Geforce RTX 3070 för bärbara datorer dyker upp på bild

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3070 för bärbara datorer dyker upp på bild

Att Nvidia ännu inte lanserat Geforce RTX 3070 för stationära datorer hindrar inte företaget från att förbereda en mobil variant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

220w TDP i en laptop? Vem försöker dom lura egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha det där 3070 som står i tabellen med 15 000 MHz basklocka! Släng dig i väggen 3090, nu kör vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

220w TDP i en laptop? Vem försöker dom lura egentligen?

Nu är ju Max-Q en "optimerad" eller egentligen strypt version av originalet för att just dämpa energiåtgång och värmeutveckling och TDP't är inte officiellt än?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galenmyra:

220w TDP i en laptop? Vem försöker dom lura egentligen?

Ingen fara, det är med inbyggd bränslecell 😉

Permalänk
Medlem

Så tråkigt med MaxQ. Kan de inte göra som med Pascal och trycka in ett riktigt XX70/80 kort istället?

Ser dock framför mej en väldigt tjock laptop xD

Permalänk
Medlem

När skulle 3070 för stationära släppas?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av employed:

Så tråkigt med MaxQ. Kan de inte göra som med Pascal och trycka in ett riktigt XX70/80 kort istället?

Ser dock framför mej en väldigt tjock laptop xD

Dom gör oftast båda.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Nu är ju Max-Q en "optimerad" eller egentligen strypt version av originalet för att just dämpa energiåtgång och värmeutveckling och TDP't är inte officiellt än?

ja, det är det jag menar, att det egentligen inte är samma modell, men ändå kallar det 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så tråkigt med MaxQ. Kan de inte göra som med Pascal och trycka in ett riktigt XX70/80 kort istället?

Ser dock framför mej en väldigt tjock laptop xD

Fast det är väl det, men lägre klockade?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Zyces:

När skulle 3070 för stationära släppas?

Från artikeln:
"Nvidia meddelade nyligen att lanseringen av Geforce RTX 3070 för stationära datorer försenas, från det tidigare datumet 15 oktober till den nya premiären 29 oktober".

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hur strypta brukar gpu på laptop bli i % ca?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur strypta brukar gpu på laptop bli i % ca?

Beror ju lite på. 1000-serien skiljde det faktiskt inte alltför mycket mellan desktop och mobila-versionerna. Nu med 3000-serien lär prestandaskillnaden vara rätt stor pga hur strömtörstig 3000-serien är. 1080 ligger på 180 W medans 3080 är på 320 W!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur strypta brukar gpu på laptop bli i % ca?

Vet inte vad som är vanligt men tar RTX 2060 som exempel eftersom jag har en sådan laptop. Där är frekvenserna Runt 400Mhz lägre i bas och runt 500 lägre i boost. TDP ligger tack vare det någonstans runt 70-80w lägre än desktop som har en TDP på 160w. I övrigt har jag för mig den har samma antal cuda osv.

Trots detta låter datorn väldigt mycket så jag förstår att de måste strypa dom om de inte ska göra väldigt otympliga laptops.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet inte vad som är vanligt men tar RTX 2060 som exempel eftersom jag har en sådan laptop. Där är frekvenserna Runt 400Mhz lägre i bas och runt 500 lägre i boost. TDP ligger tack vare det någonstans runt 70-80w lägre än desktop som har en TDP på 160w. I övrigt har jag för mig den har samma antal cuda osv.

Trots detta låter datorn väldigt mycket så jag förstår att de måste strypa dom om de inte ska göra väldigt otympliga laptops.

Finns även 2060 refresh med gddr6(x?) som drar mindre ström dvs ger med strömbudget åt kärnan vilket resulterar i högre prestanda vid samma strömförbrukning o värmeutveckling. Har ett sånt själv, ligger inte så långt efter 2060 desktop faktiskt.

Dehär med klagandet på max q etc. Det är en smart lösning fast med något falsk marknadsföring då de inte presterar som väntat om man inte förstår sig på specsen. Som jag ser det så är det en bra balans mellan prestanda och värmeutveckling/kylning/ljudvolym som gör en bra spellaptop. Därav gillar jag max q, fast de borde vara ärligare med labelsen då max q korten ofta presterar som snäppet under på desktop. Dvs 2070 max q blir 2060 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Finns även 2060 refresh med gddr6(x?) som drar mindre ström dvs ger med strömbudget åt kärnan vilket resulterar i högre prestanda vid samma strömförbrukning o värmeutveckling. Har ett sånt själv, ligger inte så långt efter 2060 desktop faktiskt.

Dehär med klagandet på max q etc. Det är en smart lösning fast med något falsk marknadsföring då de inte presterar som väntat om man inte förstår sig på specsen. Som jag ser det så är det en bra balans mellan prestanda och värmeutveckling/kylning/ljudvolym som gör en bra spellaptop. Därav gillar jag max q, fast de borde vara ärligare med labelsen då max q korten ofta presterar som snäppet under på desktop. Dvs 2070 max q blir 2060 etc.

Jaså får ta och kika på vilken variant av 2060 som sitter i min nästa gång jag startar den, går det se i GPUZ eller något? Hade ingen aning om att det fanns en refresh. De siffrorna är något jag minns från ett test jag läste inför köpet av datorn för något år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jaså får ta och kika på vilken variant av 2060 som sitter i min nästa gång jag startar den, går det se i GPUZ eller något? Hade ingen aning om att det fanns en refresh.

Yes kolla I gpu z. Skriver på mobilen nu så orkar inte kolla exakt men jag tror du ska leta efter gddr5 vs gddr6 alt gddr6 vs gddr6x. Refreshed var en smyglansering som inte fått mycket publicitet, visste själv inte att det skulle komma en refresh utan fick höra det efter jag köpt laptoppen o kollade i gpu z, var bara tacka och ta emot

Permalänk
Medlem

Inväntar RTX 3080 för laptops så jag kan byta ut min AW 17r2 med ett 980m, vilket fortfarande fungerar till de flesta spelen idag

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Frågan om det ens blir snabbare?

Effektiviteten är ju till synes exakt samma för desktop, så vid samma begränsade effekt lär de ju inte ens kunna prestera märkbart snabbare...

Om inte alla bygger med 250w kylare (gigantiska släpbara datorer) lär det inte bli märkbart bättre alls. Tunna spel-laptops kommer knappt bli snabbare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan om det ens blir snabbare?

Effektiviteten är ju till synes exakt samma för desktop, så vid samma begränsade effekt lär de ju inte ens kunna prestera märkbart snabbare...

Om inte alla bygger med 250w kylare (gigantiska släpbara datorer) lär det inte bli märkbart bättre alls. Tunna spel-laptops kommer knappt bli snabbare...

När du drar ner effekten på ett 3080 så sjunker effekten mer drastiskt än prestandan. Effekt och prestanda skalar inte linjärt. Hittade dessa tester:

https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafik...

https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/6/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

När du drar ner effekten på ett 3080 så sjunker effekten mer drastiskt än prestandan. Effekt och prestanda skalar inte linjärt. Hittade dessa tester:

https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafik...

https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/6/

Jag tror inte alls att de skalar linjärt, men det gör det ju inte på 2000-serien heller...

Inte helt uppenbart för mig att det blir mycket bättre

Länkarna du visade var ju fortfarande på 270+W, säger inte mycket on 100W och lägre

Tack för läsningen dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Därav gillar jag max q, fast de borde vara ärligare med labelsen då max q korten ofta presterar som snäppet under på desktop. Dvs 2070 max q blir 2060 etc.

Fast det speciella med Max-Q-korten är ju att de i det stora hela har samma specifikation som de fullstora korten, i.e. lika många cuda-kärnor, samma bandbredd etc. Enda skillnaden är just klockfrekvens och spänning. Jämför detta med exempelvis ett GTX 960 mot ett 960M där det fullstora kortet har cirka 70 procent fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

ja, det är det jag menar, att det egentligen inte är samma modell, men ändå kallar det 3070

Ah, sorry, tolkade ditt första annorlunda än du menade.
Ja, det egentligen drygaste med Max-Q-konceptet i mina ögon är att tillverkare och återförsäljare gärna råkar missa att skriva ut Max-Q, eller gör det någonstans längst ner i det finstilta, så man leds till att tro att det är ett fullskaligt grafikkort laptop en kommer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

220w TDP i en laptop? Vem försöker dom lura egentligen?

220 W är för desktop-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

220w TDP i en laptop? Vem försöker dom lura egentligen?

Mej.

Finns fortfarande en del haft mobila bärbara. Men TDP. inte konstant last. Det innebär att den drar mer i vissa fall do

Nu är dollarn vad den är så 10-12k är kanske inte det trevligaste men 8-14k på bärbara som kan spela Sims så har du en målgrupp. Även om det då kanske blir 3060 ti snarare.

Jag antar de som vanligt nurfar lägre än så.

Edit:
År nog en ganska bra ide att använda samma chip på destop och bärbart. Som nu sälja de med bra p/watt på bärbara och senare resten på desktop. 5-10 eller i 20w bryr vi oss inte så mycket om då det är random. Men i en bärbar... Annat.

Har IOFSställt in mitt 980Ti att den får dra max från båda 8pins samt lite lägre på moderkortet. Var en kille/tjej? som hjälpte mig att ändra den modden, den sänktes. PCI-E watt är som de är. 300W per 8 pin samt ganska lågt på Pcie. Står nog fel i min logg. 66w max 75w min 10w. Ska bli kul att sätta tänderna i Amper eller Navi2. Synd att jag inte har 8k över. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Yes kolla I gpu z. Skriver på mobilen nu så orkar inte kolla exakt men jag tror du ska leta efter gddr5 vs gddr6 alt gddr6 vs gddr6x. Refreshed var en smyglansering som inte fått mycket publicitet, visste själv inte att det skulle komma en refresh utan fick höra det efter jag köpt laptoppen o kollade i gpu z, var bara tacka och ta emot

Har nu startat datorn och kikat. Står gddr 6 192bit 336GB/s hastighet 1750Mhz release date 6 Jan 2019.
Så jag har nog den gamla varianten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb