Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Årsmodell
Motor?

Vad blir det för nytt?

2018, en a180 122hk. Den nya blir en a250e shooting brake 2021

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

2018, en a180 122hk. Den nya blir en a250e shooting brake 2021

Grattis till en nice upgrade!
Företagsleasing eller kör du privatleasing?

Har själv en 2019 A200 för tillfället som jag köpte utan leasing, men inom 1-2 år är det dags för nytt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Grattis till en nice upgrade!
Företagsleasing eller kör du privatleasing?

Har själv en 2019 A200 för tillfället som jag köpte utan leasing, men inom 1-2 år är det dags för nytt

Tack, ja det blir en trevlig uppgradering! Jasså sedär ja, dom går ju bra Köpte du den ny då, och vad tog du för utrustning isf?
Jag kör privatleasing, gör de på min nuvarande bil, och även nästa

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Blev en ny kärra för någon vecka sedan
Porsche 718 Cayman GTS
Årsmodell 2019
Riktigt trevlig att ta ut på landsvägarna vid fint väder

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Blev en ny kärra för någon vecka sedan
Porsche 718 Cayman GTS
Årsmodell 2019

Najs! Riktigt snygg bild och Cayman har växt upp utseendemässigt liksom.
Men, liiiite synd med turbofyra dock. (nu den senaste årsmodellen GTS har de väl gått tillbaks till sexan igen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Volvo V90 T8 -20

https://forumbilder.com/images/2020/09/02/20200901_170104.jpg

https://forumbilder.com/images/2020/09/02/20200901_170146.jpg

Går billigt och rätt så pigg i motorn. Eftermonterade 20" fälgar från AEZ.

Nöjd, fast nästa bil blir nog en helelektrisk, otroligt skön känsla när man går på 100% eldrift.

Riktigt bra val med 20 tums fälgar. Jag tycker överlag V90 ser alldeles för lång ut och att V60 ser därför bättre ut.

Men det finns botning på det, och det är det du gjort. Riktigt snyggt. Även alltid viljat ha vit klädsel.. Men har aldrig vågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Najs! Riktigt snygg bild och Cayman har växt upp utseendemässigt liksom.
Men, liiiite synd med turbofyra dock. (nu den senaste årsmodellen GTS har de väl gått tillbaks till sexan igen)

Tack så mycket! Körde förbi allén av en slump och vädret kunde inte varit bättre, tänk att bilden är tagen med en iPhone 11?!

Håller med dig om Caymans utseende och det var en stor anledning till köpet. Jag kände helt enkelt inte att skillnaden mot 991an var tillräckligt stor för att motivera prisskillnaden. Dessutom tycker jag att Cayman har bättre balans i chassit än 911an.

Precis som du säger är det väl lite "synd" att denna GTS'en inte har 6an men samtidigt gillar jag känslan från turbon och är förvånande nog inte så missnöjd med ljudet. GTS 4.0 (den nya med 6a) har OPF så det går inte att jämföra mot ljudet från den gamla 6an. Det är nya tider med alla kraven från EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Riktigt bra val med 20 tums fälgar. Jag tycker överlag V90 ser alldeles för lång ut och att V60 ser därför bättre ut.

Men det finns botning på det, och det är det du gjort. Riktigt snyggt. Även alltid viljat ha vit klädsel.. Men har aldrig vågat.

undvik vit klädsel, blir grå/guldassig ganska kvickt om det är en bil som används dagligen... i en sportbil som bara åks runt med i finskjortan ett par gånger på sommaren kanske det passar bättre

Själv gick jag från helskinn nappaläder tillbaka till tygstolar för det är det jag gillar mest och är uppvuxen med, ingen lyx här, det enda jag har börjat vilja ha i bilar jag köper idag är rattvärme, bluetooth och farthållare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

undvik vit klädsel, blir grå/guldassig ganska kvickt om det är en bil som används dagligen... i en sportbil som bara åks runt med i finskjortan ett par gånger på sommaren kanske det passar bättre

Själv gick jag från helskinn nappaläder tillbaka till tygstolar för det är det jag gillar mest och är uppvuxen med, ingen lyx här, det enda jag har börjat vilja ha i bilar jag köper idag är rattvärme, bluetooth och farthållare.

Ett tips för ljus inredning är suddgummi. När jag jobbade som skitkonsult på Volvo så hade mitt företag konstant fyra pers i åratal som stod i slutet av fabriken och suddade på dörrinredning och liknande. Inte att rekommendera på skinnklädseln kanske men på plastmaterialen fungerade det väldigt bra, och skinn tenderar ju ändå att åldras mycket trevligare. Men absolut ska man inte sitta på ljusa skinnstolar en svettig dag med sina nya mörka jeans eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips för ljus inredning är suddgummi. När jag jobbade som skitkonsult på Volvo så hade mitt företag konstant fyra pers i åratal som stod i slutet av fabriken och suddade på dörrinredning och liknande. Inte att rekommendera på skinnklädseln kanske men på plastmaterialen fungerade det väldigt bra, och skinn tenderar ju ändå att åldras mycket trevligare. Men absolut ska man inte sitta på ljusa skinnstolar en svettig dag med sina nya mörka jeans eller så.

Min är kolsvart 👍 har testat de misstaget en gång aldrig mer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Precis som du säger är det väl lite "synd" att denna GTS'en inte har 6an men samtidigt gillar jag känslan från turbon och är förvånande nog inte så missnöjd med ljudet. GTS 4.0 (den nya med 6a) har OPF så det går inte att jämföra mot ljudet från den gamla 6an. Det är nya tider med alla kraven från EU...

Krav på partikelfilter gör nog att fler väljer att hålla hårt i sina lite äldre och mer välljudande bestar lite längre. Lite tråkig utveckling för oss som gillar förbränningsmotorer men den här gången har man ändå försökt rätta till problemet vid källan och inte som STHLMs miljöborgarråd som straffar folk i efterhand av rent ideologiska skäl.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Riktigt bra val med 20 tums fälgar. Jag tycker överlag V90 ser alldeles för lång ut och att V60 ser därför bättre ut.

Men det finns botning på det, och det är det du gjort. Riktigt snyggt. Även alltid viljat ha vit klädsel.. Men har aldrig vågat.

Jag tycker fungerar fint, men man behöver gå över stolarna med en mild läderrengöring vid varje tvätt. Kör alltid en rejäl lädervård varje år på mina bilar. Kollegan har en precis likadan utrustad fast R-design och helsvart innertak och nappaläder. Min är Inscription med sportstolar och nappa, gillade den kombon på just V90 + Orrefors kristallsväxelspaken men alla tycker ju olika. Just Volvo stolar tycker jag det är viktigt med nappa, den "vanliga" läderklädseln ser inte rolig ut.

Vitt är helt OK så länge man lägger lite tid på vård, men även svart/mörkt läder behöver vårdas emellanåt. Det blir "dassigt" också.

Permalänk
Medlem

Jag kör mammas bil i några veckor, vi bytte då hon var i behov av större bagageutrymme ett tag.
Som tack har jag kämpat lite men att polera den i helgen. Först en redig tvätt som avslutades med lera. Lammullstrissa och rubbing, därefter polish med skumtrissa och slutligen la jag på vax med maskinen. Tog också lite "back to black"-plastvax på plastdetaljerna.

Hon har kört 18000 mil sen 2013, aldrig blivit polerad, däremot många, många automatiska biltvättar :'(
Fick inte bort precis alla repor men det mesta, och helhetsintrycket blev så mycket bättre.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En sådär 20 år efter att jag hade åldern inne för att börja ta körkort så fick jag äntligen motivationen till att ta tag i skiten.

Klarade uppkörningen för en vecka sedan och köpte den här pärlan 2 dagar efter.
En liten hybrid med imponerande 99 hästar.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Bmw 330D på coilovers :)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Aldrig mera VW, inom min närhet har 4st VWs rasat senaste året, 2st med kamrem och 2st med turboras vilket lett till motorras..

Är nyfiken på hur en motor kan rasa p.g.a turboras

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Blev en ny kärra för någon vecka sedan
Porsche 718 Cayman GTS
Årsmodell 2019
Riktigt trevlig att ta ut på landsvägarna vid fint väder
https://www1.garaget.org/archive/143/142726/423307/423307-3983772-Po3N3kGCPkaYmiV1.jpg

Riktigt snygg bild!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Är nyfiken på hur en motor kan rasa p.g.a turboras

En skuren turbo borde väl kunna ställa en del problem såsom krökta ventiler? Det borde bli ungefär samma resultat som om man gasar (förutsatt att det sker under belastning) och trampar på avgasbromsen (tunga fordon) samtidigt - det skulle tydligen kunna leda till krökta ventiler fick vi lära oss iaf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

En skuren turbo borde väl kunna ställa en del problem såsom krökta ventiler? Det borde bli ungefär samma resultat som om man gasar (förutsatt att det sker under belastning) och trampar på avgasbromsen (tunga fordon) samtidigt - det skulle tydligen kunna leda till krökta ventiler fick vi lära oss iaf.

Det låter ganska osannolikt. Skulle delar av impellern på insugssidan lossna så skulle de fastan i laddluftkylaren. Det är det enda jag kan komma på som skulle vara stort nog att kunna fastna mellan ventil och kolv och orsaka sådan skada. Mindre metallbitar som slinker in med oljan är såklart inte önskvärda men resulterar sälla i motorras. Inte direkt i alla fall.
Rasar lagret och turbon stannar tappar motorn kraft men man kan vanligen köra vidare. Dock bör man reparera en defekt turbo så fort det går så man inte får andra och mer permanenta skador på själva motorn pga oljeläckage och eventuella metallpartiklar.
Så fort lambdan eller motgassensorn upptäcker förändringar i insuget eller på avgassidan kommer motorns nödprogram gå in som reducerar effektuttaget och tänder motorlampan "check engine" vilket ytterligare skyddar motorn och det är likadant på tunga fordon.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kände att de va dags att prova Bmw så fick bli denna 🤷‍♂️

318d optimerad till 212hk o 440nm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

trampar på avgasbromsen (tunga fordon) samtidigt - det skulle tydligen kunna leda till krökta ventiler fick vi lära oss iaf.

Var har du lärt dig att det finns en avgasbroms på tunga fordon?

När man inte vill ha in avgaser till en turbo heter det vanligt vis "wastegate", vilket innebär att man släpper förbi avgaserna så de inte kommer fram till turbo

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Var har du lärt dig att det finns en avgasbroms på tunga fordon?

När man inte vill ha in avgaser till en turbo heter det vanligt vis "wastegate", vilket innebär att man släpper förbi avgaserna så de inte kommer fram till turbo

Varför skulle det inte finnas en avgasbroms på tunga fordon?
Se andra stycket i avsnitt Scanias motorstyrning

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Var har du lärt dig att det finns en avgasbroms på tunga fordon?

När man inte vill ha in avgaser till en turbo heter det vanligt vis "wastegate", vilket innebär att man släpper förbi avgaserna så de inte kommer fram till turbo

Under körkortsutbildningen för C och D -behörigheterna...

Wastegaten är något helt annat och dess uppgift är att se till att du inte får för högt laddtryck.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det låter ganska osannolikt. Skulle delar av impellern på insugssidan lossna så skulle de fastan i laddluftkylaren. Det är det enda jag kan komma på som skulle vara stort nog att kunna fastna mellan ventil och kolv och orsaka sådan skada. Mindre metallbitar som slinker in med oljan är såklart inte önskvärda men resulterar sälla i motorras. Inte direkt i alla fall.
Rasar lagret och turbon stannar tappar motorn kraft men man kan vanligen köra vidare. Dock bör man reparera en defekt turbo så fort det går så man inte får andra och mer permanenta skador på själva motorn pga oljeläckage och eventuella metallpartiklar.
Så fort lambdan eller motgassensorn upptäcker förändringar i insuget eller på avgassidan kommer motorns nödprogram gå in som reducerar effektuttaget och tänder motorlampan "check engine" vilket ytterligare skyddar motorn och det är likadant på tunga fordon.

Om lagerna i turbon skulle skära så illa att axeln låses borde det rimligtvis bli j*vligt svårt att få insugsluft och avgaser förbi kompressor och turbinhjulen. Måhända att det kanske inte är det mest sannolika scenariot.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Mycket killgissningar här...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om lagerna i turbon skulle skära så illa att axeln låses borde det rimligtvis bli j*vligt svårt att få insugsluft och avgaser förbi kompressor och turbinhjulen. Måhända att det kanske inte är det mest sannolika scenariot.

Sant. Men det böjer inte ventilerna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sant. Men det böjer inte ventilerna.

Om en avgasbroms (samtidigt som man gasar) kan böja ventiler så bör rimligen detta också kunna göra det eftersom det i praktiken blir samma sak.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om en avgasbroms (samtidigt som man gasar) kan böja ventiler så bör rimligen detta också kunna göra det eftersom det i praktiken blir samma sak.

I en modern lastbil kommer inte avgasbroms eller retarderad aktiveras om du ger gas samtidigt.
Ett skuret lager i turbon kommer inte kröka ventilerna. Luften kan till och med gå bakvägen ur turbon även om kompressorhjulet roterar, händer om man tex har en underdimensionerad wastegate.
Bara för att turbin eller kompressor inte roterar så är det inte helt tätt. Ett viss massflöde behövs genom turbinen för att den ens ska kunna börja rotera.
Det värsta som kan hända om man har en trasigt lager på turbon är att du kan få olja i inloppet som kan leda till vattenslag och massa sot/kocks Men då måste det gå sjukt lång tid, för den mesta oljan brukar fastna i kylaren.

Med vänlig hälsning/
F.d. Motormekaniker på Scania R&D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

F.d. Motormekaniker på Scania R&D

Vilket år? Jag jobbade på c-lab från 88-94.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

I en modern lastbil kommer inte avgasbroms eller retarderad aktiveras om du ger gas samtidigt.
Ett skuret lager i turbon kommer inte kröka ventilerna. Luften kan till och med gå bakvägen ur turbon även om kompressorhjulet roterar, händer om man tex har en underdimensionerad wastegate.
Bara för att turbin eller kompressor inte roterar så är det inte helt tätt. Ett viss massflöde behövs genom turbinen för att den ens ska kunna börja rotera.
Det värsta som kan hända om man har en trasigt lager på turbon är att du kan få olja i inloppet som kan leda till vattenslag och massa sot/kocks Men då måste det gå sjukt lång tid, för den mesta oljan brukar fastna i kylaren.

Med vänlig hälsning/
F.d. Motormekaniker på Scania R&D

Där ser man. Det var vad dom sa till oss iaf (de gamla hade iaf inte någon form av skydd mot att ge gas samtidigt, varför någon nu skulle vilja göra det).

Jag kan berätta att på en gammal buss så kan avgasbromsen fastna i stängt läge och då orkar skiten knappt upp för ett lätt motlut även om man ger gas (innan man hunnit upptäcka att något är fel)

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX