Mozilla: "Internet är f*ckat, tillsammans kan vi av-f*cka det"

Permalänk
Melding Plague

Mozilla: "Internet är f*ckat, tillsammans kan vi av-f*cka det"

Mozilla vill genom kampanjen "unfck the internet" samla ett gemensamt krafttag mot vilseledande information på sociala medier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Ämnet för tråden är huruvida webbläsaren ska kurera innehållet på webben, och om sociala medier bör pausa rekommenderat innehåll under politiska val. Vi vill återigen påminna medlemmar om att SweClockers policy för politiska diskussioner gäller här, som sammanfattat går ut på att det är fritt fram att diskutera sakfrågan men påhopp på grund av skilda åsikter tillåts inte. Vi reserverar oss rätten att moderera kommentarer som frångår ämnet, innehåller påhopp eller på annat sätt bryter mot forumets regler.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Räcker med att tvinga Facebook att inte tillåta falsarier, photoshops, saker tagna ur kontext och sådant en tidning inte tillåts publicera. Men det accepterar inte Facebook då uppjagade pensionärer som tror på QAnon är FBs mesta källa till pengar, och det finns politiker som vill försvara Facebook då de kan dra nytta av möjligheten att sprida totalt påhittat material på Facebook/Messenger.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Jag ser detta mest som "virtue signalling" av Mozilla. Tvivlar starkt på att man löser problemet med extremistgrupper med en browser extension.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vetefan om detta är något bra alls, alltså måste firefox välja en politisk inriktning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag ser detta mest som "virtue signalling" av Mozilla. Tvivlar starkt på att man löser problemet med extremistgrupper med en browser extension.

Ja den här insatsen ensamt kommer rimligen inte ändra hela riktningen för den desinformationsstorm som social media är nu för tiden ;).
Jag gissar på att Mozilla försöker göra vad de kan utifrån sina förutsättningar helt enkelt. Det kanske kan inspirera fler att tänka liknande. Många bäckar små and all that?
Men jag vet inte.
Bättre att göra något än att göra inget kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Räcker med att tvinga Facebook att inte tillåta falsarier, photoshops, saker tagna ur kontext och sådant en tidning inte tillåts publicera. Men det accepterar inte Facebook då uppjagade pensionärer som tror på QAnon är FBs mesta källa till pengar, och det finns politiker som vill försvara Facebook då de kan dra nytta av möjligheten att sprida totalt påhittat material på Facebook/Messenger.

Jag tror naturen av att *alla i världen* kan skriva vad helst de vill spelar in här. Det måste vara en utmaning av rang att lösa moderering av den här volymen av information med hjälp av AI. Under tiden måste du på en tidning först få anställning samt ansvarig utgivares godkännande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Vetefan om detta är något bra alls, alltså måste firefox välja en politisk inriktning.

Det är väl inte riktigt partipolitisk ställningstagande.
Att förespråka tjänster som granskar vilseledande material borde väl rimligen inte kunna vara dåligt på något sätt alls egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade väl varit ett ypperligt tillfälle att vara lite modiga och ta avstånd från etablissemangets censurmaskin som just fått en rejält ökad strömbudget. Men vi vet nog alla var Mozillas politiska hemvist är och att yttrandefrihet enbart är intressant när det gäller de som tänker rätt (jag lämnar det där eftersom jag inte vill bryta mot forumets regler — om någon vill diskutera detta får det vara kring principerna och inga specifika politiska rörelser eller så). Lyckligtvis har de ju inte byggt in så mycket censur i webbläsaren än så länge, men det känns inte som att det kommer dröja så länge. Man kanske borde överväga Brave på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl inte riktigt partipolitisk ställningstagande.
Att förespråka tjänster som granskar vilseledande material borde väl rimligen inte kunna vara dåligt på något sätt alls egentligen.

Givetvis, om tjänsterna kan garanteras vara opartiska och objektiva. Jag ser det som högst osannolikt att det finns någon tjänst som alla eller ens mer än 80% av användarna anser vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag ser detta mest som "virtue signalling" av Mozilla. Tvivlar starkt på att man löser problemet med extremistgrupper med en browser extension.

Det spelar ingen roll om det är "virtue signalling" eller ej. Det som spelar roll är vilken effekt initiativet har. Om det leder till mer kritiskt tänkande och mindre datainsamlande från tech-jättar, som Facebook, så är ett initiativ som detta positivt – utifrån ett rent utilitaristiskt perspektiv dvs.

Jag använder faktiskt Facebook container-tillägget på grund av att många av mina studentkamrater använder Facebook för att skapa studie- och chattgrupper. Facebook-kontot ryker direkt när studierna är avslutade dock.

Permalänk
Medlem

Är fullt kapabel till att själv kritiskt granska vad jag läser snarare än att låta någon blåhårig Tumblr-feminist på Mozilla bestämma vad som är "vilseledande".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tanken är god, men det blir ju ändå ett gäng subjektiva bedömare om vad som är det kurerade innehållet. Det känns lite som kommunism, fantastisk tanke i teorin - omöjlig i praktiken. Jag tror inte det här kommer gagna Mozilla, lite märklig approach. Jag vill helst att allt mitt innehåll ska vara ofiltrerat.

Jag hade nog sett en större användning av det om det var något som mer var riktat mot att hålla unga barn borta från porr, pedofiler och annat skräp på internet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Castanea:

Räcker med att tvinga Facebook att inte tillåta falsarier, photoshops, saker tagna ur kontext och sådant en tidning inte tillåts publicera. Men det accepterar inte Facebook då uppjagade pensionärer som tror på QAnon är FBs mesta källa till pengar, och det finns politiker som vill försvara Facebook då de kan dra nytta av möjligheten att sprida totalt påhittat material på Facebook/Messenger.

Ett problem som uppstår när man döljer dessa, eller markerar dom som vilseledande innehåll är att dessa uppjagade underbegåvande medmänniskor tar det som en bekräftelse på att de hade rätt från början.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst rubriken tänkte jag att ÄNTLIGEN! nu tar de tag i alla jävla cookies, "din data dina val" och websidor som vill ha din GPS-position. Så var det bara ännu ett fånigt initiativ om att kurera falsk information

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Intressant att syna lögner har blivit en politisk åsikt nu. Världen vi lever i😁.
Håller med själva headlinern: unfck the internet skulle göra världen en bättre plats. Men kommer inte hända, snarare bli än värre med algoritm fuckande och politiska meme fabriker undangömda i fjärran länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Hade väl varit ett ypperligt tillfälle att vara lite modiga och ta avstånd från etablissemangets censurmaskin som just fått en rejält ökad strömbudget. Men vi vet nog alla var Mozillas politiska hemvist är och att yttrandefrihet enbart är intressant när det gäller de som tänker rätt (jag lämnar det där eftersom jag inte vill bryta mot forumets regler — om någon vill diskutera detta får det vara kring principerna och inga specifika politiska rörelser eller så). Lyckligtvis har de ju inte byggt in så mycket censur i webbläsaren än så länge, men det känns inte som att det kommer dröja så länge. Man kanske borde överväga Brave på allvar.

Vad tror du att censur och yttrandefrihet betyder?

Permalänk
Medlem

Mera censur, precis vad vi behöver... Jaja här är det valfritt åtminstone. För det går att stänga av filtret?

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli svårt att med teknik försöka lösa grundproblemet: människan.
Känns som det prövas olika tekniska lösningar och initiativ kontinuerligt för att få bukt med den typen av problematik, och ändå verkar den frodas tämligen hyfsat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Störtlöjligt.
Ingen är opartisk. Alla drivs av en agenda.
Låt folk ljuga allt dom vill och om någon inte håller med så kan dom komma med motargument.
Dessutom kan även vilseledande material kan vara sant vilket gör att det blir ett hopplöst antagande.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pecken:

Efter att ha läst rubriken tänkte jag att ÄNTLIGEN! nu tar de tag i alla jävla cookies, "din data dina val" och websidor som vill ha din GPS-position.

Min första tanke också! Synd att det inte var det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mozilla är alltså emot åsiktspluralism, använder mig själv av opera browser.

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen inte detta som Mozillas domän och hade önskat att deras inriktning låg enbart på tekniska aspekter och inte på sociopolitiska. Nuvarande arbeten med att begränsa det lite oklara "desinformation" så som det beskrivet i SOU 2020:29 eller de sociala mediernas försök skrämmer mig lite mer än själva desinformationen. Jag har svårt att se hur de skulle kunna förbättra situationen även med en fullständigt perfekt lösning, och tyvärr brukar Mozillas projekt utanför just själva Firefox vara ganska dåliga. Jag vill inte att samhällets fria opinionsbildande modereras av ett otestat sidoprojekt från Mozilla.

Just det som är beskrivet i artikeln är kanske inte så farligt bortsett från systemet för att rapportera videoklipp men jag vill ändå inte att Mozilla ger sig in på detta.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ämnet för tråden är huruvida webbläsaren ska kurera innehållet på webben.

Svaret på den frågan är: fck no.

Jag väljer att inte utveckla det vidare för att inte bryta mot forumreglerna.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Principiellt är det väl lika illa om ansiktsboken eller eldräven försöker styra innehållet på en sida jag besöker, eller?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ha, ironiskt efter dom blockerade dissenter tillägget som lät diskussion på varenda möjliga sida på nätet.

Tomma, ihåliga, dygdsignalerande garderobs fascister.

Magen till hyckleri, tack gode gud så flyttade jag till brave browser

Permalänk
Medlem

Hah, jag skulle nog säga att det största problemet är att utröna vad som är sanning till att börja med. Det finns så många saker som många är övertygade om är fullkomligt sant men som faktiskt inte är så bevisat som de tror. Om Mozilla nu ska börja undersöka rena empiriska fakta och rätta 1+1=3 till 1+1=2 så visst, men i många fall är det inte så enkelt.

Jag menar....

- Klimatet
- Hurvudia det finns fler än 2 kön eller ej
- Huruvida transpersoner har en mental sjukdom eller ej
- Om öppen invandring är positivit för samhället
- Israel eller Palestina?
- Är vapen dåliga?
- Är Trump racist?
- Är Biden senil?
- Är Teletubbies mysiga eller skräckinjagande?

Jag menar, bara för att de flesta studier visar på att det är 1 istället för 0 - är det nog för att spärra ett politiskt budskap som säger 0? Hur då? Kommer de påvisa att det faktiskt finns flertalet studier som visar på 0 också? Det tvivlar jag start på. Detta är nästan omöjligt att göra rätt och därmed bör de låta bli. Vissa ämnen har ingen sanning heller, utan är bara rätt eller fel beroende på hur du tänker som människa.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Rikstäckande medier slog upp det här stort, var det stora problemet med vilseledande info finns är det ingen tvekan om och det är inte konstigt att folk söker andra källor när det är sådana uppenbara lögner.

DN publicerer fantasier

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Låter vettigt, folk är ju som bekant idioter som inte klarar av att vare sig bete sig eller hantera information på internet. Kommer ju ändå sluta med att allt är supermodererat.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl inte riktigt partipolitisk ställningstagande.
Att förespråka tjänster som granskar vilseledande material borde väl rimligen inte kunna vara dåligt på något sätt alls egentligen.

Det är väl ganska uppenbart vilket material som firefox ser som vilseledande?

https://support.mozilla.org/en-US/kb/primary-password-replaci...