Huawei och ZTE stängs ute från 5G-utbyggnaden i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Huawei och ZTE stängs ute från 5G-utbyggnaden i Sverige

I samband med att PTS godkänner fyra 5G-budgivare meddelar myndigheten att teknik från Huawei och ZTE inte tillåts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rimligt. Jag tror inte företagen i kina är så sugna på vår data, dom vill nog endast ha våra pengar som de flesta andra företag. Problemet är ju att kinas regering effektivt har en järnhand runt varenda företag som cirkulerar runt kina. Vilket medgör att kinas regering får tag i datan som Huawei etc med säkerhet är tvungna att ge ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Sveriges Radio gjorde ett inslag i Ekot om detta, där de intervjuade Anna Beckius, chef för enheten för spektrumanalys på PTS.

Tyvärr framgår det inte av textversionen av artikeln, men det centrala som jag tog ut av inslaget var att det är Säpo och Försvarsmakten som gjort analysen som PTS litar sig mot, och att sårbarheterna i fråga är icke-tekniska. Hon föreslår även att man ställer de frågorna till Säpo och FM för att gå in i mer detalj vad de menar.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Bra för Ericsson, bra för Sverige. Heja demokratin!

Permalänk
Medlem

Positivt beslut! Vad jag förstod enligt ekots nyhetssändning så kommer ZTE och Huawei fortfarande finns med i utbyggnaden av 5g nätet. Dock kommer det inte var på sådan nivå att det utgör risk för Sverige säkerhet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Skönt! Jag undrar vad Ygeman tycker om detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Också från Ekot-artikeln/inslaget (den här gången framgår det av textversionen, men inte av ljudet):

Citat:

Vidare uppger PTS att om centrala funktioner är beroende av personal eller funktioner som är placerade i utlandet ska sådana beroenden avvecklas och, om nödvändigt, ersättas med funktioner eller personal placerade i Sverige. Detta ska vara genomfört senast den 1 januari 2025.

Detta är jättebra. Finns ju klart ett intresse för vinstdrivande företag att lokalisera tjänster i låglöneländer, så det är ju bra att man sätter stopp för det om det kan äventyra säkerheten i näten.

Permalänk
Medlem

Det här blir nog en dyr historia för konsumenterna i slutändan, nästan alla svenska ISP'er kör Huawei i sina nät och det kommer vara extremt kostsamt att byta ut.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Oavsett om de är en säkerhetsrisk eller inte det är på tiden att länder börjar säga ifrån när det gäller Kina.

Samma med att stora bolag överväger att inte etablera nya fabriker och liknade eller att rent av flytta verksamhet ifrån Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det här blir nog en dyr historia för konsumenterna i slutändan, nästan alla svenska ISP'er kör Huawei i sina nät och det kommer vara extremt kostsamt att byta ut.

"Vidare meddelar PTS att även befintlig infrastruktur från Huawei och ZTE ska avvecklas till och med den 1 januari år 2025. Detta avser dock tjänster och funktioner som ska användas i de auktionerade frekvensbanden i 5G-näten, infrastruktur som används i andra frekvensband för exempelvis 3G- och 4G/LTE-nätverk berörs inte."

Inte så dyrt trots allt...

Är man en ISP år 2020 och storsatsar på Huawei's produkter TROTS alla diskutioner och säkerhetsfrågor kring Huawei/Kina så får man kanske dessutom skylla sig själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Helt rimligt. Jag tror inte företagen i kina är så sugna på vår data, dom vill nog endast ha våra pengar som de flesta andra företag. Problemet är ju att kinas regering effektivt har en järnhand runt varenda företag som cirkulerar runt kina. Vilket medgör att kinas regering får tag i datan som Huawei etc med säkerhet är tvungna att ge ut.

Oroligheterna mellan USA och Kina är en större del i beslutet skulle jag tro och det du säger är sekundärt.

Men konspirationsteorier ska man helst lämna ut som alltid är populärast bland kritiker av staten.
Vi ser ju flera leta bevis mot, drar stora egna slutsatser och byggare upp egna teorier som gynnar ens åskådning.
Klassiskt och lockande men inte bra om man vill åt någon sanning.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, härligt att äntligen se Sverige ta några vettiga och gedigna beslut igen. Det var allt för längesedan, det verkar till och med att de är ganska heltäckande och inte bara någon halvdan lösning som ändå behåller grund problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

"Vidare meddelar PTS att även befintlig infrastruktur från Huawei och ZTE ska avvecklas till och med den 1 januari år 2025. Detta avser dock tjänster och funktioner som ska användas i de auktionerade frekvensbanden i 5G-näten, infrastruktur som används i andra frekvensband för exempelvis 3G- och 4G/LTE-nätverk berörs inte."

Inte så dyrt trots allt...

Är man en ISP år 2020 och storsatsar på Huawei's produkter TROTS alla diskutioner och säkerhetsfrågor kring Huawei/Kina så får man kanske dessutom skylla sig själv...

Jag tolkade det annorlunda, dvs. "Vidare meddelar PTS att även befintlig infrastruktur från Huawei och ZTE ska avvecklas", dvs. all backbone/core/access som är Huawei, där 5G-trafik passerar, räknas som icke tillåtet. Kanske oklar tolkningsfråga än så länge.

