Permalänk
Inaktiv

På lång sikt är det bara ett hack i kurvan

Permalänk
Medlem

Det var ju klart man skulle sålt ut precis innan kylan kom - där tänkte jag inte till. Nu inser man ju hur logiskt det är att den riktiga andra vågen skulle komma med börsfall som följd.

Ska nog försöka köpa in mig lite nu när dämpningen av kurser kommer - med den likvid jag har. Annars får man sitta lugnt i båten och hoppas på lång sikt. Frågan är bara vilken timing man ska ha och om det blir lika snabb återhämtning som i våras.

Är lite skraj för att i våras så räddades det hela av att våren var i antågande och viruset var därmed lätt-bekämpat. Nu kanske vi har 3-4 månader av höga tal och lockdowns framför oss och frågan är hur samhällen klarar det under en kall och mörk vinter. Vågar man köpa in sig i mitten av November? Det kan bli så att det blir total krasch tills feb/mars.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Nordea? Tror ni det blir någon utdelning nästa år och isåfall hur stor? Ifall det blir utdelning så borde väl inte kursen gå ner så mycket mer? Och är det någon skillnad på att köpa svenska/finska aktien?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Sålde av allt amerikanskt igår kväll.
Allt svenskt ligger som säljorder i väntan på att börsen ska öppna.
Tror på ett fortsatt fall med ca 20%.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Sålde av allt amerikanskt igår kväll.
Allt svenskt ligger som säljorder i väntan på att börsen ska öppna.
Tror på ett fortsatt fall med ca 20%.

Få människor, om ens någon? Har lyckats tajma marknaden i det långa loppet.
Köp och behåll, thats it.

Sitt lugnt i båten och investera inte pengar ni inte kan avvara ett tag.
Värdena kommer tillbaka, bara ni är någorlunda diversifierade.

Men alla får ju göra som dom vill såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Få människor, om ens någon? Har lyckats tajma marknaden i det långa loppet.
Köp och behåll, thats it.

Sitt lugnt i båten och investera inte pengar ni inte kan avvara ett tag.
Värdena kommer tillbaka, bara ni är någorlunda diversifierade.

Men alla får ju göra som dom vill såklart

Jag är en stark förespråkare av den strategin, men sedan i somras ligger jag utanför marknaden. Anledningen är att den potentiella nedsidan är betydligt större än den förväntade uppsidan. Vi går in i andra vågen nu och min känsla (TM) är att det inte är inprisat. Som bäst tror jag att vi om ett halvår ligger 3-4 procent upp, medan risken är att vi snart ligger 15 procent ner. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Lägger in pengarna på fasträntekonto istället.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag är en stark förespråkare av den strategin, men sedan i somras ligger jag utanför marknaden. Anledningen är att den potentiella nedsidan är betydligt större än den förväntade uppsidan. Vi går in i andra vågen nu och min känsla (TM) är att det inte är inprisat. Som bäst tror jag att vi om ett halvår ligger 3-4 procent upp, medan risken är att vi snart ligger 15 procent ner. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Lägger in pengarna på fasträntekonto istället.

Yes ok, ja det handlar kanske om investeringshorisonten med såklart.
Jag har varit i marknaden i runt 10 år i olika kapacitet, skulle jag tro, och ser mig där i åtminstone 10 till, eller mer.
så detta är ett hack i kurvan där man får köpa till billigare pris ett tag. (peppar peppar )

Permalänk
Inaktiv

Brukar benchmarka mig själv mot sambon. Det jobbiga är att hon alltid lyckas bättre för att hon fullständigt skiter i börsen och månadssparar. Så fort jag ska börja skruva så går det åt helvete. =P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Yes ok, ja det handlar kanske om investeringshorisonten med såklart.
Jag har varit i marknaden i runt 10 år i olika kapacitet, skulle jag tro, och ser mig där i åtminstone 10 till, eller mer.
så detta är ett hack i kurvan där man får köpa till billigare pris ett tag. (peppar peppar )

Håller med dig.
Alltid lockande att stå utanför ett tag i hopp om att komma in billigare - men detta resonemang bygger på att man tror sig veta mer om framtiden än marknaden.

Långt innan vi visste hur illa Covid-19 skulle bli i våras vände börsen upp. USA och resten av världen toppade i antal döda per dag runt 20e april. Då hade halva raset från toppen på SP500 återhämtats och indexet stod på samma nivå som våren 2019.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Brukar benchmarka mig själv mot sambon. Det jobbiga är att hon alltid lyckas bättre för att hon fullständigt skiter i börsen och månadssparar. Så fort jag ska börja skruva så går det åt helvete. =P.

Du är inte ensam. Avanza (med flera) släpper var år lite statistik ifrån sina användare och majoriteten klarar inte av att slå en global indexfond. Finns självklart de som presterat mycket bättre, men gör de det över en 10års period funderar jag på?
Dessa gamla visdomsord gäller än: "Time in market > timing the market"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Brukar benchmarka mig själv mot sambon. Det jobbiga är att hon alltid lyckas bättre för att hon fullständigt skiter i börsen och månadssparar. Så fort jag ska börja skruva så går det åt helvete. =P.

Skrivet av glemmy:

Håller med dig.
Alltid lockande att stå utanför ett tag i hopp om att komma in billigare - men detta resonemang bygger på att man tror sig veta mer om framtiden än marknaden.

Långt innan vi visste hur illa Covid-19 skulle bli i våras vände börsen upp. USA och resten av världen toppade i antal döda per dag runt 20e april. Då hade halva raset från toppen på SP500 återhämtats och indexet stod på samma nivå som våren 2019.

Skrivet av adzer:

Du är inte ensam. Avanza (med flera) släpper var år lite statistik ifrån sina användare och majoriteten klarar inte av att slå en global indexfond. Finns självklart de som presterat mycket bättre, men gör de det över en 10års period funderar jag på?
Dessa gamla visdomsord gäller än: "Time in market > timing the market"

Ja, och till dom som letar fram ett exempel osv. på att det går att tajma marknaden över tid typ. för det finns ju alltid undantag, brukar jag säga så här:
Om man har 128 st som spelar krona eller klave, där förloraren åker ut hela tiden,
Då kommer någon vunnit 7 ish gånger i rad.. Är han då duktig?

När det gäller marknaden, över tid, kan man ju egentligen bara följa statistik, allt annat är ju lotteri.

Permalänk
Medlem

Jag höll mina aktier genom vårens dip, och jag kommer hålla genom denna, och nästa, och nästa. Senaste månaderna har jag dock varit försiktigare med att köpa, så jag har lite cash på sidan av redo för att köpa in mig mer om saker jag tror på blir billigare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja, och till dom som letar fram ett exempel osv. på att det går att tajma marknaden över tid typ. för det finns ju alltid undantag, brukar jag säga så här:
Om man har 128 st som spelar krona eller klave, där förloraren åker ut hela tiden,
Då kommer någon vunnit 7 ish gånger i rad.. Är han då duktig?

När det gäller marknaden, över tid, kan man ju egentligen bara följa statistik, allt annat är ju lotteri.

Att singla slant är väl en lite simpel jämförelse?

När det gäller aktiemarknaden så kan man ha en mycket bättre kontroll, eller översikt, vad man ska kalla det. För majoriteten är det såklart mest som ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Att singla slant är väl en lite simpel jämförelse?

När det gäller aktiemarknaden så kan man ha en mycket bättre kontroll, eller översikt, vad man ska kalla det. För majoriteten är det såklart mest som ett spel.

Jag menar att någon kan ha tur ganska många gånger. Det betyder inte att man ”är duktig” för att man gissat rätt några gånger. Eller att man skall lyssna på sånt.
Statistiken talar sitt tydliga språk.
Ingen får det rätt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller med dig.
Alltid lockande att stå utanför ett tag i hopp om att komma in billigare - men detta resonemang bygger på att man tror sig veta mer om framtiden än marknaden.

Långt innan vi visste hur illa Covid-19 skulle bli i våras vände börsen upp. USA och resten av världen toppade i antal döda per dag runt 20e april. Då hade halva raset från toppen på SP500 återhämtats och indexet stod på samma nivå som våren 2019.

Jo men jag misstänker att det återhämtades p.g.a att man trodde det skulle vara över till sommaren, att marknaden kände att det bara var en kort överreaktion. Nu i vinter kommer väl de riktiga konsekvenserna med långa utdragna åtgärder i redan krisande företag, ekonomier med hög arbetslöshet och stater som redan är överbelånade. Nu börjar väl marknaden inse att det inte är en kortsiktig kris utan något som kommer vara med oss konstant framöver med ryckiga åtgärder.

Men det är klart, jag är också supporter av månadsspara kontinuerligt strategin. Men sällan man är med om sådana här typer av kriser. Detta är ju inte en finanskris utan mer av en force-majeure kris liknande ett världskrig (inte riktigt lika illa såklart).
Någon gång måste ju fundamentan krascha när konsumptionen stannar upp så galet och arbetslösheten skjuter i höjden. Det är ju väldigt höga P/E tal på de flesta aktier som förutsätter att earnings fortsätter, men om earnings hotas stort så är ju allt väldigt högt prissatt helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Få människor, om ens någon? Har lyckats tajma marknaden i det långa loppet.
Köp och behåll, thats it.

Precis vad jag tänkte när jag började få lite sälj-sug i Januari. Halvångrar lite ibland att jag inte sålde då, men å andra sidan kanske jag hade legat utanför marknaden än idag, och då hade jag haft sämre avkastning över lag trotts allt.. Så ja, nu med lätt sälj-sug och generel ovilja att försöka time:a ett tillbaka-köp så sitter jag väl still i båten än en gång.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Precis vad jag tänkte när jag började få lite sälj-sug i Januari. Halvångrar lite ibland att jag inte sålde då, men å andra sidan kanske jag hade legat utanför marknaden än idag, och då hade jag haft sämre avkastning över lag trotts allt.. Så ja, nu med lätt sälj-sug och generel ovilja att försöka time:a ett tillbaka-köp så sitter jag väl still i båten än en gång.

Jo, jag satt typ och hovrade över säljknappen i Februari när nyheterna började komma in från Kina om hur fort det här spreds(har en Kinesiskt kollega på jobbet). Hade jag sålt då och sen köpt under någon period när paniken kom hade aktierna gått 30-100% i återhämtningsfasen.

Problemet är väl att man aldrig vågat trycka på köp-knappen under återhämtningen ändå så man hade legat utanför än idag.

Egentligen ska man väl investera enligt en matematisk formel och skita i timings, men det förvånar mig gång på gång hur svårt det är att gå mot strömmen/magkänslan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tänk på att det är extremt iffy att "tipsa/ge råd" om aktier. Speciellt om man inte klargör eget intresse i värdepappret. Den här tråden har aldrig haft avsikt att inkludera Hausse/Baisse av aktier och således kommer den typen av inlägg inte att accepteras.

Det pågår alldeles för mycket marknadsmanipulation, speciellt när användare kan vara anonyma bakom ett användarnamn på nätet.
Jag säger givetvis inte att du håller på med detta men tagga ner med Hausse-tugget lite så finns det ingen risk att någon blir anklagad för detta. En ytterligare fördel är att vi inte drar till oss tråkiga "börs-förstå-sig-påare", till forumet, vars enda syfte är att haussa/baisse:a aktier i sociala medier.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänk på att det är extremt iffy att "tipsa/ge råd" om aktier. Speciellt om man inte klargör eget intresse i värdepappret. Den här tråden har aldrig haft avsikt att inkludera Hausse/Baisse av aktier och således kommer den typen av inlägg inte att accepteras.

Det pågår alldeles för mycket marknadsmanipulation, speciellt när användare kan vara anonyma bakom ett användarnamn på nätet.
Jag säger givetvis inte att du håller på med detta men tagga ner med Hausse-tugget lite så finns det ingen risk att någon blir anklagad för detta. En ytterligare fördel är att vi inte drar till oss tråkiga "börs-förstå-sig-påare", till forumet, vars enda syfte är att haussa/baisse:a aktier i sociala medier.

/DavidtheDoom, - Moderator

Bra inlägg! Finns många grupper på facebook och i andra sociala medier som haussar aktier och försöker manipulera kurser etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tjena är helt ny på aktie och fondmarknaden och undrar några saker
1. Ska man köpa flera aktier i ett företag eller bara en aktie per företag och köpa på flera företag istället?
2.hur många fonder är bra att månadsspara i? Säg att jag kan lägga 2k i fonder och 500 i aktier varje månad
3.har ni några tips på bra fonder och aktier?

Mvh Gustav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena är helt ny på aktie och fondmarknaden och undrar några saker
1. Ska man köpa flera aktier i ett företag eller bara en aktie per företag och köpa på flera företag istället?
2.hur många fonder är bra att månadsspara i? Säg att jag kan lägga 2k i fonder och 500 i aktier varje månad
3.har ni några tips på bra fonder och aktier?

Mvh Gustav

1.Vanligtvis har alla aktier olika nominella värden, en aktie kan kosta 1 öre eller flera tusen osv.
Så det beror på och säger inget om värdet på företag eller fond egentligen.

2. Det beror på.

3. Vad är bra fonder och aktier för dig, kan bara du veta, efter att du vet mer om vad du vill göra.

Jag bedömer att det gör gott att du börjar göra lite efterforskningar själv, sen hjälper säkert alla kunniga här till med mer specifika frågor.

Googla lite så hittar du grundinfo.
tex: https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/aktieskol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena är helt ny på aktie och fondmarknaden och undrar några saker
1. Ska man köpa flera aktier i ett företag eller bara en aktie per företag och köpa på flera företag istället?
2.hur många fonder är bra att månadsspara i? Säg att jag kan lägga 2k i fonder och 500 i aktier varje månad
3.har ni några tips på bra fonder och aktier?

Mvh Gustav

1. Du köper så många du vill/har råd till i varje företag. Tänk på att aktiekursen inte speglar företagets värde (ett företag vars aktie kostar 10 kr kan var värt mer än ett annat där aktien står i 1000kr). Kursen säger heller inget om det är billigt eller dyrt.

Det gamla uttrycket "lägg inte alla ägg i samma korg" är bra att ha i bakhuvudet. Det betyder att man ska sprida riskerna på flera aktier, branscher, länder, valutor osv.

Om du köper fonder för 2000 och aktier för 500 skulle jag säga att det räcker med fyra-fem aktier. Tillsammans med fonderna får du bra riskspridning (en aktie kommer då utgöra 4-5% av ditt totala innehav, så länge de skiljer sig åt vad gäller bransch osv är det relativt bra).

2. Satsa på 4-5 fonder

3. Jag förutsätter att du inte ska röra pengarna på 5-10-15 år minst? Ju kortare sparhorisont desto mindre risk ska du ta. Har du tänkt sälja inom ett par år bör du har större delen på sparkonto.
Satsa på fonder med låg avgift. En globalfond tycker jag du ska ha, sen är det populärt med teknikfonder. Jag gillar investmentbolags- och småbolagsfonder. Asien (eller andra geografiska områden) kan vara intressant att komplettera med, då globalfonder är väldigt USA-tunga.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjena är helt ny på aktie och fondmarknaden och undrar några saker
1. Ska man köpa flera aktier i ett företag eller bara en aktie per företag och köpa på flera företag istället?
2.hur många fonder är bra att månadsspara i? Säg att jag kan lägga 2k i fonder och 500 i aktier varje månad
3.har ni några tips på bra fonder och aktier?

Mvh Gustav

1. Som regel kan ca. 5-10 olika aktier/fonder vara bra. Har du färre kan du inte få bra riskspridning, har du fler blir det mest extra jobb (kan dock ha fler om man tycker det är kul att hålla på med det).

2. Skulle rekommendera att du lägger allt i fonder om du inte har specifika aktier du vill investera i. Om du har specifika aktier du vill investera i är din uppdelning rimlig.

3.
Index: Avanza Zero/nordnets motsvarighet/någon annan gratis eller superbillig fond (billigt är alltid bra, men för index fonder där det finns alternativ som är gratis, finns det ingen direkt anledning att ta något annat)
Global: Länförsäkringar Indexnära
Småbolag: AMF Aktiefond Småbolag
Branschspecifika: TIN Ny Teknik
Asien: Handelsbanken Kinafond, Öhman Global Growth

Aktier är svårare att ge tips på då det blir väldigt specifikt. Investmentbolag, t.ex. Investor, kanske är de mest nybörjarvänliga då de "gör valet" åt dig då de i sig har investeringar som affärsverksamhet. Banker och fastighetsbolag är vanligtvis rätt säkra val, fast bankerna har haft en del turbulens på marknaden på sistone, och fastighetsbolagen kan tänkas vara rätt riskfyllda att gå in i nu med de höga fastighetspriserna samt att de kan påverkas hårt med Corona.
Annars är det väl mer en fråga om att försöka hitta specifika bolag du tror kommer gå bra, och som inte redan är övervärderade, men då blir det direkt lite mer komplicerat

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

1. Som regel kan ca. 5-10 olika aktier/fonder vara bra. Har du färre kan du inte få bra riskspridning, har du fler blir det mest extra jobb (kan dock ha fler om man tycker det är kul att hålla på med det).

2. Skulle rekommendera att du lägger allt i fonder om du inte har specifika aktier du vill investera i. Om du har specifika aktier du vill investera i är din uppdelning rimlig.

3.
Index: Avanza Zero/nordnets motsvarighet/någon annan gratis eller superbillig fond (billigt är alltid bra, men för index fonder där det finns alternativ som är gratis, finns det ingen direkt anledning att ta något annat)
Global: Länförsäkringar Indexnära
Småbolag: AMF Aktiefond Småbolag
Branschspecifika: TIN Ny Teknik
Asien: Handelsbanken Kinafond, Öhman Global Growth

Aktier är svårare att ge tips på då det blir väldigt specifikt. Investmentbolag, t.ex. Investor, kanske är de mest nybörjarvänliga då de "gör valet" åt dig då de i sig har investeringar som affärsverksamhet. Banker och fastighetsbolag är vanligtvis rätt säkra val, fast bankerna har haft en del turbulens på marknaden på sistone, och fastighetsbolagen kan tänkas vara rätt riskfyllda att gå in i nu med de höga fastighetspriserna samt att de kan påverkas hårt med Corona.
Annars är det väl mer en fråga om att försöka hitta specifika bolag du tror kommer gå bra, och som inte redan är övervärderade, men då blir det direkt lite mer komplicerat

Ja jag har läst det där med att sprida riskerna och har avanza zero och avanza global i fonder just nu funderade på tin ny teknik faktiskt sen hitta någon Asien fond
Sen har jag tänkt att jag ska ha ett investbolag till början iaf
Funderade på investor men såg att creades och kinnevik har det gått riktigt bra för 👍

Permalänk
Medlem

Tänk på att bara för att det gått väldigt bra för creades och kinnevik betyder det inte att dom kommer fortsätta göra det. Creades har som exempel fallit över 100 kronor sen toppnoteringen tidigare den här månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

1. Som regel kan ca. 5-10 olika aktier/fonder vara bra. Har du färre kan du inte få bra riskspridning, har du fler blir det mest extra jobb (kan dock ha fler om man tycker det är kul att hålla på med det).

2. Skulle rekommendera att du lägger allt i fonder om du inte har specifika aktier du vill investera i. Om du har specifika aktier du vill investera i är din uppdelning rimlig.

3.
Index: Avanza Zero/nordnets motsvarighet/någon annan gratis eller superbillig fond (billigt är alltid bra, men för index fonder där det finns alternativ som är gratis, finns det ingen direkt anledning att ta något annat)
Global: Länförsäkringar Indexnära
Småbolag: AMF Aktiefond Småbolag
Branschspecifika: TIN Ny Teknik
Asien: Handelsbanken Kinafond, Öhman Global Growth

Aktier är svårare att ge tips på då det blir väldigt specifikt. Investmentbolag, t.ex. Investor, kanske är de mest nybörjarvänliga då de "gör valet" åt dig då de i sig har investeringar som affärsverksamhet. Banker och fastighetsbolag är vanligtvis rätt säkra val, fast bankerna har haft en del turbulens på marknaden på sistone, och fastighetsbolagen kan tänkas vara rätt riskfyllda att gå in i nu med de höga fastighetspriserna samt att de kan påverkas hårt med Corona.
Annars är det väl mer en fråga om att försöka hitta specifika bolag du tror kommer gå bra, och som inte redan är övervärderade, men då blir det direkt lite mer komplicerat

Skulle bara vilja peta in att fonder givetvis är bra men tar också längre tid att sälja om man jämför med aktier, det märke man ju när Coronan slog till i våras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Skulle bara vilja peta in att fonder givetvis är bra men tar också längre tid att sälja om man jämför med aktier, det märke man ju när Coronan slog till i våras...

1-2 dagar är inte mycket ens för nedgångar som pågår under någon månad som i våras. Tror inte heller månadssparare normalt sett brukar kolla innehav dagligen, och reagera blixtsnabbt genom att sälja av saker vid första indikation att något är på väg att hända i vilket fall.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag behåller mina AcouSort ett tag till. Långsiktigt kan det bli riktigt bra. Har kommit tre nya PM den här veckan.

https://news.cision.com/se/acousort/r/acousort-inleder-nytt-p...

https://news.cision.com/se/acousort/r/acousort-far-order-pa-a...

https://news.cision.com/se/acousort/r/acousort-ansoker-om-lis...

Just bytet till First North ser jag dock inte riktigt vitsen med. Redsense Medical gick från Aktietorget till First North. Sen så ångrade man sig efter något år och gick tillbaka till Spotlight som det hette då. Anledningen till detta är följande:

”Vi hade tidigare ett mycket gott samarbete och en givande relation med Spotlight under tiden vi var listade på deras marknadsplats. Spotlight gav oss då ett ovärdeligt stöd i regelverksfrågor och marknadskommunikation, vilket ger oss på Redsense tid att fokusera på det vi gör bäst, nämligen att bedriva vår verksamhet och visa på fortsatt tillväxt”, Patrik Byhmer, VD på Redsense Medical.

”Samtidigt var en av anledningar till varför vi valde att notera oss på First North att utländskt kapital och svenska institutioner skulle ges större möjlighet att investera i Redsense. Emellertid så har de krav som tidigare funnits gällande investeringar på mindre marknader lukrats upp, vilket inneburit att detta kapital nu även investerar och återfinns på Spotlight.”

Till skillnad mot Spotlight så kräver First North att bolaget i fråga dels har en rådgivare (en s.k. Certified Adviser), vilket medför kostnader samtidigt som man som bolag betalar en relativt högre avgift för att vara listat. Mot bakgrund till att vi genom bytet inte upplevt en större likviditet i aktien, eller upplever ett krav på att vara listad på First North för att föra samtal med utländska finansiärer, anser vi inte längre att en listning på First North som attraktiv för Redsense Medical i flera hänseenden.

”Vi gör alltså detta val för att skapa aktieägarvärde genom att dels kostnadsbespara, vilket är viktigt för ett bolag i vår tillväxtfas och omsättningsnivå, dels möjliggöra för oss på Redsense att ha fullt fokus på det allra viktigaste - verksamheten och vår spännande resa framåt!”

https://news.cision.com/se/redsense/r/redsense-medical-avser-...

Jag var med under noteringsceremonin på Spotligt och de påtalade att det var första gången som ett företaget bytte från Firsth North till Spotligt. Lite udda, men samtidigt ett sundhetstecken anser jag att man inte snöar in för mycket på prestige utan ser till företagets bästa.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Köpa in sig i det här redsense är ju minst 50% risk att man tappar 50% eller mer av sitt kapital på kort sikt. Kan ni inte sluta göra reklam för enskilda super-riskabla aktier här. Räcker väl med avanzas forum för sånt..

Bolaget går +/- noll i vinst och har redan ökat 5x värdet och nått en platå där många kommer börja sälja av efter hypen. Skulle hålla mig långt borta från ett sånt bolag - speciellt när man börjar se aktieannonnser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Köpa in sig i det här redsense är ju minst 50% risk att man tappar 50% eller mer av sitt kapital på kort sikt. Kan ni inte sluta göra reklam för enskilda super-riskabla aktier här. Räcker väl med avanzas forum för sånt..

Bolaget går +/- noll i vinst och har redan ökat 5x värdet och nått en platå där många kommer börja sälja av efter hypen. Skulle hålla mig långt borta från ett sånt bolag - speciellt när man börjar se aktieannonnser..

Mitt senaste inlägg, om det nu är det du syftar på var inte menat att göra reklam för Redsense Medical. Utan snarare att ifrågasätta syftet med att lista om från Spotlight till First North. AcouSort planerar att göra just detta och därför tog jag Redsense Medical som exempel då de gjorde detta för ett par år sedan men sen gick tillbaka till Spotlight igen då de inte upplevde några direkta fördelar. Och de var som sagt först med att byta tillbaka vilket är lite udda, därav är det intressant att lyfta upp anser jag.

För övrigt så har jag på senare tid tydligt påtalat att det är en klar risk att gå in i bolaget med dess nuvarande värdering. När jag tipsade om bolaget första gången här i tråden, i augusti 2018 så låg kursen på 11 kr, mot dagens 48,7 kr. Sedan dess har jag följt upp ibland, utan att för den delen hävda att det är en riskfri investering.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.