Permalänk
Proffsmoddare

Jag har jobbat hemifrån i 6 år nu. Vänjer mig riktigt aldrig vid det dock och är många gånger jobbigt. Tycker det är svårt att få till bra rutiner, många veckor känns de som man jobbar dygnet runt. Är ju även distraherande när man har småbarn hemma med.

Det som hjälpt mig är att ta pauser och gå ut och ta promenader några gånger per dag, räcker med 10-15min. Sen även försöka göra upp ett schema som man håller sig till.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tycker du ska klaga hos skatteverket/vår regering, för det kräver som för din farsa, ett dedikerat rum och är hårt reglerat. Ersätter man i största allmänhet även de som inte dedikerar rum och hyr ut och börjar köpa möbler o.s.v. till någons privata hem så ska allt förmånsbeskattas då det finns möjlighet att du kan tänkas använda det privat också och mitt i allt blev det dyrt både för företaget och den anställde. Bredband får du som arbetsgivare inte ersätta alls (utan förmånsbeskattning) eftersom skatteverket numer anser att alla svenskar med ett arbete har bredband av privata skäl redan.

...så allt handlar inte om elaka arbetsgivare utan ibland handlar det om bakbundna arbetsgivare.

På vilket sätt är de bakbundna? Jag har aldrig begärt att företaget ska köpa möbler åt mig, eller att jag inte ska betala skatt på eventuella extrainkomster eller förmåner. Mitt företag erbjuder däremot anställda att låna hem bland annat stol och skärmar från kontoret, men det krävs godkännande från ens chef och förstås att man skriver på ett avtal där återlämnande och liknande regleras. Vet inte om det ses som en förmån dock.

Det enklaste för företaget borde vara att ge en schablonersättning, kanske 1500 i månaden, till alla då alla har krav på sig att arbeta hemifrån minst 60%. Sen vet jag att skattereglerna för sådana typer av ersättningar inte är så generösa, men man kan också betrakta det som extra lön helt enkelt, lön som bara betalas ut så länge som hemarbete är ett krav. Det innebär att man får skatta mer förstås men man får i alla fall något för företagets intrång i sin privata sfär liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På vilket sätt är de bakbundna? Jag har aldrig begärt att företaget ska köpa möbler åt mig, eller att jag inte ska betala skatt på eventuella extrainkomster eller förmåner. Mitt företag erbjuder däremot anställda att låna hem bland annat stol och skärmar från kontoret, men det krävs godkännande från ens chef och förstås att man skriver på ett avtal där återlämnande och liknande regleras. Vet inte om det ses som en förmån dock.

Det enklaste för företaget borde vara att ge en schablonersättning, kanske 1500 i månaden, till alla då alla har krav på sig att arbeta hemifrån minst 60%. Sen vet jag att skattereglerna för sådana typer av ersättningar inte är så generösa, men man kan också betrakta det som extra lön helt enkelt, lön som bara betalas ut så länge som hemarbete är ett krav. Det innebär att man får skatta mer förstås men man får i alla fall något för företagets intrång i sin privata sfär liksom.

Det mesta som används i privat bostad räknas som en förmån tyvärr, det är laptop och mobil som skatteverket inte lyckats få att betraktas som förmån. (även om de försökt med mobilabbonemang som kan användas utanför arbetstid)

Absolut, väl värt att ta en lönediskussion runt detta med sin arbetsgivare, ville mest lyfta fram att försöker arbetsgivaren göra något schysst för arbetstagarna i denna situation så blir det sett som att man höjt den anställdes lön och beskattas därefter. Trots att du och jag inser att det handlar om arbetsplats/arbetsredskap och därmed inte borde hanteras annorlunda jämfört med om det handlar om kontors-yta/utrustning, särskilt inte när vi har statliga myndigheter som rekommenderar alla som kan att arbeta hemifrån.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har jobbat både på kontoret och hemifrån, precis som jag tidigare gjort innan corona startade. Men nu när coronasmittan börjar öka igen så funderar jag på att jobba mer hemifrån för att undvika smitta i så stor grad det går.
Jag bor i hus och har ett rejält kontor med ett antal skärmar, så jag kopplar in jobbdatorn mot en av dessa skärmar bara.
Jag har långt till jobbet så besparingen blir väldigt stor genom att jobba hemma, men nu handlar det om att försöka undvika smitta. Besparingen är sekundär.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det mesta som används i privat bostad räknas som en förmån tyvärr, det är laptop och mobil som skatteverket inte lyckats få att betraktas som förmån. (även om de försökt med mobilabbonemang som kan användas utanför arbetstid)

Absolut, väl värt att ta en lönediskussion runt detta med sin arbetsgivare, ville mest lyfta fram att försöker arbetsgivaren göra något schysst för arbetstagarna i denna situation så blir det sett som att man höjt den anställdes lön och beskattas därefter. Trots att du och jag inser att det handlar om arbetsplats/arbetsredskap och därmed inte borde hanteras annorlunda jämfört med om det handlar om kontors-yta/utrustning, särskilt inte när vi har statliga myndigheter som rekommenderar alla som kan att arbeta hemifrån.

Borde väl vara arbetsgivaren som tar smällen och betalar förmånsskatten i så fall? Känns som ett enkelt problem att lösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde väl vara arbetsgivaren som tar smällen och betalar förmånsskatten i så fall? Känns som ett enkelt problem att lösa

Allt är enkelt när det är någon annans pengar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Allt är enkelt när det är någon annans pengar...

Jo, fast samtidigt så sparar ju arbetsgivaren pengar på att arbetstagarna sitter hemma. I nuläget är det väl inte så mycket, el, uppvärmning, städning, hygienartiklar, kaffe och liknande bara. Men om det blir mer permanent så sparar de ju rätt stora pengar på att ha mindre yta, färre skrivbord och liknande.

Mitt företag påbörjade detta redan innan viruset kom, vi flyttade till ett nytt kontor med ganska mycket färre skrivbord än anställda då de räknade med att ett visst antal skulle vara ute på kundbesök eller liknande. Från början var tanken att ingen skulle ha någon fast plats utan bara "hotseats", men folk klagade så vi som jobbar med utveckling fick egna platser då vi spenderar nästan all tid på kontoret. Sen gjorde viruset att en stor del av våra konsulter sas upp, så det har inte riktigt blivit så i praktiken än, men de lär ju fundera rätt kraftigt på att minska på lokalerna ytterligare.

Permalänk
Medlem

Har teoretiskt möjlighet att jobba hemifrån 1-3 dagar i veckan men varit långtidssjuk med covid så mitt rehabiliteringsprogram kräver att jag är på plats varje dag för social träning. Känns oerhört skumt att gå emot rekommendationerna på jobbet men det är vad det är.

Jobbar som systemförvaltare/it.

Frun jobbar hemifrån typ 1 dag per vecka, de kör många möten digitalt och uppmuntrar då att sitta avskilt i t.ex. hemmet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Sitter hemma och har gjort det sen i mars.
Hatar det egentligen då det näst intill är omöjligt att styra projekt på ett smidigt sätt då alla ens projektdeltagare sitter hemma och "jobbar".
Dagligen hör man hur folk gör annat under möten. Allt från att diska till att vara på affären och handla. Respektlöst.

Man måste ringa två - fyra gånger om dagen och se till att folk jobbar när det närmar sig slutet av ett projekt.
Jag kan inte gå runt och få små statusuppdateringar på samma sätt som tidigare då man kunde smyga förbi och prata lite med de som jobbar under en.

Väldigt få som jobbar mer effektivt hemma skulle jag gissa på, eller åtminstone som jag märkt det.

I mitt eget fall så blir det lätt att man jobbar för mycket pga detta. Man loggar in på datorn när man vaknar, kollar mailen och svarar på det som är brådis. Sen fixar man kaffe och sen är det möten eller jaga projektdeltagare över telefon i 8h och sen måste man göra sin egna administration.

Så istället för att kunna åka till jobbet, göra sina 8h och där kunna förlita sig på att folk gör sitt jobb så tror jag att jag har snittat på 10-12h jobb per dag sen i april.

Så jag längtar efter att komma tillbaka till kontoret och få upp effektiviteten igen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sitter hemma och har gjort det sen i mars.
Hatar det egentligen då det näst intill är omöjligt att styra projekt på ett smidigt sätt då alla ens projektdeltagare sitter hemma och "jobbar".
Dagligen hör man hur folk gör annat under möten. Allt från att diska till att vara på affären och handla. Respektlöst.

Man måste ringa två - fyra gånger om dagen och se till att folk jobbar när det närmar sig slutet av ett projekt.
Jag kan inte gå runt och få små statusuppdateringar på samma sätt som tidigare då man kunde smyga förbi och prata lite med de som jobbar under en.

Väldigt få som jobbar mer effektivt hemma skulle jag gissa på, eller åtminstone som jag märkt det.

I mitt eget fall så blir det lätt att man jobbar för mycket pga detta. Man loggar in på datorn när man vaknar, kollar mailen och svarar på det som är brådis. Sen fixar man kaffe och sen är det möten eller jaga projektdeltagare över telefon i 8h och sen måste man göra sin egna administration.

Så istället för att kunna åka till jobbet, göra sina 8h och där kunna förlita sig på att folk gör sitt jobb så tror jag att jag har snittat på 10-12h jobb per dag sen i april.

Så jag längtar efter att komma tillbaka till kontoret och få upp effektiviteten igen.

Du låter inte som en bra ledare Har du så dåliga anställda så att de myglar? Eller är det så att du applicerar för mycket kontroll vilket skapar dålig stämning? Jag har inga problema att leda mina projekt i detta hemarbete, men så sitter jag inte och jagar mina projektmedlemmar dagarna i ända. Och det är inga små projekt, ca €10M/år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Du låter inte som en bra ledare Har du så dåliga anställda så att de myglar? Eller är det så att du applicerar för mycket kontroll vilket skapar dålig stämning? Jag har inga problema att leda mina projekt i detta hemarbete, men så sitter jag inte och jagar mina projektmedlemmar dagarna i ända. Och det är inga små projekt, ca €10M/år.

Jo, det kan vara svårt att släppa taget lite men det måste man ju göra i en sån här situation. Jobbar ens team hemifrån så kommer gränserna mellan arbete och fritid att bli lite suddiga, och det får man acceptera. Man kan inte kräva att folk sitter och jobbar åtta till fem längre. Så länge de gör vad de ska så får man helt enkelt släppa kontrollen. Viss flextid är ju en förutsättning för att det ska fungera att jobba hemifrån. Så länge alla är med på de möten de behöver vara med på, och levererar det de ska så är allt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast samtidigt så sparar ju arbetsgivaren pengar på att arbetstagarna sitter hemma. I nuläget är det väl inte så mycket, el, uppvärmning, städning, hygienartiklar, kaffe och liknande bara. Men om det blir mer permanent så sparar de ju rätt stora pengar på att ha mindre yta, färre skrivbord och liknande.

Mitt företag påbörjade detta redan innan viruset kom, vi flyttade till ett nytt kontor med ganska mycket färre skrivbord än anställda då de räknade med att ett visst antal skulle vara ute på kundbesök eller liknande. Från början var tanken att ingen skulle ha någon fast plats utan bara "hotseats", men folk klagade så vi som jobbar med utveckling fick egna platser då vi spenderar nästan all tid på kontoret. Sen gjorde viruset att en stor del av våra konsulter sas upp, så det har inte riktigt blivit så i praktiken än, men de lär ju fundera rätt kraftigt på att minska på lokalerna ytterligare.

Och samtidigt har många företag tappat intäkter som är större än besparingarna du radar upp.

Men absolut, tror vi kommer få se krympande kontor som mer är mötes/projektytor och inga fast platser längre. Men våra styrande politiker behöver ändra regelverket så det passar det ”nya normala” också, så en kontorsstol kostar som en kontorsstol oberoende av om den står på ett ”det gamla” kontoret eller hemma. Idag kostar den som två kontorsstolar om den står hemma och då får man ha lite empati för att alla arbetsgivare inte är jättesugna på att köpa den när de samtidigt tittar ut över en långvarig lågkonjuktur.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är på kontoret 2-3 gånger per vecka för att jag måste och ute på siter några gånger per vecka.

Vi har många som är på kontoret för att de tycker det är "tråkigt", att dö av Covid-19 är heller inte så jäkla kul.

Verkar vara en trend i Stockholm, folk slutar bry sig för att de är uttråkade, märks överallt.

Skrivet av SunQ:

Sitter hemma och har gjort det sen i mars.
Hatar det egentligen då det näst intill är omöjligt att styra projekt på ett smidigt sätt då alla ens projektdeltagare sitter hemma och "jobbar".
Dagligen hör man hur folk gör annat under möten. Allt från att diska till att vara på affären och handla. Respektlöst.

Man måste ringa två - fyra gånger om dagen och se till att folk jobbar när det närmar sig slutet av ett projekt.
Jag kan inte gå runt och få små statusuppdateringar på samma sätt som tidigare då man kunde smyga förbi och prata lite med de som jobbar under en.

Väldigt få som jobbar mer effektivt hemma skulle jag gissa på, eller åtminstone som jag märkt det.

I mitt eget fall så blir det lätt att man jobbar för mycket pga detta. Man loggar in på datorn när man vaknar, kollar mailen och svarar på det som är brådis. Sen fixar man kaffe och sen är det möten eller jaga projektdeltagare över telefon i 8h och sen måste man göra sin egna administration.

Så istället för att kunna åka till jobbet, göra sina 8h och där kunna förlita sig på att folk gör sitt jobb så tror jag att jag har snittat på 10-12h jobb per dag sen i april.

Så jag längtar efter att komma tillbaka till kontoret och få upp effektiviteten igen.

Det är ju något fel om du måste sitta 8h i telefon och "jaga folk", eller att du måste springa runt på kontoret och få uppdateringar hela tiden, så oavsett Covid eller inte så är något väldigt fel med erat arbetssätt.

Sjukt ineffektivt ledarskap och inget sätt man behåller bra anställda med.

Låter som ett typiskt amerikanskt bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sitter hemma och har gjort det sen i mars.
Hatar det egentligen då det näst intill är omöjligt att styra projekt på ett smidigt sätt då alla ens projektdeltagare sitter hemma och "jobbar".
Dagligen hör man hur folk gör annat under möten. Allt från att diska till att vara på affären och handla. Respektlöst.

Man måste ringa två - fyra gånger om dagen och se till att folk jobbar när det närmar sig slutet av ett projekt.
Jag kan inte gå runt och få små statusuppdateringar på samma sätt som tidigare då man kunde smyga förbi och prata lite med de som jobbar under en.

Väldigt få som jobbar mer effektivt hemma skulle jag gissa på, eller åtminstone som jag märkt det.

I mitt eget fall så blir det lätt att man jobbar för mycket pga detta. Man loggar in på datorn när man vaknar, kollar mailen och svarar på det som är brådis. Sen fixar man kaffe och sen är det möten eller jaga projektdeltagare över telefon i 8h och sen måste man göra sin egna administration.

Så istället för att kunna åka till jobbet, göra sina 8h och där kunna förlita sig på att folk gör sitt jobb så tror jag att jag har snittat på 10-12h jobb per dag sen i april.

Så jag längtar efter att komma tillbaka till kontoret och få upp effektiviteten igen.

Håller med de andra också. Låter inte så bra i mina öron. Dina medarbetare jobbar väl så fort fe kan och saker blir inte klara snabbare för att du har mer information, faktum är att dessa frågor och estimat och ’hur gåre?!’ stör något ofantligt. Man behöver bryta sitt tankemönster och börja fokusera på ovesäntliga saker som detta. Jag kan lätt tapp en halvtimmes jobb, så får man dessa moment ett antal gånger så tar ju det man ska göra en hel del längre tid...

Permalänk

Vårt företag har hela tiden följt rekommendationerna till punkt så jag har jobbat hemifrån sedan början av pandemin, tur det, just nu i ett projekt som jag nog aldrig klarat hade jag varit tvungen att jobba på kontoret.

Skrivet av SunQ:

Man måste ringa två - fyra gånger om dagen och se till att folk jobbar när det närmar sig slutet av ett projekt.
Jag kan inte gå runt och få små statusuppdateringar på samma sätt som tidigare då man kunde smyga förbi och prata lite med de som jobbar under en.

Ha ha, jag hade slutat direkt om min projektledare gjorde så här

Permalänk
Medlem

Varierar lite, men bruka jobba minst 2 dagar i veckan hemma och sen kan det bli mer vissa veckor. Är man lite seg på en måndag morgon kanske man stannar hemma och jobbar osv, det är väldigt skönt att ha den möjligheten. Jobbar på myndighet och vi har nu all kontakt digitalt både internt och externt.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sitter hemma och har gjort det sen i mars.
Hatar det egentligen då det näst intill är omöjligt att styra projekt på ett smidigt sätt då alla ens projektdeltagare sitter hemma och "jobbar".
Dagligen hör man hur folk gör annat under möten. Allt från att diska till att vara på affären och handla. Respektlöst.

Man måste ringa två - fyra gånger om dagen och se till att folk jobbar när det närmar sig slutet av ett projekt.
Jag kan inte gå runt och få små statusuppdateringar på samma sätt som tidigare då man kunde smyga förbi och prata lite med de som jobbar under en.

Väldigt få som jobbar mer effektivt hemma skulle jag gissa på, eller åtminstone som jag märkt det.

I mitt eget fall så blir det lätt att man jobbar för mycket pga detta. Man loggar in på datorn när man vaknar, kollar mailen och svarar på det som är brådis. Sen fixar man kaffe och sen är det möten eller jaga projektdeltagare över telefon i 8h och sen måste man göra sin egna administration.

Så istället för att kunna åka till jobbet, göra sina 8h och där kunna förlita sig på att folk gör sitt jobb så tror jag att jag har snittat på 10-12h jobb per dag sen i april.

Så jag längtar efter att komma tillbaka till kontoret och få upp effektiviteten igen.

Hittade denna på reddits framsida nu:

https://ethz.ch/en/news-and-events/eth-news/news/2020/10/work...

Något att fundera över kanske?

Permalänk
Vila i frid

Hemifrån sedan 16 mars. Enda skillnaden är att slippa avbrott från vilsna kollegor och slippa pendla 2x40 km. Fjärrar allt jag gör, även när jag är på plats inne på kontoret. Obligatoriskt Teams-möte varannan vecka. precis lagom. Utvecklar, underhåller och driftar en plattform http://privat.bahnhof.se/wb191982/Syntrotest%20produktblad_PB... som några av de stora svenska företagen nyttjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du låter inte som en bra ledare Har du så dåliga anställda så att de myglar? Eller är det så att du applicerar för mycket kontroll vilket skapar dålig stämning? Jag har inga problema att leda mina projekt i detta hemarbete, men så sitter jag inte och jagar mina projektmedlemmar dagarna i ända. Och det är inga små projekt, ca €10M/år.

Det är ju inte så att jag verkligen vill ringa och jaga dessa. Men med tighta tidplaner och att folk inte jobbar lika effektivt hemifrån som på plats så behöver man jaga. Som sagt flera gånger som man ringer på dagtid och den man ringer till inte ens startat datorn eller att de prioriterar något som ligger längre fram i tiden för att det dök upp ett mail så de började med det istället.

Det är enbart i slutet av projekten som jag "jagar" dom då jag behöver resultat. Oftast är det veckan innan som jag ringer en gång och stämmer av ifall det är något de undrar över eller om det är något de saknar för att kunna fortsätta.

Sen om jag inte hör något mer 2-3 dagar innan de ska vara levererat hör jag av mig igen för att se hur det gått.
Oftast så är det bara att de "glömt" att lägga sakerna på rätt plats eller så att de väntat till sista sekund att göra något, med andra ord försvårat för andra projektdeltagare att göra klart sina delar som är beroende av det som inte blivit levererat.

Under min tid som ledare har jag fått väldigt höga betyg i de undersökningarna som görs på jobbet. Men när det är korta snabba projekt med mycket samordning med olika grupperingar + alla sitter hemma så har det blivit lite kaotiskt.

Skrivet av snajk:

Jo, det kan vara svårt att släppa taget lite men det måste man ju göra i en sån här situation. Jobbar ens team hemifrån så kommer gränserna mellan arbete och fritid att bli lite suddiga, och det får man acceptera. Man kan inte kräva att folk sitter och jobbar åtta till fem längre. Så länge de gör vad de ska så får man helt enkelt släppa kontrollen. Viss flextid är ju en förutsättning för att det ska fungera att jobba hemifrån. Så länge alla är med på de möten de behöver vara med på, och levererar det de ska så är allt bra.

Dock om man som på min plats har arbetstider mellan 8-17 och flex mellan 7-9 och 16-18 så kan man inte riktigt acceptera att de inte jobbar dessa tider. Som jag skrev ovanför så är det ju när de inte gör vad de ska som jag börjar höra av mig.

Hittills har jag bara levererat 1 av 15 projekt under coronatiden försenat men hade jag inte hört av mig dagarna innan leverans hade jag nog inte hållit mina tidplaner i samma utsträckning.
Men ja, möten dyker de flesta upp på, men väldigt ofta man hör att de inte kan titta på det som presenteras då de ringt in via telefonen för att de utför ärenden.

Skrivet av GuuFi:

Är på kontoret 2-3 gånger per vecka för att jag måste och ute på siter några gånger per vecka.

Vi har många som är på kontoret för att de tycker det är "tråkigt", att dö av Covid-19 är heller inte så jäkla kul.

Verkar vara en trend i Stockholm, folk slutar bry sig för att de är uttråkade, märks överallt.

Det är ju något fel om du måste sitta 8h i telefon och "jaga folk", eller att du måste springa runt på kontoret och få uppdateringar hela tiden, så oavsett Covid eller inte så är något väldigt fel med erat arbetssätt.

Sjukt ineffektivt ledarskap och inget sätt man behåller bra anställda med.

Låter som ett typiskt amerikanskt bolag.

Jag sitter ju inte 8h och jagar folk. Skrev att jag sitter i möten eller jagar. Så det är ju otroligt liten del av min dag som jag ringer runt. Men betydande större del nu än vad det var tidigare när alla satt på kontoret och jobbade.
När de satt på kontoret så gjorde folk sitt jobb, då behövde man inte få statusuppdateringar. Men nu görs allt natten innan leverans. Inte bra då man gärna vill se lite progress under tiden man har planerat för projektet.

Skrivet av medbor:

Håller med de andra också. Låter inte så bra i mina öron. Dina medarbetare jobbar väl så fort fe kan och saker blir inte klara snabbare för att du har mer information, faktum är att dessa frågor och estimat och ’hur gåre?!’ stör något ofantligt. Man behöver bryta sitt tankemönster och börja fokusera på ovesäntliga saker som detta. Jag kan lätt tapp en halvtimmes jobb, så får man dessa moment ett antal gånger så tar ju det man ska göra en hel del längre tid...

I min bransch så hjälps flera olika teknikområden åt att ta fram en slutprodukt och då kan saker bli klara snabbare om man ser hur det byggs upp. Man kan se att någon tänkt på ett sätt och då kanske man behöver flytta runt lite i sin egen plan osv.
Det tas ju givetvis upp på möten också. Men under resans gång så arbetar man tillsammans fram en bättre lösning som man kan presentera för kunden. Då är det bättre att se det 2 veckor innan en leverans än 2 dagar innan leverans och på så sätt kanske man behöver skjuta på leveransen.

Men jag är nog bara bitter då jag är less på att jobba hemma och less på det här med restriktioner. Målar säkert upp det värre än det är på grund utav detta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är ju inte så att jag verkligen vill ringa och jaga dessa. Men med tighta tidplaner och att folk inte jobbar lika effektivt hemifrån som på plats så behöver man jaga. Som sagt flera gånger som man ringer på dagtid och den man ringer till inte ens startat datorn eller att de prioriterar något som ligger längre fram i tiden för att det dök upp ett mail så de började med det istället.

Det är enbart i slutet av projekten som jag "jagar" dom då jag behöver resultat. Oftast är det veckan innan som jag ringer en gång och stämmer av ifall det är något de undrar över eller om det är något de saknar för att kunna fortsätta.

Sen om jag inte hör något mer 2-3 dagar innan de ska vara levererat hör jag av mig igen för att se hur det gått.
Oftast så är det bara att de "glömt" att lägga sakerna på rätt plats eller så att de väntat till sista sekund att göra något, med andra ord försvårat för andra projektdeltagare att göra klart sina delar som är beroende av det som inte blivit levererat.

Under min tid som ledare har jag fått väldigt höga betyg i de undersökningarna som görs på jobbet. Men när det är korta snabba projekt med mycket samordning med olika grupperingar + alla sitter hemma så har det blivit lite kaotiskt.

Dock om man som på min plats har arbetstider mellan 8-17 och flex mellan 7-9 och 16-18 så kan man inte riktigt acceptera att de inte jobbar dessa tider. Som jag skrev ovanför så är det ju när de inte gör vad de ska som jag börjar höra av mig.

Hittills har jag bara levererat 1 av 15 projekt under coronatiden försenat men hade jag inte hört av mig dagarna innan leverans hade jag nog inte hållit mina tidplaner i samma utsträckning.
Men ja, möten dyker de flesta upp på, men väldigt ofta man hör att de inte kan titta på det som presenteras då de ringt in via telefonen för att de utför ärenden.

Jag sitter ju inte 8h och jagar folk. Skrev att jag sitter i möten eller jagar. Så det är ju otroligt liten del av min dag som jag ringer runt. Men betydande större del nu än vad det var tidigare när alla satt på kontoret och jobbade.
När de satt på kontoret så gjorde folk sitt jobb, då behövde man inte få statusuppdateringar. Men nu görs allt natten innan leverans. Inte bra då man gärna vill se lite progress under tiden man har planerat för projektet.

I min bransch så hjälps flera olika teknikområden åt att ta fram en slutprodukt och då kan saker bli klara snabbare om man ser hur det byggs upp. Man kan se att någon tänkt på ett sätt och då kanske man behöver flytta runt lite i sin egen plan osv.
Det tas ju givetvis upp på möten också. Men under resans gång så arbetar man tillsammans fram en bättre lösning som man kan presentera för kunden. Då är det bättre att se det 2 veckor innan en leverans än 2 dagar innan leverans och på så sätt kanske man behöver skjuta på leveransen.

Men jag är nog bara bitter då jag är less på att jobba hemma och less på det här med restriktioner. Målar säkert upp det värre än det är på grund utav detta.

Jag tror folket i tråden tolkade det du skrev på fel sätt, annars skulle du nog inte komma tillbaka och svara

Man får vara bitter och less när saker förstör ens vardag och arbetssätt, men för mig har det blivit bättre av denna ändring, skillnad för olika helt enkelt.

Jag tror mer på ett morgonmöte med teamet varje eller varannan dag så alla kan prata om vad de gör och har gjort sen senast och uppdatera projektplanen utefter vad alla säger. Sen bestämmer man hur följande dagar ser ut och kör på. Mer agilt tänkande och möjlighet att reagera när problem uppstår. Dessutom inget som ploppar upp mitt i ett arbetspass när man kanske vill fokusera ostört.

Vi använder Teams till exempel. Mycket bra att skriva något i chatten till någon när det inte är akut, eller pinga någon eller ringa beroende på hur krisigt det är. Förplanerade möten är dock alltid bättre, då kan alla lägga upp sin dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror folket i tråden tolkade det du skrev på fel sätt, annars skulle du nog inte komma tillbaka och svara

Man får vara bitter och less när saker förstör ens vardag och arbetssätt, men för mig har det blivit bättre av denna ändring, skillnad för olika helt enkelt.

Jag tror mer på ett morgonmöte med teamet varje eller varannan dag så alla kan prata om vad de gör och har gjort sen senast och uppdatera projektplanen utefter vad alla säger. Sen bestämmer man hur följande dagar ser ut och kör på. Mer agilt tänkande och möjlighet att reagera när problem uppstår. Dessutom inget som ploppar upp mitt i ett arbetspass när man kanske vill fokusera ostört.

Vi använder Teams till exempel. Mycket bra att skriva något i chatten till någon när det inte är akut, eller pinga någon eller ringa beroende på hur krisigt det är. Förplanerade möten är dock alltid bättre, då kan alla lägga upp sin dag

Förstod det nästan, man skriver lite snabbt och missar mycket.

Vi har morgonmöte i gruppen, men mina projektgrupper är utspridda på flera olika underföretag så då blir det svårt att ha morgonmöte med alla.

Därför jag behöver ringa runt till de olika.

