Permalänk
Medlem

Går ej att bränna

Hej Forum folk!
Köpte en ny dator med Windows 10 och en ny SDRW-08D2S-U LITE extern cd/DVD-rom/brännare.
Har nu skickat tillbaka Asus brännaren 2ggr och är nu på den 3 brännaren men får samma problem som med de andra 2 brännarna.
Det går helt enkelt inte att bränna någon skiva alls och nu kan det ju inte vara Asus brännaren längre utan det måste vara något annat.
Jag misstänker Windows 10 är problemet men vet inte vad? Det är ju ett nyköpt Windows 10 så ingen uppdaterad Windows 7 version så , de eventuella problemen borde inte finnas. Jag har nu provat att bränna i WMP Burn4free och i programmet som följde med brännaren Power2go men inget av det lyckas. Jag får upp en massa rutor om att det inte går att bränna skivan, vissa filer inte går att bränna och som längst så startar brännaren upp första låten och sen stänger ner och spottar ut cd-r skivan. Nu har jag väl förstört ca 10 bränn skivor och det går bara inte att göra en musik cd. Jag provade i min äldsta dator som kör Windows 7 och dess interna brännare och då gick det direkt utan problem ? Så varför går det inte i min nya dator med Windows 10? Har läst på nätet och i forum och det verkar vara många fler som har samma problem. Finns det någon som har en lösning på detta , det har ju funkat i åratal innan.
Enligt Inet ska brännaren vara kompatibel med Windows 10 och fungera men , det gör det ju inte. Vad är problemet ?
Mvh 4wheel
Har bilder på problemet att lägga upp om det går här?

Permalänk
Medlem

Brännarprogrammet för min del har varit "imgburn" under alla åren - provat det??, provat med annan OS som linux och se om det går bättre där - bara för koll om inte annat.

vad använder du för skivor - idag är kvalitén både sämre och urvalet mindre än guldåldern runt 2000-talet, men krångla bränningen, prova med annan skivmärke.

en sak till, du skrev USB-brännare - du har väl kortast möjliga USB-sladd (typ 1-1.5 dm längd, dvs orginalsladden som följde med)) ?? lång USB-sladd ger för mycket spänningsfall och det kan bli en massa skumheter av den orsaken, ett steg vidare är att köra DVD-brännaren genom USB-HUB med egen nätaggregat och på det sättet säkra bättre ostörd strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

Tjena !
Tror inte det spelar någon roll vilket brännprogram jag använder. Har ju kört bränningar lätt och smidigt i WMP förut och nu har jag testat 2st program till utan att lyckas . Skivorna heter Verbatin och är det så nu för tiden att man måste leta rätt på vissa cd-r skivor för att det ska funka då har ju utvecklingen verkligen gått bakåt. Men visst , kan väl prova med ett annat märke .
Vet inte om jag skrev USB-Brännare men den är ansluten med 2st USB , den kabeln som följde med så, ström ska den få.
Köra genom hubbar och köpa till extra nätaggregat det vägrar jag helt enkelt . Klart det ska funka ändå, verkar dock vara en svår nöt att knäcka då jag hittat många inlägg om samma problem men hittills ingen som har en vettig lösning som fungerar. De brukar hänvisa till Asus då eller dit man köpte datorn . Har varit i kontakt med båda men får inga vettiga svar där. Får se hur mycket strul detta blir då och hur lång tid innan man kan bränna en simpel musik cd till bilen? Mvh 4wheel

Permalänk
Medlem

Gäller det bara bränning för ljud-CD eller generellt både på DVD+/-R(W) för programvara/filer (aka bränna iso-images) ?

ett alternativ är att jaga (äldre) stationära SATA-brännare - bör gå att hitta ännu..

Du har ingen lite äldre laptop med DVD-brännare i och ta den vägen ?? - att de har knorrat till WIN10 eller dess drivrutiner är heller inte uteslutet... förr av DMR-skäl, idag för att ingen provar sådant länge...

Därav att man bör prova annan OS som linux också just för att skilja mellan mjukvarubekymmer och om det är hårdvaru-relaterat

Permalänk
Medlem

Hej ! Det gäller väl både ljud cd och DVD bilder film kanske inte ISO direkt. Känns konstigt att gå tillbaks till gammalt när man köpt nytt?
Jag får testa runt lite men , marknaden är galen ju.... Tack för svar. Mvh 4wheel