle bygga med en i3-10100 och köra på 32-64GB RAM.
Den är billig, har 4 cores/8 threads så prestandan är mer än tillräcklig.

Den + lämpligt moderkort i ett Node 304 tillsammans med något dual/quad-port Intel Server-nic så är du hemma.

Tack för svaret. Den processorn vore ju ett alternativ till Ryzen 3600 (inte lika kraftig) men med fördelen att den har integrerad grafik. Ser lik 3400G ut rent prestandamässigt. Något åt detta håll kanske? Tycker moderkorten var lite dyra men verkar inte finnas så många andra alternativ i kategorin mini-itx. Detta landar på ungefär samma pris som microservern men inkluderar även en M.2 disk som vore smidig för systemdisk, och tar inte upp en av de normala hårddiskplatserna. Samt dubbla mängden RAM, dock ej ECC.

Detta underlättar inte beslutsångesten direkt...

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att rent generellt står CPU och pumpar luft 90% av tiden i en server rent genrellt. Det som blir bristvara är storage och RAM oftast.

Permalänk

För er som legat sömnlösa för ett resultat så landade det till slut på en MicroServern. Det som avgjorde var att Node-chassit var en aning för högt efter jag mätt utrymmet mer ordentligt samt att skillnaden i pris inte var jättestort då både moderkort och det externa nätverkskortet var rätt dyrt. Inte kört igång helt än men fått in diskarna och installerat upp Debian utan några som helst bekymmer. Det enda problemet jag stötte på är att jag inte lyckades trycka in en disk i slot 3, något tog emot. Vågade inte ta i allt för hårt men eftersom jag endast kör 3 diskar totalt så valde jag att lämna den tom och på så sätt ignorera problemet till en annan vacker dag.

Tack till alla som bidragit till tråden, mycket uppskattat.