12åring vill ha Macbook Air, vad köpa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Om vi lägger upp frågan såhär. 12år idag Köper den sämsta Air med i3 och 8Gb ram 256Gb disk kommer denna fortfarande vara användbar när hon är 18år? Troligtvis inget photoshoppande eller filmredigerings arbeten

Nej den kommer vara trasig innan hon fyller 14, vad ska ens en 12-åring med egen dator till?

Permalänk
Viking
Skrivet av stoffe_83:

Ja det är ju så med Appleprodukter, de är inte prisvärda i min mening.

Kan tycka att priset på nya Apple-produkter är hyfsat okej. Men att betala 5500 kr och få en med 4:e gens i5:a, 4gb ram och 128gb lagring känns helt galet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja det är ju så med Appleprodukter, de är inte prisvärda i min mening.

Jag skulle påstå att de kan vara väldigt prisvärda beroende på vad man ska ha dem till.
Ska man göra någon typ av bildbehandling av foto eller video så är de överlägsna. Till och med de billigaste laptops från Apple har extremt bra färgåtergivning. Om det är en laptop man ska använda mycket utan mus som många gör idag så är det också överlägset bäst touchpad, den är i en helt annan liga. Byggkvalitén är också högre än i stort sett alla PC laptops. Högtalarna, mikrofon och ljudutgång har extremt hög kvalitet, något som på vissa PC konkurrenter kan vara helt oanvändbart dåliga.

Ska man istället spela spel på en Apple dator så är de inte alls prisvärda då GPU från dem ofta kostar väldigt mycket. Bryr man sig inte om skärmkvalité och byggkvalité/känsla och ljud och bara ska ha datorn för att göra basic basic och vill spara pengar så kan man såklart hitta bra billigare alternativ. Däremot är det enligt mig svårslaget att hitta något bättre prisvärt än en beggad macbook pro.

Vill bara tillägga att den gamla modellens Macbook Air är skräp att köpa som beggad eller ny dator. Köper man en äldre beggad så se till att det är en Macbook Pro med retina skärm och 8GB ram. Den senaste Macbook Air designen är väl helt ok med nya skärmen och 8GB ram.

Tillägg info Macbook Air
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nej den kommer vara trasig innan hon fyller 14, vad ska ens en 12-åring med egen dator till?

Jag har haft egen dator sen jag var 8. Dock då en väldigt gammal billig dator. Ärligt talat så kan du inte ens gå i skolan idag utan en dator hemma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Om vi lägger upp frågan såhär. 12år idag Köper den sämsta Air med i3 och 8Gb ram 256Gb disk kommer denna fortfarande vara användbar när hon är 18år? Troligtvis inget photoshoppande eller filmredigerings arbeten

Med tanke på att Apple är på väg att överge x86 för ARM, så kommer de nog Apple själva att göra den obrukbar innan dess.

Lösningen är väl att så småningom installera Windows/Linux på den, men då kan man ju lika gärna köpa en icke Apple laptop från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har haft egen dator sen jag var 8. Dock då en väldigt gammal billig dator. Ärligt talat så kan du inte ens gå i skolan idag utan en dator hemma.

Skillnad på att ha tillgång till en dator i hemmet och en macbook för 17 000 kr......

Fan när jag själv var 12 så var det bandy på gatan med grannbarnen och var det inte bandy så var de fotboll eller annan sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har haft egen dator sen jag var 8. Dock då en väldigt gammal billig dator. Ärligt talat så kan du inte ens gå i skolan idag utan en dator hemma.

Tror han menade "vad ska en 12åring ha en laptop för 17k till"...

För all del så är det kanon med bra hårdvara hemma, men känns svårt att motivera priset för surf och sims. Tror det är därför TS letar alternativ

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Får inte skolungdomar idag varsin Chromebook? Går väl visserligen inte att spela Sims på, men det är dom inte till för heller. (Fast det kanske går nu också, med tanke på Android?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Köpte en Thinkpad X1 begagnad till syrran som hon blev väldigt nöjd med. Lite samma känsla men med Windows, och mörkgrå. Grym kvalitet.

Antingen det eller typ någon XPS, definitivt bättre datorer på alla plan utöver mjukvara men det får man leva med eller köra linux.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Tror han menade "vad ska en 12åring ha en laptop för 17k till"...

För all del så är det kanon med bra hårdvara hemma, men känns svårt att motivera priset för surf och sims. Tror det är därför TS letar alternativ

Prestanda är väl inget att hurra för heller för just Macbook Air det är en Intel Y serie CPU med 2c/4t och 9 Watt TDP med dålig kyl lösning Apple har lyckats med konststycket att ha ganska dålig prestanda plus väldigt högljudd laptop med tanke på prestanda i premium segmentet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Om vi lägger upp frågan såhär. 12år idag Köper den sämsta Air med i3 och 8Gb ram 256Gb disk kommer denna fortfarande vara användbar när hon är 18år? Troligtvis inget photoshoppande eller filmredigerings arbeten

Mitt ex klagade precis på att datorn jag rekommenderade inte hänger med längre och håller på att gå i bitar.
Instegsmodellen MBA köpt 2011, har för mig det var i5 och 4GB ram.

Börjar hon inte göra något med större behov av prestanda lär den hänga med tills hon är 18.

Jag hade dock försökt invänta ARM-modellerna och se hur de blir, förhoppningsvis visas de upp före jul.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mitt ex klagade precis på att datorn jag rekommenderade inte hänger med längre och håller på att gå i bitar.
Instegsmodellen MBA köpt 2011, har för mig det var i5 och 4GB ram.

Börjar hon inte göra något med större behov av prestanda lär den hänga med tills hon är 18.

Jag hade dock försökt invänta ARM-modellerna och se hur de blir, förhoppningsvis visas de upp före jul.

4GB e för lite 8GB e minimum annars blir det badboll

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nej den kommer vara trasig innan hon fyller 14, vad ska ens en 12-åring med egen dator till?

Inte för att vara den som är den, men är inte detta en lite märklig fråga att ställa på SweClockers?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Inaktiv

Kan du tänka dig en begagnad modell, köp en från tiden innan de bytte tangentbord och tog bort alla portar. Everymac är en bra sida att jämföra modellerna och se vad man faktiskt får - Mid 2013, Early 2014 och Early 2015 är modellerna du ska leta efter. Se till att köpa med 8GB ram också. Dessa är bra datorer förutom att processorerna endast är dubbelkärniga och att skärmen är ganska trist (1440x900). Men på en så liten skärm så är det ändå helt okej.

Vill du köpa en nyare modell, så är det tyvärr endast den senaste som är värd att lägga några pengar på. De andra har det katastrofala tangentbordet som går sönder nästan av att man bara tittar på det.

Permalänk
Medlem

Tja. Vissa av Macarna hade ganska länge bara tvåkärniga processorer och 4GB, eller rentav 2GB, RAM, och det håller inte idag. Minst 6GB är min erfarenhet efter att ha uppgraderat 2 äldre Macbook från 4 till 6GB, stor skillnad. Mindre skillnad att gå från 6 till 8. Från 8 till 16, som jag har nu, märker jag mest av när jag kör Windows i en VM.

Men jag skulle också satsa på begagnad. Förklara läget. Ny Pc eller begagnad Mac.

Mac kostar mer men har å andra sidan inte Windows 10, som många hatar innerligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag tror att man har mer nytta senare i livet om man börjar med Windows och PC tidigt. Folk som kan PC kör lätt Mac, medans folk som bara kan Mac brukar sitta som fån om de får en PC i knäet. Lite som att bara lära sig automatväxlad bil typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Inte för att vara den som är den, men är inte detta en lite märklig fråga att ställa på SweClockers?

Nja, tycker inte att en 12 åring är kapabel att anvsvara för en egen dator, än mindre en för 17 000,

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är lite klurigt då jag å ena sidan verkligen vill vara en person som har en pc även på laptopsidan, men jag tycker helt ärligt att det är svårt att övertala mig själv att byta från mac hur mycket jag än försöker.

Det här är mina argument som jag haft med mig själv:

Pro PC:
* Mer prestanda för mindre pengar.
* Möjlighet att spela.

Pro MAC:
*Byggkvalitén på en Macbook air kommer du inte få från en PC, såvida du inte har lust att betala lika mycket som en macbook air kostar.

*Fungerar alltid helt smärtfritt till det jag använder den till, vilket är surfande, dokument och youtube/filmtittande.

*Håller extremt länge. Alla mina macbooks har fungerat klockrent till det att jag själv på ett eller annat sätt förstört dom genom att spilla över dom eller liknande.

*När dom väl går sönder av att mina egna klumperier så ger de alltid OSKÄLIGT mycket pengar på försäkringen. Jag brukar försöka köpa en rätt ny, men beggad dator från början och gav till exempel 10k för min som jag har idag för två år sedan, idag verkar de gå för runt 8000:- begagnade och jag skulle därför få runt 6500:- på försäkringen om jag tog sönder den idag, eller möjligheten att sälja den med ca 2000:- i förlust efter två, detta är helt enkelt en heeeelt annan värld gentomt om jag hade haft en två år gammal Dell XPS till exempel.

* Premiumkänslan från en mac är för mig svårslagen och jag gissar att det även är detta som din dotter är ute efter och det kommer hon helt enkelt inte få från en PC för säg 8k.

Med dessa argument i åtanke så landar jag alltså gång efter annan i att behålla min macbook och då är jag ändå en datorentusiast och till viss del gamer som nog ändå skulle kunna uppskatta det som är bättre med PC, men för den gemene användaren så tycker jag verkligen att Macbook är ett riktigt bra val.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Tipset är att kolla på om du kan hitta en deal på den äldre XPS:en, 7390 tror jag den hette. Du kommer förmodligen inte under 10 papp men det är nog det närmaste mac som finns inom PC idag och du får förmodligen bättre hårdvara. Tycker att HP:s 2-1 datorer med ryzen 5 (4000-serien) också verkar trevliga men de har jag ingen erfarenhet av plus att de verkar vara svåra att få tag i. Erfarenhetsmässigt är det inget som slagit macbooks i byggkänsla och användarvänlighet men har med åren haft svårt att svälja priset. Min senaste MBP höll i 10 år innan GPU:n gick och dog för andra gången och hade den fortfarande funkat hade jag aldrig köpt något nytt. Sitter nu med HP omen 15 som har funkat bra hittills men jag saknar styrplattan...

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/xps...
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=158P2E...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja det är ju så med Appleprodukter, de är inte prisvärda i min mening.

Ja det är ju så med Appleprodukter, de är prisvärda i min mening.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

4GB e för lite 8GB e minimum annars blir det badboll

Jag menade inte att han skulle leta upp någon gammal modell, det är modellen hon använt i 9 år och nu klagar på att den börjar bli trött.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja det är ju så med Appleprodukter, de är inte prisvärda i min mening.

Håller delvis med, sett till prestanda är det inte disco men till kvalitet och känsla så finns det inget som slår en MacBook. Har du en gång använd en MacBook så kommer alla andra märken kännas plastiga och knakiga.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Känner igen mig, är 21 år. Ville ha en Macbook Pro som 13-14 åring, detta för att kompisar hade det och hade varit coolt att ha en tunn laptop gjord av aluminium med Apple loggan där bak osv.. Medans kompisar hade den vita Macbooken i plast, tror jag höll på att sälja in mig själv någon sorts känsla. Alltså vara den typiska Starbucks kunden med sin Macbook, var tydligen ganska hip som 14 åring.

Blev en gaming PC istället när jag var 14 år och tack gode gud att jag blev avrådd av familjen och köpte en PC istället, tror jag hade bytt den macbooken till en PC i slutändan när jag tänker efter såhär i efterhand. Men nu var jag ju spelintresserad, kanske inte er dotter är. Skulle valt att vänta tills de släpper deras egna CPU:er om någon månad, jag skulle kunna tänka mig en sådan om jag behövt en ny laptop. Men tror hon har också sålt in sig i någon "känsla" som jag gjorde, kommer nog gå över.. Vad ska en 12 åring ha en sådan dator till? Alternativt en begagnad äldre Macbook Air till en början för hon kommer antagligen inte bry sig om att skärmen är sämre osv..

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem

Har kommit en hel del välbyggda windows laptop som är mer prisvärda än macbook på sistone. Det hjälper förstås inte om det är MacOS hon är ute efter. Här är några exempel som alla har aluminiumchassi:

Huawei MateBook D
Skärm: 14 tum, 1080p IPS display
RAM-minne: 8 GB ddr
Processormodell: AMD Ryzen 5 3500U
Hårddisk: 512gb SSD
Pris: 6490

Finns flera olika varianter av Huawei matebook D. Huawei har även en laptop som kallas Huawei matebook 13(utan D) vilken är lite av en macbook air klon som du borde ta dig en titt på.

Lenovo IdeaPad 5-14
Skärm: 14 tum, 1080p IPS display
RAM-minne: 8 GB ddr
Processormodell: AMD Ryzen 5 4500U
Hårddisk: 512gb SSD
Pris: 7299kr (brukar dock gå att få tag på för 6500kr på reor)

Denna modell finns även i 15 tum, heter då Lenovo Ideapad 5-15. Huaweis laptops är mer lika Macbook air än vad denna är men jag tänkte nämnda den eftersom den är rätt prisvärd.

Annars skulle jag råda dig till Apple släpper sina nya laptops med sin egen processor snart. De kommer fortsätta vara usla i prestanda per krona mått men de kommer sannolikt vara välbyggda, ha den viktiga apple loggan och vara lite billigare än tidigare laptopgenerationer.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Köpte min Macbook Pro från Netonnet. Om du väl beslutar dig för att köpa Macbook skulle jag rekommendera dem, då dem brukar vara billigare än övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag skulle påstå att de kan vara väldigt prisvärda beroende på vad man ska ha dem till.
Ska man göra någon typ av bildbehandling av foto eller video så är de överlägsna. Till och med de billigaste laptops från Apple har extremt bra färgåtergivning. Om det är en laptop man ska använda mycket utan mus som många gör idag så är det också överlägset bäst touchpad, den är i en helt annan liga. Byggkvalitén är också högre än i stort sett alla PC laptops. Högtalarna, mikrofon och ljudutgång har extremt hög kvalitet, något som på vissa PC konkurrenter kan vara helt oanvändbart dåliga.

Ska man istället spela spel på en Apple dator så är de inte alls prisvärda då GPU från dem ofta kostar väldigt mycket. Bryr man sig inte om skärmkvalité och byggkvalité/känsla och ljud och bara ska ha datorn för att göra basic basic och vill spara pengar så kan man såklart hitta bra billigare alternativ. Däremot är det enligt mig svårslaget att hitta något bättre prisvärt än en beggad macbook pro.

Vill bara tillägga att den gamla modellens Macbook Air är skräp att köpa som beggad eller ny dator. Köper man en äldre beggad så se till att det är en Macbook Pro med retina skärm och 8GB ram. Den senaste Macbook Air designen är väl helt ok med nya skärmen och 8GB ram.

All problematik du nämner, vilket förövrigt inte stämmer för en Windows laptop i samma prissegment, är saker som skulle gå undkomma eller till och med förbättra med tillbehör. Köper du en icke-Äpple laptop med motsvarande komponenter till den variant av Macbook Air du väljer hade du kunnat köpa till monitor, högtalare, mus etc. utan att ens komma i närheten av samma urlöjliga prislapp Apple sätter.

Det här med att de är "överlägsna" i bildbehandling tänker jag inte ens gå in på..

Permalänk

Kom att tänka på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=_VotJ1IZPSw
När t.o.m Linus PcMasterRace tycker att förra generationens MacBook Air på många punkter sammantaget är bättre än pc-alternativen så måste t.o.m de mest inbitna pc-älskarna lyssna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kom att tänka på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=_VotJ1IZPSw
När t.o.m Linus PcMasterRace tycker att förra generationens MacBook Air på många punkter sammantaget är bättre än pc-alternativen så måste t.o.m de mest inbitna pc-älskarna lyssna.

Har du kollat på hela videon?

Permalänk
Skrivet av Floskel:

Har du kollat på hela videon?

Ja det var ett tag sen, vet att han rekommenderar några pcs också om det är du menar, men det tar ju inte ifrån de positiva egenskaperna han nämner med Macbook Air.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