Alternativ till HP MicroServer
Hej!
Jag har för tillfället en gammal HP MicroServer som stått och kört i snart 7 års tid. Den gör lite allt möjligt här hemma, främst som router (nftables) men också dhcp/dns resolver, filserver, halvpopulär TeamSpeak-server (mest belastning), torrentklient osv. Den jobbar fortfarande på okej men det låter som fläkten håller på att ge upp och har även börjat uppleva lite märkliga packetloss-bekymmer på senare tid. Oavsett så börjar det bli dags att hitta en ersättare.
HP släppte för ett tag sedan MicroServer Gen10+ och jag har sneglat lite på den vassare varianten. Den är definitivt alldeles för bra för mina behov men ni vet säkert hur det är när man väl ska passa på och köpa något... "tänk om jag behöver göra X i framtiden". Kanske värt att kasta lite extra pengar på något som troligtvis kommer hålla ett bra tag.
Så det jag är nyfiken på är lite alternativ, antingen något som man själv bygger ihop eller om det finns andra företag som erbjuder liknande lösningar som microservern. MicroServern erbjuder ju out-of-band management som givetvis kan vara trevligt men är ingenting jag har behov av här hemma. Känner desamma kring ECC-minnen, jag lagrar exempelvis ingenting viktigt på filservern. Jag har heller inget behov av att lätt komma åt diskarna. Så många av de fördelar som man kanske kan tänka betala lite extra för känns inte jätteatraktiva för min del. Samtidigt är MicroServrarna kompakta, strömsnåla och tysta och kommer färdigt i ett paket som bara fungerar.
Den största begränsningen i mitt fall är ytan där servern står. För att vara mer exakt, ej högre än 31 cm, bredare än 30 cm eller djupare än 40 cm. Igen, det är inget monster som eftersöks men något som håller några år framöver, kan ta två mekaniska diskar samt en SSD och inta rollerna som tidigare nämndes.
Jag har ingen större upphetsning för hårdvara i sig och känner mig överlag rätt vilsen i den världen, men försökte få ihop ett bygge med en AMD Ryzen 5 3600 (som i alla fall sett till pris matchar det HP levereras med) här. Node 304 verkar vara ett av de få chassin som faktiskt passar in rent storleksmässigt. Problemet är att 3600 inte har integrerad grafik och att det därför krävas ett externt grafikkort. Men eftersom moderkortet är litet och nätverkskortet från Intel (jag behöver två nätverksportar) tar upp PCI-platsen så finns det inte mer plats. Det verkar finnas några G-versioner som inkluderar detta men då går man också ner ett steg och förlorar lite prestanda. Alternativet vore ju att välja något Intel men vet inte vad som ligger inom samma kategori.
Har ni några idéer? Någon som byggt något liknande?
Tack på förhand!