Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fatmajk:

Ja om ni letar efter en specifik produkt ja, det gör ju jag med. Om ni sitter och jämför olika produkter eller är nyfikna på nya produkter ni inte redan har koll på då?

Händer extremt sällan
Jag kollar alltid tillverkaren då oftast

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Dålig svenska indeed

"Om Bästsäljare
De här listorna, uppdaterade varje timme, innehåller bästsäljande artiklar."

Vad menar du?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag är också ärligt talat lite i chock över att de har valt att följa samma designspråk som de haft i vad, 10 år?

Menar du alltså att deras svenska sida följer en annan design än deras tyska och engelska sida gör t.ex?

Permalänk
Medlem

Yay! Jaja, måttligt road just nu, men köper idag från .de, .co.uk, .com p.g.a. pris och utbud. Hoppas bara att de nu inte hindrar en från att beställa från andra länder med hänvisning till att det finns på .se.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Oj. Rena fotobutiker kommer få problem nu. Dom är 20% dyrare på de kameror jag ser på (10,000kr'ish).

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Det känns lite bakvänt att insistera på att någon ska betala till Copyswede, men kanske är det där jag hamnar ändå.

Går väl fortfarande att slippa den skiten genom att handla från tyska Amazon?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Oj. Rena fotobutiker kommer få problem nu. Dom är 20% dyrare på de kameror jag ser på (10,000kr'ish).

Reagerade på precis samma sak! Väldigt bra för de som är kameraintresserade - dock inte så bra för fotobutikerna!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Underbart, välkommen Amazon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så det känns bättre om de rundar upp till 499 än 413,68 behåller? Är du mer villig att köpa då?

Nej, i så fall skulle det ju vara 399Kr eller 349Kr Men jag antar att dy menar om det "onstiga" priset är det billigaste? Jag vet inte faktiskt. Går kanske vänja sig men känns lite "Wish" över det hela.

Skrivet av Toss3:

Jämför du inte då priser med (svenska ÅF) och utan kylare(amazon)?

Hur menar du? 3950X och 3900X säljs utan kylare oavsett var du köper dem ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För hungriga gamers
https://bit.ly/37PfT78

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Menar du alltså att deras svenska sida följer en annan design än deras tyska och engelska sida gör t.ex?

Ingen aning om hur du kunde få detta så fel, men jag menar exakt tvärtom.

Man tycker ju att världens största företag hade kunnat lägga ner lite pengar och tid på att ordna lokala designspråk som är anpassade för marknaden man befinner sig i. Istället har vi detta fula skräp som inte har förändrats nämnvärt alls på gud vet hur länge.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, i så fall skulle det ju vara 399Kr eller 349Kr Men jag antar att dy menar om det "onstiga" priset är det billigaste? Jag vet inte faktiskt. Går kanske vänja sig men känns lite "Wish" över det hela.

Hur menar du? 3950X och 3900X säljs utan kylare oavsett var du köper dem ifrån.

Säker på det? https://www.komplett.se/product/1132197/datorutrustning/dator...

"AMD Ryzen 9 3900X Processor
Socket-AM4, 12-Core, 24-Thread, 3.8/4.60GHz, 105W, 7nm, inkl. kylare"

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Känns ju mer bara som ett globlat Wish på nåt vis. Söker man på en vara, får man istället fram hundratals billiga kopior istället för den vara man aktivt söker.

Testade att jämföra priser på t.ex LG:s Oled-apparater, men de har bara en på siten och det står inte ens vilken modell det är.

Känns som om mycket inte är är klart i nuläget.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Lite besviken blev man ju.

Nu har de ju precis öppnat men... hittills av de få grejer jag kollat efter så är amazon.se dyrare än etablerade svenska försäljare.

Kanske dröjer det med prisbomberna tills de hunnit fylla sina lager samt kör igång sin marknadesföring sen.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B08HWFWMNS/ref=mh_s9_acsd_al_c2_x_4_...

Första bästa datorn man kollar ska tydligen ha 256 GB RAM.

https://www.amazon.se/XXD-spelsk%C3%A4rm-HD-sk%C3%A4rm-l%C3%A...

Varenda skärm de har verkar minst 144 Hz uppdateringsfrekvens. För att inte tala om hur denna skärmen är gjord av bomull och har "ASUS Extreme Low Motion Blur" trots att det inte är en Asus.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07HS7R1RT/ref=mp_s_a_1_9?ie=UT...

Detta VR-headset har 1GB ram och grafikkortet på den är ansluten via AGP.

https://www.amazon.se/str%C3%B6mmande-TV-adapter-mediaspelare...

Denna videoströmningsdosa som har en bild på en Chromecast, men som inte är en Chromecast har verkligen den mest häpnadsväckande beskrivningen.

Det verkar som Amazon är lika tillförlitliga som Wish. Bara bedrägerier.

Jag kollade vad min kurslitteratur hade kostat, de är ju från grunden en bokhandel, men samtliga böcker de hade var dyrare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kanske historiens sämsta hemsida, hur kan världens största "återförsäljare" vara så fullständigt inkompetenta?
Spenderade 10min att försöka hitta "datorkomponenter", verkar vara lättare att hitta Atlantis.

Känns som det fattas extremt många produkter, LG OLED55CX, rtx 3080 saknas helt.
Vissa cpuer var faktiskt lite billigare på Amazon.

Vad har man för skydd på Amazon när de endast står som "leverantör" vad händer om man blir lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotspur:

Vem vill inte ha en pizza istället för ett moderbord?

Permalänk
Medlem

Amazon kör lite ockerpriser ser jag

Amazon

Netonnet

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du? 3950X och 3900X säljs utan kylare oavsett var du köper dem ifrån.

3900X säljs med kylare, 3900XT säljs utan

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Kanske historiens sämsta hemsida, hur kan världens största "återförsäljare" vara så fullständigt inkompetenta?
Hela sidan känns extremt amatörmässig, typ cdon 10 år sedan.
Spenderade 10min att försöka hitta "datorkomponenter", verkar vara lättare att hitta Atlantis.

Känns som det fattas extremt många produkter, LG OLED55CX, rtx 3080 saknas helt.
Vissa cpuer var faktiskt lite billigare på Amazon.

Vad har man för skydd på Amazon när de endast står som "leverantör" vad händer om man blir lurad?

Extremt besviken hade hoppats på lite öppnings erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, i så fall skulle det ju vara 399Kr eller 349Kr Men jag antar att dy menar om det "onstiga" priset är det billigaste? Jag vet inte faktiskt. Går kanske vänja sig men känns lite "Wish" över det hela.

Hur menar du? 3950X och 3900X säljs utan kylare oavsett var du köper dem ifrån.

Tror du alltså att de skulle avrunda nedåt?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska kalla denna för billig 🤣
https://www.amazon.se/AMD-AMD-K6-2-400AHX-generell-%C3%B6verf...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Herregud vilken sida, datoröversättningarna är verkligen komiska. Be Quiet heter tydligen vara tyst! numera, datorchassi blir PC-hölje eller PC-fodral.

Wish framstår ju som rena rama premiumbutiken i jämförelse.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kunde välja engelska som språk, det hade underlättat istället för märkliga produktbeskrivningar.

Permalänk
Medlem

Var inne och tittade lite, känns som ett UF företag. Pinsamt. Ska det här vara världens största onlinebutik?

Tror inte jag vågar köpa något av större värde på Amazon. Viktigt att känna sig trygg i kontakten med återförs. om något går fel.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Alltså konkurrens ju. Varför så negativa. Svenska återförsäljare lär börja sänka priserna.

Amazon är just nu bara början på sin lansering. Kommer bli bättre senare.

Det är väl det som är problemet med Amazon. Här i Nederländerna lade dom sig rätt mycket lägre i priserna än andra återförsäljare. Fick in nya kunder i och med att de kan underprisa (heter det så?) och ta en förlust. Så kan Amazon även ta bort kundunderlaget för konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

@ramlösa - Finns flertalet RTX 3080, dock inga i lager (https://www.amazon.se/s?k=%223080%22&rh=n%3A20638122031&ref=n...)

Är man van Amazon-användare så hittar man det mesta till slut, även om det så klart är lite rörigt (Är ungefär 5 klick att komma till "Interna komponenter" delen hos amazon om man nyttjar deras menyer).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Herregud vad dåligt deras system är för kategorier. Svårt att hitta den man vill...

Du har aldrig handlat på amerikanska hemsidor förr antar jag?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varenda skärm de har verkar minst 144 Hz uppdateringsfrekvens. För att inte tala om hur denna skärmen är gjord av bomull och har "ASUS Extreme Low Motion Blur" trots att det inte är en Asus.

Äsch, glöm 1440p och 360hz bomull är ju det absolut senaste inom skärmutveckling!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Fördelen som jag ser det är att alla specialgrejer jag ändå måste beställa från amazon de eller com finns i lager här i sverige, därmed kortare leveranstid.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance