Exklusivt: Kemikalieskatten gäller nu även utländska aktörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jobbar du med egentligen?

Jag har varit företagare i 15 år men är undersköterska . Dock så är jag politisk aktiv om du vet vad man gör då . bättre om du inte kapar bort orsaken till andra arbetet ? citat = Jag vart aktiv inom M 1983 . Jag arbetar väldigt mycket med marknads ekonomi inom just det området. Så hade du inte behövt fråga så dumt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Det är hur vårt samhälle fungerar just nu, har du mer pengar så kan du köpa mer saker och du behöver inte heller bry dig lika mycket om olika skatter. Jag ser inte riktigt problemet. Om poängen är att minska användningen, kommer man åstadkomma det i alla fall. Problemet är att anledningen i det här fallet kanske inte är baserat på verkligheten och då tjänar skatten inget syfte. Den kommer inte dra in några större summor heller.

Påminner om avlatsbreven som kyrkan krängde. Synda järnet, betala och du kommer ändå till himlen. Varför ska den som är rik få smutsa ned? Är vissa mer jämlika än andra då? Bara för att man har pengar så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Påminner om avlatsbreven som kyrkan krängde. Synda järnet, betala och du kommer ändå till himlen. Varför ska den som är rik få smutsa ned? Är vissa mer jämlika än andra då? Bara för att man har pengar så....

Jag vet inte riktigt om avlatsbrev är en tillräckligt nära liknelse. Du syndar inte för att du köper en plastkasse istället för en papperskasse. Sen smutsar du ner och betalar skatt oavsett vilket val du gör där. Jag ser det som något positivt att den som smutsar ner behöver betala för det. Att förbjuda saker kan i vissa fall definitivt vara lämplig, när miljöskadan är för stor t.ex. (som DDT eller freoner).
Annars anser jag att det är ganska bra att man inte förbjuds från att göra olika saker bara för att det smutsar ner. Det är nämligen fullständigt omöjligt att inte smutsa ner. Genom att leva smutsar du ner, det är bara när du är död som du äntligen slutar smutsa ner. Du smutsar ner mer genom att leva ditt liv i Sverige än i en fattig liten by i Sydamerika. Bara för att du är född i Sverige, bara för att du har mer pengar. Orättvist säger du? Visst är det det.
Däremot så anser jag inte att det är önskvärt att t.ex. förbjuda folk från att resa för att det smutsar ner och för att det exkluderar andra. Istället tror jag att det är bättre att ha skatter som styr folk i en viss riktning. (Antag att samma färdmedel används) Vissa människor har t.ex. större möjlighet att resa eftersom de kan köpa biljetten och betala för eventuell skatt som tillkommer, de smutsar ner mer. Andra människor har en mer begränsad möjlighet att resa, resultatet blir att de smutsar ner mindre och slipper betala skatten som tillkommer.
Det är oundvikligt att pengar och skatter exkluderar, varje inkomstskillnad och varje skatt gör det. Oavsett om det är skatten på plastpåsarna, kemikalierna eller inkomstskatten. Höjs inkomstskatten så att du får 50kr mindre nästa månad då kan du inte göra lika mycket som förra månaden, någonting exkluderas. Höjs den med 1kr så händer samma sak, det blir bara mindre påtagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Vad bra, då kan vi medborgare räkna med en rejäl skatteintäkt när nu Facebook, Amazon mfl betalar kemikalieskatt för de hundratusentals diskarna i de stora hallarna vi skattebetalare subventionerat till dem. Eller?

Skrivet av johanandersson:

Kemikalieskatten läggs inte för professionella användare. Om produkter av företag så är inte kemikalier skadliga längre.

Edit: Fullt möjligt att jag läst detta fel.

Kemikalieskatten gäller inte för hårdvarukomponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ska vi göra något för miljön, så kan vi väl införa extraskatter på onödigt elanvändande?
Typ smarta lampor som ligger och drar ström hela tiden, och är egentligen sjukt onödigt och påverkar både miljön vid tillverkning som under användning.
Ett sugrör? snälla någon

Nej. Vi ska inte försöka lösa problemet med onödigt elanvändande genom ytterligare skatter.

Vi har redan initiativ för att minska elanvändadet på saker som bara står och gör ingenting. Detta är ett problem som vi redan löser på saker tillverkade för bruk inom EU och USA. Om något är det dags att införa krav på att IoT-prylar märks med sin typiska standby-effekt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag har en idé för att komma till rätta med smidigare hantering av skatten. Man skulle kunna skapa en union med handelsavtal mellan europeiska länder, man skulle kunna kalla det Europeisk... ajuste den var ju redan tagen. Glöm det..

Frågan är vad EU tycker om det här. Det är väl en stor anledning till att vi gick med i EU, för att få smidigare hantering av handel inom hela EU.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Extra! Extra!

Strafftull allt, exklusivt riktad mot privatpersoner kommer troligen att höjas!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Och den där C politikern har mage att säga att det politiska påbudet träffar "rätt" :D. Siktar man på en ladugårdsdörr figurativt och det enda målet är att vara en nagel i ögat på alla som konsumerar samtidigt som man kan få lite extra skattepengar... ptja, då har man väl träffat rätt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Extra! Extra!

Strafftull allt, exklusivt riktad mot privatpersoner kommer troligen att höjas!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Och den där C politikern har mage att säga att det politiska påbudet träffar "rätt" :D. Siktar man på en ladugårdsdörr figurativt och det enda målet är att vara en nagel i ögat på alla som konsumerar samtidigt som man kan få lite extra skattepengar... ptja, då har man väl träffat rätt! Bra jobbat!

Lär ju bli mer drop shipment via något billigt EU land

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Lär ju bli mer drop shipment via något billigt EU land

Var väl det C menade med att de träffade rätt, de gillar ju småföretag och nu skapas möjlighet till fler såna ute i europa.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Det vet i tusan. Alla paket kommer gå via Holland . Men utan paket så behövs det ju färre personal för att hantera paketen.

Permalänk
Medlem

Postnord måste anställa fler för att administrera och administrationsavgiften för paket utanför EU kan bli upp mot 200kr istället för 75kr som nu.

https://www.dn.se/ekonomi/dyrare-paket-med-kemikalieskatten/

Permalänk
Medlem

Nånting nytt om Amazon?