Permalänk
Medlem

Har jag gjort en bra affär?

Hallå där!

Har precis köpt följande dator:
https://www.webhallen.com/se/product/310336-Webhallen-Config-...

Ordinarie pris låg på 15.000kr - köptes på rea för 12.000kr
Datorn är 10 månader begagnad.

I priset ingick även MSI Optix MAG272CQR värde 4000:-

Jag betalade 12.000kr för skärm och dator.

Gjorde jag en bra affär? Motivering?

Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen hade jag gärna sett priset gå ner någon tusenlapp på datorn då det har hänt så väldigt mycket på hårdvarufronten bara de senaste veckorna. Om skärmen ingick i priset skulle jag säga en OK affär men ingen fantastisk deal, smidigt kanske att få allt på en gång.

Sånt brukar man fråga om innan man genomför affären.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar - då kan jag släppa övertänkandet och gå vidare i livet utan köpångest!

Permalänk
Medlem

Delarna i datorn kostar ungefär 12' nya nu, så inklusive skärm så är det ingen direkt dålig affär, men skulle inte säga att den är bra heller. Har du köpt av privatperson eller av Webhallen som någon form av demovara (och därmed garanti)? Det påverkar också priset.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Glemmy, datorn såldes av en privatperson. Jag är rent ut sagt novis och la inte en extra tanke på värdeminskningen vid förhandlingen. Men så länge det inte är en dålig affär så känner jag mig tillfreds.

Permalänk
Medlem

Snabb överslagsräkning:

Delarna i datorn, om du bygger själv: ca 11k
Skärm: 4k.

Så du har fått en 15k dator, för 12k, vilket känns som en helt okej deal. Till det ska du ju också ha i åtanke att de flesta som kommer ge dig kommentarer här är folk som kan bygga ihop sina egna datorer och fixa billiga Windows licenser. Jag gör gissningen eftersom du frågar om det var en bra deal att du kanske inte fixar att bygga själv. En butik tar ju någonstans mellan 800kr-3000kr i påslag när de bygger datorer jämfört ifall man gör det själv. Detta är ju också pengar som du bör räkna in.

Note till andra sweclockare, men inte OP: 3000kr för att bygga dator låter sjukt högt, vad menar du? Gå in på komplett/Elgiganten/webhallen och ta en färdigbyggd dator i valfri prisklass, sedan bryt ner den i kostnad för delarna. Ofta slutar det med att deras dator är 3000kr dyrare än vad delarna är värda i lösvikt. Därav är deras kostnad att fixa allt åt dig, 3000kr.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8 - tusen tack för din tid och feedback, uppskattas!