Paj 3 har lite frågor ang webbserver och ssh.

Permalänk

Paj 3 har lite frågor ang webbserver och ssh.

Tjo,
Tänkte starta upp en webbserver på min paj 3 och tänkte köra apache. Men på just detta ip nr så har jag en annan paj som kör en minecraft server där jag kör ssh på. Min fråga nu är, går det att köra ssh på min webbserver också ? Kan man ändra port då eller hur gör man ? Dessa två pajer kommer att vara bakom samma router och externt ip nummer.

Väldigt tacksam för svar.
/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision

Ja det går, inget jätte-udda scenario direkt.

De enda bitarna att tänka på blir att bara en SSH-server kan nås "utifrån" (_från_ internet)... (OM du inte fixar "Port Forwarding" till båda (IP-adresserna) förstås, googla etc. för info om du vill göra så, för en/flera servrar.)

Tänk på servrar snarare som "program" än _olika_ datorer...
Du kan köra mååånga fler än "bara" web + SSH på en enda enhet, det är faktiskt vanligast.

Oftast är enda anledningen att dela upp på flera enheter när en enda är för "klen" för normal/hög belastning.

Olika servrar (tjänster/"program"), som web+SSH, kör oftast på sina egna dedikerade portar... så de "krockar" inte på något sätt i en enda enhet/dator.

Skulle de av någon ovanlig anledning ändå "krocka" så kan det oftast fixas med omkonfigurering av portar att lyssna på.

...

Gör det du behöver för att ha SSH aktiverat så kommer du se att det går bra även på den RPi du smäller in exempelvis Apache på, istället för att joxa med balansering mellan två st.

Och ordna Port Forwarding (I routern) till den (+ den med spel-servern på _OM_ SSH på den också ska kunna nås från internet).

Enklast om bara en SSH-server behöver kunna nås, annars måste du konfigurera ena med annat port-nummer... OCH se till att routern har Port Forwarding till två olika RPi (med olika port-nummer).

(Behövde lite förtydligande tillägg.)
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Jo, hade också gjort det i routern som beskrivet ovan. Forwarda valfri port som inte krockar med något annat till port 22 på den ena pajens IP, och annan valfri port som inte krockar med något annat till port 22 den andra pajens IP.

SSHar du från ditt lokala nätverk använder du respektive IP-nummer och port 22.

Det är i övrigt rekommendabelt att inte använda tjänsters defaultportar på nätet. Finns gott om scriptkiddies som testar för kända sårbarheter på defaultportar över hela IP-ranges. Genom att lägga tjänsterna på någon annan port undgår man dem, det är inte rimligt ur tidsaspekten att testa mot något större antal portar per IP-nummer. Läs: fall inte för frestelsen att forwarda port 22 på routern till den ena pajen.

Edit: eller undrar du om man alls kan köra webserver och SSH-server på samma paj? Inga problem. Webservern kommer hamna på port 80 och SSH på port 22 med defaultkonfiguration.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Okej om jag fattar er rätt nu kan man i routern med port forward ha en port tex 450 mot nätet som sedan kopplas till en av pajernas port 22 ? Är det rätt fattat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej om jag fattar er rätt nu kan man i routern med port forward ha en port tex 450 mot nätet som sedan kopplas till en av pajernas port 22 ? Är det rätt fattat ?

Japp, precis så Om man inte orkar läsa på, och vill minska risken att råka välja en port något annat använder, är det dock en bra idé att välja något över 1024 som extern port.

Som parentes räcker det med att forwarda TCP, du kan skippa UDP.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!