Min fars dator har inte ljud

Permalänk
Medlem

Min fars dator har inte ljud

Hej,

En favorit i repris, efter senaste uppdateringen så slutade ljudet att funka.

Windows 10
Återkommer med namn på det inbyggda ljudkortet, men Realtek är det från i vilket fall.
Sitter två små högtalare kopplade till datorn.

Har Provat:
1. kopplat ut högtalarna och kopplat in ett par hörlurar. Har dubbelkollat via ljudinställningar att högtalaren är default.

2. Uppdaterat drivrutinen för ljudkortet. Resulterade i ljud, men det försvann så fort datorn startades om för att sedan inte komma tillbaka.

3. Avinstallerat och tagit bort drivrutinen via enhetshanteraren för att sedan installera drivrutinen igen. Resulterade i en loop när realtek försöker installera drivrutinen igen. Det som händer är att den först vill ta bort de befintliga och sedan starta om datorn.
Efter omstarten försöker den igen.

4. Har provat att ändra ljudinställningar, men det går inte då den inte känner att det finns något ljud.

Tack på förhand

Gav upp efter en timme. Nu finns ljudet endast några sekunder efter omstart, sedan kan du tydligt höra i högtalarna att de kopplas bort. De står dock fortfarande som default.

Tack på förhand
Stefan

Permalänk
Vila i frid

Provat att använda drivarna från datortillverkarens web-sajt, t.ex. asus, hp, dell etc och _inte_ drivarna som MS erbjuder (som tillval).

Permalänk
Medlem

Jag hade laddat ner https://www.wagnardsoft.com/display-driver-uninstaller-ddu-
Startat om windows i felsäkert läge https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.678241/4-vagar-till-felsake...
I felsäkert läge så är det mindre som startas/laddas in/mindre låsta filer i windows då men oftas inte nödvändigt, men tar ju bara sekunder så varför inte.
Och sen avinstallera allt realtek skit i DDU, starta om installera senaste.

DDU gör ett MYYYYYCKET bättre jobb o rensa ut gammalt skit för nvidia/amd/realtek än windows/deras egna avinstallerare gör.

Några tankar/frågor.
Bärbar/stationär?
Det är inget fel med 3,5" kontakten? dvs inget metallskrot i den/trasig så det är kortis?
Oftas går det ju att ställa in att en 3,5" kontakt ska gå till tex högtalare/en annan till mic/osv, men brukar även gå o ändra så tex "mic uttaget" blir ut till högtalare istället.
Det löste ett kortis i 3,5" kontakt problem för en (troligen här på swec) i nå forum jag läste för år sedan så han kunde använda lurarna igen o mic användes aldrig så ingen förlust där.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Provat att använda drivarna från datortillverkarens web-sajt, t.ex. asus, hp, dell etc och _inte_ drivarna som MS erbjuder (som tillval).

Har laddat ner drivrutiner från leverantören av datorn i detta fall Lenovo. Men ska prova att gå in direkt till leverantören av moderkortet vid nästa tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag hade laddat ner https://www.wagnardsoft.com/display-driver-uninstaller-ddu-
Startat om windows i felsäkert läge https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.678241/4-vagar-till-felsake...
I felsäkert läge så är det mindre som startas/laddas in/mindre låsta filer i windows då men oftas inte nödvändigt, men tar ju bara sekunder så varför inte.
Och sen avinstallera allt realtek skit i DDU, starta om installera senaste.

DDU gör ett MYYYYYCKET bättre jobb o rensa ut gammalt skit för nvidia/amd/realtek än windows/deras egna avinstallerare gör.

Några tankar/frågor.
Bärbar/stationär?
Det är inget fel med 3,5" kontakten? dvs inget metallskrot i den/trasig så det är kortis?
Oftas går det ju att ställa in att en 3,5" kontakt ska gå till tex högtalare/en annan till mic/osv, men brukar även gå o ändra så tex "mic uttaget" blir ut till högtalare istället.
Det löste ett kortis i 3,5" kontakt problem för en (troligen här på swec) i nå forum jag läste för år sedan så han kunde använda lurarna igen o mic användes aldrig så ingen förlust där.

Stationär.
Ska prova med utgången och se ifall det blivit problem där. Men har svårt att tro det då det funkat felfritt i några månader. Datorn är väldigt ny. Inköpt i somras.

Permalänk
Medlem

Så en kontakt kan inte gå sönder om den funkar bra i ett par månader?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har varit med om detta förut på Lenovo laptops. Efter en win update så slutar ljuddrivaren att fungera. Testa att uppdatera BIOS så bör ljudet hoppa igång.

Permalänk
Medlem

klickat på ljudikonen nere vid klockan och kollat så uppspelning är på högtalarna och inte slått om till hdmi eller något?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

klickat på ljudikonen nere vid klockan och kollat så uppspelning är på högtalarna och inte slått om till hdmi eller något?

det var det första jag kollade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Har varit med om detta förut på Lenovo laptops. Efter en win update så slutar ljuddrivaren att fungera. Testa att uppdatera BIOS så bör ljudet hoppa igång.

Det funderade jag på om jag skulle göra eller inte. Valde att inte göra detta, ska prova.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vilken version kör du? 1909 eller 2004? 2004 har gett problem för vissa.

Detta gäller väl bara Conexant så vitt jag vet. Jag har själv en laptop med just Conexant och den vill inte uppdatera från 1909 förrän MS eller tillverkaren har löst detta. Det jag läst hos MS om detta nämner inte Realtek.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja