AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Permalänk
Medlem

Om reviews påvisar att 6900XT har likvärdig prestanda med 3090 så tar jag bort min beställning hos inet och sparar mig i runda slängor 8000kr som jag kan lägga på något vettigare. Fan inte ägt en AMD produkt på säkert 10 år.

Exciting times!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Tror att många som köpte 3090 gjorde det för grafikminnet.
Vill tro det i alla fall.

Eller, för att 3080 "bara" hade 10GB. 16GB känns mer lagom för ett toppkort idag. Hade 3080 haft 16GB, hade dom nog sålt väldigt mycket färre 3090.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

shit, positivt överraskad. bara att vänta på mellanklassare med 12gb vram då.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Jag är antingen helt retarderad, eller glömsk, vet inte vilket som är värst
Men, skulle inte korten släppas idag, jag har hela tiden fått den uppfattningen och de sa ju att det inte skulle bli en papperslansering, men vad är det här om inte årets papperslansering?

Du är glömsk. Har inte varit något tal om lanseringsdatum innan, förutom möjligtvis Q4 2020.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag är antingen helt retarderad, eller glömsk, vet inte vilket som är värst
Men, skulle inte korten släppas idag, jag har hela tiden fått den uppfattningen och de sa ju att det inte skulle bli en papperslansering, men vad är det här om inte årets papperslansering?

AMD sa bara man skulle avslöja sina nya kort idag inte börja sälja dom i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Du är glömsk. Har inte varit något tal om lanseringsdatum innan, förutom möjligtvis Q4 2020.

Skönt, då skyller jag på min alzheimers light, men å andra sidan har jag haft massa trista familjebesked så kanske är därför jag inte uppfattat det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Annars hade de inkluderat det i presentationen. Så det funkar i marketing. Man framhäver där man är konkurrenskraftig, undanhåller där konkurrenten är bättre.

Dessutom tror jag även framöver att Nvidia kommer ha mindre problem kring drivrutiner. Känns som jag får mer framtidssäkring med Nvidia helt enkelt.

Så spekulationer med andra ord.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag är antingen helt retarderad, eller glömsk, vet inte vilket som är värst
Men, skulle inte korten släppas idag, jag har hela tiden fått den uppfattningen och de sa ju att det inte skulle bli en papperslansering, men vad är det här om inte årets papperslansering?

En produktpresentation kan aldrig vara en papperslansering. Det är en presentation. Den 18 och framåt kan vi se hur lanseringen går då det är då dom skall lanseras.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

AMD är i guldläge just nu med Ryzen 5000 och nu dessa. I kombination ännu starkare. Dock undrar jag om 6900XT verkligen är en 3090-killer med "bara" 16GB GDDR6-minne mot 24GB GDDR6X-minne? Eller är det fel av mig att bara stirra mig blind på grafikminnet?

Svar JA. 3090 bara är ca 10% bättre än 3080 när det gäller spel (såvida du inte köra 8K upplösning), och 3080 har ju bara 10GB Vram. Så varför skulle inte 16GB vara mer än nog i 1440p och 4K vilket är dom upplösningarna som spelar roll för dom flesta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD. Blir röda laget denna gång.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Håller med. AMD är ju involverade, eller rättare sagt, är ju den enda tillverkaren som är med i utvecklingen i hela kretsloppet med både xbox och ps. SAMT nu även har bästa cpu'erna och gpu'er som ligger i toppsegmentet. Detta bådar gott för implementering och optimering av AMD's tekniker framöver. Minst sagt.
Utvecklare utvecklar till PS5 och Series X. AMD får mycket optimering på köpet där tror jag.

Kommer aldrig förstå er som kör med detta argument. Varför skulle detta hända? Det har inte hänt hitills.

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Inte lite väl hastig där? Tänk på att 6900XT nästan var likvärdigt mot ett 3090 med Rage mode och smart access som säkert ger det 10-20% mer prestanda.
Vad händer om du inte har ett nytt moderkort med en ny Ryzen CPU?
För att inte tala om spel med DLSS som t.ex. Cyberpunk där ett 3080 garanterat klår 6900XT fast det använder Rage mode och smart access.

Kan vara så illa att ett 6900XT halkar ner till 3080 prestanda utan dessa funktioner. Fast det kostar $300 extra.

Var det inte 4-13% mer prestanda de visade?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Eller, för att 3080 "bara" hade 10GB. 16GB känns mer lagom för ett toppkort idag. Hade 3080 haft 16GB, hade dom nog sålt väldigt mycket färre 3090.

Tvekar på att någon resonerar så. 10gb räcker gott och väl. Och man är knappast rätt funtad i skallen om man lägger $800 extra för videominne som en vanlig gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Kommer aldrig förstå er som kör med detta argument. Varför skulle detta hända? Det har inte hänt hitills.

Likaså kommer det inte hända enligt vissa att "AMD når 3080" i prestanda men se, allt tyder på att det faktiskt hände.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Inaktiv

För lat för att läsa allt, men har någar priser nämts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Likaså kommer det inte hända enligt vissa att "AMD når 3080" i prestanda men se, allt tyder på att det faktiskt hände.

Så du har ingen förklaring till varför det skulle ske? När AMD aldrig har haft någon fördel i multiplattformsspel tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Så du har ingen förklaring till varför det skulle ske? När AMD aldrig har haft någon fördel i multiplattformsspel tidigare?

Nyheten kan man väl läsa i alla fall?

Citat:

Både Radeon RX 6800 och RX 6800 XT säljstartas den 18 november år 2020. Priset för RX 6800 börjar vid 579 USD, eller cirka 6 400 kronor inklusive moms, medan RX 6800 XT kostar 649 USD eller cirka 7 200 kronor inklusive moms.

Radeon RX 6900 XT börjar istället vid 999 USD, eller cirka 11 100 kronor inklusive moms, och når butikshyllor den 8 december år 2020.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fan vad jag ska hänga på köpknappen när 6800XT går att beställa. Blir att para med Ryzen 5900X för bästa prestanda.

Kommer bli ett 5900x och ett 6900XT för min del haha ^^ nu är man glad att man valde AMD med x570 och inte Intel... Kul att läsa alla Intel fanboys som skriker och grinar nu för full hals.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av anon910:

För lat för att läsa allt, men har någar priser nämts?

Jo men är för lat för att skriva dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

För lat för att läsa allt, men har någar priser nämts?

Japp, det har det 😊.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så vad tror ni med RTX 3070 vs RX 6800
RX 6800 är ju helt klart bättre enligt AMDs tester, frågar är vad den hamnar på i pris?

RTX 3070 har ju rek pris 499 USD vilket i Sverige = 6090kr (billigast på prisjakt).
RX 6800 har rek pris 579 USD (med samma prisökning) = 6900kr kanske.
Frågan är om de är värt prisökningen vs prestandan, tror ökning är helt ok för priset.

Kan ju hoppas Nvidia panik sänker 3070 tills imorgon, men går väl inte att få tag i ändå

Vi vet ju inte än. Men det ser ut som att 3070 kommer att bli det mest prisvärda kortet överlag.
Påminner om 980Ti.

Själv vill jag nog ha lite mer prestanda så 6800XT verkar nice... Förutsatt att det lätt går in i en SFF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

För lat för att läsa allt, men har någar priser nämts?

Japp, priser har nämnts.

Edit: faan att man var så sen med att posta svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Så du har ingen förklaring till varför det skulle ske? När AMD aldrig har haft någon fördel i multiplattformsspel tidigare?

Varför skulle jag ha en förklaring. Var en tanke, en idé som inte är helt ologisk sett till AMD's inblandning i övriga gamingmarknaden. Var inte ens ett argument. Men jag tror detta kan ge AMD en fördel denna generationen. That's all.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

6900XT är ju bara OC version av 6800XT i verkligheten...

Ganska mycket extra pris för det där.

80CU istället för 72CU, smart sätt att ta tillvara på inte helt "100%" dies, AMD kör samma spår som Ryzen här, inga förluster eller materiellt waste. Gogo AMD

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Finns inte ett enda spel som använder 16 gb vram, knappt något som ens använder 10 gb heller.
Men det beror såklart också på användningsområden, men menar du spel så spelar minnet ingen roll.

kraven på minnesstorlek ökar ju dock något, hela tiden. Köper du ett dyrt kort, vill du inte bli begränsad av VRAM. När ditt potentiella favvospel släpps om ett år, och du går in i en vägg med dina 10GB

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Nämndes det något om streaming? Typ en satsning på bättre hårdvaruencoder eller något alls? Något om deep learning likt DLSS?

Satt på ett tåg under presentationen så missade den.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamtland:

Håller med endast på grund av deras bullshit med geforce partner program.

Jag tycker att nVidias beteende överlag i årtionden har varit uselt. Nästan ända sedan starten med PhysX har de försökt med proprietära teknologier som sätter krokben för AMD.

Nu har AMD/ATI inte varit perfekta heller, men de har iallafall satsat på öppna teknologier som bland annat Mantle och VESA Adaptive Sync (FreeSync). De är inte alls på samma nivå av anti-competitiveness.

Nu med DLSS ser det IMO rätt illa ut för AMD då de inte riktigt har något att konkurera med. Men jag vet inte hur mycket konsumenter bryr sig, jag gör inte det personligen iallafall.

Det är så tragiskt att se så många skriva i forumet att "Ja AMD-kort ser bra ut, men jag har ju en G-Sync skärm".

Permalänk
Medlem

Billigaste 3080 kortet på inet just nu 8599 =781 dollar så 649 dollar för 6800 xt om det presterar bra är väldigt bra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Tvekar på att någon resonerar så. 10gb räcker gott och väl. Och man är knappast rätt funtad i skallen om man lägger $800 extra för videominne som en vanlig gamer.

Men kommer det att räcka om ett år, för alla spel i 4k? Och med 6800 korten, behöver du inte lägga 800$ extra.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Varför skulle jag ha en förklaring. Var en tanke, en idé som inte är helt ologisk sett till AMD's inblandning i övriga gamingmarknaden. Var inte ens ett argument. Men jag tror detta kan ge AMD en fördel denna generationen. That's all.

Det är ju inte alls samma sak som att spekulera i grafikkortens prestanda dock.
Och som sagt, AMD har redan detta övertaget, utan några som helst övertag i prestanda.