Zotac 3090 fläkten skenar.

Permalänk
Medlem

Zotac 3090 fläkten skenar.

Har ett kort där en av fläktarna går på fullt varv och gjort sen jag stoppade i kortet. Nu har jag efter många om och men fått ut kortet ur datorn. Tror ni att det är hårdvarufel eller ska jag prova kortet i min andra dator med risk för att få montera ner den också? Försökte ställa fläktkurvan i afterburner innan jag plockade bort kortet men den hittade bara 2 fläktar.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att veta vad du har för andra komponenter, moderkort, processor och nätaggregat t.ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

3950x, asus X570-F, 64gig corsair 3200 ram. Samsung diskar. Corsair rm 750x nätagg. Tror det är det hela.

Permalänk
Medlem

Har du testat olika drivrutiner? Du kan ju även testa att göra en helt ren installation med DDU.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Vad menar du med "med risk för att få montera ner den också"? Har något annat tagit stryk också i din nuvarande dator?

Permalänk
Medlem

Ja fläkten ballar ur vid uppstart. Har gjort ren installation men den bara vrålar.

Permalänk
Medlem

När någon annan hade samma fel med en moderkortsfläkt var det kontakten som hade en böjd pinne så att PWM-pinnen inte fick kontakt, med samma effekt som dig att moderkortet inte visste något om fläkten och den gick på 100% hela tiden. Svårare kolla det på grafikkort dock om det ens går utan att förbruka garantin.

Permalänk
Medlem

Tjena, Plockade precis upp ett zotac rtx 3080 och har samma problem. Fläkten närmast io shield snurrar 100% typ medan mitten fläkten inte snurrar alls och bakre fläkten går på 40-50%. Verkar ju då vara ett zotac problem

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

När någon annan hade samma fel med en moderkortsfläkt var det kontakten som hade en böjd pinne så att PWM-pinnen inte fick kontakt, med samma effekt som dig att moderkortet inte visste något om fläkten och den gick på 100% hela tiden. Svårare kolla det på grafikkort dock om det ens går utan att förbruka garantin.

Jag tror också att det är något sånt. Pwm som ballar ur. Det totalt suger på en produkt för dom pengarna... Här går man långt över sin budget för att man hittar ett kort i lager så händer detta. Aja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Tjena, Plockade precis upp ett zotac rtx 3080 och har samma problem. Fläkten närmast io shield snurrar 100% typ medan mitten fläkten inte snurrar alls och bakre fläkten går på 40-50%. Verkar ju då vara ett zotac problem

Japp precis samma som mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Japp precis samma som mitt.

Dessutom slutade RGB att fungera, spelar inte mig någon roll men verkar ju bara tyda mer på måndagsex

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem

Prova om ni kan styra fläktarna med ZOTAC GAMING FireStorm software?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Prova om ni kan styra fläktarna med ZOTAC GAMING FireStorm software?

Nej det gick inte. Den hittade bara dom 2 fläktarna längst bort från IO-plåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nej det gick inte. Den hittade bara dom 2 fläktarna längst bort från IO-plåten.

Ahaa, ja då lär det ju definitivt vara Pwm/styrningen som ballat ur.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nej det gick inte. Den hittade bara dom 2 fläktarna längst bort från IO-plåten.

Samma för mig.

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nej det gick inte. Den hittade bara dom 2 fläktarna längst bort från IO-plåten.

Hittade denna tråd:
https://www.reddit.com/r/ZOTAC/comments/iusam2/rtx_3080_trini...

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem

Fy fan va surt. Nu ska man sitta och vänta på massa reperationer...

Permalänk
Medlem

Intressant reddit-tråd, att dom bara har två fan headers på kortet.. Han kunde inte förklara hur han fick det fixat heller men kanske firmware då.

Permalänk
Medlem

Provade firmware men det fungerarde inte för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Provade firmware men det fungerarde inte för mig

Också provat firmware, funkar ej. Håller på och kontakta zotac supporten nu, dom lär säga att man ska lämna det till åf för reparation

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Nej det gick inte. Den hittade bara dom 2 fläktarna längst bort från IO-plåten.

Fick detta från deras support:

Having 2 fans to control in firestorm is normal, Fan 1 will control fan 3 and fan 2 will control fans 1 and 2

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Fick detta från deras support:

Having 2 fans to control in firestorm is normal, Fan 1 will control fan 3 and fan 2 will control fans 1 and 2

Men att ena fläkten maxar ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Men att ena fläkten maxar ut?

Fick detta:

I see, unfortunately that behavior is not normal, if the fans cannot be controlled there may be an issue with the fan controller or the fans itselves

for your country please contact our Zotac Europe support team via email at eurotech@zotac.com they can assist you about a warranty claim for your region

Så det blir väl bara att åka tillbaks till webhallen imorgon och göra en retur och vänta tills januari för att få ett nytt

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Intressant reddit-tråd, att dom bara har två fan headers på kortet.. Han kunde inte förklara hur han fick det fixat heller men kanske firmware då.

Användaren förklarade lite längre ner vad som gjordes:
https://www.reddit.com/r/ZOTAC/comments/iusam2/rtx_3080_trini...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Fick detta:

I see, unfortunately that behavior is not normal, if the fans cannot be controlled there may be an issue with the fan controller or the fans itselves

for your country please contact our Zotac Europe support team via email at eurotech@zotac.com they can assist you about a warranty claim for your region

Så det blir väl bara att åka tillbaks till webhallen imorgon och göra en retur och vänta tills januari för att få ett nytt

Suck. Ja jag provade mitt i en annan dator samma skit. Köpte också via webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Fick detta:

I see, unfortunately that behavior is not normal, if the fans cannot be controlled there may be an issue with the fan controller or the fans itselves

for your country please contact our Zotac Europe support team via email at eurotech@zotac.com they can assist you about a warranty claim for your region

Så det blir väl bara att åka tillbaks till webhallen imorgon och göra en retur och vänta tills januari för att få ett nytt

Ja, jag funderar på om man bara ska härda ut till det blir mer lager och sen reklamera. Så surt att vänta så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Ja, jag funderar på om man bara ska härda ut till det blir mer lager och sen reklamera. Så surt att vänta så länge.

Har du provat 4k 120hz via hdmi? eller 4k 60hz via hdmi? för att jag får det inte att funka med 4k och HDR samtidigt. 4k 120hz finns som alternativ i kontrollpanelen men återgår bara till 4k 60 när man väljer den. Har hdmi 2.1 kabel och en tv som klarar 4k 120hz

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Har du provat 4k 120hz via hdmi? eller 4k 60hz via hdmi? för att jag får det inte att funka med 4k och HDR samtidigt. 4k 120hz finns som alternativ i kontrollpanelen men återgår bara till 4k 60 när man väljer den. Har hdmi 2.1 kabel och en tv som klarar 4k 120hz

Nej jag har inte ställt in något alls. Det lät på tok för mycket. Jag hoppas att webhallen har möjlighet att fixa kortet inom skälig tid. Kommer att höra av mig till dom imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Har du provat 4k 120hz via hdmi? eller 4k 60hz via hdmi? för att jag får det inte att funka med 4k och HDR samtidigt. 4k 120hz finns som alternativ i kontrollpanelen men återgår bara till 4k 60 när man väljer den. Har hdmi 2.1 kabel och en tv som klarar 4k 120hz

Hur har det gått för dig?
Jag postade mitt kort innan idag m

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Japp precis samma som mitt.

Samma här, blev retur till ÅF direkt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Gigabyte RTX 4090 Gaming OC