Men jag ska givetvis försöka bli bättre att boka in avstämningsmöten á 15min inför leveranser och försöka få folk att ansluta mer till mina teamsgrupper jag skapar hela tiden i mina projekt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sitter hemma och har gjort det sen i mars.
Hatar det egentligen då det näst intill är omöjligt att styra projekt på ett smidigt sätt då alla ens projektdeltagare sitter hemma och "jobbar".
Dagligen hör man hur folk gör annat under möten. Allt från att diska till att vara på affären och handla. Respektlöst.

Man måste ringa två - fyra gånger om dagen och se till att folk jobbar när det närmar sig slutet av ett projekt.
Jag kan inte gå runt och få små statusuppdateringar på samma sätt som tidigare då man kunde smyga förbi och prata lite med de som jobbar under en.

Väldigt få som jobbar mer effektivt hemma skulle jag gissa på, eller åtminstone som jag märkt det.

I mitt eget fall så blir det lätt att man jobbar för mycket pga detta. Man loggar in på datorn när man vaknar, kollar mailen och svarar på det som är brådis. Sen fixar man kaffe och sen är det möten eller jaga projektdeltagare över telefon i 8h och sen måste man göra sin egna administration.

Så istället för att kunna åka till jobbet, göra sina 8h och där kunna förlita sig på att folk gör sitt jobb så tror jag att jag har snittat på 10-12h jobb per dag sen i april.

Så jag längtar efter att komma tillbaka till kontoret och få upp effektiviteten igen.

Låter som du försöker kontrollera alldeles för mycket och låter som de som arbetar under dig inte sköter sitt jobb heller.
Jag jobbar och jobbade hemifrån några dagar i veckan även innan pandemin slog till. Själv har jag istället svårt att begränsa jobbet när jag jobbar hemifrån, jag jobbar snarare mer när jag är hemma eftersom gränserna mellan jobb och fritid suddas ut lite. Jag tycker dock det är ganska skönt med fria tyglar och jag har chefer och projektledare som litar på att vi gör det vi ska. Ibland händer det att man flexar och uträttar något ärende under normal arbetstid, men givetvis tar jag igen det under eftermiddag eller kväll. Jag skulle aldrig rapportera att jag jobbat mer tid än vad jag faktiskt gjort, snarare så rapporterar jag mindre tid än vad jag jobbat. Jag skulle aldrig heller pyssla med annat under möten eller liknande, vi sitter också på videomöten så det vore konstigt att göra annat än att vara med på mötet när det är möte.

Jag gillar att kunna jobba hemma när det behövs, eller när en pandemi slår till, men tror inte jag skulle vilja göra det på heltid för alltid. Det är skönt att träffa kollegor ibland med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är enbart i slutet av projekten som jag "jagar" dom då jag behöver resultat. Oftast är det veckan innan som jag ringer en gång och stämmer av ifall det är något de undrar över eller om det är något de saknar för att kunna fortsätta.

Tycker nog många jagade dig i onödan också (pun intended), det finns många fler X människor därute än de flesta vill inse:
https://sv.wikipedia.org/wiki/X-teorin_och_Y-teorin

MEN därmed inte sagt att din ledarstil är bra eller långvarigt lämplig, du behöver nog ta några steg tillbaka och fundera på hur ni som team ska ta er ut denna situation. Jag favoriserar personligen Agile och hela tanken med själv-organiserande team som tar stort eget ansvar, men det händer inte över en natt och kräver givetvis en hel del "management" initialt snarare än ledarskap för att ta sig dit.

Men oberoende vad du i slutändan väljer att tro på för tänk/taktik så behöver du hitta något sätt att få dit/dina team-medlemmar att växa som människor och ta mer eget ansvar och någonstans måste du börja annars kommer du sitta fast i micro-management resten av ditt liv och det mår varken du eller dina medarbetare bra av!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jobbat hemma sen Mars och åkt in till kontoret någon gång i veckan för att skriva ut fakturor eller om det hänt något viktigt.

Vissa dagar är det gött, andra är det sjukt tråkigt, beror på vilket humör jag är på.

Fördelen med att jobba hemma är att man slipper pendlingen, trafiken, sparar tid och att det är tyst och lugnt hemma.
Nackdelen är att det är ensamt och att man inte kan bolla saker med kollegor IRL vilket är lite annorlunda tycker jag. Sen gillar jag att käka lunch ute, något jag knappt kan hemma då det inte finns restauranger här.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Problemet för mig med arbete hemifrån är att arbetsgivaren jobbar efter tesen ”gå tillbaka asap” men ständigt stöter på patrull, nu senast dom ökade restriktionerna i Stockholm. Tror vår återgång blivit uppskjuten 4 ggr redan.

Det hela hade blivit cirkus 6000% bättre om man bara i mars i år hade haft en annan inställning till längden.
Nu har det bara blivit någon halvdan implementation av hela arbetssättet för alla bara väntar på att det ska ”bli som vanligt” när vi ”återgår”.

Ett konkret exempel är att vi fortfarande har prestandaproblem med VPN-lösningen.

Privat sett är det också rätt dåligt. Vi bor på tok för litet för att ha möjlighet till en bra arbetsmiljö.

Inte varit på gymmet sen februari, många dagar orkar/hinner man inte ens gå ut, tappat motivation att hålla en bra kost, börjar få ont i axlar och nacke. Måste försöka rycka upp mig men när allt bara rullar runt runt i nån hamsterhjulssörja är det inte helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Jag jobbar inom en av regionerna, vi har inte några krav att jobba hemma utan det är på frivillig basis på min avdelning.

Dock är vi ca 50 st, varav det är typ 4 kvar på kontoret. Så någon risk för smitta är det inte. De flesta fattar att det är bäst så här, eftersom några av oss springer runt på sjukhusen ibland.

Det är väl sagt att det är frivilligt fram till årets slut, men jag tror ju såklart att det kommer vara längre och om jag känner mina chefer rätt kommer de att förlänga det när vi når dit.

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett läkemedelsföretag och varit hemma sedan i mars. Fördelen att jobba inom life science-branschen är att chefer är rätt realistiska sett till vidden av en pandemi.
Redan i början av mars sade vår sektionschef att vi fick vara beredda på att vara hemma till minst påsk 2021, vilket troligtvis stämmer om det inte blir längre. Jag har varit inne på jobbet två gånger hittills, båda gångerna för att hämta ny hårdvara.
Min arbetsgivare har sedan tidigare varit positiv till att inte vara på kontoret hela tiden, så det har gått helt smärtfritt gällande VPN o.s.v. Vissa system går såklart långsammare, men det är vad det är. Mitt enda problem är ergonomin. Jag har suttit vid ett minimalt skrivbord på en pinnstol, och nu börjar både nacke och rygg ge efter.
Som tur är har min fru ett arbete som hon måste vara på plats för att utföra, och dagis har varit öppet hela tiden så jag har kunnat arbeta ostört.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom omsorgen så inte en chans att man kan jobba hemifrån dessvärre. Sedan vi gick in i rond 2 i Corona katastrofen så har jag faktiskt varit mer nervös och försiktig och hade gärna jobbat hemifrån.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Mitt enda problem är ergonomin. Jag har suttit vid ett minimalt skrivbord på en pinnstol, och nu börjar både nacke och rygg ge efter.
Som tur är har min fru ett arbete som hon måste vara på plats för att utföra, och dagis har varit öppet hela tiden så jag har kunnat arbeta ostört.

Arbetsgivaren är ansvarig även i hemmet.

Men om man nu inte vill ta den fighten är det ändå helt obegripligt hur man kan sitta på en pinnstol och jobba i över ett halvår, har kollegor som gör samma sak. En enklare kontorsstol från ikea är ljusår bättre och har man ett jobb som går att sköta hemifrån tvivlar jag på att man inte har råd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min situation är lite komplicerat. Fick ett jobb på min drömarbetsplats för 3 år sen, 2 år senare gick jag ned med utbrändhet, vi var seriöst understaffade på kontoret, och hade IT Ansvar för tusentals kollegor världen över. Och när jag väl var vid att återvända så småningom, så kom Coronaviruset och ställde det till för mig.

I början tyckte jag det var en dröm att arbeta hemmafrån, och det gick faktisk ganska bra då jag äntligen kunne arbeta på min 75" skärms som jag änvände som en stor monitor vart jag kan se 4 skärmar samtidig, men även om teams och videokonferance funkar ganska bra, börjar utbrändheten att snika sig upp över mig, det hjälper ju inte mycket att jag har nersatt imunforsvar och inte kommer ut särligt mycket längre. Min chef börjar tydligen tröttna på mig, och har satt mig på ett aldeles för intensivt arbetschema, och jag känner mig pressad och stressad.

Har tänkt mycket på att säga upp mit jobb och bara använda min tid och sparade pengar på att hämta upp mig igen. Denna sommaren hade jag hoppas på att fixa lite på huset och röja trädgården, men så gick det inte då jag var för trött och inte orkade med.
Pga. det nersatta immunförsvaret i kombination med att folk här på landet skiter i Covid faran (du kan stå i en kö hos ICA och folk pressar ändå på och pratar gärna med kassören över skuldern, blir det ett paranoid arbete bara att handla mat, så jag forsöker att tajma det hela när det finns minst folk, men folk handlar mat som aldrig för, det är som butikerna är proppad med folk på alla dygnets tider. Jag mår illa, hostar ofta och vågar inte gå till sjukvård då jag är rädd för att få verkligen covid.

I dag sommnade jag bakom datorn då det nya schemat blev för intensivt, och fick en sms av chefen om att jag var borta i 3 timmar. Jag skrev till honom att jag hade användt min lugnande medicin och vaknade upp framför datorn. Fortsatte mitt arbete.

Känns lite som jag är låst fast in nån slags ond spiral och att ingen begriper min sits.