Permalänk

5950x moderkorts-huvudvärk

Hej,

Har suttit och letat efter lämpligt moderkort i tre dagar nu och känner att jag fortfarande inte vet vad jag vill ha.

Det enda jag bryr mig om på moderkortet är att det klarar ett 5950x utan att överhettas (läste att vrm temp kan vara ett problem), plats för ett rtx 2080, 2st 3600-4000mhz minnen (beroende på vad som nu blir bäst med 5950x), en nvme slot samt 3st SSD diskar utan att kompromissa på hastighet. Dugligt integrerat ljud är en bonus.

Vet inte om jag vill ha ett b550 eller x570, så länge de inte låter då min dator för övrigt är väldigt tyst så struntar jag i vilket (så länge det uppfyller ovanstående krav). Pris så billigt som möjligt utan att vara dumsnål. max 3000kr. Antar att jag kommer behöva flashback funktion

Någon som har ett kort att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Har inget direkt kort att rekommendera, men ändå lite tankar att tänka på.

De flesta X570 moderkort som jag fattat det utom möjligtvis något enstaka X570 har fläktar som både låter och är en riskfaktor när fläkten går sönder vilket den förr eller senare gör.

Visst byter man moderkort vartannat år kanske fläkten håller, men många som jag själv använder sina moderkort rätt länge och då fläktar i regel håller mycket kortare tid än övriga komponenter på kortet är det ett problem.

Särskilt som det är små specialfläktar som garanterat blir problem om det alls går att hitta dem när kortet blir några år gammalt.

Och då har vi inte tagit med ljudbiten alls i ekvationen, min åsikt är att fläktar på moderkort är ett otyg.

Vad jag har förstått så finns det en del B550 kort som är fläktlösa, och en nvme slot och 3 vanliga SSD bör de också klara.

Grafikkortet är väl både kort och låda som begränsar men det ska väl inte heller bli problem om man håller koll på mått och placering så länge man inte bygger i för små formfaktorer.

Men om man inte tänker överklocka kraftigt så processorn drar en massa extra ström borde ett bra B550 klara det och vara billigare än X570 korten.

Skulle väl vara då om just 5950x kräver mer än ett B550 för att komma till sin rätt, men det är väl mer om man behöver flera nvme slotar och kanske dubbla grafikkort.

3 vanliga SSD över SATA belastar inte så mycket då SATA är rätt långsamt idag så det borde inte bli problem med B550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

De flesta X570 moderkort som jag fattat det utom möjligtvis något enstaka X570 har fläktar som både låter och är en riskfaktor när fläkten går sönder vilket den förr eller senare gör.

Det är sant att de flesta X570 moderkort har en liten fläkt för kylning av chipsetet. Jag har dock inte hört någon enda klaga på att den låter, tvärtom så har i princip alla recensioner av X570 moderkort jag läst noterat att fläkten är i stort sett ljudlös.

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/msi-meg-b550-unify-b550-unify-x-motherbo...

Säkert inte billiga men ingen fläkt enligt MSI själva.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in och säga att jag rullar min 3900x på 4.4ghz allcore på ett relativt simpelt mobo där VRMsen har väldigt rimliga temperaturer. Kör ett B450m mortar max, går att få tag på för runt 1000lappen.

Med andra ord hade jag personligen tagit en B550 med bra vrmkylning och funktionerna du eftersöker. Jag har personligen kört MSI senaste åren och har trivts väldigt bra med deras bios och funktioner. Antagligen aningen biffigare än mitt då det blir lite mer påfrästning med en 5950x än en 3900x.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Fläkten på moderkortet är tyst. Men en nackdel är det kan samlas damm över tid. Finns en risk att moderkortet blir varmt och ljudnivån blir högre. Kolla där ibland så att det är fritt från damm.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

https://wccftech.com/msi-meg-b550-unify-b550-unify-x-motherbo...

Säkert inte billiga men ingen fläkt enligt MSI själva.

Praktiskt taget inget B550 moderkort har någon inbyggd fläkt, vare sig de är billiga eller dyra.
Anledningen till att X570 moderkorten generellt har en fläkt medan B550 moderkorten inte har det är PCI-E 4.0. X570 chipsetet stöder PCI-E 4.0 vilket inte B550 chipsetet gör, och skall det klara att skyffla en massa data med PCI-E 4.0 hastighet så drar det mer ström och genererar mer värme än vad som behövs för att bara hantera PCI-E 3.0. Den extra värmen innebär att det behöver extra kylning.

Observera att bara för att B550 chipsetet inte stöder PCI-E 4.0 så betyder det inte att B550 moderkorten inte klarar PCI-E 4.0.
De enheter som är kopplade direkt till CPU:ns PCI-E linor (vanligtvis grafikkortet och en M.2 slot) kör i PCI-E 4.0 om den inkopplade enheten och CPU:n stöder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Praktiskt taget inget B550 moderkort har någon inbyggd fläkt, vare sig de är billiga eller dyra.
Anledningen till att X570 moderkorten generellt har en fläkt medan B550 moderkorten inte har det är PCI-E 4.0. X570 chipsetet stöder PCI-E 4.0 vilket inte B550 chipsetet gör, och skall det klara att skyffla en massa data med PCI-E 4.0 hastighet så drar det mer ström och genererar mer värme än vad som behövs för att bara hantera PCI-E 3.0. Den extra värmen innebär att det behöver extra kylning.

Observera att bara för att B550 chipsetet inte stöder PCI-E 4.0 så betyder det inte att B550 moderkorten inte klarar PCI-E 4.0.
De enheter som är kopplade direkt till CPU:ns PCI-E linor (vanligtvis grafikkortet och en M.2 slot) kör i PCI-E 4.0 om den inkopplade enheten och CPU:n stöder det.

Bra förtydligande men tänkte artikeln skulle prata för sig själv men iom korten har tre m.2 så dök det ändå upp en fundering om de slängt in en fläkt över chipset pga så många anslutningar men det verkar inte vara fallet enligt MSI som jag skrev.

Men det är nog svårt att hitta ett kraftigare kort för ~3k som har 14+2+1 med 90A powerstages, stödjer 5600mhz minne i O.C, Wifi, 4 m.2 (1 gen4) och USB-C front utan någon fläkt.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Bra förtydligande men tänkte artikeln skulle prata för sig själv men iom korten har tre m.2 så dök det ändå upp en fundering om de slängt in en fläkt över chipset pga så många anslutningar men det verkar inte vara fallet enligt MSI som jag skrev.

Styrkretsen har så många anslutningar den har (10 st. PCIe 3.0-banor för B550), att slänga på fler M.2-portar kommer inte nämnvärt påverka hur varm styrkretsen kan bli.

Moderkorten har enligt sidan du länkade i själva verket fyra M.2-portar, vilket skulle kräva 12 st. PCIe 3.0-banor från styrkretsen (+4 från processorn) om man vill köra alla som minst PCIe 3.0 x4. Detta är förstås inte möjligt med B550, så någon/några av M.2-portarna kommer antingen sno bandbredd från processorn eller köra t.ex. PCIe 3.0 x2.

X570 har rejält mycket mer PCIe-bandbredd, 16 st. PCIe 4.0-banor, vilket förstås påverkar strömförbrukningen. X570 är också bara I/O-kretsen från Matisse (Zen 2) tillverkad på 14nm istället för 12nm och med vissa delar avstängda, så den är nog egentligen inte helt optimerad för att användas som styrkrets.

Permalänk

Om nu ett b550 funkar för mitt ändamål, vad tros om detta? https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B550-TOMAHAWK/Specificati...

Jag har inte tänkt att överklocka. Det står att det har "Flash BIOS Button", är det samma sak som flashback? Dvs jag kan uppdatera bios utan en cpu installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Om nu ett b550 funkar för mitt ändamål, vad tros om detta? https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B550-TOMAHAWK/Specificati...

Det lär fungera utmärkt, i stort sett vilket B550 som helst skulle troligtvis fungera med dina krav.

