Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Amerikanska staten stämmer Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det finns ju gott om idéer som vi nu anser självklara som man tidigare ansåg att dom måste tas bort (censurera om man så vill) med hänvisning till att den accepterade sanningen bara är självklarheter och censuren bara är ansvarstagande.

Om man inte förstår att det där är en livsfarlig väg att gå så är vi riktigt illa ute.

Jorden är platt, vänta de får ju vara på youtube... Får sån skit vara där är det snudd på för lite censur, dock kan det leda till ett gott skratt om inte annat

Utan att älda på något gällande hat osv, vet du själv saker som censuretats som du misstänker kan vara "självklara"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jorden är platt, vänta de får ju vara på youtube... Får sån skit vara där är det snudd på för lite censur, dock kan det leda till ett gott skratt om inte annat

Utan att älda på något gällande hat osv, vet du själv saker som censuretats som du misstänker kan vara "självklara"?

Med ditt resonemang så borde ditt inlägg i den här tråden tas bort.
För nu kommer jag och påstår att ditt sätt att stava elda med ä är på samma nivå som att säga att jorden är platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jorden är platt, vänta de får ju vara på youtube... Får sån skit vara där är det snudd på för lite censur, dock kan det leda till ett gott skratt om inte annat

Utan att älda på något gällande hat osv, vet du själv saker som censuretats som du misstänker kan vara "självklara"?

Unity2020s twitter-konto är nedstängt, och NY Posts nyhet om Hunter Bidens dator censurerades.

För att ta 2 exempel.

Sen ligger det ju i sakens natur att vi inte är överens om vad som är självklart idag, idag. Slaveriet (för att ta ett självklart exempel) var fel även när alla inte var överens om att det var det. Det var fel redan när 1 person sa det. Idag skulle den personen censureras.

Jag är t.ex. övertygad om att hysterin runt covid är något vi kommer se annorlunda på om ett par år.
Nu finns den här videon förvisso på Youtube:

https://youtu.be/w6IeN6sgJ3g

men det finns ju gott om exempel där Youtube har tagit bort den här typen av videos.

https://support.google.com/youtube/thread/46573762?hl=en

Permalänk
Inaktiv

På tiden, skulle gjorts för längesedan. Enda anledningen att det görs nu lär vara orangea dårens hat mot techjättarna.

Permalänk
Medlem

https://duckduckgo.com/

Man måste inte söka på google. Det finns alternativ.
Vet att det är näst intill omöjligt att undvika google helt men just för sökningar kör jag ofta duckduckgo som komplement för att hitta sidor som google döljer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Finns väl inga bolag som är helt neutrala, det är typ en omöjlighet. Ska i så fall alla mediahus bannlysas?

ja absolut , har dom anställda som sitter och censurerar efter eget politiskt tycke ska dom bort alt få en jävla massa böter varje gång så sker

media ska vara oberoende .... vill dom bedriva politik eller agenda mot något finns det andra verksamheter

observera att jag enbart talar om media , alla övriga bolag som tar politisk ställning kan man enkelt välja att bojkotta och vägra handla från vilket man bör göra som konsument

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

I vanliga fall hade jag hållt med dig att det är löjligt. Hett kaffe kan brännas, lägg inte motorsågen mot benet när du startar, din anka gick över gatan osv osv. Sånt som övriga världen kallar sunt förnuft.

Oavsett vad man tycker om det amerikanska valet så är det uppenbart att medier, sociala som gammelmedia, förvränger, förvrider och censurerar till den bild som de vill förmedla. Naturligtvis vill man diskutera datorer, spel och elektronik på en site som sweclockers och det riskerar alltid att svämma över med pajkastning eller värre resultat när politik diskuteras.

Vad jag läser ut i ordet löjligt.. ja det beror på före eller efter morgonkaffet

Vill bara poängtera att det inte alls är så "löjligt" som många tror i USA, t.ex. det heta (närmare 100 grader) kaffet som gav tredje gradens brännskador i underlivet och där ersättningen utöver medicinska och rättegångskostnader inte var så stor. Det var McDonalds som drev kampanjen om att det var löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Inte alls, Google har en totalt dominerande ställning. Oavsett hur mycket man gillar Google måste man inse att det aldrig är bra med företag som blir alltför dominerande på en marknad.

Permalänk
Inaktiv

bör väl tilläggas att det inte är första gången samt att dom fullständigt skiter i domar mm på google ..... dock har dom en ordentlig regering nu så dom blir stämda även på hemmaplan

dom har för samma sak fått böter av EU åren 2017 - 2018 - samt 2019 med med ca 15 miljarder kr per gång så detta är inget nytt ....... även mutat mobiltillverkare med miljardbelopp osv .

Permalänk
Medlem

DuckDuckGo är en väldigt bra sökmotor som bara blir bättre och bättre. Den spårar inte heller eller säljer vidare ens sökhistorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vilka i Sverige är det då som censurerar Google?

Kanske inte handgripligen polisen, men på direktiv av polis, i sin tur på direktiv av ovanstående myndighet o.s.v censurerar vissa sökningar och blockerar sidor. På gott och ont, mest gott i mitt tycke.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

2. Dessa jättar har tidigare varit helt ointresserade att ta ansvar vad som faktiskt publiceras på deras plattformar vilket inneburit att skit som antisemitism, rasism, extremism och rent förtal fått frodas utan någon som helst hejdande.

Nu är det inget jag själv förespråkar, men i sakfrågan så är det inte olagligt att vara antisemit, rasist eller extremist i sig. Därför är det censur på statlig nivå. Att det är "skit" är ett dåligt argument, personer med ovan nämnda åsikter tycker en annan är skit, och ska censureras eller något ännu värre. Visst är det väldigt obekvämt att vända på det? Man kan ju inte säga att man har rätt i såndana frågor utan att själv utse sig själv till övermänniska, det kanske är värre egentligen?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Att kalla det för censur ifall de tar bort spridning av rasistiska, extremistiska, vetenskapsfientliga och andra försök till att förvränga verkligheten är inte det samma som att hota yttrandefriheten. Att de som vill uttrycka sådant som vore det fakta är det verkliga hotet mot yttrandefriheten eftersom det förvränger själva kärnan i det den syftar till. Det handlar bara om att sätta vissa tydliga gränser. Viss politisk "censur" kommer alltid att behövas för att värna demokratin mot fientliga idéer och allmänt dårskap.

Säger inte att jag tycker att allt som Google gör, och deras monopol är av godo i sig, men man får skilja på äpplen och päron. I det här fallet är det helt uppenbart vad som ligger bakom (hint: ett presidentval...)

William Barr är alltså ett större hot mot rättsstat och demokrati, om nu någon trodde något annat.

Det finns inte en sanning, "sanningen" är alltid relativ varför alla åsikter alltid skall tillåtas.
Det finns tyvärr ingen mellanväg, Sverige har varit bra på detta historiskt men vi ser mer och mer av inskränkningar som tyvärr är censur.
Trenden är väldigt tydlig bland de som debatterar, de som befinner sig på den "rätta" åsikts-sidan tar sig allt mer våldsamma friheter för att hävda sin rätt.
Min slutsats är att inskränkningar i vad man får skriva eller säga accelererar de negativa sidorna av debatten, allt borde släppas fritt igen!
Må bästa åsikt vinna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Napster91:

Nu är det inget jag själv förespråkar, men i sakfrågan så är det inte olagligt att vara antisemit, rasist eller extremist i sig. Därför är det censur på statlig nivå. Att det är "skit" är ett dåligt argument, personer med ovan nämnda åsikter tycker en annan är skit, och ska censureras eller något ännu värre. Visst är det väldigt obekvämt att vända på det? Man kan ju inte säga att man har rätt i såndana frågor utan att själv utse sig själv till övermänniska, det kanske är värre egentligen?

bra skrivet , tror dock inte censurförespråkare riktigt förstår om det inte passar egen agenda eller åsikt utan dom försöker ta sig rätten att bestämma vad folk ska tycka eller tänka / känna , precis som google med deras snedvridna imbiciller till personal och ledning .

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Med ditt resonemang så borde ditt inlägg i den här tråden tas bort.
För nu kommer jag och påstår att ditt sätt att stava elda med ä är på samma nivå som att säga att jorden är platt.

Haha kom på att jag stavat fel när jag gick från förskolan, trött på morgonen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan du ge exempel på sånt som cencureras på Youtube?
Jag upplever inte som att Youtube cecurerar åsikter, skulle gärna vilja veta vad som cencureras.

De censurerar helt godtyckligt, kritik mot "fel" religioner , radikal-feminism, kommunism osv.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det är USA det handlar om , "first amendment" ger dej rätt att tycka i princip vad som helst , och till skillnad mot för här i Sverige så kan du säga det högt också , t.ex. bränna kors i vita huvor m.m.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

ja absolut , har dom anställda som sitter och censurerar efter eget politiskt tycke ska dom bort alt få en jävla massa böter varje gång så sker

media ska vara oberoende .... vill dom bedriva politik eller agenda mot något finns det andra verksamheter

observera att jag enbart talar om media , alla övriga bolag som tar politisk ställning kan man enkelt välja att bojkotta och vägra handla från vilket man bör göra som konsument

Tidningar har alltid varit politiska och har därmed alltid vinklat och valt vad de rapporterar eller inte, de enda som har krav på sig att vara oberoende är SVT och SR, alla andra, SvD, DN, Aftonbladet osv har tydliga politiska inriktningar.

Att kräva att media i sig ska vara oberoende är ju en ganska grov typ av censur isåfall då de inte skulle kunna få klaga på makthavare utan bara enkelt rapportera vad de gör, varken mer eller mindre. Medias största uppgift, vilket är att granska makthavare, skulle isåfall vara omöjlig att utföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Det finns inte en sanning, "sanningen" är alltid relativ varför alla åsikter alltid skall tillåtas.
Det finns tyvärr ingen mellanväg, Sverige har varit bra på detta historiskt men vi ser mer och mer av inskränkningar som tyvärr är censur.
Trenden är väldigt tydlig bland de som debatterar, de som befinner sig på den "rätta" åsikts-sidan tar sig allt mer våldsamma friheter för att hävda sin rätt.
Min slutsats är att inskränkningar i vad man får skriva eller säga accelererar de negativa sidorna av debatten, allt borde släppas fritt igen!
Må bästa åsikt vinna!

Jag skulle aldrig säga att man inte har rätt till sina egna åsikter! Men det är ganska långt mellan åsikter och fakta i de flesta fall, eftersom åsikter för det mesta grundar sig i känslor snarare än vetenskapliga fakta. Sanningen kan ha olika sidor, visst, men den är i vetenskaplig mening sällan relativ.

Själv betackar jag mig för tanken på att leva i ett åsiktssamhälle styrt av innehållslösa influencers från Södermalm, demagogiska extremister, flummiga sekterister eller helt vanliga Svenssons som clickbaitat lite för mycket. Men det är såklart bara min åsikt...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thule:

Tidningar har alltid varit politiska och har därmed alltid vinklat och valt vad de rapporterar eller inte, de enda som har krav på sig att vara oberoende är SVT och SR, alla andra, SvD, DN, Aftonbladet osv har tydliga politiska inriktningar.

Att kräva att media i sig ska vara oberoende är ju en ganska grov typ av censur isåfall då de inte skulle kunna få klaga på makthavare utan bara enkelt rapportera vad de gör, varken mer eller mindre. Medias största uppgift, vilket är att granska makthavare, skulle isåfall vara omöjlig att utföra.

Och hur är det inom SR och SVT ?
Tycker BLM - BREXIT rappirteringen är ett hån.... Men så går det med politiskt korrekta i ledning över kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan du ge exempel på sånt som cencureras på Youtube?
Jag upplever inte som att Youtube cecurerar åsikter, skulle gärna vilja veta vad som cencureras.

