Uppgraderat intern ssd. Går inte installera iOS

Permalänk

Uppgraderat intern ssd. Går inte installera iOS

Har en Macbook Air 2013 som bara hade 120gb ssd så jag köpte en adapter för nvme m2 å satt in 970 samsung 500gb.

Provade först el Capitan för att jag ä lite bakåtsträvare men den hitta ju givetvis inte ens disken.

Sen Catalina men då faila installationen när det återstår 2min kvar. Datorn bootar plötsligt om? Likadant med sierras installation. Båda från usb-sticka. Har nollat NVRAM men icke.

Något mer tips?

Nu är ju detta den enda hårdisken jag ska ha i datorn. Tänkte köra bootcamp.

Edit: beror tydligen på gammal bootrom enligt lokala Applestore. Dom misslyckade och uppgradera den

Permalänk

Har fixat det. Uppdaterade till Catalina med originaldisken. Clonade till extern.. Slängde in nya ssdn. Å flyttade över allt till den.. Å botade om. sen gick det. Nu är det problem å få in windows med bootcamp men kanske går göra liknande. Att Apple ska vara så tjuriga på icke originaldisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblewhore:

Att Apple ska vara så tjuriga på icke originaldisk

Det är inte original eller inte som är problemet. Din dator såldes med AHCI SSD, begränsat stöd för NVMe SSD kom först med Mac OS High Sierra och senare. Eftersom även Boot ROM måste uppdateras så måste installationen ske i viss ordning (som du märkte)...

Permalänk
Skrivet av nisse33:

Det är inte original eller inte som är problemet. Din dator såldes med AHCI SSD, begränsat stöd för NVMe SSD kom först med Mac OS High Sierra och senare. Eftersom även Boot ROM måste uppdateras så måste installationen ske i viss ordning (som du märkte)...

Hmm. Jaa nu när du säger det inser jag ju att jag aldrig ens uppdaterade datorn med originalet till senaste först. För sen stoppa in nya disken. Jag stoppade in nya disken när ios var på el Capitan å försökte jobba mig uppåt.

Men nu funkar det iaf. dock återstår problemet med win 10 å bootcamp. Allt verkar okej tills slutet i installationen när den vill boota om. Då står det att något fel inträffat. Så vet inte hur jsg ska gå vidare. Provat andra versioner och ominstallation av bootcamp men ingen skillnad