Skrivet av EpicBlobfish:

Jag har inte tänkt att överklocka. Det står att det har "Flash BIOS Button", är det samma sak som flashback? Dvs jag kan uppdatera bios utan en cpu installerad

Ja, det är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Om nu ett b550 funkar för mitt ändamål, vad tros om detta? https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B550-TOMAHAWK/Specificati...

Jag har inte tänkt att överklocka. Det står att det har "Flash BIOS Button", är det samma sak som flashback? Dvs jag kan uppdatera bios utan en cpu installerad

Skulle rekommendera Gaming Edge framför Tomahawk

https://youtu.be/JxczZChFaZI?t=381

Tar bort 1gbit lan men behåller 2,5gbit och du får wifi och bättre VRAM kylning.

Samma pris på prisjakt

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Fast MSI Tomahawk x570 har bättre VRM temp än Gaming Edge?

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Hej,

Har suttit och letat efter lämpligt moderkort i tre dagar nu och känner att jag fortfarande inte vet vad jag vill ha.

Det enda jag bryr mig om på moderkortet är att det klarar ett 5950x utan att överhettas (läste att vrm temp kan vara ett problem), plats för ett rtx 2080, 2st 3600-4000mhz minnen (beroende på vad som nu blir bäst med 5950x), en nvme slot samt 3st SSD diskar utan att kompromissa på hastighet. Dugligt integrerat ljud är en bonus.

Vet inte om jag vill ha ett b550 eller x570, så länge de inte låter då min dator för övrigt är väldigt tyst så struntar jag i vilket (så länge det uppfyller ovanstående krav). Pris så billigt som möjligt utan att vara dumsnål. max 3000kr. Antar att jag kommer behöva flashback funktion

Någon som har ett kort att rekommendera?

Jag tycker du ska fundera på vilka funktioner du vill ha.

Själv fastnade jag för: https://www.asus.com/Motherboards/TUF-GAMING-B550M-PLUS-WI-FI...
De portar jag vill ha på backplate, ingen fläkt, pci-e 1 ovanför GPU m.m.

Jag hade ett MSI Procarbon tidigare med 4+8-pin ström för min 3900X och jag kan säga att det inte gav något extra.

Det nya kortet har klenare VRM men räknar inte med att det ska vara något problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker du ska fundera på vilka funktioner du vill ha.

Själv fastnade jag för: https://www.asus.com/Motherboards/TUF-GAMING-B550M-PLUS-WI-FI...
De portar jag vill ha på backplate, ingen fläkt, pci-e 1 ovanför GPU m.m.

Jag hade ett MSI Procarbon tidigare med 4+8-pin ström för min 3900X och jag kan säga att det inte gav något extra.

Det nya kortet har klenare VRM men räknar inte med att det ska vara något problem.

Jag fastnade för https://www.inet.se/produkt/1903318/gigabyte-b550-aorus-pro?u... eller den dyrare varianten dom heter Master med Wi-Fi och en till M.2 port.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ErikDah:

Skulle rekommendera Gaming Edge framför Tomahawk

https://youtu.be/JxczZChFaZI?t=381

Tar bort 1gbit lan men behåller 2,5gbit och du får wifi och bättre VRAM kylning.

Samma pris på prisjakt

Det man får tänka på när det gäller B550 är att MSI har valt att dela bandbredden i chipset mellan M2porten pci-e portarna, medan andra fokuserat på m2 och sata. Så vill du nyttja alla sataportar och 2 m2 diskar så är det MSI du ska välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag fastnade för https://www.inet.se/produkt/1903318/gigabyte-b550-aorus-pro?u... eller den dyrare varianten dom heter Master med Wi-Fi och en till M.2 port.

Oj! Det hade ju 12 USB portar på baksidan Fett

Dock har det inte wifi. Jag har generellt varit lite emot wifi jfr mot kabel men nu på sistone börjar latency och sånt komma ner ordentligt. För delen är just att man inte behöver nån kabel och datorn kan flyttas runt.

Moderkortet jag valde har Realtek 2.5Gbit LAN som jag faktiskt har haft / har problem med.
Jag har märkt att den har tappat anslutningen. Jag stängde av energispar funktioner och då verkar det ha blivit bättre.

Nu får jag dock fortfarande, ibland när jag spelar, en typ 5-10s hängning av anslutningen sen kommer det igång igen.
Jag är inte säker på att det har med NICet att göra. Får testa runt lite.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj! Det hade ju 12 USB portar på baksidan Fett

Dock har det inte wifi. Jag har generellt varit lite emot wifi jfr mot kabel men nu på sistone börjar latency och sånt komma ner ordentligt. För delen är just att man inte behöver nån kabel och datorn kan flyttas runt.

Moderkortet jag valde har Realtek 2.5Gbit LAN som jag faktiskt har haft / har problem med.
Jag har märkt att den har tappat anslutningen. Jag stängde av energispar funktioner och då verkar det ha blivit bättre.

Nu får jag dock fortfarande, ibland när jag spelar, en typ 5-10s hängning av anslutningen sen kommer det igång igen.
Jag är inte säker på att det har med NICet att göra. Får testa runt lite.

Det var precis det som lockade mig. Kylflänsar på båda m.2, 12 USB, 8 chassi fan headers, ingen aktiv kylning. Fyller mina behov så.

Här är samma med Wi-Fi men det är inget jag behöver eller vill ha personligen https://www.inet.se/produkt/1903317/gigabyte-b550-aorus-pro-a...

Förhoppningsvis strular inte Realtek 2.5 GbE, det vore irriterande minst sagt.

Edit: ser att Gigabyte kommer ut med v2 av sina moderkort. Sannolikt bara en bios version som skiljer för att stödja Zen 3 eftersom det är på alla modeller med B550.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det var precis det som lockade mig. Kylflänsar på båda m.2, 12 USB, 8 chassi fan headers, ingen aktiv kylning. Fyller mina behov så.

Här är samma med Wi-Fi men det är inget jag behöver eller vill ha personligen https://www.inet.se/produkt/1903317/gigabyte-b550-aorus-pro-a...

Förhoppningsvis strular inte Realtek 2.5 GbE, det vore irriterande minst sagt.

Edit: ser att Gigabyte kommer ut med v2 av sina moderkort. Sannolikt bara en bios version som skiljer för att stödja Zen 3 eftersom det är på alla modeller med B550.

Hej

Jag testade att spela över Wifi, men det var exakt samma frysningar 5-10s så jag tog bort min PBO ökning +200MHz och flashade in nya bios som kom för några dagar sen. Nu är problemen borta!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Att majoriteten av x570 har en fläkt vid chipset stämmer. Så även mitt Aorus Master. Har dock aldrig hört den i systemet och vill minnas det finns semipassiva som i princip aldrig snurrar.

Att en fläkt till chipset skulle vara hemskt har jag svårt att se då detta inte var ovanligt förr i tiden. Och gamla system, från typ tidigt 2000-tal, med dessa gamla fläktar fungerar fortfarande. Så att modernare och bättre konstruktioner på fläktar som ofta inte ens snurrar skulle gå sönder på löpande band ser jag som föga troligt. Att internet inte direkt svämmar över med folk som talar om trasiga fläktar, överhettade kort osv vittnar väl också till att det inte är någon pandemi.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Jag testade att spela över Wifi, men det var exakt samma frysningar 5-10s så jag tog bort min PBO ökning +200MHz och flashade in nya bios som kom för några dagar sen. Nu är problemen borta!

Tänkte mycket och länge över saken och det slutade med att jag köpte ett snarlikt moderkort som dig.

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-ROG-STRIX-B550-F-GAMING...

Insåg till slut att Wi-Fi kanske inte är det jag vill ha, men onboard Bluetooth däremot så friar jag upp en USB plats och slipper den undermålga Bluetooth donglen från aliexpress. Och det verkar vara Wi-Fi-moderkort som har Bluetooth också. Vem vet, kanske kommer Wi-Fi-antennen till användning någon gång. Den är jävligt stor dock så jag vet inte riktigt var jag skulle gömma den isåfall.

Och sen läste jag tillräckligt mycket illa om Gigabyte för att hålla mig trogen Asus. Blir nog bra!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer