Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 Home vs. Pro

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 Home vs. Pro

Vad skiljer Windows 10 Home från Pro?

Jag vet att Pro erbjuder krypterad hårddisk med BitLocker men jag läste att det ska gå att kryptera hårddisken i Home också. Så vad är skillnaden?

I övrigt föredrar jag att använda lokalt konto och inte Microsoft-konto på datorn. Är det så att Pro versionen ger mig åtkomst till Microsoft Store trots lokalt konto medan Home kräver ett Microsoft-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad skiljer Windows 10 Home från Pro?

Jag vet att Pro erbjuder krypterad hårddisk med BitLocker men jag läste att det ska gå att kryptera hårddisken i Home också. Så vad är skillnaden?

Det finns en hel del fler skillnader, bl.a så har Pro Grupprinciper, det finns också fler skillnader som kanske inte är så uppenbara, som te.x att i Pro kan man sätta diskar som offline i diskhanteraren (väldigt användbart om Windows te.x har fått för sig en USB ansluten sticka/disk används, trots att det egentligen inte görs och förhindrar att säker borttagning kan göras).

Skrivet av anon315148:

I övrigt föredrar jag att använda lokalt konto och inte Microsoft-konto på datorn. Är det så att Pro versionen ger mig åtkomst till Microsoft Store trots lokalt konto medan Home kräver ett Microsoft-konto?

Mig veterligen, så ja den funktionen finns inte i Home.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Kunna ansluta sig till en domänkontroller.
Kunna fjärrstyra dator genom rdp.
Bitlocker

Det är i princip de sakerna man vill kunna göra. RDP finns det alternativ emot, bara att det är så störande att komma ihåg att denna aktuela dator så är det t.ex vnc man ska köra med. Och det blir lätt man felsöker varför det ej fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Inser nu att den stationära jag sitter på har Pro, och jag har kunnat ladda ner från Microsoft Store trots att jag kör lokalt konto.

Med andra ord verkar det som att man har lite mer kontroll och valmöjligheter med Pro.