Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa virusprogrammet? Några fler nyttiga program?

Permalänk
Medlem

Bästa virusprogrammet? Några fler nyttiga program?

Tja, fel plats i forumet kanske, men har precis köpt en ny dator.

Men vad ska man välja för antivirus/säkerhetsprogram undrar jag. Är Bitdefender det bästa valet eller ska man köra på Norton eller Kaspersky?

Och vad mer för nyttiga program borde man ha. Det ska primärt vara en speldator, har min bärbara dator för mestadels internet surfandd. Men klart det kommer surfas på speldator också när man väl sitter där och behöver leta upp snabb info osv. Även tänkt att streama lite i framtiden, kan kanske va bra att nämna.

Tack för tips🙂

Permalänk
Vila i frid

Det "bästa" ANTI-virus programmet är nog Windows inbyggda. Det är gratis och får high-score "6, 6, 6" på av-test.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det "bästa" ANTI-virus programmet är nog Windows inbyggda. Det är gratis och får high-score "6, 6, 6" på av-test.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Jaså, såpass. Intressant även om jag inte fattar något av dom där betygen/statistiken.

Permalänk
Vila i frid

Det är ju nästan alltid så att nya virus slinker igenom även det bästa skyddet. Gamla virus tar alla AV-program hand om. Microsoft arbetar ju även väldigt proaktivt för att ta ner command-and-control servers. Jag ser ingen anledning till att spendera $tålars på något som kan fås "gratis".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ju nästan alltid så att nya virus slinker igenom även det bästa skyddet. Gamla virus tar alla AV-program hand om. Microsoft arbetar ju även väldigt proaktivt för att ta ner command-and-control servers. Jag ser ingen anledning till att spendera $tålars på något som kan fås "gratis".

Har dock sett har Bitdefender har en gratis version som sägs vara bra, fast den kanske inte finns längre iofs(?).

Permalänk
Vila i frid

Det som är "gratis" är du dvs din trafik på internet. Man har blivit påkommen med att stjäla/undersöka/phone-home DNS-trafik och installerar sina egna MITM-certifikat för att kunna analysera din HTTPS- och mail-trafik, den trafik som var tänkt att vara skyddad av TLS. Den trafiken läses av AV-tillverkarna. MS Windows Defender gör det inte. Det är som med Google, Twitter, Instagram och Facebook etc, när det är gratis är det du som är produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det som är "gratis" är du dvs din trafik på internet. Man har blivit påkommen med att stjäla/undersöka/phone-home DNS-trafik och installerar sina egna MITM-certifikat för att kunna analysera din HTTPS- och mail-trafik, den trafik som var tänkt att vara skyddad av TLS. Den trafiken läses av AV-tillverkarna. MS Windows Defender gör det inte. Det är som med Google, Twitter, Instagram och Facebook etc, när det är gratis är det du som är produkten.

Förstod ingenting av vad du menade tyvärr😬

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att @hasenfrasen menar att de gratis alternativ som finns, som tex bitdefender är gratis för att de vinner på det, genom att t.ex. läsa av din trafik.

Personligen så har jag inte använt något annat än Windows inbyggda antivirus på många år. Ser inte att det finns någon anledning att dra in ytterligare ett program i datorn när Windows tar hand om det som standard. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Jag tolkar det som att @hasenfrasen menar att de gratis alternativ som finns, som tex bitdefender är gratis för att de vinner på det, genom att t.ex. läsa av din trafik.

Personligen så har jag inte använt något annat än Windows inbyggda antivirus på många år. Ser inte att det finns någon anledning att dra in ytterligare ett program i datorn när Windows tar hand om det som standard. 👍

Okej. En dum fråga kanske, men hur tjänar dom på att läsa av min trafik? Och på vilket sätt påverkar det mig? Är det så att dom vinner på det för att det ger dom mer info och dom kan förbättra sina kostnadsfunktioner?

Jag har ju själv inte haft något program på min bärbara där jag surfat hejvillt med senaste åren och inte märkt av några problem direkt. Men tänkte att när.jag får en helt ny fräsch dator att man kanske borde satsa på ett bra virusprogram och säkerhet. Men Windows inbyggda verkar kanske räcka då👍

Men lär nog ladda ner CCleaner eller liknande iaf för att rensa titt som tätt på skit.

Permalänk
Inaktiv

Kör med inbyggda i Windows och sedan har jag Malwarebytes som är bra på att stoppa skadliga webbsidor då man surfar och den gör sitt jobb bra, i stort sett varenda dag så blockerar den trojaner och annat, otroligt vad mycket skit de finns på nätet.