EDIT: Du är medveten om att mer eller mindre alla ISP'er i Sverige har Huawei någonstans i nätet va?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Testpilot

Så länge som vi faktiskt får ett 5G-nät till humana priser så spelar det mig inte så stor roll i slutändan... Telefoner med 5G funktionalitet är dyra som dom är redan, är inte sugen på abonnemang som ska kosta mer än vad dom gör idag om man säger så för piss och inget i surf-pott.

Tolka mig inte fel, jag värnar starkt om min integritet på nätet, använder VPN mer ofta än sällan när jag är på resande fot över wifi-hotspots/4G nätet redan idag. Men om det inte är tekniska skäl som styr (d.v.s. bakdörrar i hårdvaran o.s.v.), då är det mig skitsamma faktiskt om det är Huawei, Ericsson eller annan aktör som får BYGGA nätverket så länge driften ändå kan utföras i Sverige.

Kina har redan gott om information om mig om dom vill det; Använder Reddit, LoL, PoE, GI och massa andra online-tjänster som framförallt Kina-ägda Tencent rakt upp och ner äger eller har majoritet ägande i. Dom vet även hur kritiskt jag ställer mig mot deras regering många gånger, speciellt efter "Free Hong Kong"-debacklet där jag friskt spammade det lite över hela internet (vet inte hur många Reddit subs jag är bannad från, tror /r/sino var den första som bannade mig på under 12min)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Musikälskare

Ovanligt med positiva nyheter i dessa tider, detta var trevlig läsning nu på morronen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

En vinst för demokratin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I samband med att PTS godkänner fyra 5G-budgivare meddelar myndigheten att teknik från Huawei och ZTE inte tillåts.

Läs hela artikeln här

Skönt. Nu kanske vi även kan slippa att alla patetiska påståenden att det bara är Trump som för handelskrig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Även om de inte spionerar, vilket de med största sannolikhet gör, så ska man inte stötta en brutal diktatur genom att teckna miljardaffärer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det här blir nog en dyr historia för konsumenterna i slutändan, nästan alla svenska ISP'er kör Huawei i sina nät och det kommer vara extremt kostsamt att byta ut.

Helt riktigt av SÄPO och Sverige att göra en analys och våga ta ett beslut som konsekvens av resultatet från den.

Ibland är inte billigast bäst i längden, och säkerhet och trygghet måste ibland få kosta några kronor extra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tolka mig inte fel, jag värnar starkt om min integritet på nätet

Kina har redan gott om information om mig om dom vill det; Använder Reddit, LoL, PoE, GI och massa andra online-tjänster som framförallt Kina-ägda Tencent rakt upp och ner äger eller har majoritet ägande i.

Är inte det där lite självemotsägande?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Testpilot
Skrivet av backfeed:

Är inte det där lite självemotsägande?

Det är en sak (enligt mig) att använda VPN för att skydda sina inloggningar på t.ex. Wayne's över deras Wifi eller generellt över trådlösa nätverk med VPN, eller att använda olika alias online beroende på vilket 'forum' man hänger på. Eller om jag ska besöka någon mindre betrodd hemsida, då kan VPN+NoScript o.s.v. vara vettigt.

Sedan är det en annan sak (enligt mig) att man inte har mycket till val än att delge en viss mängd information (frivillig som inte) till diverse företag eller organisationer om man vill använda en tjänst.

T.ex. har jag inget annat val än att registrera ett konto på t.ex. Reddit, Genshin Impact eller liknande om jag vill effektivt nyttja tjänsten. Men sedan betyder inte det att jag använder samma uppgifter vid registrering av dessa tjänster som nödvändigtvis kan kopplas till mig som person eller mina "IRL-aktiviteter". Har t.ex. flera email konton, allt ifrån Gmail, Hotmail till Protonmail och dessutom flera konton på respektive tjänst beroende på vad jag sysslar med.

Jag är inte en "person of interest" i den aspekten att jag lär skydda mig bakom 8 proxy-väggar, 2 VPN's och slita ut webcam+mic ur laptopen och tvingas köra typ Kali-Linux. Men jag är inte heller så pass ointresserad av min integritet att jag väljer att sälja min själ och all min data till varenda företag eller stat som kommer längs min väg (använder inte Snapchat, Instagram eller något sådant).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Finns det någon risk att Xiaomi får samma behandling?

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Klart förståeligt med tanke på hur jävla värdelösa SÄPO är, förmodligen leker de med TikTok på arbetstid så snart kommer de få förbjuda den tjänsten också.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Jag tolkade det annorlunda, dvs. "Vidare meddelar PTS att även befintlig infrastruktur från Huawei och ZTE ska avvecklas", dvs. all backbone/core/access som är Huawei, där 5G-trafik passerar, räknas som icke tillåtet. Kanske oklar tolkningsfråga än så länge.

EDIT: Du är medveten om att mer eller mindre alla ISP'er i Sverige har Huawei någonstans i nätet va?

Lite otydligt kanske. Men ja det är jag medveten om. Om det endast gäller 5G så lär det inte kosta så mycket. Men om man däremot ska behöva byta ut enheter till 3G/4G så springer nog summan iväg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt riktigt av SÄPO och Sverige att göra en analys och våga ta ett beslut som konsekvens av resultatet från den.

Ibland är inte billigast bäst i längden, och säkerhet och trygghet måste ibland få kosta några kronor extra.

Tror du på fullt allvar, att beslutet grundar sig på säkerhet och trygghet? För mig är det mer ett politiskt beslut, gå USA's ärenden som vi gjort sen WW II. Vi har låtit dem spionera fritt och varit mkt tillmötesgående och hjälpsamma med delning av den info de efterfrågar. Man kunde önska att det var ett beslut taget för att skydda svenska intressen och tagit på humana grunder istället för att Sverige återigen lägger sig platt för världens mest konspirationsteoretiska regering.

Hade det varit för Sveriges bästa så hade man låtit svenska företag bygga med svensk teknik, inga läckor och full kontroll hela vägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Tror du på fullt allvar, att beslutet grundar sig på säkerhet och trygghet? För mig är det mer ett politiskt beslut,

Ja.

Alla statsbeslut är per definition politiska beslut (antingen direkt, eller indirekt). Det är närmast självevident.

Skrivet av orespray:

Hade det varit för Sveriges bästa så hade man låtit svenska företag bygga med svensk teknik, inga läckor och full kontroll hela vägen...

Fast vad du säger ovan skulle ju väldigt lätt kunna uppfattats som mer av ett arbetsmarknadspolitiskt beslut, än ett säkerhets- och försvarsmässigt sådant. Jag förstår din tankegång, men är inte övertygad om att det hade varit en lämpligare väg att gå riktigt så extremt långt.

Sedan är jag osäker på om det hade gjort någon praktisk skillnad, utan bara riskerat än mer kontrovers och än mer begränsningar av leverantörer för våra telekomoperatörer.

USA har ju ändå inga bolag som är stora på att bygga sådan telekominfrastruktur i Sverige och Europa. Det står ju oavsett politiska beslut redan idag främst mellan europeiska och kinesiska bolag. USA känns i stort helt uträknade från marknaden redan idag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

"Telenor har likt Telia valt att använda radioteknik från Ericsson samt Nokia för utbyggnaden av 5G, och håller sig därmed till PTS riktlinjer. Bolaget har ännu inte valt leverantör av teknik till kärnnätet (RAN)"

Rättelse: Radio är RAN, kärnnätet är Core.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orespray:

Tror du på fullt allvar, att beslutet grundar sig på säkerhet och trygghet? För mig är det mer ett politiskt beslut, gå USA's ärenden som vi gjort sen WW II. Vi har låtit dem spionera fritt och varit mkt tillmötesgående och hjälpsamma med delning av den info de efterfrågar. Man kunde önska att det var ett beslut taget för att skydda svenska intressen och tagit på humana grunder istället för att Sverige återigen lägger sig platt för världens mest konspirationsteoretiska regering.

Hade det varit för Sveriges bästa så hade man låtit svenska företag bygga med svensk teknik, inga läckor och full kontroll hela vägen...

Du pratar för döva öron. Stackars indoktrinerande Svenssons som saknar både reell tänkande och en källkritiks karaktär. Precis som du skriver hade man tänkt på Sveriges bästa hade man tagit in svensk ägda företag som skulle göra jobben, men nu slår man mot öst-asiatiska företagen för att husse USA:s företag sagt så! Viktigt att ha i åtanken att det finns INGA bevis att dessa företag ska brutit mot några lagar eller regler.

Röstar inte svenska befolkning bort dagens korrupta partier och politiker 7-klövern 2022, kommer Sverige hamna i samma nivå som Brasilien, Zimbabwe etc eller något annat värdelöst land inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Lite otydligt kanske. Men ja det är jag medveten om. Om det endast gäller 5G så lär det inte kosta så mycket. Men om man däremot ska behöva byta ut enheter till 3G/4G så springer nog summan iväg...

Vet inte om vi pratar om varandra här men om det gäller infrastrukturen och backbone så snackar vi höga miljardbelopp att bygga om näten.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jösses så godtrogen folk har gått och blivit när det gäller amerikansk retorik och good guy-bad guy mentaliteten och något luddigt "säkerhetshot" som aldrig defineras eftersom det kanske skulle leda till en diskussion om vilka egentligen de största informationsinhämtarna är. Skulle det handla om någon verklig säkerhetsrisk kan man utgå från att samma systemsvagheter finns från andra tillverkare, men sannolikt handlar det mest om att USA hotar med att stänga ute länder från att få amerikansk underättelsedata om man inte följer deras krav på hur systemen är uppbyggda.

Att Sverige mer och mer de senaste decennerierna har ställt sig bakom Nato, upprepar deras retorik, samtränar militärt med dem, medverkar i deras krig mm är en upptrappning från vår sida och medverkar knappast till en fredligare utveckling. Det här är bara ytterligare ett steg dithän och det är vi inte en måltavla så gör vi oss det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?