Samsung och Stanford utvecklar OLED-skärmar med pixeltätheten 10 000 PPI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hmm, får felmeddelande i kalkylatorn vid uträkning av upplösningen man får på en 80"are, då är det nog bra.

Tråkigt att du har en så dålig miniräknare.

80 tum baslinje = c
Pythagoras sats: a^2 + b^2 = c^2

80 ^ 2 = 6400
16 + 9 enheter är 25 enheter.
6400 som 25 enheter är 1 enhet = 256
Pythagoras sats: 16 enheter + 9 enheter = 6400
Pythagoras sats: 64^2 + 48^2 = 6400

64*10 000 PPI = 640 000
48*10 000 PPI = 480 000

640 000 * 480 000 = 307 200 000 000

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Jag börjar se fram emot en bildskärm inbyggd i glasögonformat nu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

"SweClockers skärmexpert Thomas Ytterberg konstaterar att alla lovande forskningsresultat påstår sig vara bättre än rådande standarder, och att han tror det när tekniken når marknaden i faktiska produkter."

OM det nu blir produkter vill säga!

Utvecklingen på skärmar börjar påminna om utvecklingen på batterier. Alltid någon som revolutionerar batteritekniken på nytt år efter år. Ändå sitter jag fortfarande med AA-batterier som tar slut hela tiden. Fast jag lovar: hoppet är det sista som lämnar min kropp!

Tyvärr har mycket forskning och tekniska framsteg hamnat där: inkrementella steg. Varje år förbättras urladdningen och andra aspekter hos batterier även fast liknande standarder tillämpas ännu. Därför kan det kännas som om "ingenting händer med dem".

För denna typ av skärm tycker jag det låter som "proof of concept". Är det ens hållbart att rulla ut något som kräver 10+ års utvecklade grafikkort för att ens kunna driva dem? Känns lite som utrullandet av 8K-TV-apparater fast ännu mer extremt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldComputer:

Tråkigt att du har en så dålig miniräknare.

80 tum baslinje = c
Pythagoras sats: a^2 + b^2 = c^2

80 ^ 2 = 6400
16 + 9 enheter är 25 enheter.
6400 som 25 enheter är 1 enhet = 256
Pythagoras sats: 16 enheter + 9 enheter = 6400
Pythagoras sats: 64^2 + 48^2 = 6400

64*10 000 PPI = 640 000
48*10 000 PPI = 480 000

640 000 * 480 000 = 307 200 000 000

Aha, den kommer alltså att kallas Mega-VGA, blir det tungdrivet för de som fortfarande spelar saker som är gammeldags kodade typ CS ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Undrar hur många döda pixlar som krävs på en viss yta innan man märker av det ens i ett VR headset med 10000 PPI?

Förhoppningsvis 0 har jag betalt för X antal pixlar, vill jag ha X antal Pixlar också, inte bli lurad på 25st. blir att inhandla ett mikroskåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hade varit bättre om de kunde ordna livslängden på oleden så man slipper 'inbränningar'

Om du läser igen så ser du att denna lösning är olik dagens OLED. Hur det är med inbränningar på denna vet vi ju inte. Men jag har inte inbränning på någon OLED-skärm här hemma. Vet inte om de med inbränning kört för ljusstyrka.

Permalänk

Dette behövs för att få till vr. Screen-door förstör upplevelsen för mig.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tyvärr har mycket forskning och tekniska framsteg hamnat där: inkrementella steg. Varje år förbättras urladdningen och andra aspekter hos batterier även fast liknande standarder tillämpas ännu. Därför kan det kännas som om "ingenting händer med dem".

För denna typ av skärm tycker jag det låter som "proof of concept". Är det ens hållbart att rulla ut något som kräver 10+ års utvecklade grafikkort för att ens kunna driva dem? Känns lite som utrullandet av 8K-TV-apparater fast ännu mer extremt.

Eftersom uträkningen redan gjorts tidigare i tråden så kör vi på med 85" skärmen och 640,000x480,000 i upplösning. Utifrån hur grafikkorten gått sedan 2010 så är vi nog redo att driva en sådan skärm (i spel!) någonstans mellan 2045-2050. Förutsatt att vi kan 10dubbla gpuprestandan varje 10 år, vilken inte alls är garanterat.

Permalänk
Medlem

Samsung har väl ingen OLED-TV? "The Wall" på bilden är ju inte det t.ex.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Tyvärr har mycket forskning och tekniska framsteg hamnat där: inkrementella steg. Varje år förbättras urladdningen och andra aspekter hos batterier även fast liknande standarder tillämpas ännu. Därför kan det kännas som om "ingenting händer med dem".

För denna typ av skärm tycker jag det låter som "proof of concept". Är det ens hållbart att rulla ut något som kräver 10+ års utvecklade grafikkort för att ens kunna driva dem? Känns lite som utrullandet av 8K-TV-apparater fast ännu mer extremt.

Skrivet av Chrisj:

Eftersom uträkningen redan gjorts tidigare i tråden så kör vi på med 85" skärmen och 640,000x480,000 i upplösning. Utifrån hur grafikkorten gått sedan 2010 så är vi nog redo att driva en sådan skärm (i spel!) någonstans mellan 2045-2050. Förutsatt att vi kan 10dubbla gpuprestandan varje 10 år, vilken inte alls är garanterat.

Fast det är väl inget problem tänker jag.
Controllerkretsen i skärmen kan givetvis inte hantera så många pixlar. Det går att lösa ganska enkelt som jag tog upp i mitt förra inlägg:

Skrivet av Söderbäck:

Hehe.
Jag tror det är ganska lugnt faktiskt.
Rimligen kommer skärmarna inte att erbjuda "nativeupplösning" utan ett område med pixlar kommer väl att grupperas till en större pixel.
Säg att man grupperar dem i 50*50 pixlar som alla delar samma input från controllern. Det skulle ge en DPI på ca 200 i så fall, och en rimlig mängd pixlar att rendera till.

Ja, eller någon annan indelning för den delen ;). 20*20 pixlar kanske passar bättre för mobiler vilket ger 500 DPI. And so on.

Med ett sådant upplägg kan dessa paneler användas till gårdagens grafikkort utan problem.

Och varför skulle man då vilja tillverka dessa skärmar om man ändå inte ska använda alla enskilda pixlar som panelen kan erbjuda?
Ja det handlar dels om att få bort kanter mellan pixar, och dels att tekniken beskrivs som enklare och billigare för tillverkningen.
Den höga DPIn var ju ett resultat av tillverkningstekniken snarare än ett mål i sig.
Sedan får vi väl se om den här tekniken funkar för masstillverkning - om ett gäng år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AplAy:

För denna typ av skärm tycker jag det låter som "proof of concept". Är det ens hållbart att rulla ut något som kräver 10+ års utvecklade grafikkort för att ens kunna driva dem? Känns lite som utrullandet av 8K-TV-apparater fast ännu mer extremt.

En vanlig tankefälla med upplösning och pixlar är att om man har en viss upplösning, säg 8K, då måste man driva alla 33 miljoner pixlar exakt varje och varenda en med native-upplösning från grafikkortet. Annars går alla fördelar med den högre upplösningen förlorade av någon anledning.

Det är som att man är livrädd för att något i ens system ska kunna tolkas som en flaskhals. Därför väljer man hellre en sämre produkt, bara man slipper risken att det är en flaskhals någonstans. Kör hellre 1080p-skärm som alltid kan maxas till 100% än att ta risken att man bara kör den nyare och bättre skärmen till 80% av max.

Poängen med den här typen av displayer är inte att rendera ned på varenda pixel via 18 parallella Displayport för att driva en bizarr bildsignal. Poängen med högre upplösning är att bygga bort den problematik som finns med låg upplösning likt pixelstrukturer, aliasing-effekter, halvtonsmönster etc. som lägger sig som en hinna eller ett hönsnät framför bilden. Detta är förstås extremt tydligt med VR-lösningar, men märks såklart även på dagens i jämförelse alldeles grusiga ≈100 PPI-skärmar på skrivbordet.

Poängen med 8K på en TV eller skärm är inte att maxa varje pixel eller få "mer detaljer i filmen" utan att bygga bort just denna problematik och lägga på en nivå där det inte längre är struktur som ögat kan uppfatta.

Poängen är att bygga bort skärmen från bilden.

En potentiell framtida 32-tums bildskärm med den här 10 000 PPI-tekniken skulle förstås inte köra 288 000x162 000 pixlar (46,5 Gigapixel) i en signal från grafikkortet. Den skulle antagligen nöja sig med en alldeles tillräcklig 8K i rendering och 8K-signal. Sedan har displayen all möjlighet att modulera de ungefär ≈1400 fysiska pixlarna per logisk pixel till sådant som halvtonsmönster för att exakt reglera luminansnivåer och uppnå sådan som 12 bitars precision etc. Precis sådant som behövs för att ögat ska kunna uppfatta bilden utan att behöva se skärmen.

Permalänk
Medlem

För att uppnå detta på en 80 tummare behöver du endast ligga någonstans mellan 600k och 800k upplösning. Ja då menar jag mellan 614400*316000 och 784000*432000

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3