Covid-19 fakta t.ex. om flockimmunitet
Information om kryptovalutor
Vaccinkritik
Konspirationsteorier

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

ja absolut , har dom anställda som sitter och censurerar efter eget politiskt tycke ska dom bort alt få en jävla massa böter varje gång så sker

media ska vara oberoende .... vill dom bedriva politik eller agenda mot något finns det andra verksamheter

observera att jag enbart talar om media , alla övriga bolag som tar politisk ställning kan man enkelt välja att bojkotta och vägra handla från vilket man bör göra som konsument

Min poäng är att det är omöjligt att vara helt neutral, dock tycker jag att de flesta större mediahus, åtminstone i Sverige ändå lyckas vara relativt neutrala. Skulle man i större utsträckning börja anpassa sig efter din politiska åskådning, finns det risk för att andra blir mer missnöjda. Tycker man idag håller en hyfsad kompromiss mellan samtliga grupper

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Håller med om att det i princip är omöjligt för någon rapporterande media eller journalistik att vara neutral. Gäller även public service i en hög grad. Det ligger i sakens natur när det är människor som skall sammanfatta, analysera och rapportera läget, att man utgår från några sorts värderingar (antingen hos sig själv, de hos sitt bolag/organisation, sin läse/mottagarkrets eller sådana i samhället i stort).

Däremot gällande tekniska tjänster, som själva transporten och publiceringstjänsten, så går det att vara neutral, om man vill och önskar (så länge det inte är något brottsligt det handlar om).

Tex. så kan PostNord välja att dela ut brev, annonser och vykort, utan att censurera innehållet. Eniro kan välja att inte censurera organisationer från eniro.se, även om de som jobbar där inte inte sympatiserar med de.

Samma sak för digitala motsvarigheter som YouTube, Google och Facebook, de skulle kunna välja att vara neutrala, om de så önskar (förutom att ta bort brottsligt material, och material som inte följer upphovsrätten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag har (nästan) bara använt DuckDuckGo i något år nu, och upplever att det nästan ger lika bra resultat som Google. Upplever att jag väldigt sällan inte hittar det jag söker efter på första resultatsidan.

Visa signatur

CPU: Core i7 9700K | Grafikkort: Gigabyte Gaming OC 3080 | RAM 32GB HyperX 3200MHz | Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F Gaming | Skärmar: ASUS ROG PG248Q (1080p 180Hz) & ASUS 27" ROG PG278QR (1440p 165Hz) | Mus: Logitech G Pro Wireless | Tangentbord: Ducky Shine 4 (Cherry MX Brown)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Håller med om att det i princip är omöjligt för någon rapporterande media eller journalistik att vara neutral. Gäller även public service i en hög grad. Det ligger i sakens natur när det är människor som skall sammanfatta, analysera och rapportera läget, att man utgår från några sorts värderingar (antingen hos sig själv, de hos sitt bolag/organisation, sin läse/mottagarkrets eller sådana i samhället i stort).

Däremot gällande tekniska tjänster, som själva transporten och publiceringstjänsten, så går det att vara neutral, om man vill och önskar (så länge det inte är något brottsligt det handlar om).

Tex. så kan PostNord välja att dela ut brev, annonser och vykort, utan att censurera innehållet. Eniro kan välja att inte censurera organisationer från eniro.se, även om de som jobbar där inte inte sympatiserar med de.

Samma sak för digitala motsvarigheter som YouTube, Google och Facebook, de skulle kunna välja att vara neutrala, om de så önskar (förutom att ta bort brottsligt material, och material som inte följer upphovsrätten).

Fast... nä.
Postnord är inte en publicist och de har inte en publiceringsplattform. Man kan absolut välja att använda postnords leveranstjänst genom att skicka brev till en tidning. Sedan kan tidningen - som har en publceringsplattform välja om de vill ha med materialet eller inte.
Postnord är i så fall mer likt en internetleverantör i sammanahanget. Och tidningen är som youtube eller facebook.

Vi har aldrig haft rätten att bli publicerade. Vanligen har plattformar regler för vad de vill ha - och vad de inte vill ha för innehåll på sin plattform. Bokförlag har alltid själva valt vad de vill ha, tidningar och även digitala tjänster så som forum och bloggplattformar.

Märk väl att youtube alltid har haft regler mot innehåll så som exempelvis porr. Det är knappast nå nytt fenomen med regler för innehåll ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Covid-19 fakta t.ex. om flockimmunitet
Information om kryptovalutor
Vaccinkritik
Konspirationsteorier

Ok jag tycker mig se filmer på Youtube om alla dom ämnena.
Kan det vara klipp då som tex försöker få konspirationsteorier att verka fakta?

Känns ännu inte som cencuren på Youtube är nått som man behöver uppföras över

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast... nä.
Postnord är inte en publicist och de har inte en publiceringsplattform. Man kan absolut välja att använda postnords leveranstjänst genom att skicka brev till en tidning. Sedan kan tidningen - som har en publceringsplattform välja om de vill ha med materialet eller inte.
Postnord är i så fall mer likt en internetleverantör i sammanahanget. Och tidningen är som youtube eller facebook.

Vi har aldrig haft rätten att bli publicerade. Vanligen har plattformar regler för vad de vill ha - och vad de inte vill ha för innehåll på sin plattform. Bokförlag har alltid själva valt vad de vill ha, tidningar och även digitala tjänster så som forum och bloggplattformar.

Märk väl att youtube alltid har haft regler mot innehåll så som exempelvis porr. Det är knappast nå nytt fenomen med regler för innehåll ;).

Kan köpa att liknelsen med PostNord inte riktigt stämmer som du påvisar. Ok, tar det.

Fast är verkligen en sajt som YouTube, som är en i botten rent teknisk plattform som bygger på endast streama användargenererat innehåll, att likställa med journalistik media som Dagens Nyheter och SVT?

Jag tycker inte riktigt det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Min poäng är att det är omöjligt att vara helt neutral, dock tycker jag att de flesta större mediahus, åtminstone i Sverige ändå lyckas vara relativt neutrala. Skulle man i större utsträckning börja anpassa sig efter din politiska åskådning, finns det risk för att andra blir mer missnöjda. Tycker man idag håller en hyfsad kompromiss mellan samtliga grupper

Skrivet av Cenorida:

Min poäng är att det är omöjligt att vara helt neutral, dock tycker jag att de flesta större mediahus, åtminstone i Sverige ändå lyckas vara relativt neutrala. Skulle man i större utsträckning börja anpassa sig efter din politiska åskådning, finns det risk för att andra blir mer missnöjda. Tycker man idag håller en hyfsad kompromiss mellan samtliga grupper

Vilka mediahus är nautrala i sin rapportering om tex BLM, BREXIT, TRUMP EU MIGRATION ISLAMISM KLIMAT osv osv ? Detta trots att alla fakta bevisat deras rapportering fullständigt felaktigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Kan köpa att liknelsen med PostNord inte riktigt stämmer som du påvisar. Ok, tar det.

Fast är verkligen en sajt som YouTube, som är en i botten rent teknisk plattform som bygger på endast streama användargenererat innehåll, att likställa med journalistik media som Dagens Nyheter och SVT?

Jag tycker inte riktigt det.

Nä. Jag vill nog inte påstå att youtube är som journalistisk media heller ;).
Finns flertalet relevanta skillnader.
Men rätten för en ägare att bestämma över vilket innehåll man vill ha på sin publiceringsplattform är däremot samma.

Det är väl egentligen inte nå vidare kontroversiellt att youtube inte önskar ha porr på sin plattform heller tänker jag.
Andra får ha det om de vill. Men de har regler för den typen av innehåll. Och fler regler för annat innehåll också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Postnord är i så fall mer likt en internetleverantör i sammanahanget. Och tidningen är som youtube eller facebook.

Jag tror det är precis det han menar, du gör hans poäng åt honom.

Det är hur som helst precis det frågan gäller, "plattformarna" (Youtube, Twitter, Facebook m.fl.) får gärna vara publicister om dom vill, och bestämma innehållet på sina plattformar, men det är inte den lagstiftningen dom lyder under (för isf. skulle förtalsmål som dom som drivs av "Näthatsgranskaren" t.ex. drivas mot Facebook, inte enskilda användare).

Vill dom hellre vara "common carriers" så går det också bra, däremot får/kan dom inte vara både och.

Och det är ju sen helt avgörande för den efterföljande diskussionen. Den marknadsdominansen dom har är ärligt talat inte speciellt problematisk om dom är en "common carriers", men det är ju bara leka med tanken att dom hade varit en tv-kanal eller tidning, då hade det varit helt självklart att dom skulle regleras/delas. Ingen hade ifrågasatt det.

Nu väljer dom agera som en publicist, och då är det klart den frågan dyker upp.

Sen är den här typen av böter såklart ett spel för gallerierna. Det är som Goldman Sucks senast 25Miljarders böter. It's the cost of doing business.