Permalänk
Medlem

Löser en AIO mina "problem"?

Har efter mååånga års dvala byggt ihop 2st burkar åt sönerna.
I den som tråden hänvisar till så sitter det en Ryzen 3600XT som fixar 4600/4575Mhz all-core vid 1.255Vcore. Som kylare sitter den en 212 Black i ett Phanteks P400A med rejält med fläktkylning.

Vid test i CTR så håller den sig på ca 73C +- nån grad. I spel, långt ifrån det. 48-55C.
Men, kör jag ett av Prime95:s mest hårda CPU tester eller Cinebench CB20 så spikar den upp över 90C på nån enstaka sekund in i testet. Vi pratar alltså inte 5 sekunder ens. Sen avbryts ju överklockningen och programmet stängs ev ned. Kör jag all-core i typ 4.1Ghz så ligger jag väl en bit över 80C med Cinebench och kan rulla igenom hela testet. Så dessa 6x500Mhz extra gör ju verkligen av sig.

Är det detta normalt för en halvklen kylare som 212 Black? Skulle en Artic Freezer II 280mm lösa dessa spikar?
Eller ska man skita i att kyla för ett scenario man uppenbarligen inte verkar nå i vanliga vardagsscenarion?

Hoppas någon har erfarenhet av denna typ av problem.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC&Burn:

Har efter mååånga års dvala byggt ihop 2st burkar åt sönerna.
I den som tråden hänvisar till så sitter det en Ryzen 3600XT som fixar 4600/4575Mhz all-core vid 1.255Vcore. Som kylare sitter den en 212 Black i ett Phanteks P400A med rejält med fläktkylning.

Vid test i CTR så håller den sig på ca 73C +- nån grad. I spel, långt ifrån det. 48-55C.
Men, kör jag ett av Prime95:s mest hårda CPU tester eller Cinebench CB20 så spikar den upp över 90C på nån enstaka sekund in i testet. Vi pratar alltså inte 5 sekunder ens. Sen avbryts ju överklockningen och programmet stängs ev ned. Kör jag all-core i typ 4.1Ghz så ligger jag väl en bit över 80C med Cinebench och kan rulla igenom hela testet. Så dessa 6x500Mhz extra gör ju verkligen av sig.

Är det detta normalt för en halvklen kylare som 212 Black? Skulle en Artic Freezer II 280mm lösa dessa spikar?
Eller ska man skita i att kyla för ett scenario man uppenbarligen inte verkar nå i vanliga vardagsscenarion?

Hoppas någon har erfarenhet av denna typ av problem.

Ja, det är vad man kan vänta sig av den kylaren. En AIO skulle lösa detta, men poängen går förlorad. Spara pengarna.

Du kan ignorera p95s hårdaste läge, det kommer aldrig att uppträda i verkligheten. Om du fortfarande är orolig så är det främst minneshastighet som gäller på ryzen, det är mycket marginella vinster av renodlad frekvensökning på det sättet. Sätt på PBO och fixa minnen i 3733, där är avkastningen högst. Spara pengarna till ny processor i framtiden istället.

Permalänk
Medlem

Toppen, tack för input!

PBO, är den helt låst till att bara boosta till 4.5Ghz eller kan man till viss del påverka PBO-överklockningen med?
Har ett Asus B550M-Plus.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz