Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ponera att du har Netflix, Viaplay, Disney och Prime. Nu kommer nästa säsong av Game of thrones men du vill inte ha ytterligare en streaming tjänst och du skiter i övriga program från HBO. Vad gör du då?

Precis. Jag har netflix, hbo och cmore (bara för fotboll). Jag vill se nya säsongen av archer, men det kan jag inte. Otroligt störigt. Jag hade nog helst av allt bara betalat för det jag vill se istället för prenumerationer, men det kan jag ju inte.

Nu har jag stillat mitt archer begär och väntar till jag slipper göra annat än att betala en månadsavgift och sen se allt då.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020?

Alla jag känner tittar på Netflix, Disney+ och liknande strömningstjänster. Filmindustrin har behov att plocka lite syndbockar för att få in pengar till överbetalda 2nd grade skådisar som inte längre kan upprätthålla den höga livsstilen.

Som Fxfighter säger - make better movies, dummies.

Skrivet av anon242437:

Är lite benägen att hålla med ovanstående dkribenter; vem fultankar idag? Fan vad skönt om man sluppit det när man var 15-20 om vi hypotetiskt säger att man höll på med det Hade gladeligen lagt 70-120 kr av barnbidraget för det enorma utbudet och slippa jaga diverse torrent som går långsamt och stannar på 97%

Har en "kompis" som gör det eftersom det med privata trackers och seedbox både resulterar i väsentligt högre kvalitet, ger tillgång till ett mycket bredare utbud och dessutom är enklare. Att det är billigare är kanske den minst viktiga faktorn. Och så råkar min kompis tycka att DRM-teknologi är ganska obehagligt att köra på sina system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är mycket dyrt att ha alla tjänster för att se sina favoritprogram, så att ladda ner en TV-serie från tjänster där det kanske bara är en serie man bryr sig om är nog vanligt.

Eller som hbo nordic, tjänsten håller så låg nivå att den krashade när de flesta GoT-avsnitt gick live (för att inte nämna kvalitén)... Hbo spelade inte ens upp dom i rätt hastighet!

Jag brukar byta streamingtjänst någon gång under året för att slippa ha alla samtidigt, just nu är det bara youtube som jag tycker är värt pengarna

Visa signatur
Permalänk

Piratkopiering är ett problem. Men det är olika stort för olika individer. Om man tar helt vanlig mainstreamfilm som en stor del av befolkningen kollar på så finns den idag på flera av våra filmtjänster som befolkningen har.
Däremot mer udda film är det svårare, men de kanske lättare sprids denna väg. Bara det att den är en väldigt liten skara idag som vill ha filmer på dvd skivor. Sedan har vi vissa serier och liknande som bara sänds i USA, där de större seriern har sig själva att skylla om aktivt väljer att inte komma till den svenska marknaden före om många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Hade det inte varit för Svensk Teknologisk Innovation (Spotify, Soundcloud, Voddler(Videoströmmningstjänst innan Netflix)) så hade fildelningen varit mycket högre världen över.

Voddler var dött innan det ens lanserades,

Permalänk
Medlem

Sverige står för 44% av fildelningen i norden? Well det är väl inte så jätteskrämmande med tanke på att vi står för 37.7% av den totala befolkningen, så lite i överkant men ändå inget att hänga i granen eller böla över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullman:

Älskar produktinlänkningen i slutet av artikeln

https://i.imgur.com/jUVozOQ.jpg

Hehe, skönt med ett garv så här på morgonkvisten så man självr för trött för att snappa upp guldkorn som ovanstående.

Själv kör vi Amazon Prime, Disney, Netflix och Spotify hemma.

Är väl inte helt sällan man önskar allt fanns centrerat på en eller åtminstone några färre plattformar.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en bekant som tankar serier som inte är tilllgängliga i Sverige. Förstår hen, helt sjukt att vi ibland ska behöva vänta år på vissa säsonger. Min konsumerar mycket internationella nyheter och verkar på internationella forum där vissa har tillgång och vissa inte.

Filmindustrin borde rannsaka sig själva och inse att de är en relik i det globala/digitala samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tvivlar väldigt starkt att den lilla priatkopieringen vi har kvar i Sverige är ett problem. Dom som piratar idag är förmodligen studenter eller andra människor som ändå inte hade haft ekonomin att köpa filmen så i värsta fall får dom fler som ser på filmen som aldrig skulle se den ändå och i bästa fall får dom gratis reklam ifall det var en bra film och människor rekommenderar den till vänner, speciellt om det är en mer okänd film och dom vännerna kanske kan köpa den och dom får fler filmer sålda.

Människor får sluta stirra sej blinda med koridorseende i sin girighet.

Edit: Sen tvivlar jag starkt på att dom här siffrorna stämmer. Känns uppblåsta som f*n för att göra problemet mycket större än vad det är.

Problemet ligger väl i att oven om folk har alla streamingtjänster som existerar i Sverige så finns inte många filmer, vi pratar inte heller nya filmer utan gamla filmer från 00 talet saknas så jag har full förståelse för att folk piratar dessa för var ska man annars hitta dom?

Permalänk
Medlem

Känns väldigt oroväckande med sådana rapporter. De vill pressa Sverige till att använda olika terrorlagar som redan finns för att börja spionera på folk som sitter hemma och laddar ner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Så Sverige som har majoriteten av nordens befolkning står för majoriteten av nedladdningar?

Snart anser de väl att vatten är blött

Bolagen kan väl se till att det går att ta del av deras material lagligt till en skälig kostnad istället för att grina, fungerade ju för musikindustrin.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Piratkopieringen faller fortare än börsen, ...
... Problemet är uppenbarligen inte användarna utan filmerna själva som ingen vill strömma eller piratkopiera.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Däremot mer udda film är det svårare, men de kanske lättare sprids denna väg. ... Sedan har vi vissa serier och liknande som bara sänds i USA, där de större seriern har sig själva att skylla om aktivt väljer att inte komma till den svenska marknaden före om många år.

Här håller jag med.
1. Pirattittandet i stort minskar kraftigt.
2. Det piratande som finns kvar beror (huvudsakligen) på att det är svårt/dyrt/omöjligt att komma åt materialet på laglig väg.

Skrivet av Moton:

Tvivlar väldigt starkt att den lilla piratkopieringen vi har kvar i Sverige är ett problem.

Det tror jag också, men rapporten skjuter in sig mer på var servrarna sitter än var konsumenterna finns. Inte omöjligt att servrar placerade i Sverige står för en ganska stor del av spridningen, även om både de som laddar upp och hämtar data finns utomlands.

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det väll inte så konstigt att piratkopiering finns kvar, speciellt nu när man måste ha typ 8 olika tjänster för att kunna se allt och då betalar man för allsköns dynga som är helt värdelös. Av ren princip så vill man kanske inte sponsra fler Netflix Originals.

Sen kan det ju även handla om äldre filmer och serier som är omöjliga att hitta på en streamingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ponera att du har Netflix, Viaplay, Disney och Prime. Nu kommer nästa säsong av Game of thrones men du vill inte ha ytterligare en streaming tjänst och du skiter i övriga program från HBO. Vad gör du då?

Det är ju inte så att du är bunden till tjänsterna. Jag brukar pausa mina när det inte finns något att se för att sedan aktivera någon annan där det finns en vettig serie som precis har släppt.

Permalänk
Medlem

Så många titlar man köpt på VHS, för att köpa samma titel på DVD, för att sedan köpa samma titel i bluray och så har de mage att gnälla

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Antar dem är extra känsliga nu när folk inte går lika mycket på bio. Förlorar miljoner ?

Sen är ju fler hemma så kanske mer som tankar hem just nu, för förr eller senare så har man sett allt man vill se på Netflix tex.
Visst, finns HBO, Disney etc. Men då blir det ju snabbt dyrt om man ska alla streaming tjänster.
Alla har ju inte ekonomin för det.

Mja, det beror lite på hur du räknar. Antingen har man HBO, Disney, Netflix, Amazon prime för totalt runt 400 spänn per månad, eller så har man enbart viaplay/c more sport.

Skulle vilja påstå att absolut majoritet i Sverige har råd att lägga 400 kr i månaden på underhållning.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Avstängd

Befolkning:
Sverige 10 miljoner
Danmark 5,8 miljoner
Norge 5,6 miljoner
Finland 5,5 miljoner
Island 340 tusen

Snabbt räknat är Sveriges befolkning nästan 40% av befolkningen i norden. Att Sverige då har övertag är inte konstigt. För par år sedan var kopieringen lägre när allt fanns på Netflix för 100kr/månaden men nu för att komma åt allt material behöv det Netflix, HBO, Apple, Amazon med mera för par hundra kronor i månaden. Besvärligare användarupplevelse också. Tillbaka till tiderna innan Netflix när dom som piratkopierade skrek efter enkel lösning.... Så kom Netflix.

Corporate greed as usual?

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_the_Nordic_countr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Det är mycket dyrt att ha alla tjänster för att se sina favoritprogram, så att ladda ner en TV-serie från tjänster där det kanske bara är en serie man bryr sig om är nog vanligt.

Tänkte det samma. Årskostnaden för bara en av streaming tjänsterna är ganska mycket jämfört med att ladda ned några kopior.

Så länge man kan ladda ned utan någon risk för påföljd lär detta inte försvinna.

Permalänk
Medlem

Lösningen på problemet filmindustrin själva skapat:

-Skapa bättre streamingtjänster
-Ha högsta kvalitet
-Lansera alla filmer och serier samtidigt oavsett land
-Prissättningen måste vara rimlig
-En gemensam tjänst med allt innehåll

Man kan inte lägga 3000 kr i månaden för att få tillgång till 14 olika tjänster. Gör ett "film och serie-Spotify" där man betalar rimlig peng. Där är lösningen med ovan punkter inkluderade så hade fildelningen varit någon procent av den är idag. Jag känner ingen som laddar ner musik sedan 15 år tillbaks. Varför? En tjänst som fungerar och har allt. Det är inte svårare än så.

Permalänk
Avstängd

Tänk om de skulle fokusera på de riktiga problemen i Europa. Men piratkopiering väl i princip lika illa som terrorattentat i deras ögon.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Siffrorna låter fullständigt uppblåsta. Om de söker förståelse för detta i Sveriga med straffutdömande och hårdare påföljder så tror jag de har ett problem eftersom mördare/kidnappare/rånare lätt klarar sig utan straff idag genom att skylla på någon annan: https://www.smalanningen.se/logga-in/gert-inges-anhoriga-utfa...

Om detta brott anses ha ett straffvärde på 1500kr så skulle jag vilja säga att om någon så laddar ner allt de tittar på ett helt liv så pratar vi ören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tänkte det samma. Årskostnaden för bara en av streaming tjänsterna är ganska mycket jämfört med att ladda ned några kopior.

Så länge man kan ladda ned utan någon risk för påföljd lär detta inte försvinna.

Japp, och sen är kvaliteten rätt mycket bättre på olagligt nedladdat material, du kan lätt få tag på 4K Blurays där Netflix och andra inte kommer i närheten. Dessutom ger Plex och liknande tjänster det busenkelt att sätta upp "ditt eget Netflix hemma" numera.

Sen säger jag inte att det finns en särskilt stor publik som bryr sig så mycket om kvaliten men den finns.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Har inget behov att pirat kopiera i usa då jag kan streama allt, betalar kanske 50-60$ varje månad i avgifter. Allt annat går att köpa väldigt billigt på diverse streaming services.

Permalänk
Medlem

***bort/mod***
Netflix är den absolut sämsta tjänsten med bara massa gammalt mög eller egen producerad skit. Blir dessutom svindyrt att ha en massa prenumerationstjänster.

§7 /Kent, forumledare
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Tangentbord:

Hbo spelade inte ens upp dom i rätt hastighet!

Vad för hastighet då? Är inte bekant med serien men antar att den är producerad i 24b/s. Att speeda upp från 24 till 25 b/s är per se inte fel på något sätt, men känns väldigt gammaldags.

Att sedan HBO ägs av snåla Warner är skäl nog att skippa dem helt i min bok...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Absolut skall vi skärpa våra straff i Sverige, när vi gjort det på brott som ärrar folks liv så kan vi se vad vi kan göra för filmindustrin, så dom kan kamma hem lite fler miljoner om året.

Döda människor kan inte muta lagstiftarna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd

I deras ögon är streaming av lagligt innehåll från andra länder via vpn piratkopiering, vilket gör mig till storpirat trots att jag slutade ladda ner piratkopior för ett antal år sedan. Så jag litar lika mycket på deras statistik som på Trumps valprognoser ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag hoppar mellan två aktiva åt gången. funkar utmärkt. kör 2månader i stöten ungefär.
I ditt exempel hade jag bytt till HBO / nått annat , lagom i tid tills GoT börjat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Stupid, stupid, stupid...... Dessa lobbyister är en klass för sig.
Jag kan erkänna att jag är från eran där man satt konstant på sidor som swebits, softmupparna osv osv för himla massa år sen. Utbudet/tillgång till material var inte lika vanlig/tillgängligt som idag tack vare Netflix, Disney+, HBO m.m. Trots dessa torrents siter så spenderade man mer pengar på bio än va man laddade ner.
Säger bara *Mycket vill ha mer*

Permalänk
Medlem

Uppvuxen med att all data skall vara gratis
Kommer aldrig köpa en strömmad tjänst för film av två anledningar.
1. Se ovan
2. Det produceras inget bra längre, finns inget som intresserar mig, allt bra har redan gjorts, ser mest repriser (som ligger på NASen)

Händer väl att jag köper något lir vartannat år, fast det många år efter lansering, till reapris så klart.