Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem

Känns ju bättre at köpa direkt från UK eller DE än SE..
Tom billigare där, och erbjuder fri frakt på många saker..

Ser inte varför jag ska handa på SE när det går lika bra på UK och DE.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin:

Vanliga Svenssons överkonsumerar ju som odjur så jag kommer inte bli förvånad om det går bra för dem.

Vad är överkonsumtion?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är överkonsumtion?

Folk köper skräp de inte behöver för pengar de inte har - min tolkning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är överkonsumtion?

Överkonsumtion är ett begrepp som används för olika typer av ohållbar konsumtion. Oftast syftar begreppet på den konsumtion som överstiger det som i ett längre perspektiv kan produceras av världens naturresurser. Enligt WWF förbrukar världen idag cirka 30% mer än vad jorden har kapacitet att återskapa.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hoppas dom bidrar till att fullkomligt pulvrisera copyswede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Jämför man med amazon.com så är ju dom fortfarande mycket billigare än vad amazon.se är? Finns ju bra (och ibland gratis) fraktalternativ också, så jag skulle ju hellre handla där och vänta lite extra på mina prylar? Även med en billig frakt så kan man köpa saker billigare ifrån andra sidor än den svenska.

Moms på den svenska sidan, och alla andra svenska kostnader (svenska löner, svenska lagerkostnader, etc.) gör att priserna skiljer stort.

Amazon har dessutom aldrig varit direkt prisledande generellt (även om de har, som alla, några undantag som kanske är lite billigare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Förstår inte varför så många blir upprörda, vill man inte handla så ha ska inte Fortsättn då att handla i ”svenska” butikern som komplett, webbgalleri, Elgiganten och mediamarkt

Ja, hemsidan suger, men finns det någon som på riktigt trodde de skulle göra en specialdesign för ett litet miniland?

Som med de andra butikerna så brukar det bli bättre om man kryssar i så man bara ser det som ankringens säljs av amazon direkt eller är fullfilled by amazon.

Jag är mest besviken att prime inte finns, att kindle oasis inte är tillgänglig samt att deras egna enheter echo osv inte finns (inte ens de internationella versionerna av echo dot och fire tv stick), eller kindle böcker på svenska.

De kunde i allafall ha dubberkollat sina översättningar. Och då menar jag inte produkterna utan själva elementen på sidan. Texter som "11 Ny från [pris]" är ju inte riktigt en översättning som skapar förtroende.

Sen Tyska sidan låter dig ju ändra språk till Engelska, men Svenska sidan är endast tillgänglig på Svenska?

Permalänk
Medlem

Folk härinne verkar aldrig ha klickat in på amazons sidor förut och blir förvånade av designen och hur bökigt det är att hitta det man letar efter. Alltid varit så med Amazon, precis som med CDON. Anledningen är de många försäljare som fyller produktbeskrivningarna med allt de kan komma på för att förhoppningsvis sälja sin produkt. Folk verkar också missat att sponsrade sökresultat dyker upp ungefär 4 ggr på sida vilket ökar förvirringen ännu mer.

Nu ska jag klicka hem ett väldigt intressant Rambus-minne!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

....
"Interna komponenter" tyckte jag tryckte på allt som fanns.
Kan jag hitta dit genom att söka?

Du kan söka genom att använda citationstecken, d.v.s. ""RTX 3080". Dock lite blandad kompott även där, men du lär se en hel del 3080 kort i alla fall.

Om du går via deras meny (övre, vänster hörn) så är det Elektronik › Datorer, komponenter & tillbehör › Komponenter & reservdelar › Interna komponenter

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Gjorde den obligatoriska RTX 3080 sökningen och älskar att man måste scrolla ner för att ens få upp ett par relevanta sökträffar.

Edit: ser att jag inte var först precis. Nej jag tycker inte att man ska behöva gå kurs för att navigera en butik. Make better please.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Menar du alltså att deras svenska sida följer en annan design än deras tyska och engelska sida gör t.ex?

Det är ju exakt samma (dåliga) design, så förstår inte varför folk är upprörda eller förvånade.

Hade de förväntat sig en helt annan helt ny design bara för lilla Sverige?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En liten snabb koll:
System med 3600 + 5700XT + 16GB minne, identiska komponenter
Inet - 13203
Amazon - 12772
Ekonomisk diff = 3% billigare på amazon

+/- lista
Inet - Bra priser, otroligt lättnavigerat, datorbyggarverktyg, enkelt att jämföra direkt på sajten, tydlig motpart.
Amazon - De hade ingen "Be Quiet! Pro Rock 2" utan en "Var Tyst! Pure Rock 2". Eller kanske alternativet "Ren sten svart"? Detta fick mig att skratta gott. Inet bjöd inte på denna typ av komik, helt klart ett stort minus för Inet.

Mer seriöst

Får man hoppas att prisjakt indexerar dem, för att fumla runt på Amazons sajt är som att köra enbart från terminal men där varje kommando först körs genom en slumpgenerator. Amazon måste ligga åtminstone 15-20% under etablerade näthandlare för att jag ska känna det värt att ta i dem med tång.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Känns ju bättre at köpa direkt från UK eller DE än SE..
Tom billigare där och erbjuder fri frakt på många saker..

Ser inte varför jag ska handa på SE när det går lika bra på UK och DE.

Är det verkligen så?

Skulle uppskatta några exempel på detta. Om det ofta är billigare via Amazon.de och Amazon.co.uk så blir detta äventyr intressant att följa. Men det vore underligt om Amazon skulle göra bort sig så kapitalt. Skulle sluta med att Amazon.se blir en nischsajt för lata Svenssons som bestämt vill ha allting serverat på svenska?

Kollade just på en pryl som jag nyligen beställde via Amazon.de men det verkar bli samma pris vad jag kan se (för övrigt ca 20-25% billigare än Prisjakt), antar också att produkten skickas via samma leverantör. Blir dock lite skumt med nätagg då det står att det är brittiskt när man går via Amazon.se (inga sådana problem när jag gick via Amazon.de).

Om man söker på "Formuler Z8 4K UHD Box"

Jag beställde nyligen via den här länken för att simpelt spara ca 20-25% mot svenska nätbutiker. Har jag dåligt samvete för detta, nej, inte för fem jäkla öre.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07N14HSNV/ref=ppx_od_d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är överkonsumtion?

Skrivet av Halogen:

Folk köper skräp de inte behöver för pengar de inte har - min tolkning.

"Vi köper saker vi inte behöver för pengar vi inte har, för att imponera på personer vi inte tycker om."
Är det inte så det nya talesättet går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Känns ju bättre at köpa direkt från UK eller DE än SE..
Tom billigare där, och erbjuder fri frakt på många saker..

Ser inte varför jag ska handa på SE när det går lika bra på UK och DE.

UK har inte fri frakt, har alltid kostat för mig när jag handlat på UK. DE har det bara från ca 400:-. Sedan får du rätt bra leveransalternativ om man handlar på SE. Du kan t.ex. välja vilket ombud du vill skicka det till, istället för att PostNord ska välja det ombud som de har valt för ditt postnummer (alla gillar inte det ombud som man får det skickat till om man inte väljer ombud) samt billig frakt. 29:- i frakt kostade det för mig idag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Underbart, välkommen Amazon!

Jo, kul att det äntligen lanseras!

Skall nog beställa något i eftermiddag bara för att stödja de (tycker de får så oförtjänt mycket skit, speciellt från alla sossiga vänsterflummare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kul att vissa varor förmodligen har fel pris (Euro som står som SEK), en dubbel gasarm för två skärmar kostar 54,99kr? Ja tack 😅
Förhoppningsvis dyker den upp utan problem

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Synd att man inte kunde välja engelska som språk, det hade underlättat istället för märkliga produktbeskrivningar.

Håller med. Hade varit en bra idé!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kul att vissa varor förmodligen har fel pris (Euro som står som SEK), en dubbel gasarm för två skärmar kostar 54,99kr? Ja tack 😅
Förhoppningsvis dyker den upp utan problem

Ös på med fler sådana exempel så kanske vi kan tjäna en krona.

Permalänk

Kollade snabbt. Svårnavigerad åtminstone på mobil. Taffliga översättningar. Undermåliga filtreringsmöjligheter. Inte billigare i någon avgörande omfattning på de saker jag gjorde provskott på. Sökningen hittar allt utom det jag vill ha kändes det som ibland. Jag vill se mina sökningar/filteringar överst, inte vad Amazon tror att jag vill ha eller vad som är billigt.
Mina överväldigande känsla efter att ha tittat runt är irritation över att det inte går att hitta vad jag vill ha eller letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Amazon kör lite ockerpriser ser jag

Amazon
https://i.imgur.com/lKMUrTc.jpg

Netonnet
https://i.imgur.com/wCGjs29.jpg

Inte ockerpriser, men Amazon kör mer med normalpriser (är mer NoN som konkurrerar med lågpris).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Endast 200kr billigare? Vad hade du förväntat dig, 50% billigare saker på amazon jämfört med svenska butiker?

Eftersom det är så dyrt ja. I procent är det ju mindre skillnad än 200kr för en billigare vara. För mig iaf inte värt det. Det är alltså 2% billigare, medans t.ex. Phanteks p500a ser ut att vara 30% billigare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Hade varit en bra idé!

Verkligen, borde komma så småningom hoppas jag. På tex Amazon.de kan man ju simpelt skifta språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

https://www.amazon.se/dp/B08HWFWMNS/ref=mh_s9_acsd_al_c2_x_4_...

Första bästa datorn man kollar ska tydligen ha 256 GB RAM.

https://www.amazon.se/XXD-spelsk%C3%A4rm-HD-sk%C3%A4rm-l%C3%A...

Varenda skärm de har verkar minst 144 Hz uppdateringsfrekvens. För att inte tala om hur denna skärmen är gjord av bomull och har "ASUS Extreme Low Motion Blur" trots att det inte är en Asus.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07HS7R1RT/ref=mp_s_a_1_9?ie=UT...

Detta VR-headset har 1GB ram och grafikkortet på den är ansluten via AGP.

https://www.amazon.se/str%C3%B6mmande-TV-adapter-mediaspelare...

Denna videoströmningsdosa som har en bild på en Chromecast, men som inte är en Chromecast har verkligen den mest häpnadsväckande beskrivningen.

Det verkar som Amazon är lika tillförlitliga som Wish. Bara bedrägerier.

Jag kollade vad min kurslitteratur hade kostat, de är ju från grunden en bokhandel, men samtliga böcker de hade var dyrare.

Fantastisk videoströmmningsdosa. Bilderna som beskriver den är ännu bättre, trots att de inte har blivit automatöversatta. Eller så har de blivit automatöversatta _till_ engelska först. Den här grejen stödjer tydligen "5G Wifi", vad nu det är för något. Den har också "3D stereo shock effect", wow!

Dold text

Jag trodde faktiskt Amazon hade lite bättre koll på vad de egentligen säljer. Men det verkar ju onekligen som att Amazon är ett hem för bedragare och dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Fördelen som jag ser det är att alla specialgrejer jag ändå måste beställa från amazon de eller com finns i lager här i sverige, därmed kortare leveranstid.

Precis. Det är exakt så jag ser det också. Möjlighet till lite snabbare leveranser om varorna finns i det svenska lagret.

Annars ingen som helst skillnad mot tidigare, och mycket special (som inte ryms i svenska lagret) får man nog i fortsättningen ändå beställa från .fr, .de, .co.jp etc.

Men mycket positivt att de iaf. startat upp en lokal lite "cache" i Sverige!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Finns ett 3080 för den med fet plånbok.

3...2...1... FIGHT

Edit: När jag kollade imorse, borta nu.

Men den som vill ge 15k för ett 2080ti, passa på!

Permalänk
Medlem

Fy vad härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ös på med fler sådana exempel så kanske vi kan tjäna en krona.

Bara in och kika på denna tillverkare, verkar vara samma på det mesta här 😅
https://www.amazon.se/s?k=HUANUO&page=3&qid=1603877009&ref=sr...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB