Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Grattis! Mitt flyttades fram idag till den 21/10 så håller tummarna 🤞. Hur är det med coil whine på ditt ex?

Tyvärr har jag märkt av coil whine när jag spelar vilket känns j-a trist på ett kort som kostar över 20.000kr. Aldrig haft det på något av alla mina Asus kort de senaste 10 åren så blev inte jätteglad när jag upptäckte detta. Oljudet dämpas dock då jag alltid har headset på mig när jag spelar samtidigt som fläktarna går på max, men givetvis störigt att det ens existerar i den här prisklassen. Vill man ta bort coil whine helt så kan man aktivera V-sync, fast med ett sånt här grafikkort så vill man ju ha 100fps+ i de flesta fall, speciellt då jag har en 144hz skärm.

Har inte bestämt mig hur jag ska gå vidare, har 60 dagars öppet köp hos Komplett, eller om jag kontaktar Asus kring detta.
Ser fram emot att höra hur korten till @Eyeless1983, @AAKEE, @FörstaÄrSåJävlaGod och @Blurgh presterar. Kanske får ni ett bättre exemplar än mig?

Jag har hittills provat dessa spel och alla ger coin whine när V sync inte är aktiverat.
Call of Duty Warzone
Red Dead Redemption 2
Mafia: Definitive Edition.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Mitt 3090 Strix OC från komplett ändrades från förväntas i lager 1 nov till bekräftat i lager 25 oktober. Hoppas jag har det på måndag eller tisdag då. Så taggad

Exakt samma här, hoppas vi är tilldelade ett kort var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Tyvärr har jag märkt av coil whine när jag spelar vilket känns j-a trist på ett kort som kostar över 20.000kr. Aldrig haft det på något av alla mina Asus kort de senaste 10 åren så blev inte jätteglad när jag upptäckte detta. Oljudet dämpas dock då jag alltid har headset på mig när jag spelar samtidigt som fläktarna går på max, men givetvis störigt att det ens existerar i den här prisklassen. Vill man ta bort coil whine helt så kan man aktivera V-sync, fast med ett sånt här grafikkort så vill man ju ha 100fps+ i de flesta fall, speciellt då jag har en 144hz skärm.

Har inte bestämt mig hur jag ska gå vidare, har 60 dagars öppet köp hos Komplett, eller om jag kontaktar Asus kring detta.
Ser fram emot att höra hur korten till @Eyeless1983, @AAKEE, @FörstaÄrSåJävlaGod och @Blurgh presterar. Kanske får ni ett bättre exemplar än mig?

Jag har hittills provat dessa spel och alla ger coin whine när V sync inte är aktiverat.
Call of Duty Warzone
Red Dead Redemption 2
Mafia: Definitive Edition.

Fan va trist.. Jag ska sätta ek vattenblock på mitt oxå, får se om det hjälper eller förvärrar problemet. Återkommer när det är på plats.

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Fan va trist.. Jag ska sätta ek vattenblock på mitt oxå, får se om det hjälper eller förvärrar problemet. Återkommer när det är på plats.

Håller tummarna för att ditt exemplar funkar bättre än mitt, ser fram emot att höra hur det går för dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Mitt 3090 Strix OC från komplett ändrades från förväntas i lager 1 nov till bekräftat i lager 25 oktober. Hoppas jag har det på måndag eller tisdag då. Så taggad

Jag hade 1/11 med, men för en vecka sedan blev det förväntas i lager 21/10 och igår(?) blev det "Beställd, bekräftad i lager 25 oktober 2020".

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Tyvärr har jag märkt av coil whine när jag spelar vilket känns j-a trist på ett kort som kostar över 20.000kr. Aldrig haft det på något av alla mina Asus kort de senaste 10 åren så blev inte jätteglad när jag upptäckte detta.

Detta blir mitt femte Strix OC och har klarat mig bra innan så jag räknar med det...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Det finns lite skillnader mellan de olika korten angående anslutningar. EVGA, PNY och MSI verkar ha endast en HDMI 2.1 och 3st DP 1.4a, ASUS verkar köra med 3dmi och 2st DP, Gigabyte kör 2 hdmi och 2st DP i de billigare modellerna medan deras aorus master/Xtreme har tre av varje. Korten verkar kunna köra max 4st skärmar.Någon som har synpunkter om detta? Spelar det någon roll eller kan det bli en begränsande faktor?

Edit

Skrivet av Rico01:

Förlåt men bara liten knitpick: Aorus är Gigabyte. ASUS har Strix. Gigabytes billigare kort har 2st HDMI 2.1 och 3st DP 1.4.

tack för rättelse, lite hastigt skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det finns lite skillnader mellan de olika korten angående anslutningar. EVGA, PNY och MSI verkar ha endast en HDMI 2.1 och 3st DP 1.4a, ASUS verkar köra med 2st av varje medan deras aorus master/Xtreme har tre av varje. Korten verkar kunna köra max 4st skärmar.Någon som har synpunkter om detta? Spelar det någon roll eller kan det bli en begränsande faktor?

DP kostar väl inte medan HDMI måste licensieras? Finns ju DP-HDMI adaptrar i alla fall.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det finns lite skillnader mellan de olika korten angående anslutningar. EVGA, PNY och MSI verkar ha endast en HDMI 2.1 och 3st DP 1.4a, ASUS verkar köra med 2st av varje medan deras aorus master/Xtreme har tre av varje. Korten verkar kunna köra max 4st skärmar.Någon som har synpunkter om detta? Spelar det någon roll eller kan det bli en begränsande faktor?

Förlåt men bara liten knitpick: Aorus är Gigabyte. ASUS har Strix. Gigabytes billigare kort har 2st HDMI 2.1 och 3st DP 1.4.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Underbara nyheter!
Speciellt att det kommer börja rulla ut lite icke-OC modeller också!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Är nästa veckas leverans andra batchen av 3080 strix OC ? eller har den redan kommit iväg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Kul att läsa dessa inlägg innan läggdags, då kan man sova gott.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Märker att mitt 3090 FE har CoilWhine när jag spelar endel spel , märker av det i WarZone men inte i Hots. Någon annan som har problem med sitt FE?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har ett RM750x v2 nätagg idag och det har 2 st pci-e 8-pin kablar som är daisy chained

https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2#in...

Kommer förmodligen att få hem ett RTX3080 med 3 st 8-pin snart men har inte hittat någon butik som har singelkablar på lager till mitt nätagg. Går det bra att sätta en separat kabel på första 8-pin och sen en kabel med daisy chain på de två sista 8-pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Har ett RM750x v2 nätagg idag och det har 2 st pci-e 8-pin kablar som är daisy chained

https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2#in...

Kommer förmodligen att få hem ett RTX3080 med 3 st 8-pin snart men har inte hittat någon butik som har singelkablar på lager till mitt nätagg. Går det bra att sätta en separat kabel på första 8-pin och sen en kabel med daisy chain på de två sista 8-pin?

Yes, det är ok att koppla så.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Märker att mitt 3090 FE har CoilWhine när jag spelar endel spel , märker av det i WarZone men inte i Hots. Någon annan som har problem med sitt FE?

Jo det "fnittrar" en del också mitt 3090FE, kör dock utan glas-sida för jag har ett temp-bygge i väntan på zen3 och kylaren är för stor så hoppas jag märker det mindre sen. Men blir bättre jag vsyncar.

Finns en tråd för detta för övrigt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1609111-3080fe-coil-wh...

Permalänk
Skrivet av izcho:

Jo det "fnittrar" en del också mitt 3090FE, kör dock utan glas-sida för jag har ett temp-bygge i väntan på zen3 och kylaren är för stor så hoppas jag märker det mindre sen. Men blir bättre jag vsyncar.

Finns en tråd för detta för övrigt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1609111-3080fe-coil-wh...

Samma sak på mitt Asus 3090 Strix OC.
Finns även en tråd på Overclockers UK om detta, där en användare påstår att Coil Whine försvann för honom efter 30 timmars gaming cirka. Får se om det blir samma för mig, har la kanske lirat 5 timmar med mitt 3090 hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Finns även en tråd på Overclockers UK om detta, där en användare påstår att Coil Whine försvann för honom efter 30 timmars gaming cirka. Får se om det blir samma för mig, har la kanske lirat 5 timmar med mitt 3090 hittills.

coilwhiners xD skämtosido.
Har inte hört om vad coilwhine är eller förstått vad youtubers pratar om angående vad coilwhine, antar att de är ett gammalt begrepp som följt med och man ska veta vad de är mer än ett ljud bara.
alla kort jag haft samt mitt 3080 har låtit mycket pga hög fläkthastighet, har alltid haft slutna lurar så inget som stört mig nånsin fastän datorn står på bordet, eller så har ja bara dålig hörsel från o jobbat på fabrik och verkstad.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Jag har tyvärr inte uppfattat hur mycket info du sitter på, men har du någon sorts insikt i vilka ÅF ni levererar till samt ca-volymer per ÅF?

Har du någon koll på om ni levererar något till Elgiganten eller om de är helt ute och cyklar? Som jag förstått har de inte lyckats leverera ett enda ASUS-kort än.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1nne:

Jag har tyvärr inte uppfattat hur mycket info du sitter på, men har du någon sorts insikt i vilka ÅF ni levererar till samt ca-volymer per ÅF?

Har du någon koll på om ni levererar något till Elgiganten eller om de är helt ute och cyklar? Som jag förstått har de inte lyckats leverera ett enda ASUS-kort än.

MVH

Not trying to be a dick or anything...

Men han har skrivit ett flertal gånger att han inte kan svara på enskilda återförsäljares leveranser eller volymer. Tror han skrev det senast idag faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

jag har fått ett Asus 3090 non OC för ca 10 dagar sen från Felgiganten

som sagt innan så lita inte på datumet det stod att den skulle komma i januari
me så pling var den på g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Not trying to be a dick or anything...

Men han har skrivit ett flertal gånger att han inte kan svara på enskilda återförsäljares leveranser eller volymer. Tror han skrev det senast idag faktiskt.

Tack Vardagsrum, det var lite det jag var inne på att jag vet inte riktigt vad han skrivit tidigare eller hur mycket han vet. Men nu förstår jag

Upptäckte nu också att det var ju väldigt enkelt att gå in på hans profil och se alla tidigare poster i forumen. Där svarade han senast idag vid 7-tiden exakt på den fråga jag typ ställde. Jag skäms lite nu.

Permalänk
Medlem

Ja då var den här! tog 4 vardagar för DHL att köra upp till Norrland i snöoväder och regn. Tack @Inet ni vann racet mot Webhallen och Felgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

jag har fått ett Asus 3090 non OC för ca 10 dagar sen från Felgiganten

som sagt innan så lita inte på datumet det stod att den skulle komma i januari
me så pling var den på g

Jag tolkar det som att nybeställningar kan förväntas leverans i Januari.

Jag tror jag var relativt tidig med order på ASUS 3080 TUF OC på Elgiganten. Jag fick min beställningsbekräftelse 16:29 på releasedagen men de var ju långsamma med att släppa på beställningar också. Jag fortsätter hålla mina tummar och tår.

Permalänk
Skrivet av Fatpala:

Ja då var den här! tog 4 vardagar för DHL att köra upp till Norrland i snöoväder och regn. Tack @Inet ni vann racet mot Webhallen och Felgiganten
https://cdn.discordapp.com/attachments/732265607327907872/768442782141906944/IMG_20201021_135209.jpg

Grattis! Håller tummarna för dig att du fick ett 3090 Strix utan coil whine. Du får gärna rapportera hur det går

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Håller tummarna för dig att du fick ett utan coil whine. Du får gärna rapportera hur det går

Har också coilwhine på mitt 3080 FE men då måste ja lägga örat mot chassit så ingenting jag bryr mig om då kortet är tyst överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

spännande! får se då, kan nog leva med det annars.
har väl spelat typ en kvart sen jag fick kortet, pärlor för svin, använder mest datorn för skapande i 3d.

Permalänk
Medlem

Jag kan av någon anledning inte ladda webhallens sida just nu och vet inte vad de skickar. Men jag har idag fått ett spårningsnummer på mailen om att en leverans är påväg från dem. Jag har bara två beztällningar liggandes. 3090 strix oc och ett ROG Crosshair VIII Dark Hero.

Edit: Nu fungerar sidan. 3090 strix oc skickat idag beställning 15:01.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är sen på bollen eller om det faktiskt är nytt, men nu finns tabeller med ungefärliga köplatser på sidorna för 3080 TUF-korten hos Webhallen. För 3080 TUF icke-OC står det även "Flera leveranser V43-44-45" på allokerade kort istället för bara "Ingen ETA" som tidigare.