Amerikanska staten stämmer Google

Permalänk
Inaktiv

Google med deras knäppa censur borde bannlysas , skitföretag

gäller fö. alla bolag med politisk ställning inom all form av media

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

Google med deras knäppa censur borde bannlysas , skitföretag

gäller fö. alla bolag med politisk ställning inom all form av media

Håller med dig. Det är naturligtvis inte bra. Även på YouTube så använder de sig av mycket inkonsekvent censur av material och innehåll. Nu talar jag inte om rent brottsligt innehåll (full förståelse för det), men tyvärr så ägnar de sig även åt en hel del politisk censur. Det är skadligt och riskerar i förlängningen att hota yttrandefriheten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med dig. Det är naturligtvis inte bra. Även på YouTube så använder de sig av mycket inkonsekvent censur av material och innehåll. Nu talar jag inte om rent brottsligt innehåll (full förståelse för det), men tyvärr så ägnar de sig även åt en hel del politisk censur. Det är skadligt och riskerar i förlängningen att hota yttrandefriheten.

Att kalla det för censur ifall de tar bort spridning av rasistiska, extremistiska, vetenskapsfientliga och andra försök till att förvränga verkligheten är inte det samma som att hota yttrandefriheten. Att de som vill uttrycka sådant som vore det fakta är det verkliga hotet mot yttrandefriheten eftersom det förvränger själva kärnan i det den syftar till. Det handlar bara om att sätta vissa tydliga gränser. Viss politisk "censur" kommer alltid att behövas för att värna demokratin mot fientliga idéer och allmänt dårskap.

Säger inte att jag tycker att allt som Google gör, och deras monopol är av godo i sig, men man får skilja på äpplen och päron. I det här fallet är det helt uppenbart vad som ligger bakom (hint: ett presidentval...)

William Barr är alltså ett större hot mot rättsstat och demokrati, om nu någon trodde något annat.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Har varit ett par vändor mot Youtube om inte annat

Kan du ge exempel?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orginallinus:

Att kalla det för censur ifall de tar bort spridning av rasistiska, extremistiska, vetenskapsfientliga och andra försök till att förvränga verkligheten är inte det samma som att hota yttrandefriheten. Att de som vill uttrycka sådant som vore det fakta är det verkliga hotet mot yttrandefriheten eftersom det förvränger själva kärnan i det den syftar till. Det handlar bara om att sätta vissa tydliga gränser. Viss politisk "censur" kommer alltid att behövas för att värna demokratin mot fientliga idéer och allmänt dårskap.

det är inte medias sak att avgöra och det avgörs inte korrekt i 99% av fallen samt det finns åtskilliga dokumentärer ang. anställda som sysslar med politisk censur på dessa bolag , om du pratar om att förvränga verkligheten utgår jag från att du inte är bekant med svensk media cnn mfl utan där målas det fritt upp den bild man önskar sprida .

exakt samma som google mfl vilka bedrivs av politisk korrekthet vilket som sagt inte är medias syssla , dom ska vara oberoende och är dom inte det ska dom BORT

och i all ärlighet om du skriver som " Viss politisk "censur" kommer alltid att behövas för att värna demokratin mot fientliga idéer och allmänt dårskap" så är du nog emot demokrati och allt vad det står för ,, om man inte tycker som dig dvs eller missförstår jag dig ?

Permalänk
Medlem

Så länge jag gått och undrat varför inte Amerikanska staten agerar mot bla Google.
Måste vara för att amerikanarna ändå hellre ser ett amerikanskt bolag vara så totalt dominanta att det inte är bra än att låta något annat land vara med i branschen på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

det är inte medias sak att avgöra och det avgörs inte korrekt i 99% av fallen samt det finns åtskilliga dokumentärer ang. anställda som sysslar med politisk censur på dessa bolag , om du pratar om att förvränga verkligheten utgår jag från att du inte är bekant med svensk media cnn mfl utan där målas det fritt upp den bild man önskar sprida .

exakt samma som google mfl vilka bedrivs av politisk korrekthet vilket som sagt inte är medias syssla , dom ska vara oberoende och är dom inte det ska dom BORT

och i all ärlighet om du skriver som " Viss politisk "censur" kommer alltid att behövas för att värna demokratin mot fientliga idéer och allmänt dårskap" så är du nog emot demokrati och allt vad det står för ,, om man inte tycker som dig dvs eller missförstår jag dig ?

Om man sprider lögner och antidemokratiskt propaganda är det i demokratins intresse att inte sprida dessa lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

det är inte medias sak att avgöra och det avgörs inte korrekt i 99% av fallen samt det finns åtskilliga dokumentärer ang. anställda som sysslar med politisk censur på dessa bolag , om du pratar om att förvränga verkligheten utgår jag från att du inte är bekant med svensk media cnn mfl utan där målas det fritt upp den bild man önskar sprida .

exakt samma som google mfl vilka bedrivs av politisk korrekthet vilket som sagt inte är medias syssla , dom ska vara oberoende och är dom inte det ska dom BORT

och i all ärlighet om du skriver som " Viss politisk "censur" kommer alltid att behövas för att värna demokratin mot fientliga idéer och allmänt dårskap" så är du nog emot demokrati och allt vad det står för ,, om man inte tycker som dig dvs eller missförstår jag dig ?

Att jag inte är bekant med svensk media? Que? Jag läser inte Aftonblodet och Exxhetsen om det är de du menar? CNN skulle jag aldrig få för mig att bekanta mig med.

Du har nog missuppfattat ordet "oberoende" när det gäller media. Det allra flesta media är drivna antingen av en politisk agenda (på redaktionell nivå), eller av en ekonomisk verklighet där vissa typer av nyheter/innehåll som genererar intäkter ges större utrymme.

Och nej, man behöver inte vara odemokratisk för att man tycker att vissa åsikter inte har att göra i ett offentligt samtal. Folk får tycka precis vad de vill det vill säga ha åsikter, men man får t.ex. inte hetsa mot minoriteter eller propagera för nazistiska idéer - det är väl inget konstigt i det eller som motsätter kärnan i demokrati? Nu är det ju så att sociala medier t.ex. kan i viss mån kan jämställas med offentliga rum (t.ex. det vi skriver här är offentligt) - så därför är det ju lämpligt med viss moderation även där? För tydligen räcker det ju inte med självcensur?

Vaddå "BORT", förstår inte vad du menar? Hur hade du tänkt dig det? Du kanske vill ha det som i Polen? Är det kanske vad du menar med "politiskt korrekt" ?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crew seven:

Vilka är det som bestämmer om vad som får visas? Youtube är ett vinstdrivande företag som själva bestämmer vad de vill visa.

Skrivet av Xinpei:

Kan du ge exempel?

Regeringen har absolut pratat med nätjättarna om att radera innehåll:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/justitieministern-vi-maste...
https://www.nyteknik.se/sakerhet/google-och-twitter-i-mote-me...

I dessa fall handlar det dock enligt utsago om att de ska ta bort material som redan är olagligt, att kalla det censur blir väl lite utav en semantisk fråga. Men klart är iallafall att politiker försöker ge sig i kast med vilken typ av material plattformsinnehavarna själva får publicera på sina egna plattformar, som var ursprungspåståendet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Que?
Skrev bara att det är löjligt. ( Det löjliga är alltså att man stämmer till höger och vänster i landet i väst )
Vet inte vad du tror att du läser ut ur ordet ”löjligt”, tydligen massor.

Fast utan någon syftning så har ju ordet inget värde. Vi kunde ju inte gissa att det var det du beskrev här som var löjligt. Skriv det du skrev nu från början istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Regeringen har absolut pratat med nätjättarna om att radera innehåll:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/justitieministern-vi-maste...
https://www.nyteknik.se/sakerhet/google-och-twitter-i-mote-me...

I dessa fall handlar det dock enligt utsago om att de ska ta bort material som redan är olagligt, att kalla det censur blir väl lite utav en semantisk fråga. Men klart är iallafall att politiker försöker ge sig i kast med vilken typ av material plattformsinnehavarna själva får publicera på sina egna plattformar, som var ursprungspåståendet.

1. Det är inte att censurera. Det är kräva mer ansvar av jättar inom social media och som du säger. Att ta bort redan olagligt innehåll.

2. Dessa jättar har tidigare varit helt ointresserade att ta ansvar vad som faktiskt publiceras på deras plattformar vilket inneburit att skit som antisemitism, rasism, extremism och rent förtal fått frodas utan någon som helst hejdande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Även Yahoo!

Nej de finns inte! De använder sig av Bing och är därför ingen egen sökmotor. Inte i någon reell mening iaf, även om de har en crawler så är det resultat från Bing du ser.

Skrivet av Fatmajk:

De använder sig också av Bing.

Permalänk

Det handlar om att det republikanska partiet vill tvinga Google att placera konservativa websites högre i sökresultaten.

De håller också på att tvinga Twitter att låta bli att blockera medvetet felaktig information om t.ex. koronavirus, och förbereder lagförslag för att bestraffa Facebook för att de blockerade en medveted felaktig nyhet om påstådda laptops med barnporr och konspirationer tillhörande Joe Bidens son Hunter Biden.

Det har absolut ingenting alls att göra med att Google har nåt monopol, det handlar uteslutande om att det republikanska partiet vill ha ett övertag över det demokratiska partiet vad gäller online propaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Que?
Skrev bara att det är löjligt. ( Det löjliga är alltså att man stämmer till höger och vänster i landet i väst )
Vet inte vad du tror att du läser ut ur ordet ”löjligt”, tydligen massor.

I vanliga fall hade jag hållt med dig att det är löjligt. Hett kaffe kan brännas, lägg inte motorsågen mot benet när du startar, din anka gick över gatan osv osv. Sånt som övriga världen kallar sunt förnuft.

Oavsett vad man tycker om det amerikanska valet så är det uppenbart att medier, sociala som gammelmedia, förvränger, förvrider och censurerar till den bild som de vill förmedla. Naturligtvis vill man diskutera datorer, spel och elektronik på en site som sweclockers och det riskerar alltid att svämma över med pajkastning eller värre resultat när politik diskuteras.

Vad jag läser ut i ordet löjligt.. ja det beror på före eller efter morgonkaffet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

Google med deras knäppa censur borde bannlysas , skitföretag

gäller fö. alla bolag med politisk ställning inom all form av media

Kan du ge exempel på sånt som cencureras på Youtube?
Jag upplever inte som att Youtube cecurerar åsikter, skulle gärna vilja veta vad som cencureras.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Att kalla det för censur ifall de tar bort spridning av rasistiska, extremistiska, vetenskapsfientliga och andra försök till att förvränga verkligheten är inte det samma som att hota yttrandefriheten. Att de som vill uttrycka sådant som vore det fakta är det verkliga hotet mot yttrandefriheten eftersom det förvränger själva kärnan i det den syftar till. Det handlar bara om att sätta vissa tydliga gränser. Viss politisk "censur" kommer alltid att behövas för att värna demokratin mot fientliga idéer och allmänt dårskap.

Säger inte att jag tycker att allt som Google gör, och deras monopol är av godo i sig, men man får skilja på äpplen och päron. I det här fallet är det helt uppenbart vad som ligger bakom (hint: ett presidentval...)

William Barr är alltså ett större hot mot rättsstat och demokrati, om nu någon trodde något annat.

Tänkte inte på de fallen som du räknar upp, men så länge som det inte är olagligt så är jag av naturen "hellre fria än fälla". Tar hellre en öppen debatt med rasister, och vetenskapsfientliga åsikter, än att åsikter skall censureras.

I en öppen fri demokrati, så precis som man själv vill kunna tala fritt, så måste man även kunna tåla andras åsikter som man inte sympatiserar med.

Debatt och bemötande tycker jag är normalt (dvs. om det inte handlar om ren brottslighet) bättre metoder än censur och munkavle.

Har inte själv följt den amerikanska presidentvalsdebatten, så har inte koll på vad som förekommer där.

Det enda jag kan säga är, att även om jag inte gillar Trump personligen, så om jag hade varit amerikansk medborgare så måste jag acceptera att folk röstar på personer som jag inte själv skulle gjort.

Man måste i en demokrati vara beredd att acceptera att ens egna parti eller politiker inte alltid vinner. Själv gillar jag inte alls Löven eller den nuvarande regeringens politik, men det är så det fungerar.

Vad är alternativet till en öppen debatt, yttrandefrihet och demokrati?

Censur, stängda diskussioner, och diktatur tycker jag inte är bättre lösningar, även om mina åsikter inte vinner.

Däremot så är jag ibland tveksam till den stora makt som Google, Facebook, mflr. har över våra åsikter och informationskanaler. Tycker det är bra att den amerikanska staten granskar deras ageranden. Aldrig bra för en demokrati och yttrandefriheten när viktiga informationskanaler styrs av ett fåtal stora aktörer och företag.

Då är jag ändå kapitalist och för fri marknad i grunden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vilka är det som bestämmer om vad som får visas? Youtube är ett vinstdrivande företag som själva bestämmer vad de vill visa.

Vintstdrivande som du kallar det, innebär inte per automatik att företag står utanför och eller är immuna mot påverkan från andra intressen än, de rent affärsmässiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkte inte på de fallen som du räknar upp, men så länge som det inte är olagligt så är jag av naturen "hellre fria än fälla". Tar hellre en öppen debatt med rasister, och vetenskapsfientliga åsikter, än att åsikter skall censureras.

I en öppen fri demokrati, så precis som man själv vill kunna tala fritt, så måste man även kunna tåla andras åsikter som man inte sympatiserar med.

Debatt och bemötande tycker jag är normalt (dvs. om det inte handlar om ren brottslighet) bättre metoder än censur och munkavle.

Har inte själv följt den amerikanska presidentvalsdebatten, så har inte koll på vad som förekommer där.

Det enda jag kan säga är, att även om jag inte gillar Trump personligen, så om jag hade varit amerikansk medborgare så måste jag acceptera att folk röstar på personer som jag inte själv skulle gjort.

Man måste i en demokrati vara beredd att acceptera att ens egna parti eller politiker inte alltid vinner. Själv gillar jag inte alls Löven eller den nuvarande regeringens politik, men det är så det fungerar.

Vad är alternativet till en öppen debatt, yttrandefrihet och demokrati?

Censur, stängda diskussioner, och diktatur tycker jag inte är bättre lösningar, även om mina åsikter inte vinner.

Däremot så är jag ibland tveksam till den stora makt som Google, Facebook, mflr. har över våra åsikter och informationskanaler. Tycker det är bra att den amerikanska staten granskar deras ageranden. Aldrig bra för en demokrati och yttrandefriheten när viktiga informationskanaler styrs av ett fåtal stora aktörer och företag.

Då är jag ändå kapitalist och för fri marknad i grunden.

Nej, men precis. Nästan så att jag skulle kunna säga att Reagan i alla fall var demokrat...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan du ge exempel på sånt som cencureras på Youtube?
Jag upplever inte som att Youtube cecurerar åsikter, skulle gärna vilja veta vad som cencureras.

YouTube censurerar för tiden mycket disinformation. T.ex. QAnon-rappakalja, anti-vaxx, anti-COVID, vit makt propaganda, disinformation om förintelsen, osv. Disinformation som smarta människor med vissa syften använder för att hetsa den outbildade och oinformerade massan, som det tyvärr nu för tiden är väldigt lätt att nå i stor skala.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

YouTube censurerar för tiden mycket disinformation. T.ex. QAnon-rappakalja, anti-vaxx, anti-COVID, vit makt propaganda, disinformation om förintelsen, osv. Disinformation som smarta människor med vissa syften använder för att hetsa den outbildade och oinformerade massan, som det tyvärr nu för tiden är väldigt lätt att nå i stor skala.

Ok men det är väll inte cencur utan ansvarstagande

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok men det är väll inte cencur utan ansvarstagande

Jo, visst är det så, men det är också censur. Censur är dock bara ett verktyg och är varken av godo eller ondo utan sammanhang

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xinpei:

1. Det är inte att censurera. Det är kräva mer ansvar av jättar inom social media och som du säger. Att ta bort redan olagligt innehåll.

2. Dessa jättar har tidigare varit helt ointresserade att ta ansvar vad som faktiskt publiceras på deras plattformar vilket inneburit att skit som antisemitism, rasism, extremism och rent förtal fått frodas utan någon som helst hejdande.

Det är censur, sedan kan man ju tycka att det är bra eller dålig sådan. Måhända, jag tänkte inte lägga mig i diskussionen direkt utan ville bara informera om att plattformsinnehavarna absolut kan tvingas ta bort innehåll. Via lagstiftning eller hot om sådan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Nej, men precis. Nästan så att jag skulle kunna säga att Reagan i alla fall var demokrat...

?

Var inte helt med på vad du avser där. Du får väldigt gärna förtydliga dig lite (om du kan och har möjlighet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

Google med deras knäppa censur borde bannlysas , skitföretag

gäller fö. alla bolag med politisk ställning inom all form av media

Finns väl inga bolag som är helt neutrala, det är typ en omöjlighet. Ska i så fall alla mediahus bannlysas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok men det är väll inte cencur utan ansvarstagande

Även det är en typ av censur.. alltså självcensur när själva plattformen rensar bland allt strunt som förekommer på den.

Skrivet av MrAdde:

Det är censur, sedan kan man ju tycka att det är bra eller dålig sådan. Måhända, jag tänkte inte lägga mig i diskussionen direkt utan ville bara informera om att plattformsinnehavarna absolut kan tvingas ta bort innehåll. Via lagstiftning eller hot om sådan.

Inte riktigt. För att en stat ska censurera så måste den själv få tillgång till något innan det publiceras. Exempel är hur den svenska regeringen aktivt censurerade tidningar som skrev om Nazityskland allt för negativt för att man var rädd för repressalier från Hitler. Att säga åt en plattform att följa lagen (om än skarpt) är i sig inte censur.

Skrivet av Cenorida:

Finns väl inga bolag som är helt neutrala, det är typ en omöjlighet. Ska i så fall alla mediahus bannlysas?

Korrekt. Absolut objektivitet är stört omöjligt eftersom det i slutändan handlar om människor och människor kan inte vara helt objektiva. Det kommer alltid att förekomma någon form av politik inom ett företag eftersom samhället är skapt på detta sättet. Så att kräva att företag ska vara icke politiska för att man ska handla av dem är som att indirekt säga att man inte vill ha med företag att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Dela gärna med dig av din expertis...

Det finns inget monopol på internet. Användare har inga problem att byta.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok men det är väll inte cencur utan ansvarstagande

Det finns ju gott om idéer som vi nu anser självklara som man tidigare ansåg att dom måste tas bort (censurera om man så vill) med hänvisning till att den accepterade sanningen bara är självklarheter och censuren bara är ansvarstagande.

Om man inte förstår att det där är en livsfarlig väg att gå så är vi riktigt illa ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det finns ju gott om idéer som vi nu anser självklara som man tidigare ansåg att dom måste tas bort (censurera om man så vill) med hänvisning till att den accepterade sanningen bara är självklarheter och censuren bara är ansvarstagande.

Om man inte förstår att det där är en livsfarlig väg att gå så är vi riktigt illa ute.

Jag menade det personen svarade vad som togs bort.
Nazism och andra stollefasoner osv, eller tycker du inte det?
Vad mer cencureras på Youtube som inte borde cencureras?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga är att USA inte är först med detta.
EU har dömt Google till böter på XX miljarder varje år sedan 2017 för att dom bryter mot diverse lagar.
Google betalar bara böterna och så fortsätter dom, dom har råd med det.

Google är ett skrämmande företag. Dom har fullständigt monopol på många områden och tar bara över mer och mer.

Google har kontroll över vilken information som ska få nå människor och dom har dom senaste åren börjat att censurera och omdirigera likt Kina gör.
Google har personlig data om nästan alla människor och hela deras liv och det är det dom tjänar pengar på.

Det är många nickdockor som tycker att censur inte är ett problem.
Dessa personer har ingen förståelse vad det leder till i slutändan.
Dom börjar med att censurera "ok" saker och nickdockorna hejjar på och sprider propaganda om att censuren är bra. Sedan blir det bara mer och mer tills att det är normalt att censurera precis allt och det inte längre finns någon möjlighet att stoppa censuren.

Den dag det inte finns några fria länder på denna jord så kommer vi alla att bli som Kina, fast värre. Då finns det inte längre något hopp kvar för mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Det finns inget monopol på internet. Användare har inga problem att byta.

Om det ändå vore så enkelt. Google kontrollerar i princip vad ”internet” är då de har så stort inflytande via sina toppdomäner, webbmotorn Chromium samt majoritetskontroll över de flesta organisationer för webbstandarder. De formar framtidens internet utifrån sina egna intressen.