Problem med Odyssey G9 LC49G95T @ 240hz och RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av turm0il26:

Nu finns ett fix sedan 20 oktober, fungerade direkt för mig!

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5099

Pröva med G-Sync påslaget och återkom. Många med skärmen får problem med just g-sync aktiverat.

Permalänk

Nope still fucked för mig, samma problem

Permalänk

Jag hade samma problem med min G9 + RTX 3080 men gjorde enligt nedan och nu funkar det

Uninstall the monitor driver (C49G9xT)
Download DDU Uninstaller (web search, guru3d is safe)
Disconnect your ethernet and WiFi
Restart in Safe Mode
Use DDU to uninstall any remnants of NVIDIA drivers
Restart
Install monitor driver
Install NVIDIA hot fix (456.98)

Permalänk

Monitor: 16' kr
Grafikkort: 17' kr

Och sen ska man behöva mickla och mackla för att få saker att fungera..

Permalänk
Skrivet av alevik789:

Monitor: 16' kr
Grafikkort: 17' kr

Och sen ska man behöva mickla och mackla för att få saker att fungera..

vad skulle livet vara utan lite utmaningar och jävulskap ?

Permalänk

Nya drivers ute, problemet kvarstår

Permalänk
Medlem

Hotfix drivern 456.98 fungerade bra för mig förutom GSync, nu med GameReady 457.09 får jag ingen bild alls med 240hz. Så tillbaka till 120hz. Var kul så länge det varade.

Permalänk
Medlem

Kanske vi nu väntar på att Samsung skall få ny och matchade firmware.

Reease Notes säger "Users may see a black screen when launching a game on a monitor using DSC (Display
Stream Compression). [200661231]" är fixat.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk

Samma problem här, provade först hotfix men hade problem med att vissa spel fick svart skärm, så gick tillbaka till release-version (några veckor gammal). Provade nu imorse att installera senaste gameready-drivare, när jag slog om till 240Hz så bootade datorn om och sen hade jag jätteproblem att ens få igång skärmen igen så jag kunde ändra tillbaka till 120Hz. Slutade med att jag slog om skärmen till DisplayPort 1.2, ändrade till 120Hz och på något sätt så slog skärmen själv tillbaka till DP1.4 nångång under processen.

Helt fascinerande att vi såhär långt efter släpp fortfarande inte har en fungerande lösning.

Permalänk
Medlem

Har samma problem.
Senaste drivarna, men får flicker så fort jag startar ett 3D spel med g-sync på.
Kan heller ej slå på 240 blir svart skärm. Kunde köra 240 på mitt 2080 ti...

tröttsamt detta med så fina grejer...

Permalänk

förresten kör ni med den dp kabel som ni fick eller har ni byt ut den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greywiind:

förresten kör ni med den dp kabel som ni fick eller har ni byt ut den ?

Jag kör med den, hade en annan "8k" kabel ett tag men bytte tillbaka. Har inte märkt någon skillnad men det var ett tag sedan jag bytte tilbaka.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Jag kör med den, hade en annan "8k" kabel ett tag men bytte tillbaka. Har inte märkt någon skillnad men det var ett tag sedan jag bytte tilbaka.

och du har problem med att köra 240 gsync och 10 bit ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greywiind:

och du har problem med att köra 240 gsync och 10 bit ?

Jag körde nog aldrig 10 bit då men 240 Hz @ 8 bit gick bra då med mitt 2080 Ti.
Nu med 3090 så har jag försökt lite men har nu parkerat 240 Hz tills vi får en ny firmware och/eller ny nVidia driver.

Men med det sagt så funderar jag på att byta tillbaka till min inköpta "8k" kabel.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk

Nya drivers till nvidia samt till skärmen ute.. dock kvarstår problemet.
Det börjar bli lite tröttsamt.

Fw G9: https://www.samsung.com/sec/support/model/LC49G95TSSKXKR/

Permalänk
Medlem

Följer, .... Samma problem här, RTX3080 + G9

Visa signatur

Intel Core I9 9900K, ASUS ROG Strix Z390 Gaming, ZOTAC RTX3080 OC, Corsair 32GB DDR4,
Corsair H100i, Corsair Obsidian 650D, Samsung Odesssy G9 49" 240Hz

Permalänk

240HZ med gsync fungerar nu

Efter lång väntan så fungerar det äntligen med denna firmware. Uppdaterades idag.

https://www.samsung.com/sec/support/model/LC49G95TSSKXKR/

Ladda ner och kör exe filen, packa upp och uppdatera firmware på skärmen till 1008.1.

Nu kan jag köra 240hz gsync utan problem.

Permalänk
Skrivet av Sneakybastardo:

Efter lång väntan så fungerar det äntligen med denna firmware. Uppdaterades idag.

https://www.samsung.com/sec/support/model/LC49G95TSSKXKR/

Ladda ner och kör exe filen, packa upp och uppdatera firmware på skärmen till 1008.1.

Nu kan jag köra 240hz gsync utan problem.

nu ska det testas tack för tipset

Permalänk

wohooooo alt funkar med senaste firmwire!!!

Permalänk
Medlem

Jag får inte G-Sync i alla spel dock.
Men 240 Hz funkar ju nu.
https://www.sweclockers.com/forum/post/18733790

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Funkar för mig nu också, äntligen

Permalänk
Medlem

Ha bara inte två DP kablar från GPUn till skärmen samtidigt med 1008.1. Då får du black screen och omstart i en oändlig cykel. Helt puckat det här. Dem löser ett problem. och skapar samtidigt två andra...

Permalänk

Fungerade för mig med 1008.1 och senaste vanliga nvidia-drivrutiner (inte hotfix). Kör nu 240Hz och 10bit.

Permalänk
Medlem

Bra att det verkar vara löst. Jag beställde en Samsung C27RG50 på black friday rea. 2490kr för 240hz, VA panel och G sync kompatibel kändes som bra pris. Bara 1080p så ska inte behöva DSC som jag förstår det. Så borde inte ha samma problem som G9. Däremot har jag hört att många säger den har problem med ghosting. Någon nämnde att det löste sig vid 120hz. Är det bara ändra till 120hz i nvidia kontrollpanelen?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Fan så gott nu fungerar 240hz

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk

Nedan verkade göra susen.
Verkar också som det är problem att köra mer än en skärm på DP tillsammans med G9.
Jag har haft en liten skärm kopplad via DP tillsammans med G9 men när fick problem och reboots med denna inkopplad.
Testade lite utan och då funkade allt fint. Kopplade in lilla skärmen via HDMI och än så länge verkar detta också fungera nu.

Vet ej om det kan vara grafikkortet som har problem med bandbredden på DP då G9 kanske tar allt i 240Hz? (Väldigt ovetenskaplig gissning.)

(Får dock en skiftning i skärmen, olika färgsättning på höger/vänster när jag drar igång mitt Valve Index. Försvinner om jag ändrar Hz på indexen.)

Skrivet av rcarlgren:

Jag hade samma problem med min G9 + RTX 3080 men gjorde enligt nedan och nu funkar det

Uninstall the monitor driver (C49G9xT)
Download DDU Uninstaller (web search, guru3d is safe)
Disconnect your ethernet and WiFi
Restart in Safe Mode
Use DDU to uninstall any remnants of NVIDIA drivers
Restart
Install monitor driver
Install NVIDIA hot fix (456.98)

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Vad är status på skärmen nu? Funkar allt som det ska?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Vad är status på skärmen nu? Funkar allt som det ska?

Jorå allt funkar, med senaste firmwire och drivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greywiind:

Jorå allt funkar, med senaste firmwire och drivare

Kul att höra, hur äre om man kör skärmen i 120hz med g-sync? Inget flicker då? Sitter på ett 1080ti nu för stunden. Det saknar DSC som behövs för att kunna köra 240hz. Tänker så att jag ändå kan använda skärmen tills tillfälle ges att uppgradera till ett 30xx-kort.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Kul att höra, hur äre om man kör skärmen i 120hz med g-sync? Inget flicker då? Sitter på ett 1080ti nu för stunden. Det saknar DSC som behövs för att kunna köra 240hz. Tänker så att jag ändå kan använda skärmen tills tillfälle ges att uppgradera till ett 30xx-kort.

I 120 upplever jag ingen flickering alls med hdr och gsync, ända som det är så kan det flikra till när du tabbar mellan fönster